BMW is zeker niet traag met implementatie van alternatieve aandrijflijnen, de (semi)elektrische i3 en i8 werden al voorafgegaan door een 7-serie op waterstof. Op een normaal gelijnde stekker-BMW moesten de klanten behoorlijk lang wachten.
Voor de Nederlandse markt is BMW daarmee aan de late kant, want de meest riante bijtellingskorting (en de andere regelingen) zijn al afgebouwd. Vandaar dat BMW Nederland de 330e bijzonder scherp in de markt heeft gezet, goedkoper nog dan de “normale” 330i.
De 2.0 liter viercilinder met 184 pk is een bekende uit de 320i en wordt geholpen door een elektromotor met 88 pk. Totaal is maximaal 252 pk en 420 Nm beschikbaar en zoals je mag verwachten van dit soort cijfers is dit voldoende om de 3-serie een rappe auto te maken De sprint naar de 100 duurt 6,1 seconden, elektrisch is de topsnelheid 130 km/u en als de verbrandingsmotor bijspringt is het 225 km/u. De elektrische range is slechts 40 kilometer
Kijk de videovergelijking van de BMW 320d en 330e.
Voordelen
– De 330e is prettig snel.
– Scherp geprijsd.
– Fijn stuurmansauto.
– Het normale alternatief voor de BMW i3
– Goedkoper dan de 330i
Nadelen
– De reguliere 330i is sneller en lichter.
– Lelijke “laadklep” in het linkervoorspatbord
– Geen handgeschakelde versie
– Elektrische range is erg kort
Concurrenten |
---|