Goed nieuws voor Bas en zijn vriendin, er is namelijk een kleintje op komst. Dat betekent echter dat haar Twingo te klein en met zijn drie deuren te onpraktisch wordt, daarom zoeken ze naar iets anders. De eisen zijn pittig, maar desalniettemin hebben we een aantal leuke opties op een rij gezet.
Wie bij een willekeurige occasionsite de eisen van Bas en zijn vriendin invoert, wordt overspoeld door een gigantisch aanbod van vijfdeurs A-segmenters als de Aygo, C1, Alto, i10, Cuore en i10. Leuk (of eigenlijk niet), maar die bieden ondanks hun vijf deuren nu niet echt veel meer ruimte dan een Twingo. Probeer zo’n hippe kinderwagen maar eens in het achterste van zo’n supermini te proppen: veel succes! Op basis van onderstaand wensenlijstje zijn we dus eens gaan zoeken naar de opties in het B-segment. Een stuk lastiger, maar zeker niet onmogelijk.
Huidige auto | Renault Twingo (2004) |
Koop/ lease | Koop |
Zakelijk/ prive | Prive |
Budget | 5000-7000 euro |
Jaarkilometrage | 20.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Kind op komst |
Gezinssamenstelling | Twee volwassenen, één kind |
Voorkeursmerken/ modellen | Hatchback (5-deurs), max. 5 jaar oud |
No-go modellen/ merken | Citroën, Hyundai, Alfa Romeo, Lancia |
Als een Twingo te klein is, dan lijkt een Clio een vanzelfsprekende keuze. Binnen de gestelde eisen heb je best wat aanbod, al zit je bijna automatisch vast aan de 1.2 met 75 pk. Er zijn een paar uitzonderingen, zo staan er enkele 1.2 TCe’s te koop, die met 100 pk net wat vlotter is en dankzij de turbo-techniek zelfs iets zuiniger. Ook komen we een late Clio van voor de facelift tegen met de 2.0 16V. Een import, want bij ons was de pre-facelift vijfdeurs (tot 2009) niet eens leverbaar met dit blok. Een spannend, maar riskant gokje dus.
Een andere optie is een Dacia Sandero of Logan. Groot, ruim, een behoorlijk aanbod en betrouwbare techniek aan de ene kant, het imago van “ik geef geen fuck om hoe ik er bij rijdt” aan de andere kant. Alleen James May en mede-Dacia-rijders zullen begrijpend knikken als je tijdens verjaardagen vertelt wat je rijdt. Mocht je kiezen voor een Dacia, blijf er dan in rijden: ze schrijven af als een razende komeet.
Volkswagens troef in het B-segment is de Polo, maar vijfdeurs Polo’s die aan de eisen voldoen zijn dun gezaaid en de exemplaren die we zien hebben hoge tellerstanden. Beter van niet dus. In het geval van het eveneens karige aanbod Seat Ibiza’s zijn het niet zozeer de kilometerstanden die afschrikken, als wel de kale uitrustingen van de paar exemplaren die we tegenkomen.
Skoda’s Polo, de Fabia, is voor schappelijker prijzen te vinden. Sure, een degelijke en goede auto, maar ook behoorlijk saai en vaak matig uitgerust. Met een beetje zoeken kun je wél een Suzuki Swift vinden met 92 pk 1.3’tje. Die lijkt wel wat op de Fabia (of eigenlijk andersom), maar vinden we een stuk leuker. Met de Japanse betrouwbaarheid zit het ook wel goed. Dat geldt ook voor de Toyota Yaris, waarvan wel wat exemplaren te vinden zijn binnen de eisen, het is alleen jammer dat de Yaris noga… sorry, ik viel even in slaap.
Waar wij zeker ook even in zouden proefrijden, is de Ford Fiesta. Zoals bekend een van de best sturende auto’s in zijn klasse, al moet je bij jezelf te rade gaan hoeveel waarde je daar aan hecht wanneer er een 60 pk torretje in het vooronder ligt. Het aanbod van andere motoren dan deze instap 1.25 is namelijk nihil. Mocht de Fiesta heel erg in de smaak vallen, dan zou je kunnen overwegen de leeftijdseis iets te verruimen om een wat completer uitgerust of vlotter exemplaar binnen bereik te krijgen. Met ons occasion-aankoopadvies kom je in ieder geval goed beslagen ten ijs.
#Yolo-advies
Dat kind komt er, dus het ruimteaanbod en het aantal deuren blijft hoe dan ook belangrijk. Kinderen zijn duur zat, dus ook het budget respecteren we. Als we dan toch één van de eisen overboord zetten om een beetje leuke occasion op de oprit te zetten, dan kijken we naar een iets oudere auto. Niet te oud, 2007-2008 in dit geval. Dan komt opeens de Fiat Panda 100HP binnen bereik en dat is toch wel een van de leukste auto’s die Fiat het afgelopen decennium heeft voortgebracht: klein, vlot en nog best stoer ook. En het aanbod is best ok, met veel auto’s met tussen de 40.000 en 85.000 km. Officieel is het een A-segmenter, maar het is zonder meer een van de ruimste in zijn klasse en kan op dat punt de strijd met de hier genoemde B-segmenters prima aan. Dat zouden wij best aandurven dus.
ab1963 zegt
Met een Panda lach je iedereen uit
stephano zegt
@ab1963: Tikfoutje?
U bedoelde natuurlijk te zeggen “met een panda lacht iedereen je uit”.
GP19 zegt
Panda 100hp, enige leuke optie!
ettie zegt
@gp19: de fiesta is een zeer leuk wagentje hoor
rrk147 zegt
Ja de Ford Fiesta is zeker een aanrader. Echter zodra kind nummer 2 opkomst is, is deze toch al weer te klein. Want mocht je dan een weekendje weg willen, of vakantie, dan is de kofferbak al snel te klein. Dan moeten er naast de kinderwagen e.d. ook nog een hoop kleren mee, die dan niet meer op de achterbank kunnen.
Dus als nummer 2 ook al onderweg, dan is het zoeken naar een stationwagen een betere optie
ab1963 zegt
@rrk147: dan is het een natuurwonder
almera-ga16det zegt
@rrk147: gewoon verwend. Zodra nummer 3 komt wat dan? Een stadsbus? Ik heb in Nijmegen eens een seicento gezien met 3 kinderstoelen. gaat wel, we willen gewoon steeds meer
davelepeef zegt
@almera-ga16det: grapjas. Wel ’s een -compacte nota bene- kinderwagen in een Fiesta proberen te stoppen?? Vast niet anders kwam je niet met dit voorbeeld. Onze ouders reden in Kadetts en Escorts die wél een kofferbak hadden. Die vind je niet in de genoemde klasse. Ergo, koop een Focus of een Astra. Mét kofferbak, en niet zeuren hoe ie eruit ziet…
miichal zegt
Leuk geschreven tekst. Allemaal aardige auto’s om uit te kiezen, je bent alleen de olieprijs vergeten bij de vag modellen… jokie!
knipperlichtje zegt
De fiat Bravo gaat net boven het budget, maar er staan genoeg punto evo’s op autoscout! Of dat een beetje behoorlijk rijdt weet ik niet, maar het geeft in ieder geval wat meer keuze.
alassad zegt
@knipperlichtje: inderdaad, ik zou voor de Fiat Bravo gaan. Heb er zelf een, en het is echt een verrassend ruime betrouwbare auto voor het geld. Vooral de kofferbak is groter dan je zou verwachten. Voor 6,5 a 7 k heb je een net exemplaar
granlusso zegt
Doe maar die Sandero, die vervolgens heel lang rijden en na een tijdje heb je alweer genoeg gespaard voor een leuke Alfa Spider. Die moet je koesteren, want al snel bereiken je kinderen de puberleeftijd. Daarna gaan ze studeren en kiezen ze natuurlijk voor een privéschool of een dure hobby, dus dan zijn je funjaren echt voorbij. En als je daarna pas wat leuks koopt, ben je waarschijnlijk qua leeftijd haast alleen nog geschikt voor die Yaris…
Dutchdriftking zegt
Fiat Punto? Zijn heel redelijke exemplaren met heel fijne motoren en Km`s te vinden dit budget. De Fiesta kan je uiteraard niet omheen. De Panda 100HP is inderdaad ook een hele leuke optie.
viezefreddyw zegt
Ik heb zelf een Ford Fiesta gehad, weliswaar de diesel, maar was een prima auto.
Dat zal persoonlijk mijn eerste keus zijn.
Een Opel Corsa is ook een prima keuze, ruim in aanbod en gewoon goede auto’s.
Chevrolet Aveo is een leuk alternatief. Eens wat anders laten we maar zeggen.
In dit segment is genoeg aanbod, maar voor mij zal de Fiesta op 1 staan.
davelepeef zegt
@viezefreddyw: geen kinderen zeker?
martinus zegt
@viezefreddyw: De corsa en ook de Aveo staan op een mega-oud GM-Italia / fiat platform dat moet je anno 2015 niet meer willen. Anno 2016 ook niet.
uselessblogger zegt
neem een hele oude BMW 5 touring, oud zes-in-lijn benzine blok en plaats genoeg voor nog wat kinderen extra! Bas je zou een held zijn
roberto zegt
@uselessblogger: zes-in-lijn benzine brengt wel wat kosten met zich mee aan verbruik, aan olieverbruik, als het goed tegen zit sta je nog vaak in de werkplaats ook. Onderdelen zijn ook niet goedkoop, laat staan wegenbelasting e.d. Ik neem aan als je aan een koter begint, de hand op de knip gehouden moet worden ;-) Overigens zoeken ze een auto van max. 5 jaar oud.
Offtopic: leuk AB! Dit soort adviesvragen, of hoe je het wilt noemen, mogen van mij vaker komen :-)
uselessblogger zegt
@roberto: Ach ach zo erg is het allemaal niet. Zelf ben ik 18 jaar en rijd ik een 628csi, het blok heeft 165000km’s en is 34 jaar oud. Nog geen enkel probleem aangehad en qua kosten tot nu toe niet duurder dan een andere wagen. Ik begrijp je punt heus wel maar zo dramatisch als jij het beschrijft is het werkelijk niet ;)
bmwe82 zegt
@uselessblogger: Niet te doen natuurlijk, denk dat je al gelijk 5000 kan wegbrengen naar een garage voor achterstallig onderhoud.
e1000bmw zegt
@uselessblogger: dat of een 3-Touring idd.
lekbak zegt
@e1000bmw523i: bmw is zo duur in onderhoud altijd. Dan kunnen ze beter voor een Mercedes t124 (w124 station) uit begin jaren ’90 gaan.
Stuk kan die bijna niet, enorm ruim, best nog veilig, verrassend licht in de belasting en ze kosten geen drol meer. Zoek een knap exemplaar met 4cilinder en handbak voor 5000 en besteed de andere 2000 aan preventief onderhoud en je kunt 10 jaar rijden zonder grote kosten. Rijden in een enorm comfortabele auto die rustig 1 op 12 rijdt met een motor die voelt alsof deze bergen kan verzetten. Heerlijk…
philipf zegt
@uselessblogger: that’s useless!
desjonnies zegt
Grappige wezens zijn mensen toch, want juist bij de door hen gestelde no-go merken is heel wat interessants te halen.
Voor schappelijke prijzen.
Dutchdriftking zegt
@desjonnies: Ach ja, ze rijden liever een kale auto met een VW batch dan een rijk uitgeruste Koreaan of Fransoos….
406_v6 zegt
@dutchdriftking: vergeet niet het véél comfortabeler van de Fransozen te melden; met een koter in de maxicosy is een scherp sturende, hard afgeveerde auto not so funny…
bohica zegt
@406_v6: mijn dochter zit prima in mijn verlaagde 3 touring op 19inch runflat .
trustmeiamanengineer zegt
Mensen die bij voorbaat al Alfa Romeo en Lancia afserveren kan ik niet echt serieus nemen. Maar goed, ik zou voor een Punto Evo gaan, rijd prima, goede motoren, niet te duur en ziet er van binnen en buiten leuk uit.
Dino2400 zegt
@trustmeiamanengineer: Mijn advies zou ook een Punto zijn. Net wat groter dan een Polo (zit kwa maat tussen Polo en Golf in), ziet er goed uit (al is dat persoonlijk), veiliger dan een Twingo (vijf sterren NCAP, ABS etc.) Let op dat je een versie met 6 of 7 airbags neemt en ESP (dat verschilt per uitvoering/opties). Een in ongelijke delen opklapbare achterbank is ook wel handig. Airconditioning is een must als je kinderen op een comfortabele manier wilt vervoeren dus laat de kale uitvoeringen aan je voorbijgaan. ISOfix is ook een must maar dat is denk ik standaard op alle auto’s tegenwoordig.
gregorius zegt
(mijn) Audi A6. 4.2 quattro. 2005 model. Vrijwel alle opties. Rijdt 1 op 9 effectief. 184000km, net beurt gehad. Moet nog wel even ingevoerd worden, maar auto van 2005 zal niet zoveel bpm opeisen.
in 10 jaar 1 technisch probleem gehad: achterlicht zat water in, was kapot. Gefixt.
Bij 170000 vrijwel alle rubbers rondom blok vervangen.
Remmen bij 150000km vervangen.
Nieuwe banden over 5000 km.
Voordelen:
– Rijden in luxe.
– Je kent autoblog, dus een paar pks (335) moet je leuk vinden.
– 4×4, dus voordeel bij die 3 dagen sneeuw per jaar.
– altijd dealer onderhouden
– net beurt gehad.
– Geen schijttomtom nodig, zit gewoon navigatie op.
– Lederen bekleding: kots en frisdrank van de kleine is er zo weer schoon te maken.
– Stoelverwarming ook voor de bij-rijdster (alle vrouwen vinden stoelverwarming lekker).
– BOSE geluid, voor als je alleen rijdt.
– 4.2 heeft geen Turbo’s, ’t is geen TSI; dus geen olie-grappen.
– 2e kind en 2e buggaboo kan er gewoon achter in.
– Op vakantie? Na 8 uur rijden in een A6 stap je een stuk chiller uit als na 8 uur rijden in een Fiesta.
Nadeel:
– Hij is wat langer als een Fiesta of Twingo. Maar je hebt parkeer sensoren voor en achter. Dus zelf je vrouw zal geen schade hoeven te rijden bij het parkeren.
Jochempie zegt
@gregorius: Is het een Avant?
gregorius zegt
@Jochempie: Ja, Avant. Zie mijn Avatar.
bmwe82 zegt
@gregorius: Ik begrijp dat je de auto nieuw gekocht heb aangezien je er 10 jaar in rijdt.
Je kent de auto en bent er goed mee omgegaan. Als je een auto van een ander koopt, moet je dat altijd maar weer zien.
lincoln zegt
@bmwe82: je kan dan ook het best een auto van jezelf kopen ..
bmwe82 zegt
@lincoln: Tja het zou kunnen
gregorius zegt
@bmwe82: heb m gekocht op 73000km. Bij de dealer waar ie onderhouden was. Hij liet me in de computer alle contact-momenten met de auto zien: alleen service (of hij heeft grote schades gewist).
Laatste 101000 netjes mee omgegaan. Altijd rijd ik netjes warm, ik houd de service bij, etc etc. Auto is niet gemaakt om te racen; je kan er hard de bocht mee om, maar het is niet leuk om te doen, zoals bij een sportwagentje.
Voor t sportiever rijden heb ik een E93 330i; of leen ik de opgevoerde aso-350z van mijn zwager.
clioracing zegt
@gregorius: En dat kost?
gregorius zegt
@clioracing: hij staat voor 7900 chf te koop. Dat is 7500 eur. Een autoblogger mag m voor 7000 eur meenemen (je mag m zelf naar NL rijden op tijdelijke verzekeringsplaten).
clioracing zegt
@gregorius: Dat lijkt me best een nette prijs. Naast de BPM komt er trouwens helaas ook nog 21% BTW bij.
gregorius zegt
@clioracing: 21% BTW op 10 jaar oude auto’s invoeren?
Is dat boven up ‘schatting’ prijs?
Wil best een bonnetje schrijven voor 1400 eurotjes oid :).
clioracing zegt
@gregorius: Ja, 21% BTW komt erbij omdat de auto uit een niet EU-land komt (Zwitserland). Die BTW wordt geheven over jouw verkoopprijs. Ik weet niet of de belastingdienst een kunstmatig lage prijs zou accepteren;)
Daarnaast zou je nog, naast de BTW en BPM, te maken kunnen krijgen met invoerrechten. Maar volgens mij is dat niet het geval als de auto in kwestie is geproduceerd in een EU-land.
De koper kan nog wel bij de Zwitserse douane proberen om de 8% Zwitserse BTW terug te vragen. Maar ik weet niet of dit kan als je bij een particulier koopt (zonder factuur). Er komen dus helaas nog wel wat dingen bij kijken om een auto uit Zwitserland naar Nederland te halen, het land van de belasting op belasting op belasting op…
escort77 zegt
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI
Heb nooit gedacht dat ik deze auto bij iemand aan zou raden, maar qua budget/bouwjaar/doel is dit waarschijnlijk de beste auto. Nee, is geen sexy auto of bochtenridder, maar ik schat zo in dat dit hier helemaal niet zo boeiend is. Daarnaast kan ik uit ervaring melden dat je al snel een hoop rotzooi mee neemt als zo’n kleine mee op stap gaat, dat gaat in een kleine estate toch makkelijker dan in een hatchback.
escort77 zegt
@escort77: wat zeg je nu weer, beste escort77?
Verruim je blik, auto’s zijn tegenwoordig echt niet versleten na 5 jaar of 100.000km.
Als je een wat oudere auto met iets meer km op de teller neemt, heb je veel meer auto en veiligheid voor je geld. Focus, V40, 9-3 Estate…
mashell zegt
@escort77: maar ze rijden met 20.000km/jaar vrij veel. Dan wordt de wat oudere auto snel echt oud en schrijft ook snel af. Maar zelf zou ik in deze situatie ook een Focus, C-max of V50 gaan zoeken.
Pordon zegt
Als de mogelijkheden zo karig zijn zou ik direct de maximale leeftijd verruimen naar 10 jaar. Dan moet er vast wel iets leuks tussen zitten met acceptabele kilometerstanden.
TheMaster zegt
Zijn er ook mensen die gedacht hebben aan het feit dat er een kind komt? Denk aan ruimte op de achterbank voor de maxi, die komt bij deze B-segmenters al gauw tegen door voorstoel aan. Hierdoor irritant om gordel goed vast te maken (of de stoel staat te ver naar voren voor bijrijder). Kinderwagen gaat niet alleen mee op vakantie, álles gaat altijd mee waarschijnlijk. Kinderwagen (incl bak om in te slapen), maxicosi, tassen en noem maar op.
Een iets oudere C-segment een optie? Ford Focus ST170 5deurs is hierin een heerlijke optie (dan heb je gelijk ruimte voor de 2e baby).
bfh84 zegt
@TheMaster: Helemaal gelijk wat mij betreft. Ik weet natuurlijk niet hoe groot de bijrijder is, maar voor mij zou een c segment hatchback echt het minimum zijn qua ruimte voorin met een maxi cosi op de achterbank en ook qua kofferruimte.
Ik heb zelf gekozen voor een iets oudere Mazda 6 sedan vanwege oa de diepe kofferbak en ruimte achterin.
Ik heb pas geleden kort met een Punto Evo gereden, maar hoewel dit een fijne auto is moet je voor een beetje kinderwagen de hoedenplank verwijderen en dan zit je nog tegen het achterraam te drukken.
lincoln zegt
Lancia Muso natuurlijk .. Met alle opties die er zijn ..
mout zegt
@lincoln: Bummer – ze sluiten Lancia op voorhand uit.
Mercedes, Honda of Mazda lijken me de way to go.
Crosscabouter zegt
Skoda Fabia Combi, maar dan wel de oude 1.6 16V of de 1.4 16V (100pk) als je weinig technische problemen wilt.
Peugeot 206 SW 1.6 16V (quicksilver), of doe eens gek, een 2.0 16V GTi uitvoering.
Ik ben ervan overtuigd dat je met een 5 deurs hatchback je snel gaat ergeren aan het feit dat je vervolgens net je kratje bier niet meer in de kofferbak kunt stoppen, omdat al de weekendspullen van je koter nog in de koffer liggen.
Hier gaat namelijk dezelfde advriesvraag rond, maar ik kom tot de conclusie dat een hatchbak (of het moet een Grande Punto) zijn, een no-go wordt.
parker zegt
Geen van allen, koop toch gewoon een normaal formaat auto in plaats van zo’n schrapermobiel zonder kreukelzone. Gewoon een ouwe Mondeo station of zo, autorijden is al duur zat dus dan beter een paar tientjes meer uitgeven in de maand en al je babyzooi normaal kwijt kunnen plus een normale overlevingskans bij een klapper. Snap niet waarom mensen in een twingo stappen.
stamp zegt
@parker: wow! Voor t eerst met Parker eens; helemáál. Heb je zelf ook Kids ofzo? Modeo station: wat nou wandelwagen inklappen? Flikker dr maar gewoon in!
bmwe82 zegt
Waarom niet gewoon leasen? Nieuwe auto en de rest hou je in je zak.
parker zegt
@bmwe82: omdat dat per saldo altijd duurder is doordat je rente betaalt over geleend geld en bovenal omdat het vaak wurgcontracten zijn die bij iedere scheet zorgen voor opslagen, naheffingen en ander kleine lettertjes flauwigheden. Geld lenen voor een auto is pauper!
406_v6 zegt
@bmwe82: leasen is onder de streep ALTIJD duurder dan zelf aanschaffen, het lijkt leuk, maar een leasemaatschappij wil er ook gewoon aan verdienen…
Supra1981 zegt
Wij zitten met hetzelfde. In november komt de eerste en we hadden een mazda 121 (3-deurs). Die is inmiddels de deur uit en nu gaan we, heel burgelijk, voor een Corolla verso.
Veel ruimte, makkelijk de kleine en spullen inladen. 1.8 heeft toch nog 135 pk en er zitten aardig wat opties op de auto.
danni zegt
Tijdje geleden nog abalyse gelezen dat een Dacia procentueel evenveel afschrijft als een Volkswagen. Dat is in Euro’s dis de helft. Dus ik geloof bovenstaande niet.
w0o0dy zegt
Berlingo, Doblo, Partner dat soort werk? Zero fucks geven om het uiterlijk maar groot zat als nr twee erbij komt en makkelijk te parkeren (rechte overzichtelijke achterkant). Kost niet gek veel in aanschaf, verzekering en mrb en met maar weinig trutopties blijft alles werken zonder veel reparatiekosten.
lekbak zegt
@w0o0dy: die krengen zijn door het grote frontaal oppervlakte en de hoge cw waarde niet zuinig te rijden. Bij 20k per jaar tikt dat best aan.
w0o0dy zegt
@lekbak: maar dan vooral bij hogere snelheden.. Bij 5 tot 80km/u is het gewicht eerder een issue en daar heb je met de meeste grotere auto’s last van.
lekbak zegt
@w0o0dy: dat is ook wel waar. Hangt dus erg van het soort gebruik af. Ik ben er zelf van overtuigd dat een Mercedes w124 een ultieme keus is. Zowel economisch als wat rijden en ruimte betreft (mits de juiste uitvoering). Ik kan me echter goed voorstellen dat mensen daar niet in gezien willen worden…
vonklausenburg zegt
Een Saab 9-3.
SCscreamGT2 zegt
Ik snap het niet. Als autoliefhebber zorg je toch dat je een zo dik/kwalitatief/krachtig auto koopt als het budget toelaat? Ik zou daarom ook die A6 van hierboven kopen. Of anders een mooie E39!
lincoln zegt
@SCscreamGT2: welke auto rij jezelf dan ??
406_v6 zegt
@lincoln: van een snotaap die net droog is achter de oren mag je niet teveel inzicht verwachten natuurlijk ?
SCscreamGT2 zegt
@406_v6: Mijn hemel wat een frustratie. Ik hoop niet dat dat met de leeftijd komt.
SCscreamGT2 zegt
@lincoln: Ik koop pas een auto wanneer ik genoeg geld heb om een auto te kopen waar ik vrolijk van word ipv een pinda. Ik zelf denk aan een 1st gen mr2.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@SCscreamGT2: Het verschil in gebruikskosten tussen een B- en een C-segmenter is al zo’n €75,- per maand… Elke maand. Kun je nagaan als je die A6 met zo’n motor pakt!
stefanvts16v zegt
@SCscreamGT2: je snapt het inderdaad niet. ;-)
Je hebt klaarblijkelijk geen idee hoe snel je salaris en spaarcenten je zak uitvliegen als er een kleine op komst is. Het begint met het inrichten van de kinderkamer, dan een kinderwagen, kleding, luiers en alles wat je wordt voorgeschreven door de verloskundigenpraktijk etc.
En vanaf het moment dat die kleine op de wereld is, gaat je geld op aan voeding, luiers, kleding, nog meer luiers, dingetjes die handig zijn volgens de kraamhulp, luiers, slabbetjes, grotere maat kleding en oh ja, luiers!
Sinds eind december ben ik overigens een trotse papa, dus ik weet er wel iets van inmiddels. Maar ook ik zal over een jaartje Autoblog gaan raadplegen voor advies!
SCscreamGT2 zegt
@stefanvts16v: bedankt voor de info. Dit stelt mij dan weer enigszin gerust in het feit dat de kinderwens voor mij niet is weggelegd.
davelepeef zegt
@stefanvts16v: doe maar niet. Aan dit advies heb je met één kind al niks. Alles in dit segment is te klein. Behalve Clio- ibiza- of fabia SW… Snap geen hout van dit advies maar dat was vorige keer ook al. Laag budget en ’n Alpina met 200+k km’s aanraden dacht ik?
stefanvts16v zegt
@davelepeef: Clio IV Estate heb ik ook zitten overwegen.
Is een serieuze kanshebber voor mij persoonlijk. Ik ga binnenkort eens even een proefrit maken!
davelepeef zegt
@stefanvts16v: kleine maar leuke tip; zet ’n maxicosi op de achterbank en kijk hoe de persoon ervóór nog kan zitten. Gaat je vies tegenvallen in deze klasse en na twee maanden had je liever wat groters gekocht ;) Heb twee Focussen en daarbij staat de passagiersstoel praktisch helemaal vooraan. Maar goed, eerste zitje gebruik je een jaar, daarna gaat ’t beter.
stefanvts16v zegt
@davelepeef: goede tip, ga ik zeker gebruik van maken. Thanks!
w0o0dy zegt
Nog niet gezien maar zeker niet slecht. De Kia Rio (nee die is niet lelijk) of de Ford Fusion (ja die is wel een klein beetje lelijk) zijn groot zat voor een tweede auto en kosten niet echt veel…
norge zegt
Fiat Doblo of Peugeot Partner als het geen Berlingo mag wezen….Veel plaats, (de kinderwagen kan zonder inklappen achterin gezet worden
) en het rijdt best grappig.
Belangrijker! Het is niet duur.
Bekleding en stoelen zijn voor de rest berekend op kleine kinderen en misselijke vrouwen.
Maar dit zijn alleen auto’s voor echte mannen die niet aan zichzelf twijfelen wat beteft sexuele geaardheid….
norge zegt
@norge: Plus een r ergens…
e1000bmw zegt
@norge: Renault Kangoo. Dan maak je pas een statement wat betreft zelfzekerheid…?
gtwillem zegt
Leuk dat er weer een nadruk gelegd wordt op de leuke en sportievere auto. Maar met een kind denk je anders (je vrouw althans, en als je nog en toe ‘mag’ dan komt er een saaie maar verstandig auto. Dus ik zal wel even een paar verstandige keuzes opnoemen met ruimte in het achterhoofd. Niet zozeer prestaties.
Daihatsu Sirion:
Ok, niet de meest sexy auto aller tijden, alhoewel deze er prima uitziet. Ruimer dan je zou denken. Voor 6 mille heb je een van de betrouwbaarste auto’s aller tijden. En airco. Enige nadeel: er zijn geem dealers meer. Dus je bent op specialisten aangewezen (of de Subaru dealer, die heeft hem als Trevia).
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=268083051
Fiat Punto:
Altijd een aardig modelletje gevonden. Technisch prima karretjes. Deze uitvoering is niet zo mooi met de wieldopjes en de witte lak, maar lelijk is het zeker niet maar 35.000 gelopen. En zo ongeveer de ruimste in de klasse.
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=273286251
Ford Fusion:
Ja, de Fiesta is veel leuker en cooler. Maar voor 7k komen basis Fiesta’s in de buurt, en dit is een nette complete en bovenal ruime B-segmenter.
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=262073786
Kia Rio:
Zeker geen seks op wielen, maar wel zeer betrouwbaar en flink ruim. Aircootje, 60k op de teller, niet te oud en dat voor minder dan 7.000 euro! En nu Dacia er is, is Kia niet meer de budgetaanbieding! Mijn opa heeft er twee van gehad: foutloze auto’s. Beetje saai, misschien. Maar dan plastidip je hem in het oranje ofzo.
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=273139934
Lada Priora:
Omdat niemand het gaat noemen. Hok op wielen. Maar voldoet aan de omschrijving. Wel lekker ruim. Maar ja, dan toch liever de Dacia.
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=267264801
Mazda 2:
De rijdersauto. Eigenlijk hetzelfde als de Fiesta. Geinig karretje. Japans. Helemaal goed dus.
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=271937135
Mitsubishi Colt:
Nogal saai. Maar ook ruim. En is in Nederland gebouwd. Nieuwe model met iets meer dan 50k ÉN Airco!!! Wat wil een mens nog meer?
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=271370119
Opel Corsa:
Altijd wel een aardig model gevonden. Als je veel luxe of een dikke motor wilt is dat aanzienlijk diurder, dus hier een standaard rode. Maar wel met weinig kilometers en een airco. De huidige Corsa is bijna hetzelfde dus je rijdt niet ineens in een oud model.
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=268985298
Peugeot 207:
Beetje miskende auto, voorganger was veel populairder. Wel een nette auto verder: aircootje en 1.4 VTI motortje is wel lekker.
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=271371689
Yolo advies:
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=259647469
Misschien vakt het verbruik heel erg mee! En het is bijtellingsvriendelijk.
Succes met de keuze!!
w0o0dy zegt
@gtwillem: dat zeg ik (en @Norge ook al)…
gtwillem zegt
@w0o0dy: great minds think alike ;-)
viezefreddyw zegt
@gtwillem: Ik lees altijd graag jouw reacties weet je dat?!
Vaak goed onderbouwd waarvoor dank.
e1000bmw zegt
@gtwillem: met een kind achterin doe je het meestal wel rustig aan qua optrekken en tussensprints, dus dat verbruik zal idd wel eens mee kunnen vallen. Koppel zat. Ook onderin het toerengebied.
rikdep zegt
@gtwillem: Wat een bazenbak, zo’n Daimler.
bmwkevin zegt
Seat ibiza 1.4. Zuinig, krachtig en ziet er goed uit. En kan uit ervaring spreken dat het topautootjes zijn.
stamp zegt
Golf 3. GL uitvoering. Maar met 2.0 8v blok. Uit midden jaren 90. Airco. Central vergrendeling. Electrieke raampjes rondom mét blokkade voor de Kids achterin. Meeeer dan zat ruimte voor je Urban Jungle driewielwandelwagen. 1000 pop. Hou je 6000 over voor kinderwagen, commode en weet ik veel wat voor ellende nog meer.
Ik zeg doen: bevalt mij prima. En nu, nu de koters groter zijn, gewoon een driedeurs. Niet doen na alsof die geen achterbank heeft.
Hupke zegt
Wat met de audi a2?
Heb je een interessant wagentje, en ook nog eens iets dat aan de vereisten voldoet.
406_v6 zegt
@Hupke: te duur en te hoge km standen inmiddels? Daarnaast mag je met een 1.2 TDI (3L) ook de beruchte milieuzones niet meer in.
gtwillem zegt
@Hupke: maximaal 5 jaar oud was een van de eisen. En echt ruim zijn A2’s niet. Voorin zit je famtastisch, achterin gaat het voor kinderen, maar de kofferuimte is erg klein.
Hupke zegt
@gtwillem:
Wel 5 jaar oud daar trek ik me niets van aan, zeker niet als de wagen in kwestie technologisch nu nog altijd 10 jaar voorstaat.
Qua ruimte, ik ben ook wel gek van ruimte en luxe maar voor 7k …. Ga je niet EN ruimte EN een laag verbruik EN veiligheid hebben denk ik dan. (alhoewel de obligatoire golf en polo maar dan zit je weer met zo’n blik)
freez65 zegt
Wat betreft de 60 pk Fiesta’s,
Die zijn redelijk makkelijk te ‘chippen’ naar 82 pk of soms zelfs meer. Het blok is hetzelfde als de 82 pk 1,25l, alleen softwarematig teruggetuned.
hondar zegt
Allemaal te klein! Kinderwagen, wiegje voor op de kinderwagen, campingbedje, luiertas…. neem maar van mij aan, past niet! En geloof me, als jij met een 2 of 3 maanden oude baby op visite gaat dat heb je dat allemaal nodig, minimaal! Laat staan als je op vakantie gaat…
house zegt
Ford Mondeo 2007, misschien wat moeilijker te parkeren maar prima voor een gezin en zowel in sedan als station variant ontzettend veel ruimte in de kofferbak voor alles wat je mee wil nemen.
Verbruik bij een 1.6 blok is ongeveer 1 op 13 stad/snelweg gecombineerd, gewicht is wat aan de hoge kant voor een dergelijke blok en je kan altijd voor een sterker blok kiezen maar dan gaat het verbruik natuurlijk ook omhoog.
house zegt
@house: aanvulling : als je bereid bent wat water bij de wijn te doen qua leeftijd van de auto tenminste
desjonnies zegt
Om even te @gtwillem -en
Lancia wat op de not-done list staat.
De Lybra Station, er is idd niet aan te komen, dwz een exemplaar met minder dan één, twee, of zelfs drie ton kilometers achter zijn hoeven !!!!!!
Slechte onbetrouwbare roestbakken he !
Staat er slechts één snoepje bij : maar wel een echt snoepje ; een 2001 Sedan met de 2 liter 20 kleps motor in Wildervank (of all places) maar wel eentje met maar 82000 kilometers op de teller en een dure uitvoering met Alcantara bekleding.
Voor een -bespreekbare- € 1500; me was al onderweg !
Zoals ze bij on thuis altijd zeiden : Laat de armoe maar de pest krijgen !
http://ww3.autoscout24.nl/classified/264866132?asrc=st|as
gtwillem zegt
@desjonnies: mijn tante heeft Lybra gehad, een 1.8 Intensa, zo’n speciaal model in het donkergrijs met donkergrijze velgen en geheel leder en alcantara interieur en de mooiste hourinleg wat ik ooit in die klasse heb gezien.
Maar die vijfpitters (2.0 benzine en 2.4 diesel) moet je mee uitkijken. Deze is zo goedkoop omdat de distributietiem vervangen moet worden. En bij de Lancia vijfpitters moet dan het hele blok eruit…
Daarbij het mijn tante behoorlijk wat technische problemen met de auto, helaas, in tegenstelling tot de VW Eos die ze daarna had.
Maar als je met een kleine op komst een Lancia wilt, zou ik net als @lincoln een Musa aanraden. Een soort luxe Fiat Idea: praktisch, ruim en niet te duur. En technisch echt niet minder dan een Opel Meriva.
mercedesbenz63 zegt
Ik vind een Bravo of een Punto wel wat.
stekel zegt
toen de kleine bij ons de intrede deed, heb ik het nog even geprobeerd met mijn geliefde Saxo (wat een scheurijzertje was dat) maar na 3 weken de knoop doorgehakt, en toen zijn we overgestapt op de 5 deurs grande punto,
met kinderwagen en al naar de dealer, en terplekke gekeken of hij er in past.
en die grande punto hebben we nu nog steeds naast de lease mito.
reistje zegt
Mijn zus heeft een Ford Fiesta en ik heb haar nog nooit horen klagen over te weinig ruimte voor alle kinder zooi. En heb nog nooit iets slechts over die auto’s gehoord van meerdere eigenaren. Behalve dat de 60pk niet echt heel snel is….
Een Toyota Auris zou ook kunnen, hoewel dat qua budget vrij krap is. Als je een stapje groter wilt en met het uiterlijk/imago kan leven zou je ook naar een Prius kunnen kijken. Betrouwbaar zuinig en er is veel ruimte.
mfacey zegt
Wij hadden twee jaar geleden precies hetzelfde vraagstuk. Gelukkig ging het bij ons om een tweede auto (voor mijn vrouw). Laat ik voorop stellen dat je never nooit genoeg ruimte zult hebben in een B segmenter, laat staan een A segmenter. Geen schijn van kans. Er moet een kinderwagen in, een camping bed plus matras, en een paar tassen. En dat is alleen voor een dagtripje. Ga een nachtje weg en het wordt helemaal bont want dan moet je eigen spul ook mee.
Anyway: autos. Ik rijd zelf in een VW Passat Station (lease, lekker saai). Voor mijn vrouw hebben we uiteindelijk een Renault Clio 1.2 Tce gekozen. Het betreft een gefacelifte model van de vorige generatie. Was destijds 10k, met ongeveer 50000 km op de teller en 3 jaar oud. ZIjn ondertussen vast wel wat goedkoper te vinden. Leuke auto. Redelijk pittig als je ‘m in de toeren jaagt en veel ruimer dan bijvoorbeeld een Fiesta (waar we ook naar gekeken hebben).
Maar nogmaals, als enige auto kun je toch echt beter voor een C-segment station of D-segmenter gaan. Dan is het maar met meer KMs. Een auto met de weinig ruimte moet je echt niet willen.
mout zegt
Ik vind het tot nu toe maar magere adviezen. Ze doen een A-segmenter weg, om meer ruimte op de achterbank te krijgen. Maar juist de Twingo heeft best een boel ruimte, daar.
Bijna alle B-segmenters die zijn voorgesteld zijn alleen maar kleiner, daar…
Mijn suggesties:
A-klasse 160 CDI. Liever met veel kilometers dan met veel jaren – en besteed je 7.000
Mazda 2. Het moet lukken er eentje uit 2009 te vangen voor je geld.
Honda Jazz. Vergelijkbaar met de Mazda, maar wat duurder. Dat wordt een jaartje ouder of een wat hogere tellerstand. Maar voor alle drie geldt: Kunnen ze prima hebben.
gtwillem zegt
@mout: hey, niet heleamaal waar! Maar je hebt gelijk. De meesten verkiezen sportiviteit, PK’s boven wat de eisen echt zijn.
De Honda Jazz is de beste keuze, maar voor 7 mille vind je geen exemplaar van minder dan 5 jaar oud.
De Mercedes A is een goed alternatief, maar duurder in gebruik en ook daarbij: voor 7k vind je geen 5 jaar oude.
En die Mazda 2 had ik ook, ahoewel het geen ruimtewonder is.
E34M5Touring zegt
Koop de mooiste 850/V70 die je kan vinden voor die knaken. Heb je meer en langer lol aan dan zo’n bananenkrat. En dan hoef je bij de 2e kleine niet meteen weer een andere auto te halen. In Vorden zit een specialist die vaak echt hele fraaie heeft staan met weinig km’s.
Hupke zegt
@E34M5Touring:
Zit je wel met wegentax en verbruik. Ik weet niet hoe het in NL werkt met wegentax, maar in België loopt dat vrij vlug op een keer je de 2 liter voorbij bent.
E34M5Touring zegt
@Hupke: Wegenbelasting gaat hier op gewicht. En een 850/V70 zit niet veel hoger dan de huidige B segmenter. Verbruik heb je zelf in de hand. We weten allemaal hoe een overbelast torretje kan zuipen. En je houdt wat over van je 7k. Wat je weer in onderhoud en brandstof kunt steken.
Hupke zegt
@E34M5Touring:
Da’s wel een verschil met een tax op cilinderinhoud (en type brandstof).
g40freak zegt
opel meriva opc.
trident zegt
@g40freak: staan er niet znheel veel te koop, ikzelf een mazda 6 2009 gekocht
g40freak zegt
@trident: weet niet of je de station hebt, of de sedan, maar ik gok dat een mazda 6 zwaarder is en meer verbruikt dan de opel?
Mazda is wel behoorlijk groot, feitelijk is het een mondeo.
of de mondeo is een mazda 6, kan ook :)
Maar de meriva is wel een heerlijk sleeper autotje.
michelF zegt
voor mij gezinsuitbreiding (kan nu elk moment gebeuren) heb ik een Hyundai i30 2.0 uit 2009 gekocht en bevalt me prima, onzin zo’n no-go lijstje..
ar156sw zegt
Geen Alfa willen, terwijl je voor dit budget een nette 159SW kan kopen… liefst de 2.2JTS. De genoemde auto’s vind ik al (veel) te klein voor 1 kind, laat staan als er een 2e kind bij komt, maar goed, da’s maar net wat je acceptabel vindt. Maandelijkse kosten zijn wel lager natuurlijk met een klein autotje.
stefanvts16v zegt
Ik doe even een “gtwillem” maar zonder de onderbouwing…
Dacia Sandero:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=273138582
Skoda Fabia:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=271236248
Peugeot 207:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=272746050
Renault Clio:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=272830609
Fiat Panda:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=273300752
De klapper van de week met maximale bergruimte, zelfs de zus van gtwillem past hier nog makkelijk achterin! ;-)
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=260124750
miezemiez zegt
Jammer dat ze geen “Citroën” willen, een proefritje in een C3 1.6 VTI model 2011 zal toch een optie kunnen zijn. Standaard uitgerust mst Airco, Carkit etc, comfortabel en toch binnen een nette 8,9 seconde op de 100. Wij hebben er eentje gehad voor 4 jaar. Wel een leasert en toch waren veel duitse premium rijders verbaasd bij het maken van een ritje.
snorrie zegt
Met die 100HP wek je in ieder geval de weeën mooi op met dat gestuiter…
vtechlover zegt
Ford fiesta is niet echt een gezins auto te noemen, en de panda 100hp is nog kleiner + stijver.. Renault megane 225 sneller en meer ruimte.
W115 zegt
Idd, de 100hp is (te) hard geveerd. Zou zelf voor een Ford Fusion gaan
mat1980 zegt
Niet gek lang geleden stonden mijn vriendin en ik ook voor deze keus! De fiesta vonden wij zeker mooi en de Fiat panda 100 hp was mijn favo. Echter hebben wij gekozen voor een Toyota yaris. Ik zal uitleggen waarom!
De yaris heeft in ongelijke delen schuifbare achterbank dus een kleintje kan helemaal naar voren zitten zodat het in de kofferbak stoppen van de wagen geen hogere wiskunde vereist! Ook de leuningen zijn makkelijker te verstellen van de achterbank. Daarnaast heeft de yaris in tegenstelling tot de fiesta allemaal handige opbergruimtes (2dashboard kastjes) en bekerhouders en noem maar op. Met andere woorden een veel praktischere auto.
Ik snap dat de yaris een iets oudbollig imago heeft maar zoek een op s-line en er zitten leuke lm velgen, een spoilerdje, lederen bekleding enz enz enz op en dan zit hij er ineens best leuk uit! Daarnaast het is een Toyota dus de kans op onverwachte kosten zijn klein iets waar mijn meisje met een 100hp bang voor was! En tja met een kleintje op komst niet onbelangrijk.
Oh mijn vriendin vult nog even aan: hij voelt veilig degelijk en rijd goed!
De moeite van het overdenken waard zou ik zeggen!
toyotafortuner zegt
Doe eens gek en kies Japans.
Een Honda Jazz. Als het echt ruim moet een Accord Wagon.
Of misschien een Mazda 3 hatch. Als het echt ruim moet een 6 station.
Misschien een Subaru Trezia. Als het echt ruim moet een Legacy
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: + station ergens.
gtwillem zegt
@toyotafortuner: de Jazz en Trezia vallen niet in de eisen: de modellen van 5 jaar en jonger zijn duurder dan 7 mille.
De gebruikskosten van een Legacy zijn wel flink hoog. Met name onderdelen zijn bij Subaru’s behoorlijk duur en het brandstofverbruik is flink.
mynameisjeroen zegt
Colt 1.5 CZ5
110pk bij 960 kg, dus lekkerder dan een Panda 100hp. In de juiste kleur met 16″ velgjes, privacy glass, mistlampjes voor etc nog best een prettige verschijning.
De achterbank kun je verschuiven, dus je kunt kiezen voor veel beenruimte, of een grote achterbak. Stoelen zijn ook geheel te verwijderen voor als je naar de Ikea moet. Dan is hij zowat even praktisch als een Caddy.
xiran zegt
@mynameisjeroen: als de eisen iets ruimer worden is er zelfs een 1.5 turbo mogelijk met 150 pk
mynameisjeroen zegt
@xiran: Ja de Rallyart. Leuk ding!
rishithakoerdat zegt
Nu een echte pappa ervaring over de Fiesta (vader, 15 maanden):
In de Fiesta 2010 past er geen buggyframe in de kofferbak van het merk Joolz.
De hoedenplank moet eruit én in de eerste maanden zit je met het aparte slaapwiegje. Deze past niet in de kofferbak als de frame er al in zit. Op de achterbank dus Maxi Cosi, wiegje los en in de kofferbak de frame dat lekker uitsteekt…
Nu de baby wat groter is heeft mijn vrouw een kleinere buggy voor haarzelf, hoedenplank is weer teruggeplaatst en alles is weer netjes.
Nog een nadeel (vind ik dan) de passagiers airbag kan in de Ford niet worden uitgeschakeld, dus de maxi cosi moet altijd op de achterbank.
Het is best wel passen en meten in de Fiesta. Babies van nu hebben redelijk veel nodig. Als we dit eerder hadden geweten hadden we liever voor de Focus (klasse) gekozen.
mrrallycross zegt
Veel leuke auto’s in dit segment. Voor vermogen moet je alleen niet kijken
StefanoDiBosso zegt
Ik zou voor dat budget juist naar zoiets kijken:
http://www.gijsjansenauto.com/2015/bmw-e46-318i-sedan-2002
Zeer nette auto, viercilinder, dus niet overdreven qua kosten, en al met al een stuk beter dan de gemiddelde B-segmenter qua rijden en ruimte.
patrick760i zegt
Gewoon een X5 kopen (wel wat centjes achter de hand ivm onderhoud etc)
Waarom? Het gezin moet veilig vervoerd worden en niet zuinig!