Sliep uit! Zaten we allemaal naar de F-Type te kijken, lepelt Jaguar de gloednieuwe 3.0 V6 Supercharged mooi even (vanaf modeljaar 2013) in de Jaguar XJ en XF. We kunnen dus binnenkort al beoordelen hoe de loopcultuur van de nieuwe powerplant is.
Jaguars nieuwste zespitter werd aangekondigd als 340 en 380 pk-versie, in de XJ en XF komt vooralsnog de ‘lichtste’ variant te liggen, die maximaal 450 Nm levert. De motor is een vervanger van de atmosferiche 5.0 V8 (tot nu toe de benzine-instapper in de XJ), de 510 pk sterke Supercharged-variant van de V8 blijft wel als rangetopper.
In vergelijking met de uitgaande 5.0 V8 levert de nieuwe geblazen zescilinder 45 pk en 65 Nm minder, maar het iets lagere koppel is dankzij de drukvulling wel veel eerder beschikbaar. Een andere prettige verandering die de koper zal bemerken, zal waarschijnlijk die aan de tankzuil zijn, hoewel het voordeel eigenlijk best tegenvalt: 9,4l/100km tegenover 10,4l en 224 gr/km tegenover 247 gr.
Bescheiden winstjes, zeker als je er van uitgaat dat de XJ voor het eerst start-stop krijgt, en bovendien de bekende ZF-achtbak. Voorheen lag er nog een zestraps-automaat in de wagen.
Naast de nieuwe motoroptie krijgt de 2013 XJ ook een verfijnd infotainment-systeem, en een verbeterde vering.
cassiewollie zegt
helemaal geen gek idee eigenlijk zo’n 6-cylinder in zo’n jaguar..
tjorque zegt
@cassiewollie: like in the old days…
dawwg zegt
@tjorque: Dat wel, maar de verbruikscijfers vallen wel enorm tegen. Vergeleken met de V6en van BMW en Audi en Mercedes, klinkt dit als overjarige techniek; zeker als het inclusief start & stop en ZF-8bak is …
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dawwg: of ze zijn gewoon eerlijker…
rrvliet zegt
Maakt de XJ een klein stukje toegankelijker. Ik verwacht t niet maar ik hoop zeker ‘m vaker tegen te gaan komen. Heerlijke wagen.
bbroek zegt
gelukkig geen 4 cilinder
macready zegt
Hoe zit het eigenlijk met het gewicht i.c.m. met de nieuwe motorisering?
mrbones zegt
De XJ6 is terug!
dino166 zegt
Doodzonde dat je dit soort karakterbakken zo weinig ziet! Zelfs met een V6 lijkt het me super.
E34M5Touring zegt
Supercharger dus gelukkig geen turbolag……
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
En die fijne huil als bonus.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Ja dat zou wel te gek zijn. Jag and supercharged blijft toch mooi.
Lucb zegt
Prachtige wagen!
Goed_Koopman zegt
Doodzonde, ik moest een traantje wegpinken. Bye bye N/A 5.0 V8, je was een heerlijk blok met een ruw randje. Je liet de kat brullen. Dat zie ik de 3.0 V6 niet zo snel doen…
bonkers zegt
Gaaf ding, maar ik heb toch liever een v8
j00rs zegt
Prachtige wagen maar moet natuurlijk eigenlijk gewoon de supercharger v8 hebben.
thomaz zegt
Als ik zie dat een atmosferische E350cgi met 306pk 159 gram uitstoot is dit gewoon een zware teleurstelling (ja ik weet dat dit niet elkaars concurrenten zijn, maar het zegt toch wel wat)
PeugeotGTI zegt
Voor die besparing heb ik liever een V8.
Om de centen hoeven de Jag rijders het sowieso niet te laten.
mark88 zegt
Weet nie wrm, maar doet me denken aan Fisker..
dieselzuigt zegt
Dat infotainment systeempje doet me heel erg veel denken aan wat PSA levert in oa de 308 en de DS3..
r2d2 zegt
Mooi dat ze die motor eerst introduceren bij de XJ en XF. Iedereen weet dat hij ook in de F-type komt (sterker, we hebben hem al gehoord). Het is dus naast XJ nieuws ook F-type nieuws!
jordy14 zegt
Wat een prachtige wagen zeg.