Het heeft even geduurd, maar ook Audi heeft een stekkerauto in hun gamma opgenomen. De A3 was de eerste, aangezien deze het MQB platform deelt met de Volkswagen Golf. Bij het ontwikkelen van dit platform was er direct rekening gehouden met alternatieve aandrijflijnen.
Toch is er flink wat werk gaan zitten in deze e-tron. Zo heeft de auto een speciaal ontwikkelde zestraps S-Tronic bak. Een speciale koppeling zorgt ervoor dat de 102 pk elektromotor en 150 pk 1.4 TFSI kunnen samenwerken door de omwentelingen van de benzinemotor af te stemmen op de toeren van de elektromotor op het moment dat de verbrandingsmotor bijgeschakeld moet worden. Dit levert een gecombineerd systeemvermogen van 205 pk en 350 Nm koppel.
Meer details zijn te lezen in de rijtest van de Audi A3 e-tron (video).
Voordelen
– theoretisch verbruik 1,5 liter per 100 kilometer
– accupakket onder de achterbank voor behoud binnen-/bagageruimte
– vlot optrekken
– vertrouwde kwaliteit van Audi
– snelle laadtijden
Nadelen
– alleen verkrijgbaar als Sportback
– de extra 300 kilo zijn merkbaar in bochten
– standaard banden goed hoorbaar bij elektrisch rijden
– geen handgeschakelde versie
– alleen voorwielaangedreven
Specificaties | |
---|---|
Merk | Audi |
Model | A3 e-tron - |
Carrosserie | stationwagen |
Brandstof | Hybride met benzine |
Co2-uitstoot | 35 gram/km |
Vermogen | 205 pk |
Koppel | 350 Nm |
Acceleratie 0-100 | 7.6 seconden |
Topsnelheid | 222 km/u |
Prijs | 39.700 euro |
Leaseprijs pm | onbekend |
Bijtellingspercentage | 15% bijtelling |
Concurrenten |
---|