In de voorgaande jaren 2012-2016 waren er diverse tarieven qua bijtelling, maar daar maakt staatssecretaris Wiebes in 2017 korte metten mee. Er blijven slechts twee tarieven over.
Echte zero-emission auto’s. zoals volledig elektrische exemplaren worden belast met 4% bijtelling. Vanaf 2019 geldt de lage bijtelling overigens alleen nog over de eerste €50.000,- van de cataloguswaarde van het voertuig. Alles daarboven wordt tegen 22% belast, wat bijvoorbeeld de Tesla Model S en X dure klanten maakt.
Alle andere auto’s gaan in de periode van 2017 tot en met 2020 (en verder) naar één tarief van 22% bijtelling. Het is daarmee vrijwel zeker dat de plugin hybride weer net zo snel uitsterft als deze was opgekomen, ze worden duurder dan reguliere modellen die meestal nog eens handiger zijn ook.
Andere wijzigingen in het belastingregime zouden het voor particulieren weer goedkoper moeten maken om een auto aan te schaffen en te bezitten. Echt concreet zijn die maatregelen echter nog niet. De overheid heeft aangekondigd dat de aanschafbelasting (BPM) stapsgewijs verlaagd met 12% verlaagd gaat worden tot en met 2020. Door de wijzigingen in CO2 grenzen en tarieven per gram is dit echter nog niet goed inzichtelijk te maken. Wel wordt de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor bijna alle auto’s lager m.u.v. oude diesels zonder roetfilter die duurder worden.
CO2-uitstoot | Bijtelling |
---|---|
0 gram | 4% |
> 0gram | 22% |