Je zou misschien denken dat zo’n Skoda Yeti met ingedeukt dak rijp is voor de sloop, maar niet in Rusland. Daar gaan Boris en Igor even klussen een oude schuur en lappen ze zo’n ding weer op. Kost een paar flessen vodka, maar dan heb je ook wat.
Wat onderdelen van een donorauto erbij, flink slopen en de boel een beetje recht trekken. Daarna las je wat nieuwe stukken in het chassis en klaar is Igor. Deuren erin hangen, even spuiten en geen hond die het verschil ziet.
Zo op het eerste oog ziet het er zeker netjes uit, maar ik vraag me toch af hoe erg de deuren kraken en piepen als je ze opendoet. Of als je over een drempel rijdt. Misschien aardig om deze auto eens exact op te meten, grote kans dat de linkerzijde andere afmetingen heeft dan de rechterzijde.
Zou jij met een gerust hart in een auto stappen die op zo’n manier gefixt is?
Met dank aan Jelle voor de tip!
norge zegt
Staaltje vakwerk waar menig Europeese monteur alleen maar van kan dromen, maar waarom zoveel moeite voor een Yeti?
resulutionNL zegt
@norge: Waarom? Gewoon, omdat het kan. Elke model heeft zo zijn liefhebbers. Hoeveel liefde jy voor je Hyundai hebt, heeft hij voor zijn Yeti.
Benny_Weisz zegt
@norge: VAG kwaliteit?
rufctr01 zegt
@bennyweisz: tja, en dat is niet zo goed!
mashell zegt
@norge: De Yeti is gewoon de enige leuke Skoda. De rest straalt vooral “ik wou wel een echte VW maar mijn leasebudget was te laag” uit. Maar de Yeti is anders, geen directe Tiguan concurrent maar is gewoon veel leuker.
chimaera zegt
@mashell: Hoe kom je daarbij? De doorsnee Skoda is een oerdegelijke wagen, en komt qua kwaliteit en uitrusting overeen met een VW, en daarbij strooien ze met VW’s de varkens, terwijl ik een Skoda vaak ook wel mooi vind om te zien.
pimmp zegt
De euroNCAP haalt die vast niet. Maar wel knap!!!
vincentvanb zegt
Ik zou denk ik sowieso nooit met een gerust hart in Rusland in een auto stappen…
coopers zegt
Te koop: Skoda Yeti, zeer weinig gelopen, in goede staat maar kan op snelheid wat gaan vibreren.
bsxc2 zegt
Niet inclusief dashcam,schandalig!
jippie zegt
Ik ben serieus benieuwd hoe zoiets nu rijdt. Kan niet veel soeps zijn.
C220AMG zegt
Raad de schade Russian Style!
Zjonnie zegt
Het is zo op het oog netjes gemaakt.. een proefrit zal misschien het een en ander aan het licht brengen
Alwood zegt
Tsja… als ze het netjes doen kan een auto beter uit een reparatie zoals dit komen dan dat hij uit de fabriek kwam rollen.
Er was ook een Amerikaan die dit met BMW’s 1M deed, met prachtige resultaten. Daar zou ik zeker in stappen. Zoals @norge zegt, dit is vakwerk waar menig (west) Europees monteur niet aan kan tippen.
eklasse zegt
@Alwood: ik lees regelmatig je stukjes waaruit blijkt dat je enig inzicht hebt in auto’s. Maar wat je nu beweert is echt flauwekul of borrelpraat: wel eens van kreukelzones gehoord? Zo’n schade auto kan levensgevaarlijk zijn.
awesome zegt
@eklasse: Let op! Wanneer een auto in elkaar heeft gezeten is de vanaf fabriek ingebouwde kreukelzone gebruikt en deze is maar één keer optimaal te gebruiken. Op het moment dat u met een herstelde auto een zware botsing krijgt zal de kreukelzone niet meer optimaal werken en is de kans groter dat u gewond raakt.
Je hebt wel een punt.
dotternetta zegt
@eklasse: En jij weet niet eens waar de kreukelzone zit! hahaha
eklasse zegt
@dotternetta: ja, klopt deze yeti is beter dan toen hij uit de fabriek kwam.
De veiligheidskooi is beschadigd en rechtgetrokken met een ketting. Behoorlijk gelast in de carrosserie… Daar wordt hij echt betrouwbaarder / veiliger van. Zou iedereen eigenlijk met z’n auto moeten doen.
Volgende week weer een artikel dat iemand besodemieterd met een schadeauto.
Dit is weer net zo’n vreemd verhaal als al die Dacia fans op een autoliefhebbers blog.. Maar dat terzijde.
koenmb zegt
@eklasse: Vooraan en achteraan is redelijk intact gebleven (de voornaamste kreukelzones). Het enige wat het dak eigenlijk moet doen is overeind blijven bij impact, want veel marge om te absorberen (of ‘kreukelen’) heb je daar niet meer. Je hebt wel een punt dat de boel wat aan elkaar lassen niet echt veilig is.
dotternetta zegt
@eklasse: Alle beschadigde onderdelen netjes vervangen door orginele nieuwe. (Ik zie het probleem niet! Op de komende roest na). Tuurlijk is hij recht getrokken, maar die onderdelen zijn vervangen na het rechttrekken en hoeveel is er aan getrokken? Als het 1 procent is vervormd, geen probleem. Ik zie nergens bewijs dat er aan gelast is, trouwens, op puntlassen na natuurlijk.
toeter11 zegt
opzich. ziet er nog best wel netjes uit van een afstandje
blag zegt
leuk… goed gedaan van Boris en Igor … straffe mannen die Russen !
volvov70 zegt
Wilde de oorspronkelijke eigenaar Clarkson nadoen en er ook een helikopter op laten landen?
subaru4ever zegt
Hahah wij hebben ook zon yeti met dezelfde kleur en velgen , helden
ceekay zegt
@subaru4ever: Dan zal ik hem maar eens controleren op wat verdachte lasnaden aan de linkerkant
moveyourmind zegt
De reparatie ziet er zeker vakkundig uit. Toch zou ik liever niet meer in die auto stappen als ik die bloed lekken in het interieur zie.
stefanbier zegt
@moveyourmind: Past wel een beetje bij een yeti toch bloedvlekken ? :P
meneersander zegt
Vind het knap gedaan, hoor!
Larick zegt
Deel 4: Raad de schade?
Hupke zegt
Als alles vervangen is aan de wagen is het gewoon hoe bouw je een yeti in een schuur.
Als niet alle onderdelen als nieuw waren (maw. er eigen fabrikaat tussen zat) zou ik het niet vertrouwen.
tweetyv6 zegt
@eklasse: als je goed kijkt zie je dat de kreukelzone’s nog volledig in takt zijn. Zelfs de airbags zijn niet deployed. Enige effect, als er geen rekening mee gehouden is, is dat de torsiestijfheid niet meer de oude is. Voor de rest: nix mis mee. Zou hier niet lonen omdat de uren besteed duurder zijn dan de verkoopwaarde van dat hok.
eklasse zegt
@tweetyv6: nee, nix (?) mis mee. Van een oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan.
bruinbeer zegt
@eklasse: en ‘binnen’ is omgevallen, vandaar dat deukje.
porsche993 zegt
Het is knap dat de eigenaar nog heel is
redbeams zegt
Primeur uit rusland…de gefacelifte yeti :)
slickrick zegt
Jullie hebben waarschijnlijk nog nooit bij een grarage van een schade-auto “opkoper” in Rotterdam gekeken ??
Je zou eens verbaasd zijn hoe ze van 2/3 auto’s 1 maken….
Daar hoef je echt niet voor naar de USSR te gaan
Frankypanky zegt
@slickrick: Ah, meneer is zich ook kapot geschrokken bij Jetcars?!
lowbird zegt
Als je goed kijkt, zie je dat de kromme achterklep nog steeds op de auto zit. Voor de rest wel een extreme make-over. Wat een paar flessen wodka al niet kunnen doen.
ramonboon zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
mgmgb zegt
Dat is nou echt vakmanschap! Bij een Yeti heb je er natuurlijk niet bijzonder veel aan (enorm leuk autootje, daar niet van) maar ik kan me voorstellen dat dit een uitkomst is voor mensen die hun dierbare klassieker na een flink ongeval voor de sloop willen behoeden. Ik zou er in ieder geval voor gaan als mijn MG ooit totall-loss zou zijn.
Benny_Weisz zegt
En wij maar onszelf afvragen waar al die gejatte airbags zijn gebleven…
9000cse zegt
Hier in ons landje hebben er duizenden en duizenden van zulke auto’s rondgereden. Dat was in de tijd, dat de lonen het nog toelieten om zulke auto’s weer op te knappen. Ik heb er in Venlo aan de Duitse grens héél wat zien binnenkomen. Soms zag je zelfs nog kleine menselijke resten van de verongelukten in die wrakken. En, zoals @slickrick hierboven al aanhaalde, werden er soms van drie auto’s één gemaakt. Deze auto’s waren wel direct herkenbaar, omdat ze van de RDW speciale kentekens kregen. Ze moesten na reparatie dus wel gekeurd worden.
lamborgfan zegt
Z.g.a.n.?
flippert zegt
Klote beunhazen. En dan nog trots foto’s maken ook..
jacobsen zegt
Dus bij een frontale botsing tegen de voorruit gaan de airbags niet af??
3246cm252kw zegt
Gebeurd in Nederland ook genoeg.
hanzel zegt
Tis echt niet van de laatste tijd, ooit lang geleden ten tijde van de Renault 18 turbo heb ik ooit bij een plaatselijke autohandelaar Beun de Haas en Miss Kleun zijn vrouw er 2 binnen zien komen, gedragen, beide grijs en beide het zelfde type en bouwjaar en beide redelijk plat.
1 plat voorzijde ander plat achterzijde en binnen no time laten we zeggen een week of 3 stond er nog maar 1 hele goeie mooie te koop.
En er gingen 2 wrakken de deur uit weer mmm 2 ?? jep de een afgezaagd zeg maar bij het dashboard en bodem de ander bij de hoedenplank en bij het het dak.
Hop ff een zaterdagje bakken en braden beetje schuren en plamuren likkie verf en nieuw is tie weer te koop, ja meneertje 1e eigenaar weinig kilometers en altijd binnen gestaan, schade ?? vraagt u, nee nooit gehad hoor, hij is gekoesterd en afgelikt na elke regenbui voor dat ie naar binnen ging , ondertussen zeil recht trekt over de wrakken ……heb er vaak bij gestaan, tja geen apk toen nog ….of deze Renault nog recht was of trillingsvrij geen idee maar…., nee ik pas.
Stelletje oplichters
Oke er zitten kunstenaars tussen hoor maar dit hierboven die Skodalalalala had ik toch laten pletten, dak plat op dash/stoel is totalletje.