Het leek zo mooi: een Japanse automaker die het bed deelt met een Duitse. Toch verliep de samenwerking tussen Suzuki en Volkswagen funest. Eerst werd er nog met serviesgoed gegooid, en later praatten ze al niet meer met elkaar. En zo’n relatie is niet vol te houden. Dus wil Suzuki scheiden van VW, en heeft het al weer een nieuw liefje op het oog: het eveneens Japanse Mitsubishi. De slet…
Het zat namelijk zo tussen Volkswagen en Suzuki: aanvankelijk leken de twee een gelijkwaardige relatie aan te gaan, ondanks het feit dat VW toch een heel stuk groter en sterker was dan het tengere Suzuki. Maar groter en sterker betekent ook dikwijls lomper. En van de af en toe wat lompe omgangsvormen van VW was het lichtgeraakte Suzuki niet zo gediend. Dus toen VW de gelijkwaardigheid van de relatie openbaar in twijfel trok had je de (spreekwoordelijke) poppen aan het dansen.
Gelukkig wist Suzuki precies hoe ze VW op de kast kon krijgen, namelijk door te lonken naar een andere grote sterke Europeaan. Dit keer was het een meer Mediterraans type, in de vorm van het Italiaanse Fiat. Suzuki dartelde, terwijl ze zeker wist dat VW dit goed en duidelijk kon zien, speels rond Fiat en fluisterde hees in zijn oor: ‘ik wil jouw motor in mijn auto‘. En toen was het dus klaar, de scheidingspapieren werden aangevraagd, maar VW heeft nog 19,9% van de spullen van Suzuki in huis. En Suzuki wil graag dat VW deze teugverkoopt, maar laatstgenoemde heeft daar helemaal geen zin in.
Deze soap duurt nog even voort, maar dat belet Suzuki niet om ondertussen een nieuw liefje uit te zoeken. De paringsdans voltrekt zich momenteel rond Mitsubishi, waarmee het samen een EV-liefdesbaby wil maken, gebaseerd op de i-MiEV. Althans…als we het persbericht goed begrijpen moet Mitsubishi het werk doen in de vorm van het ontwikkelen en maken van EV’s, en zal Suzuki Mitsubishi daar op de een of andere, door beide partijen geaccepteerde, manier een tegenprestatie voor leveren. Het lijkt wel een traditioneel huwelijk….
De deal zal vanaf februari 2012 in werking moeten worden gesteld. Het lijkt er op dat Dick Dyer een vooruitziende blik had:
lennyv87 zegt
Alleen de schrijfstijl is al geweldig. Maar blijkbaar weet Suzuki dus niet wat ze willen doen?
kliko zegt
Dat hele gezeik met suzuki en mitsubishi kan me geen reet schelen, vind beide merken niet veel spannends (meer) op de markt brengen…
Maar ik heb toch genoten van het artikel, geweldige schrijfstijl!! :lol:
kliko zegt
@kliko: Toch kan het soms zijn dat een knap meisje wel twee heeeeele lelijk ouders heeft. Dus wieweet is er nog hoop! ;)
potver7 zegt
@kliko: en toch zou ik dan even verder kijken. Je weet dan namelijk ook hoe ze er over 20 jaar uitziet… ;)
kliko zegt
@potver7: haha, true ;)
nicktexel zegt
@potver7: +oneindig
Initial_D zegt
Mitsuzuki klinkt wel aardig.
audi18 zegt
Hahahha geweldige tekst heb hardop gelachen bij nederlands les xD
kaasboerin zegt
Smokalot, ik wil jouw schrijfskills in mijn brein..
audi18 zegt
@kaasboerin: +1
gregorius zegt
Suzuki is echt de slet van de auto industrie. Ze hebben het toch ook al gedaan met GM en Toyota?
gregorius zegt
@gregorius: Sorry, wel met Daewoo en Isuzu en een Chinees. Niet met Toyota; die is pas daarna deels eigenaar van Isuzu geworden.
lincoln zegt
@gregorius:
klopt .. Suzuki is de minst samenwerkende auto fabrikant ..
en als je afgewezen wordt door een meisje noem je haar dan ook een “slet” ..
flyinglotus zegt
Haha, top geschreven idd, maar wat wil suzuki nou nog bereiken in autoland vraag ik me af, met dit imago alleen al. Kunnen ze het niet beter bij motoren laten..
lincoln zegt
@flyinglotus:
yep .. wat kan je nog bereiken als je al een jaar of 10 het beste imago in autoland hebt ..
ramshoek zegt
Ach, het is in de auto industrie toch al een incestueuze bende. Iedereen doet het met iedereen.
Ze gaan gezellig een mddagje shoppen bij de zelfde leveranciers (en doen dan allemaal of dat ze de gekochte spulletjes helemaal zelf ontwikkeld hebben). Denk daarbij aan leveranciers als ZF, Getrag, Aisin, Jatco, Bosch, Nippon Denso, Valeo, TRW etc. etc.
Ze delen elkaars motoren of versnellingsbakken (Ford & PSA / PSA & BMW / FIAT & GM / FIAT en Suzuki en nog vele anderen).
Ze maken wagens op dezelfde platformen (Suzuki & Opel / FIAT & Suzuki etc.).
Sommige fabrikanten zijn monogaam, anderen serieel monogaam (lees: de een na de ander), weer anderen houden er meerdere liefjes op na.
Tussen veel van die partijen vinden uitgebreide verleidingsrituelen plaats.
En dan is er ook nog VAG. Da’s er zo eentje met een berenvel aan die op gezette tijden met een grote knuppel zwaait om daarna weer het volgende neukertje aan de haren z’n grot in te slepen…
theblackdude zegt
suzuki moet zich focussen op 2 wielers, qua auto’s hebben ze alleen opa mobielen.
Stopwearingpants zegt
de samenwerking verliep funest, mooie zin alleen klopt niet.
bartweerman zegt
Fantastische post! Hulde inderdaad voor de schrijver!
Verder niet bijzonder interessant dit eigenlijk…
fokke85 zegt
Haha, leuk geschreven!
norge zegt
Het Japanse meisje was de Duitse pooier zat, en is op zoek gegaan naar een echte man die het wel kan. (leuk stukje)
Freewarefreak zegt
Heerlijk Smoke! Mooi stukje!
mellie zegt
Ah suszuki moet gewoon weer wat nieuwe modellen op de markt brengen. ze hebben helemaal geen samenwerking meer nodig.
dennisr zegt
geweldig stukje :lol:
”het eveneens Japanse Mitsubishi. De slet…” & ”fluisterde hees in zijn oor: ‘ik wil jouw motor in mijn auto‘. ” GE-Ni-AAL :lol:
wolf zegt
Suzuki en Mitsubishi, haha. De dove helpt de blinde……..
wrangler zegt
Belachelijke metaforen hier veroorzaakt door de scheldpartij van de auteur. Geef zelf even het goede voorbeeld of schaam je je. Suzuki is een familie merk van traditie en eer. Ze hadden niet gedacht dat de botte Europese boeren zoals gewoonlijk overal de baas willen spelen met hun groter bekken en arrogantie. Mitsubishi is een geweldige organisatie. Ik heb er voor gewerkt. Suzuki Go for IT.
NielsGP zegt
Het is wachten op de eerste autoblogger die zelf aan de slag gaat met photoshop en een nieuwe samensmelting van de 2 tekens presenteert! *popcorn –> CHECK