
Als het aan Volkswagen ligt, is autonoom rijden in 2030 mainstream. Bij VW althans!
Autorijden zoals we dat kennen is in rap tempo aan het veranderen. Althans, dat is wat de folders ons beloven. Ja, de auto’s evolueren, maar veel basisprincipes blijven gelijk. Je stapt in, er is zo’n hoepel voor je snufferd en met het pedaal rechts gaat de wereld telkens sneller aan je voorbij.
Maar volgens Volkswagen is het over 7 jaar helemaal anders. Dan is alles namelijk autonoom, zo laat Volkswagen-honcho Thomas Schäfer weten aan Autocar. Die implementatie van autonome techniek gaat nog een beetje met vallen en opstaan. Niet alleen voor de schermen zoals met Tesla, waarbij elk ongelukje breed wordt uitgemeten, maar ook erachter.

Autonoom rijden
Zo is Argo, een specialist op het gebied van autonome techniek onlangs opgeheven. De twee grootste investeerders van Argo, Ford en Volkswagen, hebben vervolgens een hoop werknemers en onderdelen overgenomen. Volgens Thomas Schafer hebben de bedrijven die nu investeren in autonome techniek het heel erg zwaar, maar wil Volkswagen koste wat het kost erin blijven investeren.




Volgens Thomas Schafer loont het niet om te wachten totdat de techniek ver genoeg is en het geimplenteerd kan worden in de producten van Volkswagen. Dat is namelijk het moment dat je al (veel) te laat bent. Opmerkelijk is dat niet alleen Volkswagen, maar met name Volkswagen Nutzfahrzeuge zwaar inzet op autonome technologie. Voor wij Duits niet een erotische taal vind, Nutzfahrzeuge betekent niets meer of minder dan bedrijfswagens.
Wanneer?
Op dit moment zijn bij Volkswagen Nutzfahrzeuge namelijk hard bezig met een zelf-rijdende variant van de ID Buzz. Volkswagen verwacht dat deze autonome bus kan functioneren als Robotaxi over een jaartje of drie. Op dit moment is Volkswagen aan het uitzoeken of een stuurwiel wel nodig is. Als je automatisch kan rijden, heb je het niet meer nodig, toch?




Overigens is het niet alleen de techniek zelf, maar natuurlijk ook de wetgeving eromheen die er ‘klaar’ voor moet zijn. Die wetgeving is natuurlijk weer gedeeltelijk afhankelijk van de beschikbare techniek. Iets waar fabrikanten al langere tijd tegenaan lopen. Schäfer hoopt dat tegen het einde van dit decennium, rond 2030 dus, dat autonome auto’s gemeengoed zijn bij Volkswagen.
Meer lezen? Dit zijn 9 geweldige voorwielaandrijvers uit de jaren ’90!
Met een woord haal je al die leuke plannen onderuit: regelgeving.
Onderschat nooit de lobby kracht van de Duitse automobiel industrie.
Onzin! Volkswagen heeft eerder bewezen prima zonder regelgeving te kunnen!
Wanneer komen de eerste GOEDKOPE max. 500 euro ev´s? Het is anno 2022 geen anno 2060. Kom op waar gaat dit heen?
Max €500, daar heb je nog geen elektrische fiets voor, max €50K kan op dit moment al wel.
Als je hierdoor straks voor een heel schappelijk tarief na een avondje uit binnen de kortste keren een taxi zonder vervelende chauffeur voor de deur hebt staan ben ik niet persé tegen. Maar als eigen auto bezit, en zelf besturen van dat ding maar mogelijk blijft, ook voor Jan Modaal.
Het zou kunnen werken, mijn Tesla blaft ook kilometers lang zelfstandig de snelweg over. Dat kan onder bepaalde omstandigheden. Het uitzetten van de radar door Tesla heeft de volgafstand vergroot, wat ervoor zorgt dat het ding aangenaam grote gaten aanhoudt. Daar duikt vervolgens iedereen weer tussen. Tesla heeft hier overduidelijk een stap achteruit gemaakt, ten faveure van winsten.
Er is nog een hele lange weg te gaan om het weer goed te krijgen, en dan moet er nog heel hard gewerkt worden om het ding ook bruikbaar te maken op het onderliggend wegennet. Laat ik me maar niet uit over bebouwde kom, daar moet je het zeker nog niet aanzetten.
VW: autonoom rijden in 2030 mainstream
Koeberg: Nee. https://youtu.be/pqQSwQLDIK8
Om de een of andere reden ziet een autonome auto waarvan de koplampen afgeplakt zijn er geblinddoekt uit.
Op snelwegen misschien, maar in de stad zie ik het niet gebeuren.
Ik zeg nogmaals, ik durf er behoorlijk wat op in te zetten dat er in 2030 geen auto zonder stuur te koop is.
Knap hoor. De electronica-obese auto is nu al onbetaalbaar voor een groot gedeelte van de burgers. M.a.w. in dit wespennest van 2030 zullen de kapitaal-krachtige autonome-yuppies zich voortbewegen tussen het grootste gedeelte van mensen die zich krampachtig moeten blijven vasthouden aan iets ouds en ronkend omdat ze niet beter kunnen betalen. Of de veiligheid daarmee gaat verbeteren is maar een vraagteken. Ik denk het niet.