Dit is de rijtest van de facelift van de Mercedes E-klasse.
Dit is de facelift van de Mercedes E-klasse. Naast een nieuw uiterlijk en nieuwe motoren, heeft de Duitse autofabrikant ook een aantal updates doorgevoerd met betrekking tot de gadgets. Deze nieuwste snufjes van Das Haus probeert Wouter uiteraard uit, maar of dat ook goed gaat?
De facelift van de E-klasse werd in maart voorgesteld. Inmiddels zijn ook de Mercedes E-klasse prijzen bekend, zo ook van de E300e Estate.
mattr zegt
Mooie bak! Die accu box in de kofferbak is idd wel wat minder. Begrijp ik nu goed dat de hybrid in estate versie wel een volledig vlakke laadvloer heeft?
hiostu zegt
Wel wat minder? Dit zou voor mij meteen een dealbreaker zijn… Dit is toch geen kofferbak meer te noemen voor een dergelijke klasse auto. Dit had toch echt anders opgelost moeten worden. Maar dat is wellicht erg lastig als je achterwielaandrijving hebt.
jvthof zegt
Wat mij gruwelijk zou irriteren, wat opel ook heeft (wat een vergelijking hè haha) is dat deurknopje wat precies in de holte van je elleboog terecht komt op een mooie rustige lange rit waarbij je je elleboog wat hoger wil laten rusten. Beetje ouderwets… vroeger had elk automerk ze, braken ze regelmatig af omdat je je elleboog er te hard tegen aan liet komen.
henkp1 zegt
Dat ze die dingen überhaupt nog hebben….
jvthof zegt
@henkp1: Idd… zoveel mooiere betere oplossingen voor te bedenken.
jvthof zegt
@peterv: zie je reactie niet meer, maar aan de video te zien, rijdende beelden, staat het knopje netjes in de lucht te wachten om de elleboog te prikken
Arnoud zegt
Gewoon jezelf aanleren altijd twee handen aan het stuur te houden. Ik heb er maanden over gedaan maar nu is het een automatisme geworden. Ik rij nog slechts héél zelden met één hand aan het stuur.
karaya zegt
Vermoeiende bezigheid als je twee meter lang bent. Staat het stuur te ver af voor.
Arnoud zegt
Ik ben 1,92m. Zit zó dicht op het stuur dat mijn knieën 10cm van het dashboard af staan. Dan gaat het bij mij prima. Maar wellicht dat die 8cm het ‘m net doet.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
BMW heeft dat ook. Vind ’t ook geen porem maar tijdens ’t rijden heb ik er geen last van. Linkerarm rust meestal op de armsteun van het deurpaneel en rechterarm op middenarmsteun terwijl ik keurig met twee handen ’t stuur vasthoud.
wetdualclutch zegt
Kwam in Duitsland en trailer vol tegen, stonden ook een paar E 260’s tussen. Nooit eerder gezien voor de 213 reeks. Export modellen of zo?
viezefreddyw zegt
Exterieur moet ik even aan wennen, weet nog niet of ik het mooi vind… Wel een leuke feature van de navigatie!
henkp1 zegt
Mooie wagen.
Pordon zegt
Uhh deze e-klasse heeft iets wat ik niet had verwacht… Wel het nieuwe MBUX systeem maar nog wel de draaiknop/touchpad van COMAND. In elke andere Mercedes met MBUX is het alleen nog maar een touchpad???
karhengst zegt
Ze hebben net hun cliëntele aan een draai-drukknop laten wennen en dan zouden ze nu weer overstappen? Alsof die leeftijdscategorie nog niet hard genoeg getroffen was in de afgelopen maanden.
Pordon zegt
Het verbaasd me dat het in deze ‘pers’ auto zit. In de configurator zie ik nergens staan dat het eventueel een optie is en in de review van autoweek zit wel gewoon de touchpad.
Het zou best een goede optie zijn voor aanzienlijk deel van het mercedes clientèle om een draaiknop te hebben. M’n opa heeft na jaren e-klasses en c-klasses met COMAND nu sinds afgelopen weekend een B-klasse met MBUX. Voor een man van zijn leeftijd is het echt enorm wennen dat alles touch is…het scherm, het stuur met die ’touch’ knopjes en de touchpad. Grote vingers en wat trillende handen maken het lastig bedienen voor hem.
werf76 zegt
Erg mooi afgewerkt. Ben wel van zo’n interieur :)
peterv zegt
@jvthof.
Het deurknopje gaat automatisch naar beneden als je gaat rijden. Althans, dat was bij mijn W212 al zo. Meem aan dat het bij deze ook het geval is.
mashell zegt
Waarschijnlijk alleen als je instelt dat je met afgesloten portieren wil rijden. De anti-carjacking feature.
gregorius zegt
zijn er mensen die dat niet doen?
Bij mij, de station van voor de update, steken ze nog een klein beetje uit als de deur afgesloten is. Overigens is het een erg rare houden die je moet hebben om je elleboog op dat punt te hebben. Met mijn 1m80 is het echt niet relaxed.
mashell zegt
Klopt. Moderne auto’s hebben zo’n hoge raamlijn dat je als normpersoon van 1m80 helemaal niet lekker “Manta, Manta” stijl je arm op de bovenkant van het portier kunt leggen.
lekbak zegt
@peterv: dat heeft elke Mercedes al zeker 20 jaar. En vanaf halverwege jaren ‘70 zitten ze al verzonken als je ze op slot doet (en komen ze automatisch omhoog als je de deur van binnen open doet).
michaelcorleone zegt
We hoeven niet tot September te wachten om de nieuwe S-Klasse officieel te aanschouwen. Deze alleen dan iets langer.
peterv zegt
@jvthof.
Merkwaardig in dat geval. En inderdaad irritant. Waarom ze niet meer automatisch naar beneden gaan, is mij dan ook een raadsel. Bij mijn wagen deden ze dat wel. Vanaf 5km per iur geloof ik
Dit ook in verband met carjacking.
ozzytrk zegt
Waardeloze kofferbak voor een E klasse.
viertakt zegt
Dit is een pre-productiemodel denk ik.
Dak in alcantara is op een Exclusive niet te verkrijgen.
Ook een exclusive is in de Benelux niet meer te verkrijgen. Enkel Avantgarde en AMG-line.
Goed_Koopman zegt
@viertakt: Ik weet niet waar jij kijkt, maar in de Nederlandse configurator kan ik voor 1.210 euro een Exclusive aanvinken. Een Alcantara hemel kon trouwens nooit: dat heet bij Mercedes ‘Dynamica’ en is ook gewoon bestelbaar. Get your facts straight.
viertakt zegt
Terechte opmerking zo blijkt. Is nieuw. Dat Exclusive exterieur werd hier voor de facelift gebannen na jaar 1. Blijkbaar is het terug.
Ook over de interieurhemel Dinamica heb je gelijk. Je schrijft het wel met een i.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Wat mij vooral opvalt is dat er nog niemand de “mooie taxi!” grap heeft gemaakt. Blijkbaar komt de E-klasse eindelijk van dat imago af.
gregorius zegt
dit is geen taxi omdat je door die batterijen geen koffer meer achterin krijgt.
En dit is geen taxi omdat een taxichauffeur geen E-klasse meer kan betalen en ook omdat E-klasse tegenwoordig net zoveel stuk gaan als andere auto’s en een stuk duurder zijn om te fixen.
Maar bij de volgende Model S kunnen we even met z’n allen ‘mooie taxi’ schrijven.