Inderdaad, de man die verantwoordelijk is voor de Ferrari 288 GTO, Ferrari Daytona, Ferrari 512 Berlinetta Boxer en nog veel meer pareltjes gaat zich bezighouden met het ontwerpen van auto’s voor Chinese merken. Gaat dat betekenen dat er eindelijk mooie auto’s uit China gaan komen?
De eerste opdrachtgever van Leonardo Fioravanti is het Chinese BAIC:
“BAIC has asked Leonardo Fioravanti to personally supervise projects, as a consultant, including one advising BAIC on building its own brand.”
Sterker nog, de recent onthulde BAIC C80K is ontworpen door deze beroemde Italiaanse ontwerper. Zijn designhuis is een samenwerking aangegaan met design en engineering consultancy firma Eastone om voor Chinese bedrijven designs te ontwikkelen.
In China zijn ze er inmiddels namelijk ook wel achter gekomen dat ze zelf niet echt goed zijn in het ontwerpen van auto’s. En dus kloppen ze massaal aan bij Italiaanse designhuizen zoals Fioravanti, Bertone en Pininfarina.
BAIC wil dit jaar zijn eigen ‘premium’ merk op de (Chinese) markt gaan lanceren en dan is een leuk design wel meegenomen. De (technische) basis van die auto’s zal gevormd worden door techniek die ze in 2010 van Saab kochten. Toen kochten ze namelijk de rechten op de oude 9-3 en 9-5.
Leonardo Fioravanti heeft maar liefst 24 jaar bij Pininfarina gewerkt en daarna werd hij nog directeur bij Ferrari en stond hij aan het hoofd van Centro Stile Alfa Romeo. Daarna besloot hij voor zichzelf te gaan werken en richtte hij in 1991 zijn eigen designbureau op.
Auto’s die hij heeft ontworpen zijn onder andere de Ferrari Dino, Ferrari Daytona, Ferrari P5 & P6, Ferrari 512 Berlinetta Boxer, Ferrari 365 GT4 2+2, Ferrari 308 GTB, Ferrari 288 GTO de Fiat 130 en natuurlijk de zeer speciale Ferrari SP1 by Fioravanti. (via: reuters)
BAIC C80K
agera zegt
Grappig schoot me daarnet in het topic over de Bentley naar binnen komt het nu aan bod.
laulau zegt
Nou, de auto’s die hij ontworpen heeft, zijn niet mis.
W115 zegt
Als we de baic zien kunnen we concluderen dat de beste man beter kan stoppen
Carreza zegt
@W115: ben ik het niet mee eens. Ik vind dit juist één van de weinige (zo niet enige) geslaagde Chinese bak.
bartjuh zegt
@W115: ik vind die nieuwste biac anders best geslaagd. Het is een beetje een kruising tussen een bentley en een opel insignia. Het uiterlijk is wat mij betreft best ok. En ook chinezen moeten toch een product kunnen maken wat kwalitatief goed in elkaar zit. Het lijkt me niet dat elk merk super low butged is.. we gaan het zien.
W115 zegt
@bartjuh: een topdesigner trek je aan om een geheel nieuw gezicht voor de producten te vormen. Bovendien heeft het design niks te maken met de kwaliteit.
bartjuh zegt
@W115: dat is waar dat het niks met elkaar te maken heefd. Maar als je de moeite(en kosten) neemt om top designers aan te stellen, neem ik aan dat ze ook investeren in de kwaliteit. Ik weet verder helemaal niks van het merk, maar iedereen weet dat uiterlijk niet alles is. Uiterlijk is belangrijk, maar uiteindelijk draait het om het innerlijk, de kwaliteit.
xxxx zegt
De chinezen zijn op zoek naar ontwerpers.
http://www.cardesignnews.com/site/careers/design_positions/view/store188/item252839/
jordy14 zegt
@xxxx: Ik wel wat auto’s voor die Chinezen tekenen. Ik kan het nooit slechter dan die Chinezen zelf doen.
norge zegt
China neemt over …
tritone zegt
@norge: Dat gevoel heb ik ook, over circa 10 jaar zijn audi, bmw, mercedes e.a. overbodig, dan zijn ze de leider op o.a. auto gebied, soort paard van troye,
Misschien heb ik het helemaal mis, maar we zullen zien.
jolig zegt
Kennelijk zijn ze wel uitgekeken op de Europese auto’s en gaan ze zelf ontwerpen. Leuk dat ze eindelijk originele auto’s gaan bouwen.
Justawheelchairguy zegt
Ben benieuwd..
joosthoeve zegt
Zat er aan te komen. De C80K ziet er wel goed uit voor een Chinese auto, alleen met zulke namen zie ik het niet snel een succes worden buiten Azië. Ben benieuwd wat er gaat komen uit de stal van BAIC.
huge zegt
He Robbie als je een beetje info verzameld had dan wist je dan Pinin, Bertone, Italdesign al jaren actief in China zijn (bijv. Persbericht Pinin: “Pininfarina was the first independent Italian design house to sign an agreement with the Chinese motor industry, in 1996. During the years Pininfarina has widened the range of activities developing projects for different Chinese companies: AviChina (Hafei), Chery, Changfeng, Brilliance, JAC.”), sterker nog zonder China waren ze allemaal al een paar jaar failliet…mooie autos is relatief. Mijn bedrijf heeft ook een paar designs voor de Chinezen gemaakt en op het eind kiezen ze toch dat wat ze willen (of veranderen het nog zoals ze willen)
robbie zegt
@huge: hey huge, als je het artikel eens goed zou lezen dan zou je zien dat ik dat allemaal weet! In het artikel staat niet voor niks:
En daarbij link ik naar artikelen die wij in het verleden daar al over geschreven hebben. Dat gaat zelfs terug tot 2005! Mij hoef je niks uit leggen wijsneus.
huge zegt
@robbie: als jij iets meer wijsneus zou zijn dan zou je vinden dat Pinin al bijna 10 jaar voor 2005 actief was…
De toon van het verhaal is zo alsof de Chinezen nu ineens bij de Italiaanse Designhuizen aankloppen en dat is niet juist…
robbie zegt
@huge: staat er nu ineens? Ik zie dat nergens staan.
Ik schrijf nergens dat Chinezen pas “sinds nu” de hulp inroepen van Italiaanse ontwerpers. Dat komt wellicht op jou zo over, maar dan lees je het verkeerd.
Ik verwijs niet voor niks naar enkele andere artikelen waarin dat ook al wordt aangehouden.
De toon van dit artikel is dat Fioravanti (samen met Eastone) BAIC gaat helpen bij het ontwerpen & ontwikkelen van auto’s.
Hupke zegt
Dat ze maar eerst eens fatsoenlijke ingenieurs zorgen in China want al draagt een aap een gouden ring het is en blijft een lelijk ding.
288gto zegt
Bij de naam BAIC denk ik op de één of andere manier steeds aan een fietsenfabrikant i.p.v. een autofabrikant?
lotuselan zegt
Wat is die 288 GTO toch ontzettend mooi!