De Tokyo Auto Salon is een feest voor iedereen met een bumperlipfetisj. De tuningbeurs is voor Japanse autofabrikanten ook altijd een reden om opleukpakketjes voor bestaande modellen te onthullen. De Toyobaru GTRZ zal ongetwijfeld de meeste aandacht krijgen dit jaar, maar Mazda trekt nu even de spotlights naar zich toe met deze ‘Atenza’.
Atenza? Jep, de Japanse typeaanduiding voor de recent onthulde middenklasser. Mazda heeft drie bescheiden bodykitjes voor de Mazda6/Atenza bedacht: twee voor de sedan, en een voor de –iets kortere– Sportbreak. Ze worden Atenza Racer 2013, Atenza GT Sound Special en Atenza Wagon Grand Touring genoemd. Mazda houdt het vooralsnog bij bumperupgrades en andere velgen, over motorische veranderingen is niets bekend.
De CX-5 werd eveneens door Mazda aangepakt. We zien extra plastic rondom de bumpers, sideskirts en een sportstuur met alcantara voor meer grip, mocht je eens lekker ruig willen SUV-hoeken vanuit de nieuwe sportstoelen.
Zou Mazda deze toevoegingen in Nederland op de markt moeten brengen?
Rick-dos zegt
Putverdurrie zeg. Dat interieur moet niet veel spannender worden voor onze Japanse autoliefhebber vrienden. Krijgen ze dadelijk een hartstilstand van…
banjaloeloe zegt
Er bestaat ook lelijk bruut…
mister zegt
Had ik niet verwacht van mazda…
Ziet er eerlijk gezegd wel vet uit!
alcantara zegt
Wat een goedkoop plastic interieur ook, doe eens inspiratie op bij Audi of BMW om te kijken hoe het wel moet in deze klasse.
lincoln zegt
@alcantara:
wat is de definitie van goedkoop plastic ??
en wat is het prijsverschil dan met duur plastic ??
en waarom zou je dat willen betalen voor plastic ??
faalhaas zegt
@lincoln: De plaatsing gemeten in hoogte, in je lokale supermarkt assortiment.
De goedkope plastic-zakken scheuren , die van premium plastic rekken.
alcantara zegt
@lincoln: ik ben geen kunststoftechnoloog maar er zit wel degelijk verschil in de gebruikte materialen. Vergelijk bv een Curver of Tupperware bakje met een cheap-ass spuitgegoten bakje van de Action. De laatste trek je zo kapot en de anderen gaan jaren mee. Duitse auto’s hebben over het algemeen een degelijker interieur dan hun Japanse tegenhangers en daardoor blijft het ook langer in deugdelijke conditie, jeweetzelluf. Bij een lekker zacht aanvoelend Golf dashboard raak in helemaal in extase, bij een hard oppervlak heb ik dat niet.
ej20g zegt
@alcantara: toegeven: het “mindere” plastic in de Japanners blijft wel langer kraakvrij en valt na 10 jaar niet uit elkaar…
dondeboer zegt
@alcantara: Ik rijd nu tijdelijk een Golfje V (helaas) van m’n werk en het interieur voelt inderdaad degelijker aan dan het Fiatje Punto dat ik hiervoor reed, maar verder piept, rammelt en kraakt het ding aan alle kanten en zuipt ie olie. Als je dan de prijs afzet tegen de concurrentie, dan betaal je dus zo’n 4.000 euro voor het mooiere materiaalgebruik. VOor dat geld kan je ook je hele interieur inclusief dash met prachtig leer laten overtrekken.
RaKiM zegt
@alcantara: Ik weet niet of je ooit de nieuwe Mazda6 of CX-5 van binnen hebt gezien/gevoelt maar die bischikken niet meer over dat harde plastic waar eerdere Mazda’s over beschikten.
Het is nu net zo degelijk materiaal geworden net zoals de ”duitsers” hebben.
Arco zegt
@alcantara: zeker nog niet in een CX-5 of nieuwe 6 gezeten …. Of is de dealer te ver fietsen ???
alcantara zegt
@Arco: Ik ga nooit naar de Mazda dealer, net als dat ik nooit naar de Aldi ga.
RaKiM zegt
@alcantara: Dan moet je ook geen uitspraken maken over producten terwijl je ze niet eens kent!
redbeams zegt
@RaKiM:
BAM…die zit ;)
civicfk3 zegt
@alcantara: Net een interieurfoto van de nieuwe A3 er naast gezet maar volgens mij valt het allemaal wel mee?
moveyourmind zegt
@alcantara: Vind zelf dat gezemel over premium kunststoffen maar grote onzin. Geef mij maar een interieur met lekker robuust kunststof. Is misschien niet zo mooi, maar wel lekker praktisch omdat het niet zo snel krast of bladdert en makkelijk schoon te maken is. Ook een naad hier en daar stoort me niet. Alles beter dan zo’n eng perfectionisch interieur. BMW heeft idd mooie interieurs, veruit de mooiste vind ik die van de ’80’s Dreier, met echt plastic, maar wel met de befaamde cockpit opzet.
E34M5Touring zegt
Het is een mooie auto geworden. Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat ze niet wat dichter bij de concept zijn gebleven. Die was nog strakker vind ik. Desalniettemin een sportief ogende sedan/ touring. En de 6 rijdt altijd wel erg lekker.
robinio zegt
@E34M5Touring: Daarbij liep het chroom door in de koplampen, zag er inderdaad mooier uit. Maar als je dan een koplamp moet vervangen moet je de volledige voorkant vervangen.
E34M5Touring zegt
@robinio: Ja, mij werd toen ook al uitgelegd dat wat van de vormen en technieken niet haalbaar waren. Mooie auto hoor zo, maar de concept was net iets scherper.
alfamail zegt
Zeg het niet gauw over Japans, maar vind de nwe 6 een hele mooie waggel geworden!
(standaard dan, dus zonder die Tupperware erop)
nielsvanderweiden zegt
Soms denk ik weleens: waarom hebben Mazda’s hier niet ook gewoon namen? Dan rijd je in een Demio of Axela en niet in een 2 of een 3… Alhoewel dat ook drie keer niks zegt natuurlijk
ej20g zegt
Damn, dat is een mooie auto! Sowieso zijn de JDM versies van Japanners altijd mooier, zo ook de vorige generatie Atenza.
robinio zegt
Een Mazda met een mooi interieur? Het is een wonder…
mgmgb zegt
Wauw! Dat ziet er erg goed uit! Normaal heb ik helemaal niets met de Japanners maar Mazda weet soms toch voor leuke uitzonderingen te zorgen!
zender zegt
Nice!
Vanquish zegt
Eigenlijk is dat een best mooie auto!
fkbmw zegt
Zeer mooi voor deze klasse (die normaal gedomineerd word door saaiheid), maar niet zo mooi als die nieuwe Ford Fusion. Kwalitatief waarschijnlijk wel op hoger niveau.
voytekbe zegt
Exterieur ziet er eigenlijk echt niet verkeerd uit, interieur daarentegen? Ik heb persoonlijk nog nooit een aziaat gezien waarvan ik dacht, “dat is nu eens een mooi interieur”
Techniek & betrouwbaarheid is top, exterieur ziet er ook steeds beter en beter uit maar op vlak van interieur mogen ze toch wel een aantal dingetjes bijleren van de Duitse collega’s, vooral dan op vlak van afwerking. (Inrichting blijft nog altijd persoonlijke smaak)
ronin1130 zegt
Ziet er bijzonder lekker uit. En zoals gewoonte bij Mazda zal het ook wel super rijden. Jammer dat het merk hier zo miskend wordt!
kickass zegt
Ziet er goed uit! Behalve die tweede dan…