Na de reguliere S-klasse is het nu tijd voor het échte vlaggenschip van Das Haus: de Maybach S-klasse.
Zo’n anderhalve maand geleden mochten we de nieuwe Mercedes S-klasse verwelkomen. Een belangrijk moment, want het is nog altijd de standaard in zijn klasse. Sterker nog: de S-klasse is een graadmeter voor de autoindustrie als geheel. Na de reguliere S-klasse is het nu tijd voor de andere varianten. Een coupé en een cabrio gaan er waarschijnlijk niet komen helaas. Wél is er weer een überluxe en extra lange variant: de Mercedes-Maybach S-klasse.
Lengte
De Maybach S-klasse gaat verder waar de normale S-klasse ophoudt. Vrij letterlijk, want de wielbasis is nog eens 18 centimeter langer dan de S-klasse Lang. De totale lengte van dit slagschip komt uit op 5,48 meter en de wielbasis bedraagt 3,40 meter. Dat is nog net iets meer dan zijn voorganger. Om het geheel een beetje bestuurbaar te houden heeft de auto optioneel meesturende achterwielen de de draaicirkel met bijna 2 meter verminderen. De normale S-klasse heeft die optie overigens ook al. Fun fact: de S-klasse heeft daardoor een kleinere draaicirkel dan de A-klasse. De ‘korte’ S-klasse dan.
Exterieur
Uiteraard krijgt de nieuwe Maybach de plattere koplampen en achterlichten die geïntroduceerd werden op de reguliere S. Die zullen we ongetwijfeld ook op andere modellen van Das Haus terug gaan zien. Afgezien van zijn lengte is de Maybach onder meer te herkennen aan de grille met verticale spijlen en het alomtegenwoordige chrome. Ook zijn er exclusieve velgen in de maten 19, 20 en 21 inch. Er is onder meer de keuze uit veelspaaksvelgen en de welbekende putdeksels.
Kleuren
Qua kleuren spoort Mercedes klanten aan om de auto niet al te ingetogen uit te voeren. Je kunt bijvoorbeeld gaan voor een two-tone kleurenschema, inclusief coachline, dat tot een week kan duren om aan te brengen. Als je lef hebt kun je zelfs een knalrood exemplaar bestellen.
Interieur
Bij een Maybach S-klasse is het interieur minstens zo belangrijk als het exterieur. Zoals we al wisten heeft het interieur van de S-klasse een grondige make-over gekregen. Het meest in het oog springende element het Tesla-achtige 12,8 inch scherm dat verbonden is met de middenconsole. Daarmee kan je chauffeur het nieuwe MBUX-systeem bedienen dat nu ook zijn opwachting maakt in de Maybach S-klasse. Het nieuwe dashboard voelt door de aangepaste lay-out iets minder weelderig aan dan dat van de vorige Maybach S-klasse, maar dat is toch het domein van de chauffeur, dus wat maakt het uit?
De klanten kruipen zelf natuurlijk achterin. De zetels die je daar vindt zijn in alle mogelijke standen te zetten. Een tandartsstoel is er niets bij. Nieuw zijn een massagefunctie in de kuitsteun – wie wil dat nou niet – en nek- en schouderverwarming.
Prijs
Met welke motoren de Maybach S-klasse wordt geleverd laat Mercedes nog niet weten. Qua prijs moeten we ook nog even in het duister tasten. De vorige S 650 Maybach bleef nog net onder de drie ton, maar daar zal zijn opvolger (als deze motorvariant er weer komt) wel overheen gaan. Desondanks is dat nog altijd een stuk voordeliger dan een Rolls-Royce. De nieuwe Maybach S-klasse staat vanaf de zomer van 2021 bij de Mercedes-dealers te schitteren.
rotarypowah zegt
Dat rood staat verbazingwekkend goed. Meestal vind ik grote sloepen niet zo mooi in een felle kleur.
ericd zegt
Gelukkig hebben ze die lelijke M op de voorplecht weggelaten. Grille blijft lelijk. Dan toch maar ‘gewoon’ voor de duurst uitgemonsterde S klasse LWB kiezen?
katoenboer zegt
@ericd: ga jij hem kopen dan?
E550 zegt
Erg kinderachtige opmerking. Hij kan toch gewoon zijn mening geven.
goedverhaal zegt
Een ‘korte’ S 450 graag. In donkergroen.
dalmore zegt
Is het verkeerd om een grille te groot te vinden wanneer deze groter is dan mijn Weber?
mashell zegt
Ja. Maar de oplossing is simpel, je bent toe aan een dubbele Weber.
remarkable zegt
@mashell: ???
dalmore zegt
Bovendien vind ik het interieur ook echt belachelijk. Dat schermpje met die twee tellers, om je voor te schamen
erce zegt
@dalmore: waarom moet je je daarvoor schamen?
Dieseltor zegt
@dalmore: Denk dat je heus wel een andere lay-out kan kiezen. Het is immers een digital dash.
katoenboer zegt
@dieseltor: het feit dat ze deze telkens op de persfoto’s gebruiken zal betekenen dat de andere lay-out niet veel mooier is.
berlinetta zegt
Die veelspaaksvelgen vind ik echt heel mooi! Wel een crime met schoonmaken, maar daar betaal je wel iemand voor om dat te doen.
Verder ben ik niet echt weg van deze auto. Veel te kitsch in mijn ogen. En dat interieur vind ik in dit segment echt niks. Waar Bentley en Rolls Royce echt fraaie interieurs bouwen, schroeft Mercedes er een paar tablets in. Zoiets vind je ook in een A-klasse. Gemiste kans vind ik.
KEV9 zegt
Wat hebben die Duitsers toch ineens met die foeilijke bekken aan de voorkant van de auto. BMW is al verknald en nu begint Mercedes er ook al mee.
kevertje zegt
Toch wel gek hé dat zo’n auto’s, in een segment bedoelt voor de aristokraten en ander top of top’s in deze wereld nog keurig blijven doorrijden met een zware benzinemotor zonder veel zorgen rond CO2. Het ‘alleen moet elektrisch’ drama is hier ver te zoeken. En het is niet dat deze auto’s zelfs na 5 jaar op het autokerkhof eindigen. Het vertelt mij iets wat het verschil is tussen de man in de straat bang maken voor de schommelingen in ons klimaat én zij die de lakens echt uitdelen in de wereld.
HzR zegt
@kevertje: ik geloof dat het er eerder mee te maken heeft dat er een hoop markten op de wereld zijn die zich nog niet druk maken over CO2.
reactief zegt
Ja, dat is een zeer goede wetenschappelijke conclusie! Haha… Want dit wordt gereden door mensen die over het klimaat beleid gaan? Of eerder door groot verdieners van multinationals?
lekkerlinksrijden zegt
Wat een vreselijk interieur is dit zeg, die tablet achter het stuur kan echt niet. Een auto van 3 ton plus moet gewoon mooie klokken hebben en die 4 ventilatie poorten boven de centrale IPad kan ook niet.
smex zegt
In dit segment zou ik toch voor een. RR of Bentley gaan. Zo’n opgekalerfaterde S klasse met een te grote grill is het dan net niet.
clubbtraxx zegt
Two-tone kleurstellingen zouden eigenlijk bij wet verboden moeten worden… damn wat lelijk.
Voor de rest lijkt me de ‘gewone’ S-klasse eigenlijk ook al prima. Stuk minder kermis als dit ding tenminste.
eddepedd zegt
Top. Wel gewoon in 1 kleur. Dat rood is erg gaaf. De foto van de zijkant doet me denken aan de langgerekte Jaguars van weleer…
Heel mooi. ‘Rustig’ design. In tegenstelling tot BMW met veel te veel lijntjes en tierelantijntjes.
a3aan zegt
Mooi is het er niet op geworden. Wanneer komt Maybach nou echt te overlijden?
mashell zegt
Wij van team rood zijn blij verheugd dat Maybach de goede smaak heeft een prachtig rode auto van het formaat stadsbus voor een rode achtergrond te fotograferen. Hier krijgen we rode oortjes van.
tjorque zegt
-1 voor geen suïcide doors!
loggy zegt
Wat een gedrocht! In China zullen ze er blij mee zijn.
dracae zegt
Een stuk minder wanstaltig dan de eerdere Maybachs.
In sommige varianten zelfs best leuk, maar ik zou toch voor een Bentley gaan bij dit soort auto’s .
mp014 zegt
Oh kijk….. een Mercedes die denkt dat ie een Rolls is….. bah
mustang750supersnake zegt
manmanman…kan niet wachten tot er eindelijk weer eens móóie designs komen, zonder nijlpaarden-muil
vind de gehele nieuwe sklasse maar niks….van binnen…én van buiten niet….en dat geldt voor de meeste nieuwe wagens….
Charles Taycan 4S zegt
Een van de beste, zoniet de beste, auto qua rijcomfort en afwerking. Smaak is subjectief, ik vind hem persoonlijk schitterend maar liefst wel in 1 kleur, zilvergrijs metallic, 21’’ multispaaks velgen en C 180 achterop…??
piebepost zegt
Wat een drukte binnen, allemachtig, dat hele interieur komt toch compleet op je af met al die toeters en bellen. Overigens vind ik dat bij een basis A-klasse ook al. Niet dat ik daar wel het geld voor heb hoor, dus ze hoeven zich niet druk te maken in Stuttgard..
Dutchdriftking zegt
De grille doet een beetje Chinees aan, verder weer een wijs ding in de juiste samenstelling.
dikkereinier zegt
Zag hem al rijden in de omgeving van Stuttgart. Minder opvallend als zijn voorganger, tikkeltje anoniem zelfs. Zal vast zalig rijden en perfect in elkaar zitten maar een Rolls Royce Ghost is toch next level. Net wat minder bling bling.