De BMW i3 is de eerste volledig als elektrisch ontwikkelde auto van BMW. De i3 is er ook zonder range extender, die heeft 4% bijtelling.
De volledige elektrische BMW i3 heeft een theoretische range van 200 km, in de praktijk blijft daar maximaal 120 km van over. De versie met range extender gaat iets verder. De range extender van de i3 is een tweecilinder motorfiets motor met 34 pk die louter wordt gebruikt om de accu op te laden. De benzinetank is slechts 9 liter groot en de actieradius voor de versie met range extender neemt dan ook maar toe tot 300 km (in theorie). Meer details zijn te lezen in de rijtest van de BMW i3 (video).
Voordelen
– Innovatief exterieur materiaalgebruik zoals CFRP (carbon-fibre reinforced plastic).
– Laag totaalgewicht (1195 kg).
– Innovatief interieur met exotische materialen.
– Design is compleet anders dan alle andere auto’s.
– Prestaties (behalve de topsnelheid) zijn meer dan voldoende.
Nadelen
– Design is niet ieders smaak.
– Actieradius valt tegen, zelfs voor de versie met range extender.
– Ruimte binnenin houdt niet over.
– Instap achterin door suicide deuren is omslachtig.
– Niet dezelfde sportieve rijeigenschappen als andere BMW’s.
Specificaties | |
---|---|
Merk | BMW |
Model | i3 met range extender - i3 |
Carrosserie | hatchback |
Brandstof | Hybride met benzine |
Co2-uitstoot | onbekend |
Vermogen | 125 pk |
Koppel | 250 Nm |
Acceleratie 0-100 | 7.9 seconden |
Topsnelheid | 150 km/u |
Prijs | 39.990 euro |
Leaseprijs pm | onbekend |
Bijtellingspercentage | 15% bijtelling |
Concurrenten |
---|