Als je nog mocht twijfelen aan de ambities van het Zuid-Koreaanse Kia, dan helpt vice-voorzitter Lee Hyoung-keun je graag uit die droom: Over 5 jaar wil het Koreaanse merk ‘premium’ zijn. Om dat te bereiken willen ze uiterlijk in 2016 maar liefst 51 nieuwe modellen gelanceerd hebben.
Aan ambitie ontbreekt het ze in ieder geval niet daar in Zuid-Korea. Op dit moment zijn er al genoeg (Westerse) fabrikanten en VAG fanboys die het dun door de broek loopt als ze de opmars van Kia (en Hyundai) aanschouwen. Dat gaat de komende jaren alleen maar erger worden.
Binnen 5 jaar wil Kia op (of boven) het niveau zitten van de Europese en Japanse concurrentie. Ga er dus maar vanuit dat elke nieuwe Kia die geïntroduceerd wordt een forse klap beter zal zijn dan zijn voorganger. Met de Quoris/K9 liet Kia al zien dat ze prima in staat zijn om een grote achterwielaangedreven sedan te bouwen.
We zijn benieuwd welk 51 nieuwe (en gefacelifte) modellen Kia de komende jaren gaat presenteren om hun opmars voort te zetten. (via: kia-world.net)
bsxc2 zegt
Kia zal nooit premium worden, het is nog steeds geen merk waarvan je de autosleutels op de bar gaat gooien. Ze kunnen beter een (premium) merk erbij gaan bedenken zoals Toyota dat met Lexus deed en Nissan met Infinity.
adyton zegt
@bsxc2: Mja dat is wel waar. Vooral de termijn lijkt me gewoon wat kort. Vijf jaar is niets. Dat is 1 modeljaar. Maar Kia heeft wel tegenwoordig veel te bieden en maakt toch grote vooruitgang.
sdk16420 zegt
@bsxc2: Ik kan het heel goed mis hebben, maar volgens mij is geen enkel ‘normaal’ merk ooit premium geworden. Audi is door VW weer opgestart, BMW en MB waren al premium, Amerikaanse merken als Cadillac en Buick zijn ook nooit voor de massa geweest en Infiniti, Acura en Lexus zijn nieuw bedacht.
Ik wens ze veel succes.
robbie zegt
@sdk16420: ik zag laatst een reclame voor de nieuwe Mazda6 en daar werd ook al het woord ‘premium’ in verwerkt. Het is een soort ziekte lijkt het wel.
kaasboerin zegt
@robbie: ja haha, goeie marketingterm
eklasse zegt
@bsxc2: KIA heeft na een paar jaar hard werken eindelijk een imago waarvoor het zich bepaald niet hoeft te schamen.
Een nieuw merk ontwikkelen zou veel te veel geld en energie kosten. Een “sub-merkje” zoals Citroën dat met de DS reeks doet lijkt mij dan logischer.
bsxc2 zegt
@eklasse: Ik heb nooit gezegd dat het geen goede auto’s waren met een verbeterend imago, maar om meteen ‘premium’ te gaan roepen vind ik voor zo’n merk helemaal niet passen.
Skoda wilde met de Superb ook wat meer premium zijn, dit is ze ook niet gelukt.
Conclusie:Premium is gewoon een woord, de klant bepaalt of iets premium is en niet de fabrikant zelf.
eklasse zegt
@bsxc2: Dan gaat het in dit geval toch ook geen zoden aan de dijk zetten als ze een nieuwe naam gaan verzinnen zoals Toyota dat met Lexus deed.
Gewoon bepaalde modellen volhangen met leer en gadgets en de consument vindt het “premium”. Dat sub merkje over alle modellen draperen zoals AMG, DS, M dat nu min of meer ook doen.
bsxc2 zegt
@eklasse: Een Mercedes of Bmw met stoffen bekleding is toch ook premium, alleen merken die premium willen doen gaan de auto standaard mooi aankleden.
jrk68 zegt
@bsxc2:
Natuurlijk is een 114i met wieldoppen en stoffen bekleding premium….zucht.
bsxc2 zegt
@jrk68: Zou jij er nee tegen zeggen?
jrk68 zegt
@bsxc2:
Zeker weten. Een beetje de wannabee uithangen is niet bepaald mijn ding.
Wat een ander van mijn auto’s vindt intereseerd mij überhaupt geen reet….
kaasboerin zegt
@jrk68: het interesseert jou nou juist wel waar je in rijd, je wil kost wat kost niet geassocieerd worden met mensen die duitse auto’s rijden.
Die zijn immers ook allemaal hetzelfde..
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Volgens mij heb ik zelfs ook nog een duitse auto….
eklasse zegt
@bsxc2: http://www.youtube.com/watch?v=GVC_g68nUpo
xilver zegt
@eklasse: WTF did I just watch…
rufctr01 zegt
@bsxc2: een Audi wel dan?
kickass zegt
@rufctr01: Ja.
rufctr01 zegt
@kickass: keep on dreaming
kickass zegt
@rufctr01: Zal ik doen.
adyton zegt
Kia zie ik het best nog halen. Ze hebben wel potentieel.
jrk68 zegt
Dus KIA wordt het betrouwbare en betaalbare VW….
Buiten Nederland zie ik dat wel gebeuren, maar of dat ook in het calvinistische Nederland lukt?
Hier zit men een beetje vastgeroest in zijn eigen hokje en krijg ze daar maar eens uit losgeweekt.
De toekomst zal het leren….
faalhaas zegt
@jrk68: Als u eens buiten uw hokje kwam, dan zag u dat het barst van de Kia’s in Nederland.
jrk68 zegt
@faalhaas:
Dat het goed verkoopt hier dat weet ik ook wel.
Mijn vraag is meer krijgen ze die leaserijder uit zijn overgewaardeerde VW?
robbie zegt
@jrk68: als het goedkoop is zijn Nederlanders best over te halen hoor ;)
eklasse zegt
@robbie: goedkoop en premium gaan niet samen. Wil je meer betaal je meer. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat een opgetopte Quoris een prijspakkertje is.
weereentankleeg zegt
@eklasse: moet je lezen als goedkoop in verhouding met de concurrentie…
Als ze over een paar jaar een A6 tegenhanger introduceren en full option voor €50k aanbieden en de A6 kost voor hetzelfde €80k dan is dat toch wel goedkoop
lamborgfan zegt
@weereentankleeg: Maar de iets onbereikbare auto die is premium en de kia op dat moment niet. En dan zit je dus met hetzelfde idee als lexus en infinity. Verkopen wel wat, maar niet veel. Dus kia kan beter betaalbare autos blijven verkopen. (denk ik)
jrk68 zegt
@lamborgfan:
Gelukkig is de wereld groter dan Nederland….
In de US bijvoorbeeld doen Lexus, Infiniti en Acura hele goede zaken, beter zelfs dan het duitse trio.
banjaloeloe zegt
Laat me niet lachen..
toyotafortuner zegt
Ik ben benieuwd!
wouteraerox zegt
51..?!
renezzzz zegt
Ik ben benieuwd of hun dit gaat lukken, lijkt me erg moeilijk in een markt met een sterke marketing/merknaam history. Zou mooi zijn een nieuwe speler in het ‘premium’ segment.
mister zegt
HOOR ik dat nou goed 51!!!???
eklasse zegt
@mister: Op dit moment heeft Kia 20 modellen.
Ze missen een cabrio, Cross varianten op de normale versies, een modelletje onder de picanto, die K9.
51 is geeneens zo heel lastig dus.
rufctr01 zegt
Ik hoop dat ze het gaat lukken! De merken die nu denken dat ze premium zijn vragen belachelijk veel voor hun modellen, een zeepkist is luxer uitgerust en kwalitatief zijn ze ver van premium.
Ik denk dat VAG nog wel een keer onderuit gaat met hun, te dure, niet al te beste auto’s.
lamborgfan zegt
@rufctr01: Als je nu eerst gaat zoeken naar het woord “premium” kom je erachter dat je hoe dan ook betaald, voor iets wat niet direct zichtbaar is.. Dus ook kia wordt in zon geval een overpriced koekblik net als een audi a4-5-6-7-8
topless zegt
Premium is een nietszeggende marketingterm die een ieder mag gebruiken. Daar zijn geen regels voor. Dus de marketing boys van KIA mogen hem net zo goed gebruiken als die van Mercedes. En het zegt vervolgens net zo weinig.
eklasse zegt
@topless: Wel eens in een S-klasse of 7 serie gereden?
SimonMc zegt
@eklasse: ik denk dat je hem niet echt snapt…
eklasse zegt
@SimonMc: Jawel, met het eerste gedeelte ben ik het volledig eens: het marketing technische aspect van de term Premium. Als je echter verder gaar kijken en geen windei wilt gaan verkopen moet je erkennen dat bv een 7-serie of een S-klasse technisch hoogstaande producten zijn.
State of art: oftewel premium voor gevorderden.
SimonMc zegt
@eklasse: wat volgens mij topless bedoelt, is dat “Premium” geen keurmerk is, maar gewoon een naam die iedereen mag aanmeten.
Stel je voor dat Opel verkondigt ( ik neem nu een willekeurige naam ) dat ze premium zijn, doen ze dan ineens mee met de grote jongens, en is de kwaliteit ineens gigantisch gestegen en rechtvaardigt dat een grote prijsstijging?
Natuurlijk niet. Het kán zijn dat ze inderdaad serieus zijn gaan investeren in zaken, zodat de kwaliteit ineens met stappen vooruit is gegaan…maar het is geen garantie, juist omdat premium gewoon maar een woord is, en geen keurmerk. Net zoals een “sport” knop in je diesel.
En vraag me eigenlijk af of dat Mercedes en BMW zichzelf wel premium noemen, en zoja, deden ze dat al voordat andere merken zichzelf die marketingterm aannamen?
eklasse zegt
@SimonMc: Wij zijn het helemaal eens. Ik bedoelde juist te zeggen dat hij eens in een S-klasse moest gaan rijden en ervaren dat het woordje premium inderdaad niet genoemd hoeft te worden om het te zijn.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@eklasse: dat is nu precies waar de Duitse merken op mikken… Natuurlijk is een S klasse top. Maar die kost ook 2 ton. Als Kia een auto van 2 ton zou maken zou die wellicht minstens net zo goed zijn! Dat straalt af op de A klasse, terwijl dat verder onzin is…
Megakix zegt
Marchionne…EAT THAT…you faalhaas !
integraturbo zegt
@robbie: Ziekte? Als er 1 blog is waar vooral “priemiejum” nieuws voorbij komt is het hier wel, dus niet zo schijnheilig.
SimonMc zegt
Wel, als ze het woord “premium” gaan gebruiken, dan zijn ze het net niet. Echte klassevolle en degelijke merken hebben geen marketingwoordjes nodig, want de merknaam spreekt voor zich.
Doet me vooral denken aan een bedrijf dat failliet is gegaan, en als ze opnieuw beginnen, nemen ze een nieuwe naam, omdat die oude naam negatieve gedachten oproept bij mensen.
Maar natuurlijk omdat het een nieuwe naam is, is het ineens allemaal goed gemaakt. Of niet?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@SimonMc: Dachten ze bij Saab ook… Kwaliteit verkoopt zichzelf ABSOLUUT NIET in autoland!! Draait maar om 1 ding: marketing.
SimonMc zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: In die Saabs van de laatste jaren zaten toch voornamelijk Opel motoren, of niet? Hoezo kwaliteit?
schellekens006 zegt
Haha die Koreanen toch en ze kunnen het nog met een pokerface zeggen ook. Als ze het niet halen springt de gehele premium directie van het dak af.
speedie zegt
Eigenlijk geven ze onrechtstreeks toe dat ze niet op niveau van Europese en Japanse merken liggen. En binnen 5 jaar staan deze ook al verder. Mijn schoonzoon (Kia C’eed) koopt er alleszins geen meer. Te veel problemen gehad en “in de zak” gezet. Had de wagen op afbetaling gekocht verspreid over 4 jaar maar moet blijkbaar (tja de kleine lettertjes) na die 4 jaar nog 5000 euro ophoesten als laatste schijf. Wat als een koopje werd gezien is een ferme finaciële aderlating.
eklasse zegt
@speedie: Let op: Geld lenen kost geld.
Nieuw voor je?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@speedie: dat is flink dom van je schoonzoon…
Tommy2 zegt
Je kan wel stoïcijns 51 modellen gaan produceren, maar als het overgrote deel troep is, bereik je er weinig mee.
jrk68 zegt
@Tommy2:
Volgens mij gaat het VAG verkooptechnisch aardig voor de wind….
En die verkopen een partij troep….
Tommy2 zegt
@jrk68: Zoals?
jrk68 zegt
@Tommy2:
Dat het tsi en dsg debacle niet meer op de voorpagina’s staat betekent nog niet dat het niet meer bestaat….
Of lag je veilig onder je steen toen dat in het nieuws was?
ej20g zegt
@Tommy2: zoals jrk68 aangeeft zijn de TSI’s van Volkswagen rotzooi vergeleken de oudere motoren die ze hadden en de DSG’s zijn qua betrouwbaarheid kansloos tegenover de oude en ietwat stroeve versnellingsbakken. Ik zeg niet dat ze perse slecht zijn, ik zeg echter wel dat de kwaliteit dusdanig laag is dat de prijs niet gerechtvaardigd is en de afhandeling ronduit belachelijk en schandalig te noemen valt.
Tommy2 zegt
@ej20g: De dubbelgeladen 1.4 TSI was vooral in het begin inderaad niet goed, die moet je niet hebben. En de 7-traps DSG met droge koppeling moet je ook niet aan beginnen. Het is vragen om problemen. Aan de andere kant is Volkswagen ook wel te makkelijk geweest om die ‘probeersels’ zo op de markt te brengen. Ze gingen er al vanuit dat de consument capabel genoeg was om te beoordelen wat ze moesten hebben.
ej20g zegt
@Tommy2: precies. En dat is ook het hele punt van jrk68. Ik zou zelf nooit een Volkswagen kopen, simpelweg omdat ik het vertrouwen in Volkswagen techniek volledig verloren ben door het aantal slechte producten (te noemen die DSG’s en TSI’s) en dat is best zonde.
jrk68 zegt
@ej20g:
Precies, en tel daar bij op de ronduit hufterige behandeling als je het slachtoffer bent van een fabrikage fout.
Hoe anders het ook kan zie ik nu bij Mercedes, mijn Roadster staat daar nu al 2 weken op een onderdeel te wachten (ok, is vervelend maar het risico van een auto die al 6 jaar uit productie is) maar ze bellen me steeds op hoe het staat en ik rij in tussen met een auto van hun rond.
Niet dat het nodig was maar gewoon service.
Let wel ik heb die auto niet bij hun gekocht en ook niet bij hun in onderhoud.
Tommy2 zegt
@ej20g: Dat is kortzichtig, Volkswagen maakt prima spul alleen moet je weten wat je koopt.
ej20g zegt
@Tommy2: en dat weten veel kopers niet. Het is ook heus niet allemaal en al helemaal geen eigen ervaring maar van alleen die verhalen krijg ik al nachtmerries. En dan niet de verhalen op bashende forums, maar ook op Volkswagen forums.
lamborgfan zegt
@jrk68: Ik vind het wel leuk dat je beweert dat ik VAG zo ophemel. (wat niet waar is) maar blijven roepen dat vag kut is.. Slaat ook nergens op. Dat kan je namelijk van elk concern doen. En je hoeft echt niet in elk toppic te verwijzen naar vag.. Mensen zullen autos van vag blijven kopen, deal with it!
Mij boeit het voor de rest niets wat jij vind, dat weten we inmiddels wel. Maar de reactie lijsten kunnen wel gehalveerd worden als we de anti-VAG comments eruit vissen.
Best wishes,
Een allround autogek die alle soorten auto’s kan waarderen, jong & klassiek, betrouwbaar &ruk…
ronin1130 zegt
Het is wel eigenaardig dat net Kia zich een beetje meer upmarket wil begeven. Ik dacht dat binnen hun autogroep Hyundai wat luxueuzer werd gepositioneerd? Dan zou het logischer zijn om dat met Hyundai te doen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ronin1130: nee, is precies andersom. Kia moet een beetje de premium Hyundai gaan worden.
ronin1130 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Dan gaan ze toch de huidige positionering van de beide merken wisselen? Lijkt me rare strategie…
tweede_woning zegt
u zou ook aan uw eigen europeesche automotive kunnen denken (bv. familie lid die werkzaam is en een hypotheek heeft of….? )
lamborgfan zegt
Wauw.. Ooit zal ik in mijn droom KIA rijden!
Kan je voorstellen dat er een poster van een kia, bij een klein jochie (ik dus) boven zijn bed hangt?
Nope, ik ook niet.. Zal ook niet zo snel gebeuren.
ej20g zegt
@lamborgfan: maar dat geldt net zo min voor de Opel Astra, Volkswagen Golf, Ford Focus en Audi A3. Uitzonderingen zoals de eerste Golf GTI en Astra GSI daargelaten natuurlijk. Je punt ontgaat me dus een beetje… Misschien ook wel omdat er nog nooit een poster van een auto boven mijn bed heeft gehangen van welk merk, model of uitvoering dan ook.
jrk68 zegt
@lamborgfan:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lamborgfan: dit zei iedereen 15 jaar geleden ook over Audi…
jrk68 zegt
@lamborgfan:
Mocht een van die 51 nieuwe modellen de opvolger zijn van deze dan zou ik hem serieus overwegen.
Nu hebben ze niks van mijn gading in hun palet.
michelyman zegt
@jrk68: Een Lotus Elan met Kia badge, nu nog een Kia versie maken van de Elise/Exige. Dan zijn ze goed bezig.
gnuur zegt
Kia is premium wanneer wij dat met zn allen geloven! En via marketing willen ze dat idee op mensen inspelen. De kans dat het lukt is er wel, de gemiddelde mens is redelijk makkelijk gemanipuleerd.
Maar zolang de kwaliteit van de auto’s niet premium is, zal het voor de kenner nooit premium zijn.
9000cse zegt
Beste medereaguurders: Wel eens van vooroordelen gehoord? Als ik de meesten hierboven moet geloven hebben jullie allemaal een ruime practische ervaring met dat merk. Niet dus!
Bekijk de modellen van Kia van zo’n tien à twaalf jaar geleden eens en vergelijk die eens met het gamma van nu. Ze zijn stuk voor stuk ontwikkeld van blikkerige trommeltjes tot respectabele auto’s, waarvan zelfs ene Martin Winterkorn zich afvraagt, waarom VAG die inhaalslag niet kan bijhouden.
Premium? Dat is een begrip geworden wat door de autofans en autoproducenten is gelanceerd om aan te duiden, dat die merken kwalitatief beter zouden zijn dan andere. En waarom zou Kia dat niet lukken?
Ik weet nog héél goed, dat merken als Audi, BMW en later ook Mercedes Benz roestbakken waren en technisch helemaal niet premium. Alleen door er keihard aan te werken hebben zij hun imago kunnen verbeteren en zijn geworden, wat ze nu zijn.
Ik acht Kia, dat werkelijk op de goede weg is, er echt wel toe in staat om over vijf jaar dat niveau te bereiken. Ook al zullen de fanboys daar moeilijk vrede mee kunnen hebben.
ej20g zegt
@9000cse: ik zou me er niet méér bij aan kunnen sluiten. Moet wel zeggen dat ik een hekel heb aan de term “premium”.
w0o0dy zegt
@9000cse: toen Hyundai de rwd Genensis met v8 op de markt bracht hadden ze in feite geen enkele auto op wereldniveau gemaakt in dat segment. Iedereen riep dat wordt niets… right. Hoe amazing die eerste auto in het luxe segment werkelijk was bleek toen journalisten na tests moesten toegeven dat de auto eigenlijk op ieder vlak in de buurt komt van de 5 serie en MB E-klasse. Misschien niet beter, maar hé die merken doen dat segment al decennia. Geweldige “first effort” en het ultieme waarschuwingsschot. Don’t underestimate them, they will eat you alive.
De ambitie is er, de plannen zijn er, de mensen zijn er (velen ex VW, Audi, BMW en Mercedes bij Kia/Hyundai europe) en het geld is er.. Het is niet de vraag OF het ze lukt, uitsluitend of ze hun eigen tijdslijn halen.
Imom zegt
Iedere auto is premium dat is iets dat tussen de oren zit,bmw rijders hebben daar nog het meeste last van en nochtans…
reventon zegt
Alleen Gran Turismo 5 bepaalt of iets premium is of niet.
norge zegt
Premium bestaat niet, maar als Kia wil dan kan het zich zeker in het luxe segment begeven. En dan nog met kwaliteit ook.
thejoker zegt
@norge:
Typische opmerking van iemand zonder de knaken om een fatsoenlijke auto te kopen.
Dus het plastic dashboard van een Koreaan is ineens ook het “luxe segment”. Laat me niet lachen joh, en spaar gerust nog even door voor een echte “luxe” auto.
norge zegt
@thejoker: Ha, De @rechercheur is er weer. Welke auto heeft geen plastic dashboard? En een luxe auto ligt niet in mijn behoefte, anders had ik wel een Genesis gehaald.
thejoker zegt
Wat klets je nou?
Kia en Hyundai; las net een stukje op Carros, dat ze een claim aan hun broek hebben van $ 775 miljoen in verband met een te grote afwijking van het genoemde brandstofverbruik in de salesbrochure. En daarmee tevens onevenredige hoge afschrijving en fors hogere brandstofkosten. Dat is “luxe” en “kwaliteit” volgens Korea?
w0o0dy zegt
@thejoker: rustig maar, de amerikaanse en europese merken komen ook nog wel aan de beurt in de VS, maar eerst natuurlijk de up en comers.. de koreanen dus. En trouwens, $775 dollar is niet heel veel voor een top 5 fabrikant. In europa hebben de meeste merken al boetes van meerdere honderden miljoenen aan de broek gehad met concurrentie beperkende richtlijnen en prijsopdrijving… it happens.
thejoker zegt
@w0o0dy:
$775 of $775 miljoen is best een verschilletje …..
zal het daarom even uittypen; $775.000.000
w0o0dy zegt
@thejoker: je geliefde BMW mag alleen dit jaar in alleen zwitzerland al 163 miljoen (speciaal voor jou 163.000.000) DOLLAR boete aftikken vanwege het verbieden van verkopen aan zwitzers buiten zwitzerland… zet dat maar eens af tegen het aantal auto’s dat ze normaal in zwitzerland verkopen… Per auto is deze boete voor Kia/Hyundai peanuts in vergelijking tot dat geintje. En zoals gezegd, de rest van de merken komen ook nog wel aan de beurt in de VS.
thejoker zegt
@w0o0dy:
Je verwart eerst $775 met $775.000.000, en nu begin je ineens over BMW. Wat zou BMW mij interesseren? Het wordt een beetje onsamenhangend verhaal te worden. Zorg eerst eens dat je jouw zaakjes op orde hebt, kletspraatjes!
norge zegt
@thejoker: Zucht wat een gezeur weer Theo, Geen van de rondom twintig auto’s die ik toe nu toe gehad heb voldeed aan de fabrieks opgaven. En als je het nieuws een beetje volgt had je dat stukje van Carros al lang geleden hier kunnen lezen. Niet zo achter lopen joh.
jrk68 zegt
@thejoker:
Zo pietlut, weer een andere naam….We begonnen je al te missen….
w0o0dy zegt
GAAP, net als de echt joker ben je alles behalve grappig.