De BMW i3 is de eerste volledig als elektrisch ontwikkelde auto van BMW.
Deze volledige elektrische BMW i3 heeft een theoretische range van 200 km, in de praktijk blijft daar maximaal 120 km van over. Heen en weer rijden van Rotterdam naar Amsterdam om maar een voorbeeld te noemen, is zonder laden dus niet mogelijk. De i3 is er echter ook met range extender (en 22% bijtelling), maar door de kleine brandstoftank van 9 liter komt die versie maar maximaal 100 km verder. Meer details zijn te lezen in de rijtest van de BMW i3 (video).
Voordelen
– Innovatief exterieur materiaalgebruik zoals CFRP (carbon-fibre reinforced plastic).
– Laag totaalgewicht (1195 kg).
– Innovatief interieur met exotische materialen.
– Design is compleet anders dan alle andere auto’s.
– Prestaties (behalve de topsnelheid) zijn meer dan voldoende.
Nadelen
– Design zal niet ieders smaak zijn.
– Actieradius, zelfs voor de versie met range extender.
– De brandstoftank van de i3 met range extender is erg klein (9 liter)
– Ruimte binnenin houdt niet over.
– Instap achterin door suicide deuren is omslachtig.
– Niet dezelfde sportieve rijeigenschappen als andere BMW’s.
Specificaties | |
---|---|
Merk | BMW |
Model | i3 - |
Carrosserie | hatchback |
Brandstof | Elektrisch |
Co2-uitstoot | onbekend |
Vermogen | 170 pk |
Koppel | 250 Nm |
Acceleratie 0-100 | 7.3 seconden |
Topsnelheid | 150 km/u |
Prijs | 36.990 euro |
Leaseprijs pm | onbekend |
Bijtellingspercentage | 4% bijtelling |
Concurrenten | |
---|---|
Citroen C-Zero – 4% bijtelling Lees meer » | |
Renault ZOE - 4% bijtelling Lees meer » | |
Smart ForTwo ED coupé - 4% bijtelling [niet meer leverbaar] Lees meer » |