Dit is ‘m dan, de lijst met 34 auto’s die kans maken op de befaamde journotitel Car of the Year. Een prestigieuze award in marketingkringen die de nodige salesbroek doet bollen. We nemen het lijstje even door.
Sinds 1964 brengt een old boys netwerk van autojournomeneren jaarlijks een bak stemmen uit op een reeks belangrijk geachte auto’s, die op dat moment in minstens vijf Europese landen te koop worden aangeboden met een verkoopverwachting van minstens 5.000 stuks per jaar. De massaproducten dus.
Dit jaar ging de #1-positie naar de Chevrolet Volt/Opel Ampera. Zijn elektroswag wist de jury te overtuigen, net als bij de COTY-award 2011, die werd toegekend aan de Nissan Leaf. Mocht de jury nog steeds vol voor elektrisch gaan, dan maken de Smart ED, Prius Plug-in en de V60 Plug-in Hybrid een kans. Zetten ze rijplezier eindelijk eens hoog in het vaandel, dan schatten we de Toyota GT86/Subaru BRZ hoog in. Uiteindelijk zal het wel een tussenmaatje danwel allegaartje worden: de Golf 7 wellicht? Nee, niet vernieuwend genoeg. Dacia Lodgy? Ja, misschien wel dé verdiende winnaar als je alle te jureren aspecten (comfort, veiligheid, functionaliteit, milieu, enz.) in ogenschouw neemt. Echt spannend is de uitslag sinds de Alfa Romeo 156 in ’98 immers niet meer geweest.
2013 European Car of the Year kandidaten:
Audi A3
BMW 3 Series
Chevrolet Malibu
Dacia Lodgy
Fiat 500L
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai i30
Hyundai Santa Fe
Kia cee’d
Kia Optima
Lancia Flavia
Mazda6
Mercedes-Benz A-Class
Mercedes-Benz SL
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi ASX / Citroën Aircross / Peugeot 4008
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Range Rover
Renault Clio
Skoda Rapid / Seat Toledo
Smart electric drive
Subaru Impreza
Subaru XV
Subaru BRZ / Toyota GT86
Tata Vista
Toyota Auris
Toyota Prius Plug-in
Toyota Prius Plus
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid
In december wordt er een shortlist met zeven overgebleven auto’s onthuld. De winnaar wordt traditiegetrouw voorafgaand aan de Autosalon van Genève (maart 2013) bekend gemaakt.
Jullie onderbouwde top 3 lezen we graag terug in de comments!
azuli zegt
Ik voorspel de Hyundai i30!
mazdarx8 zegt
@azuli: dat zou raar zijn omdat je dan de vraag kan stellen; waarom niet de kia cee’d?, die onderhuids vrijwel het zelfde is als de i30.
flippert zegt
@azuli: ik zie geen enkele reden waarom die goedkope gekopieerde troep uit Korea met de restwaarde van een potlood überhaupt in dit soort lijstjes voorkomt, laat staan in een top 10.
WinkeB zegt
@flippert: 5 jaar geleden kon je jezelf dit terecht afvragen, nu maak je jezelf enkel belachelijk
flippert zegt
@WinkeB: wat is er veranderd dan? Het ziet er eindelijk wat normaler uit en qua rijeigenschappen komt het voor het eerst in de buurt van wat acceptabel is. Dat zegt niks over de kwaliteit laat staan over de restwaarde.
ramshoek zegt
@flippert:
Restwaarde en kwaliteit zijn absoluut niet aan elkaar verbonden. De VW Golf is daarvan het meest tekenende voorbeeld…
flippert zegt
@ramshoek: dus wel: de Golf komt er in bijv. de Dekra rapporten aanmerkelijk beter uit dan bijvoorbeeld de Cee\’d. Maar alle zelfbenoemde experts op dit blog hebben een glazen bol die natuurlijk veel betrouwbaarder is dan de Dekra database…
W115 zegt
Lancia Flavia?!? Mercedes A-klasse is gaaf maar helaas veel te prijzig. Een goede allrounder is de 208.
ramshoek zegt
@W115:
Natuurlijk is zo’n A een dure bak, maar vergeleken met die andere A, de A3, is hij zo duur nog niet.
Die A3 is natuurlijk niks meer dan een te dure Golf, dus van die 3 C-segmenters verdiend de Golf de titel het meest. Maar echt innovatief is zo’n Golf nu ook weer niet, alle VAG propaganda rond het MQB concept ten spijt…
gerbie zegt
Ff autoblog polletje lijkt me geen gek idee.
Ik geef de B-max wel een grote kans met die missende B-stijl
autoblogger zegt
@gerbie: polletje doen we wel weer met onze eigen auto vh jaar;)
thewillempiej zegt
BRZ / GT86 voor mij!
ikkee zegt
Hmm… Subar BRZ/Toyota GT86
En da Volvo’s pleaze!
allaar zegt
Als we het hebben over autorijden dan kan het alleen maar de BRZ/GT86 worden. Gaat het over transport dan zal het wel een mueslimobiel worden.. Dacia zou ik dan nog kunnen waarderen als winnaar.
maxx1 zegt
Geen een.
amgivo zegt
SL ofcourse
fep739 zegt
Range Rover
toyotafortuner zegt
Doe maar een GT86/BRZ anders wel een Malibu.
autobart zegt
De meest nutteloze prijs die er bestaat. Je hebt er niets aan en het is zo subjectief als ik weet niet wat.
awesome zegt
@autobart: Je mag als fabrikant stickers op de achterruit plakken! Dat is blijkbaar ook iets waard.
Er moet gewoon eens een fabrikant winnen die niet komt opdagen bij de prijsuitreiking :)
Mijn shortlist (op basis van verwachting) in willekeurige volgorde:
– Renault Clio
– Peugeot 208
– Toyota Prius Plug-in
– Kia Cee’d
– Volkswagen Golf
– Mazda 6
– Opel Adam
raphael zegt
@autobart: Helemaal niet nutteloos. Marketing technisch juist heel waardevol. Als de gemiddelde consument door de showroom loopt en een ‘Auto van het jaar’ op zo een ding ziet geplakt dan heeft zo iets juist heel veel invloed.
autobart zegt
@raphael: Op anderen wel, op mij niet. Het is gewoon subjectief. Ik zou die lelijke stikker er zo snel mogelijk afhalen! Je gaat toch niet zulke afgrijselijke stickers op je auto plakken?
kaasboerin zegt
@autobart: Bewust of onbewust, het heeft invloed op vrijwel iedereen.
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Het heeft vast invloed maar sinds de invoering van deze verkiezing kan je de auto’s die gewonnen hebben én een kassucces bleken op een hand tellen….
raphael zegt
@jrk68: Valt wel mee, maar de afgelopen paar jaar wilden ze volgens mij meer een statement maken. Denk Nissan Leaf en Volt/Ampera..
jrk68 zegt
@raphael:
Loop de lijst eens na zou ik zeggen.
De E-Kadett is eens auto van het jaar geweest, en hoe vaak was de Golf de winnaar….
Of wil jij de diverse fiats die het wel zijn geworden allemaal “kaskrakers” noemen.
Nog zo’n succes, de Porsche 928 in 1978. Technisch de beste auto van zijn tijd zelfs bij Mercedes vonden ze dat destijds, maar bijna geen hond die hem wilde kopen.
Of de Lancia Delta in 1980, het werd een fantastisch rallykanon maar op de weg zag je hem zelden.
En zo kan ik nog wel een paar uur door tikken….
Arnoud zegt
@autobart:
Het is ook zo subjectief als ik weet niet hoe de verkiezingen voor de coty subjectief te noemen. Het zijn een groot aantal meningen en hoe meer verschillende meningen tot één resultaat komen hoe objectiever. Maar ook deze bewering is subjectief.
ramshoek zegt
@raphael:
Je slaat de spijker op z’n kop. De prijs is erg belangrijk voor Marketing mensen. Voor de klant zou het dat niet moeten zijn, zeker gezien de manier waarop de prijs tot stand komt.
Helaas laten klanten zich hier wel degelijk door beïnvloeden. Wanneer mensen voor de zomervakantie een nieuwe spiegel-reflex camera willen, doen ze eerst anderhalve maand research. Zijn ze in de markt voor een nieuwe auto dan is bij veel mensen alle ratio opeens verdwenen…
pjp911 zegt
Tja, kies maar eens een top 3 hé uit zo’n rotzooi. :p
mercs zegt
Tata vista ftw!
autoblogger zegt
@mercs: klopt, dat denk ik ook! Het moet immers een auto zijn die niemand koopt (zie recente winanars: Leaf en Ampera). Die Tata is dus een zeer goeie kanshebber!
mashell zegt
Zou BMW dan eindelijk voor het eerst in haar bestaan dan eindelijk de auto van het jaar winnen? Ik ben bang van niet, als vernieuwing een criterium is bij de jury leden dan vallen 3 serie en Golf vanwege hun “never change a winning team” formule helemaal af. Ik zet op Clio, 208 en i30. Vanwege de problemen in de Franse autoindustrie lijkt een Franse winnaar in deze politieke verkiezing voor de hand liggend.
Simpson zegt
De dacia lodgy word uiteraard car of the year.
Je kunt meer dames oppikken, die wel raad weten met het geld dat je overhoud.
kan niet missen.
martino zegt
Mijn persoonlijke top 3:
1. Bmw 3-Serie.
Erg mooie auto die kwalitatief erg goed is. Ook rijd de auto fantastisch en is het , ook niet geheel onbelangrijk, in EDE uitvoering de meest zuinige auto in zijn klasse!
2. BRZ/GT-86
Echt héél veel pret voor relatief weinig geld. Echt een leuke kart die dagelijks inzetbaar is en lage running costs heeft.
3. Volvo V60 Plug-in Hybrid
Erg innovatieve auto. 0% Bijtelling en 286 pk, zal voor menig zakelijke rijder een droomauto zijn. Ook zit deze Volvo gewoon goed in elkaar. Dit maakt dat deze Volvo mijn nummer 3 is.
patrickww zegt
3. Kia ceed/ i30
2. Brz/ gt
1. A klasse
raphael zegt
Ik zou waarschijnlijk voor de Mercedes-Benz A klasse gaan, en dan voornamelijk vanwege dat ongelooflijke interieur.
Anders de Fiat 500L of de Peugeot 208.
Lucb zegt
Ik denk dat de A-klasse wel een kanshebber is. Ze hebben er toch echt een verjongde auto van gemaakt. Maar dat is denk ik meer persoonlijk. Want vind de 208 ook wel iets voor een auto van het jaar.
BmwMPower zegt
Verwacht Fiat meer dan 5000 stuks van die 500L te verkopen?
Dat ding is gewoon de nieuwe Multipla!
Verder een gammele lijst.
De meeste auto’s komen elk jaar wel terug.
ArnoldH zegt
1. Toyota GT86. De leukste auto sinds jaren, rijdt geweldig en ziet er gewoon fraai uit.
2. Bmw 3serie. Freude am fahren…
3. Mazda 6. Prachtige wagen die Mazda veel gaat opleveren. Hopelijk wordt die in Nederland een succes.
nickmercedes zegt
De 3 auto’s die ik zelf geweldig vind, en vind dat ze de prijs moeten winnen :)
1. Mercedes-Benz A-Class (omdat hij gewoon super vet is en compleet anders dan de vorige A)
2. Subaru BRZ/ Toyota gt86 (Een leuke auto voor niet teveel geld en geweldig rijplezier)
3. Mercedes-Benz SL (omdat hij gewoon zo super vet is :D )
alassad zegt
1. Fiat 500L
Klein ruimtewonder die er leuk uitziet
2. Volvo v60 plug in hybrid
Innovatief, snel, zuinig en good-looking
3. Mazda6
Erg strak.gelijnde auto die ongetwijfeld heel.fijn rijdt!
Andere kanshebbers zijn denk ik de Dacia Lodgy, renault clio en de a-klasse
Nico94 zegt
1. Toyota GT86/Subaru BRZ
2. Volvo V40
3. Mazda6
kaasboerin zegt
Wordt elk jaar een milieukoekblikje, want politiek correct.
Dus verwacht niet teveel.
964rs zegt
audi of volvo. (meer een persoonlijke keuze)
maar vind heel dat auto van het jaar gebeuren een beetje apart.
agera zegt
1-Hyundai Santa Fe
2-Mazda6
3-Subaru XV
4-Mitsubishi Outlander
5-Opel Adam
Allen betaalbare auto’s in hun klassen.
flippert zegt
@agera: betaalbaar als in aanschafwaarde misschien, maar onbetaalbaar qua restwaarde. Maar dat is te abstract voor de prijskopertjes onder ons hè..
potver7 zegt
Beetje rare lijst als je het mij vraagt. Een V60 Plugin Hybride is gewoon een V60 met een andere motorisatie. En aangezien de V60 vorig jaar of twee jaar geleden al meedeed, is het raar dat deze uitvoering nu weer mee mag doen.
Zelfde voor de Prius Plus, dat is gewoon een stationwagen versie van de Prius. Mag VW dan volgend jaar ook de Golf Variant insturen? Denk het niet…
Tevens is het raar dat de Cee’d en i30 apart staan (zijn voor 90-95% dezelfde auto), terwijl de Outlander, Aircross en 4008 bij elkaar gezet zijn. Zal te maken hebben met de manier waarop ze zijn ingeschreven…?
maurits123 zegt
BMW 3 serie
kaasboerin zegt
Vond overigens de nieuwe Boxster en de A-Class revolutie-modellen. Iets wat we niet gewend zijn van o.a. de Duitsers, mag ook wel is gezegd worden! :)
agera zegt
@kaasboerin: Als het aan mij lag zou ik ook de Porsche Boxster zeggen inderdaad. Vandaar mijn top 5 lijstje. De uitslag van Auto v/h jaar moeten we altijd met een korreltje zout nemen. Deze prijs is eigenlijk te vergelijken met het Eurovisie Songfestival er spelen een hoop andere dingen mee.
raphael zegt
@kaasboerin: Mee eens, zeker wat A-Klasse betreft. Wat een auto is dat geworden. Ik zou iedereen aanraden in dat ding te zitten. Dat interieur is echt veruit het beste in z’n klasse.
4991 zegt
-de a-class
-de 208
-de 3-serie
bbroek zegt
1. Gt86
2. Santa fe
3. SL
potver7 zegt
Persoonlijke voorkeur (willekeurige volgorde)
– Boxster
– BRZ / GT86
– A-klasse
Maar het zal wel één van deze worden
– B-Max
– V60 Plugin Hybrid
– Mazda6
Bastiaan zegt
Jaguar F type! Alleen jammer dat die er niet bij staat
Tonnie zegt
1. Volvo v40
2. Opel adam
3. Mazda 6
Alledrie mooie/leuke auto\’s die ik zelf wel zou kopen.
norge zegt
Hyundai i30 natuurlijk, geen twijfel mogelijk.
eedydarts zegt
Mijn lijstje zou zijn:
Mazda 6
Mercedes A klasse
Bmw 3 serie
En waarom de Mazda 6 op 1?
Nou omdat mazda met de 6 al een aantal jaren een hele mooie en praktische auto neerzet met ook nog eens een heerlijke wegligging en besturing
Dit merk is een beetje ondergewardeerd in mijn ogen
Vandaar deze keuze
Svenska_Aeroplan_AB zegt
1. Range Rover. Duh!
2. A klasse. Erg mooi in het echt!
3. Optima. 190pk Hybride voor <30k!
bohica zegt
1 . bmw 3 serie blijft de beste en de trendsetter
2 . Clio is zeker weer een goede opvolger van de vorige
3 . Peugeot 208 is een goede evolutie
De winnaar zal toch een meuslihok worden waar niemand voor zijn plezier in rijdt .
Een veel te dure v60 hybride die niemand kan en wil betalen
Of een mislukte car als de opel adam.
sjaakk zegt
@bohica: Ja de opel ADAM is nu al mislukt? Zo jij weet er veel van af.
phaeton zegt
De B-Max of anders de V60 plug-in. Vanwege de innovatie. De rest is niet meer dan zomaar een nieuw model.
nickds zegt
1. Volvo V40 om zijn geweldige mooie design
2. Mercdes-Benz A klasse om zijn overstap van seniorenbak naar mooie sportieve goed gelijnde auto.
3. Peugeot 208 om het verlies van die lelijke smoel die die eerst had en het nieuwe mooi uiterlijk
bigcar zegt
pff, succes met persoonlijke shortlist, maar allrounders kiezen is toch echt een hell of a job, ’t is maar waar de jury waarde aan hecht. volgens hun regels (aldus wikipedia) letten ze op: design, comfort, veiligheid, verbruik, rijeigenschappen, prestaties, functionaliteit, milieu belasting en de prijs..
mijn gedachte over de kandidaten:
Audi A3 in het C segment kan het wel degelijk. maar hier geld toch echt de gedachte: de golf 7 heeft hetzelfde onderstel, dus waarom die niet?
BMW 3 Series in de categortie sedan zeker weten, als all rouder, no idea..
Chevrolet Malibuno wayDacia LodgyFiat 500L als je van koffie houd staat het boven aan de lijst! anders onderaan (want big size wagen. de normale 500 had al de prijs gewonnen als nummer 1 zijnde in 2008, maar met deze word het lastig)
Ford B-Max kijk als ze de mondeo zouden nomineren als kandidaat nog oké, maar dit haalt de top 2 iig niet
Honda CR-V nee
Hyundai i30 een zekere kanshebber, maar net als bij de duitsers geld hier; zelfde onderstel als z’n broertje de cee’d, dus dan word het moeilijk, maar uitgesloten is de top 3 niet
Hyundai Santa Fe een zekere kanshebber!
Kia cee’d als kia wat aan hun benamingen gaat doen staan ze op nummer 1 (want die namen zijn gwn kut, wees eerlijk, als iemand vraagt of je de cee’d wil spellen is het wel kut om de antwoorden: “C, dubbel E appelstof D”, dan heb je ook zo van; die naam slaat nergens op) maar voor de rest geld hetzelfde als bij de hyundia i30
Kia Optima nope
Lancia Flavia are u kidding me?
Mazda6 denk ’t nie
Mercedes-Benz A-Class een zekere kandidaat
Mercedes-Benz SL ehh… het hart wil wel, maar het hoofd weigert
Mitsubishi Outlander geen verkeerde wagen, maar maak dat de jury wijs, die willen kleine kutdingen in de top3
Mitsubishi ASX / Citroën Aircross / Peugeot 4008
Opel Adam niks vernieuwends (kijk maar naar dat motorengamma van hen), dus nee
Opel Mokka nee en ik heb zin in koffie door die benaming
Peugeot 208 top 3 geval
Porsche Boxster geen top 3 geval
Range Rover ogen: wauw, jury; nee (want; prijs)
Renault Clio wel een top 3 geval want het is een klein, goedkoop kartwagentje die handig is voor boodschappen in de stad / reguliere wijven auto
Skoda Rapid / Seat Toledo nee
Smart electric drive slim elektisch rijden? nee, de jury zal het afkeuren vanwege het feit dat het te krap is daarbinnen
Subaru Impreza hmm.. dunno
Subaru XV alleen als de jury is omgekocht komt deze in de top 2
Subaru BRZ / Toyota GT86 JAAAA! :)
Tata Vistafuck off!Toyota Auris & Toyota Prius Plus jep, nummer 1, anders 2.
Toyota Prius Plug-in apart geval, plug in’s zijn (nog) geen hype
Volkswagen Golf jazeker een top 3, maar daar geld hetzelfde over als bij de A3
Volvo V40 kan gegarandeert terugkomen, alleen al vanwege de veiligheid’s features kan die op nummer 1 komen, het uiterlijk is ook nie verkeerd moet ik toegeven. en als volvo ook die trein rijd-innovatie dinges vandaag zou lanceren dan had ik hem als uitgeroepen als auto van het jaar omdat je zo geen gevaar bent op de snelweg A2, want zelfs als je in slaap sukkelt vanwege de saaiheid van de 100 km/h maximumsnelheid, is er niks aan de hand, dus dat is al zeker een reden voor deze auto om te zinnen! ;)
oh en mocht het zo zijn dat wouter in de jury zit (denk ’t niet maar kan wel), dan zou het nog wel eens spannend kunne worden aangezien zijn vrouw/moeder van z’n kind ook een volvo V40 heeft, just saying..
Volvo V60 Plug-in Hybrid fuck plug in’s
mercs zegt
@bigcar: Toe maar, je maakt er werk van. De journos lezen natuurlijk jou reactie en dat gaat het verschil maken
zender zegt
@bigcar: oké, kort reageren: maar heb je dan echt niets te doen?
bigcar zegt
@zender: in het kort; in mijn geval geld simpelweg dit principe:
zender zegt
@bigcar: Opzich is dat nuttiger dan hier een post plaatsen dacht ik zo.
E34M5Touring zegt
Ik vind de nieuwe A klasse wel een winnaar. Mooie auto, zowel van binnen als vanbuiten. Een totaal nieuw model voor Mercedes en een populair segment. De Range etc wordt het toch niet. Puur omdat ze dan de volledige Ecowereld over zich heen krijgen. Jammer, want ook daar worden grote winsten geboekt op het gebied van uitstoot en gewichtsbesparing.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@E34M5Touring: Klopt. Terwijl de Range Rover de allergrootste besparing in verbruik en uitstoot realiseert t.o.v. zijn voorganger! Eigenlijk DE hippie van het hele spul… ;)
E34M5Touring zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Daar is natuurlijk ook het meest te winnen, maar toch. Het zijn merken als Ferrari, McLaren en Porsche die erg veel innovatie in hun modellen stopt om de uitstoot naar beneden te krijgen. Door met KERS systemen etc te gaan werken. Dat vind ik een grotere stap voorwaarts voor de automobielindustrie dan een A3 of BMW 3 serie. Kijk hoeveel uitstoot minder een M6 of 991 heeft dan het vorige model. Maar een PK kanon is niet te verkopen tegenover de milieulobby. Die zien liever een auto afgeladen met giftige accu’s etc.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Eensch, maar dat komt omdat die natuurlijk al heel wat uitstoten.
Daarom vind ik ‘uitknijpen’ ook zo’n mooi woord, want des te harder je ‘knijpt’, des te minder eruit komt.
Relatief dus, zuinige blokjes nóg zuiniger maken wordt alsmaar moeilijk met minder uitstootvermindering.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Maar het zijn wel de modellen die deze technieken meekrijgen en deels ook betalen. Dankzij alle mensen die zo’n Ferrari, Porsche of wat dan ook kopen hebben deze technieken bestaansrecht. En gaan andere merken er ook mee aan de slag (je wilt tenslotte niet achterblijven) en het wordt steeds goedkoper en vaker toegepast. Kijk naar distronic van Mercedes. Eerst alleen op de S en Maybach, nu te krijgen op een Volvo. Ik denk dat je veel van die nieuwe technieken die de genoemde merken meekrijgen (KERS etc.) uiteindelijk (wellicht in andere vorm) toegepast gaan worden in normale auto’s. Zeker nu eigenlijk op McLaren na, iedereen zo’n beetje in een groep zit waar ook volumemerken worden gedraaid (Ferrari-Fiat Porsche-VAG). Al die hybride meuk is niks nieuws. Honda had in 93 al de Insight. En Chrysler (geloof ik) had ook al een werkende hybride. En het is de auto van het jaar…..Wie heeft er nou een Tata Vista of Seat Toledo boven zijn bed hangen.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Mua, ik denk meer dat dat bestaansrecht of beter gezegd een must is ‘dankzij’ de belasting.
Zoals bijv. de AMG versie van de G klasse gewoon 4 ton kost..
Gaat natuurlijk helemaal nergens over.
Kom op, mensen met 911’s e.d. geven geen aars om uitstoot en/of verbruik.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Ik bedoelde er mee, dat die technieken doorgaans eerst worden toegepast op de luxere modellen. Omdat prijs ondergeschikt is in die klasse, kun je daar die technieken uitproberen. Die mensen vinden het niet erg iets meer te betalen voor een top of the line systeem. Als ze met KERS (voorbeeld) in een Golf 1.2TSI gaan werken wordt ie onbetaalbaar. Dit soort modellen geven de fabrikant de ruimte en financiele middellen om zoiets te doen.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Inderdaad!
Het begon in de formule 1 of niet?
Heb er niet zoveel verstand van, dat KERS systeem.
Niks mis met innovatie, helemaal gelijk.
Misschien weten ze het met de tijd goedkoper/efficienter/betaalbaarder te maken.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Ja, inderdaad het begon in de F1. De technieken die in die modellen gebruikt worden zijn state of art. En daar wordt altijd aan voorbij gekeken. Waarom moet de auto van het jaar altijd een EcoFamilieTourBus zijn. De vernieuwende technieken in die modellen zijn vaak samen te vatten onder LED lampen en Sjiek klokje. De merken die miljarden in de ontwikkeling van de allernieuwste technieken stoppen krijgen niks. De enige auto die volgens mij ooit gewonnen heeft als sportwagen is de 928 van Porsche in 78. Andere winnaars zijn de 91 Renault Clio (whoepie) De Volt/Amphera (again Whoepie, die techniek zat ook al in andere auto’s die ouder zijn dus niet echt vernieuwend.
zender zegt
Mazda, dacia & BMW.
mister zegt
De 206 voor mij!
bruinbeer zegt
@mister: 208 misschien?
sjorsup zegt
1. Peugeot 208
2. Mercedes-benz sl
3. Porsche Boxter
RubenPriest zegt
1. Mercedes A Klasse vanwege z’n frisse nieuwe uitstraling
2. ToyotaGT86/Subaru BRZ omdat ze weer een sportief wagentje brengen tussen alle saaie muslies.
3. Opel Adam omdat ik het een erg fris karretje vind. Zeker in het geel. Niet verrassend omdat er al zoveel autootjes in dit segment zitten.
kaasboerin zegt
@rubenpriest: En als ik mezelf nou opfris, sta ik dan op 4?
w0o0dy zegt
Ik gok op de Ford B-max als winnaar, slim concept, veel auto voor weinig geld, veelzijdig, vernieuwend, zuinige motoren geen zijstijl en toch 5 sterren.
De A-klasse lijkt me ook een contender. De Range Rover verdiend een hoge positie maar 1,5 ton aanschafprijs zal nooit winnen tenzij het een sportwagen is. De Mazda 6 verdiend het ook, maar ik denk niet dat die wint. V40 en v60 hybrid.. aardig maar niet nieuw genoeg.
Dus…
Hupke zegt
@w0o0dy:
De range heeft anders echt wel een fenomenale dieëtkuur gevolgd. En is meer pinguïn vriendelijk geworden etc. etc., ze hebben excuses genoeg om hem te verkiezen als ze willen.
Rene95 zegt
Ford B-Max, Volvo V40, Mazda 6. B-Max vanwege het ontbreken van de b-stijl en de V40 &6 vanwege het uiterlijk/interieur. V60 Plug-in-hybrid staat ook hoog trouwens.
bruinbeer zegt
car of the year is voor mij de KIA Optima. je krijgt zoveel auto onder je kont voor relatief weinig geld!
Ook de V60 vind ik een kanshebber maar dat is wel weer aan de dure kant.
De 208 gaat het sowieso ver schoppen want het is gewoon een gaaf ding om te zien!
Hupke zegt
De SL moet winnen maar wrs gaat de 3-serie, range rover, peug 208 winnen oid.
saintpaul zegt
B-MAX dus. Geen Discussie Mogelijk
heyaudi zegt
3 serie, Clio en GT86 zijn wat mij betreft de winnaars.
camber24 zegt
Oh ja, wel een SL in de lijst, maar geen F12. Ongelooflijk
potver7 zegt
@camber24: Ik neem aan dat Ferrari die niet heeft ingeschreven voor deze verkiezing. Is marketing-technisch niet zo interessant – of in ieder geval minder interessant voor het Fiat-concern dan de 500L of Flavia.
Scorso zegt
Het wordt de B-Max: Ford zit, zoals de meeste autobouwers, in slechte papieren en dus kunnen ze wel een duwtje gebruiken, daarnaast is/was Ford één van de grootste…
Nr. 2 wordt de Smart Electric Drive of één of andere gelijkaardige groene rommel
Nr. 3 wordt een premium-er, zo is iedereen tevreden:
middenklasse, hippies en de premium’s
Al is de Dacia ook nog wel een kandidaat, maar hij is té lelijk. Alhoewel, dat is geen referentie: was de Multipla ook eens geen COTY (of toch bijna)?
Innovatief design is ook geen voorwaarde, want de Golf won hem al s ;) dus misschien… ?
dedjespa100 zegt
opel corso voor life vriend
rogierrs zegt
nu als zoveel reacties hier en bij de hond die een aanrijding met een auto die 90 km/h overleeft nog niet eens de helft
rogierrs zegt
ik gun opel nog wel weer zo’n award. kunnen ze wel gebruiken
sjaakk zegt
Waar is de Ferrari F12Berlinetta? Innovatief door de F1 invloeden. Is wel 30% minder Co2 en 70kg lichter als zijn voorganger.
kickass zegt
Sowieso wint de Prius Plus. Niet.