De F1 heeft een aanklacht ontvangen.
Vorig jaar maakte Liberty Media een gloednieuw logo voor de Formule 1 bekend. Strak en modern, zoals de huidige organisatie zich ook profileert. Inmiddels zijn we wel gewend geraakt aan het ontwerp, maar niet iedereen was (en is) blij met het logo.
Het Amerikaanse technologieconcern 3M heeft bij het Europese bureau voor intellectuele eigendommen (EUIPO) een aanklacht ingediend tegen de Formule 1. Volgens 3M lijkt het nieuwe logo van de F1 teveel op een ontwerp dat het bedrijf zelf gebruikt. Futuro is een merk van 3M en het logo van Futuro heeft behoorlijk wat overeenkomsten met het design van het huidige F1-logo. Haal de één weg in het F1-logo en het lijkt een regelrechte kopie van Futuro.
Hoe deze aanklacht zich gaat ontwikkelen is afwachten. Volgens The Telegraph kan het wel enkele maanden duren voordat de EUIPO met een uitspraak gaat komen. Tot die tijd kan er over gediscussieerd worden. Is de F1 een copycat, of moeten 3M en Futuro zich niet zo aanstellen?
Met dank aan Paul voor de tip!
carsbyharmen zegt
Maakt niet uit welk soort F je gebruikt, overal ter wereld is er wel een bedrijf met dezelfde stijl, dus ze moeten zich niet zo aanstellen
unknown32 zegt
@harmengerritsen: maar niet iedereen heeft een trademark:-)
unknown32 zegt
@harmengerritsen: of copyright
s73phan zegt
@unknown32: of plasgaatje. Om mee te lopen te zitten te zeiken.
dutchneon zegt
@harmengerritsen: Fijn hoor, gratis reclame voor M3…. of is de associatie met F1 al zo ongewenst?
stfu zegt
Heeft niks met aanstellen te maken maar met rechten. Hoogtwaarschijnlijk gaat de F1 flink betalen om het te laten rusten.
Robert zegt
Futuro heeft zeker een punt.
Ik vind het oude logo trouwens veel mooier, haast iconisch.
https://goo.gl/images/HLkbCg
itiswhatitis zegt
@RRRobert: helaas zag ik het oude logo altijd fout ?
isn1981 zegt
@itiswhatitis: Nu ben ik nieuwsgierig wat jij zag?
545e60 zegt
@isn1981: Veel mensen denken dat het rode gedeelte in de oude loge de 1 is. Dat is echter niet zo de 1 is juist het stuk tussen de zwarte F en het rode gedeelte in. Dus de witte 1 zeg maar.
boxergt zegt
@545e60: wauw, dit heb ik echt nog nooit gehoord.. En kn me er totaal geen voorstelling bij maken hoe jij het logo ziet/zag xD
fransananas zegt
@boxergt: hij heeft wel gelijk. Zwarte F witte 1 en rode strepen.
vroaaar zegt
@fransananas: om helemaal precies te zijn, is de 1 een “negative space” die dus de kleur van de achtergrond aanneemt.
https://www.reddit.com/r/formula1/comments/3k7y7f/f1_logo_realization/
isn1981 zegt
@545e60: Grappig dat heb ik er altijd in gezien. Maar bij wijze van test net mijn vriendin ff logo laten zien en die zag alleen een F met Rode streepjes hahahah.
rickie2811 zegt
@545e60: Thanks :) had dit nog nooit gezien
mashell zegt
@545e60: pas nadat je het beschreven hebt viel me de witte 1 op. Leuke gimmick, maar slecht uitgevoerd.
gregorius zegt
@rrrobert: was jammer genoeg te moeilijk voor de gemiddelde Amerikaan. En dat is de nieuwe doelgroep.
drommedaris zegt
Ik vind het er verdomd veel op lijken. 3M heeft zeker een pun. Die Liberty Media heeft gewoon een copy gemaakt en een factuur van een miljoen euro gestuurd. Belachelijk voor wat co-creatie sessies, kernwaarde sessies bla bla bla. https://www.forbes.com/consent/?toURL=https://www.forbes.com/sites/csylt/2018/01/15/how-3m-could-put-the-brakes-on-the-rebrand-of-f1/
jorden zegt
Forza motorsport iemand?? Of die vindt het wel lekker dat hun logo er op lijkt misschien…
transaxleman zegt
Het lijkt er heel erg op, maar dat is niet het enige wat telt. Het gaat er ook om of het logo wel of niet voor verwarring kan zorgen.
een 3M tijgerbalsem lijkt me alleen een probleem opleveren als een monteur of coureur denkt dat het Formule 1 balzakcreme is.
Edge zegt
@transaxleman: Nou, dat is misschien iets kort door de bocht.Onder de merknaam Futuro maakt 3M ook kleding, onder andere van dat compressieondergoed. Aangezien een deel van de F1 merchandise uit kleding bestaat, kan dat nog wel een dingetje worden
harrie zegt
Nieuws van een paar maanden oud, net nadat het logo onthuld werd.
Zal wel een schikking worden, kan me niet voorstellen dat 3M de associatie met F1 echt heel vervelend vindt.
Lekker cashen dan maar.
roel_lemaire zegt
@harrie: Vervelend misschien niet, maar in de VS is het ook zo dat het niet aanvechten van een trademark/copyright ervoor kan zorgen dat je het (tm of c) verliest
Edge zegt
Laten we hopen dat Liberty en 3M tot een schikking komen. Het F1-logo is niet mooi en mag de veters nog niet strikken van het vorige logo, maar het had altijd erger gekund getuige de vele conceptlogo’s het bureau Wieden + Kennedy voor Liberty bedachten:
Orichy zegt
@edge: Er was uiteindelijk een keuze uit 3; https://cdn.f1ne.ws/userfiles/125508.jpg en de huidige is het geworden.
vroaaar zegt
@Edge: wat je laat zien is de research die vooraf ging aan het definitieve ontwerp. Een professioneel bureau maakt altijd pagina`s vol met probeersels veelal met verschillende uitgangspunten of insteek. In die ontwikkel fase gaat het altijd om kwantiteit boven kwaliteit en een “uitgesteld oordeel” om ontwerpers zo vrij mogelijk te laten.
moveyourmind zegt
3M zou zelf ook nog wel eens een rechtszaak tegemoet kunnen zien…
De naam Opaque Thights lijkt wel heel erg op Opake Frans…
Kon Max nog wel eens een leuke schadevergoeding voor gaan krijgen.
FieRo zegt
Het lijkt er wel erg op. Normaal check je dat. Kans is groot dat er betaald moet worden. Zeker als het dezelfde ontwerper blijkt te zijn. Zodan; luije zak !
9114life zegt
https://goo.gl/images/Eh99d2
Dit is hoe ik mij het F1 logo herinner
560pk zegt
Ik vind het zelf ook vreemd dat Casio (het horlogemerk) met hun Edifice logo niet geprotesteerd hebben (en zij zijn ook nog eens sponsor van Toro Rosso, dus met F1 connectie)
ikleesookoverautos zegt
Lijkt er wel op indd. Maar waarom ze hier maanden voor nodig hebben?
niex zegt
Beiden zijn gejat van Fanatic windsurfing
mashell zegt
@niex: die hebben inderdaad ook een F. ´Maar helt de andere kant op, is niet zo afgerond en heeft geen 2e deel. Bovendien is windsurfing natuurlijk inmiddels de minst hippe sport op deze planeet en dat vinden wij bij de curling federatie (wij hebben ook een afgerond logo uit twee delen) helemaal niet erg.