De Audi A3 Sportback g-tron moet gaan zorgen voor een doorbraak in rijden op groengas. Deze schonere brandstof wordt geproduceerd uit organisch afval. Met de 1.4 TFSI-motor volledig aangepast om op Compressed Natural Gas (CNG) te kunnen draaien, ligt het verbruik op 3,6 kg/100 km. Dit komt neer op een CO2-uitstoot van 88 g/km tank-to-wheel, maar als we het van well-to-wheel bekijken, komt groengas nog beter uit de bus met 22 g/km. Toch zijn deze goede cijfers in 2015 slechts goed voor 20% bijtelling.
Bij de ontwikkeling van het MQB platform is rekening gehouden met alternatieve brandstoffen. Daarom konden de twee gastanks van de A3 g-tron onder de bodem van de kofferbak geplaatst worden met behoud van de reguliere benzinetank (50 liter), zodat de kofferbakruimte hetzelfde is als de Quattro uitvoering van de A3.
Meer details zijn te lezen in de rijtest van de Audi A3 g-tron (video).
Voordelen
– groengascertificaten meegeleverd
– gastanks nemen geen laadruimte in
– tanks zijn lichter dan vergelijkbare conventionele CNG-tanks
– naadloos overschakelen tussen benzine en groengas
– identieke prestaties benzine en groengas
Nadelen
– geen groengas langs de snelweg
– aanleg groengasnetwerk
– verlaagd S-Line onderstel niet mogelijk
– opvallende type-aanduiding op flanken (gratis weg te laten)
– te veel g-tron badges
Specificaties | |
---|---|
Merk | Audi |
Model | A3 g-tron - 1.4tfsi |
Carrosserie | stationwagen |
Brandstof | Hybride met benzine en gas |
Co2-uitstoot | 88 gram/km |
Vermogen | 110 pk |
Koppel | 200 Nm |
Acceleratie 0-100 | onbekend |
Topsnelheid | onbekend |
Prijs | onbekend |
Leaseprijs pm | onbekend |
Bijtellingspercentage | 20% bijtelling |
Concurrenten |
---|