Oef…Kijk nou gewoon. Wat een ding.
Ferrari is het enige huidige F1-team dat al meedoet sinds het begin van de klasse in 1950. Het team heeft een legendarische naam en weet zich doorgaans verzekerd van een prettig budget. Geen wonder dus dat de Italianen vrijwel altijd onder de favorieten voor de titel worden geschaard. Maar als je een blik werpt op de kampioenschappen die het team behaald heeft, zie je dat die vaak vlak achter elkaar behaald zijn. Tussen periodes van grote successen liggen ook ellenlange periodes waarin het team niet met de hoogste eer ging strijken. Deze 312 T5 markeert min of meer de overgang van zo’n succesperiode naar een periode waarin Ferrari ruim twintig jaar geen rijderstitel meer pakte.
De 312 T5 was de auto die Ferrari inzette in het F1-kampioenschap van 1980 en daarmee tevens de laatste iteratie van de legendarische 312 T die ingezet is in de F1. Er is ook nog een 312 T6 gebouwd met zes wielen, maar die heeft het uiteindelijk nooit geschopt tot inzet tijdens races.
De 312 T stamde echter al uit 1975. Dat jaar werd de eerste 312 T, ontworpen door de geniale Mauro Forghieri, ingezet in het F1 kampioenschap. Dat wil zeggen: de eerste drie races van dat jaar werden nog afgewerkt met de oude 312B. Bij een vergelijkende test bleek de ‘T’ echter sneller te zijn, dus kreeg die in het vervolg de voorkeur. Dat was de juiste beslissing, want Niki Lauda won er vijf races mee en zijn teamgenoot Clay Regazzoni één. Het was voldoende voor zowel de rijderstitel (voor Lauda) en de titel bij de constructeurs.
In de jaren die volgden won Ferrari met geupdate versies van de 312 nog 27 races, drie constructeurs-titels en twee rijders-titels. Het hadden wellicht drie rijders-titels moeten zijn, maar zoals bekend ging het in 1976 mis voor Lauda op de Nürburgring en ging James Hunt er met de titel vandoor in zijn McLaren. Lauda zette dat in 1977 recht door zijn tweede titel te pakken, maar nam aan het eind van dat seizoen afscheid van het team.
Het stokje werd overgenomen door Jody Scheckter, een Zuid-Afrikaan die in het begin van zijn carrière te boek stond als een brokkenpiloot maar inmiddels wat rustiger was geworden. Dat kon echter niet gezegd worden voor zijn teamgenoot Gilles Villeneuve, die snel was, maar ook wild. Desalniettemin hadden Jody en Gilles een goede verstandhouding met elkaar. Villeneuve was in 1979 vaak sneller dan Scheckter, maar schikte zich in zijn rol als tweede man. Hij dacht waarschijnlijk dat zijn tijd nog wel zou komen…Maar dat is een ander verhaal. Jody pakte de titel en Ferrari wederom het WK bij de constructeurs, met een forse voorsprong op Williams.
Er waren dan ook niet per se redenen om te denken dat de 312 T aan het einde van zijn Latijn was. Alan Jones won in de Williams weliswaar vier van de laatste zes races, maar Scheckter en Villeneuve wonnen er samen twee van de laatste drie in respectievelijk Italië en Amerika. Ferrari moet dus gedacht hebben dat de 312 T4 met wat updates ook nog wel in 1980 ingezet kon worden als 312 T5.
Maar dat werd een deceptie van jewelste. Ferrari verzoop in 1980 volledig in het geweld van de andere teams met hun turbo-motoren en/of side-skirts. Zowel Villeneuve als Scheckter wonnen in 1980 niet alleen geen enkele race, ze stonden zelfs niet één keer op het podium. Met de trotse nummer 1 op de neus kwam Scheckter niet verder dan twee puntjes en een 19de (!) plaats in het WK. Teamgenoot Villeneuve wist met zijn spectaculaire rijstijl iets meer uit de 312 T5 te halen, maar ook hij kon geen wereldwonderen verrichten: 14de met 6 punten. Voor 1981 ontwikkelde Ferrari snel de 126C met turbotor in de staart.
Zo kreeg de 312 T dus niet het verdiende afscheid. Te lang doorgaan, het blijft een risico voor succesvolle sportievelingen. Maar maakt het met de kennis van nu wat uit dat de T5 niet zo succevol was als de eerdere T’s? Bekijk de foto’s van bovenstaande auto waarmee Scheckter acht races reed in 1980 (iemand heeft er later de naam en het startnummer van Villeneuve op geplakt) en beslis zelf wat je daarvan vindt. Mocht je trouwens goed in de slappe was zitten kan je het exemplaar op de kop tikken. Moet je wel het hoogste bod neerleggen als Bonhams de auto later deze maand veilt tijdens de Monterey Car Week.
Gulli zegt
Als ik aan 1980 denk denk ik nog steeds dat dat 20 jaar geleden is. En dan denk ik, neenee, dat is al bijna 40 jaar geleden! En dan denk ik, fuck ik ben van 1981 ?
tenaci zegt
@gulli: 1982 here, Same shit….
Arnoud zegt
@gulli:
Ik ben ook van 1981 maar je bent zo oud als je je voelt toch? 18 dus…
unknown32 zegt
@gulli: hahaha net hetzelfde hier… helaas!:-)
Alfarobert zegt
Wat heb je eraan.Kun je leuk naar kijken,verder niks.
futse zegt
@Alfarobert: kan ik wel van genieten
benvan zegt
@Alfarobert: no way, die neem je toch mee naar een dikke trackday? (Samen met een team mechaniekers)
roppp zegt
@benvan: een 10.000km-beurt wordt nog een hele opgave voor de lokale vakgarage…..
seicilindri zegt
@Alfarobert: nog nooit van klassiek F1 racen gehoord. Dat is iets voor mannen van het grote geld en dito ballen. Binnenkort doet dat circus Zandvoort weer aan. Aanradertje !
davelepeef zegt
@seicilindri: dit! Goedkoper dan modern F1, en veel meer te zien!
davelepeef zegt
@seicilindri: maar, fair enough, ik heb er nog nooit een Ferrari tussen gezien…
seicilindri zegt
@davelepeef: niu daar wordt toch wel degelijk mee gespeeld hoor.
Je kam hem zelfs (technisch) laten runnen door Ferrari zelf (Ferrari Clienti).
Om heel dicht bij huis te blijven : de Nederlander Hans Hugenholtz jr heeft nog een tijdje met een Ferrari 312T geraced.
davelepeef zegt
@seicilindri: dat weet ik. In de Masters Historic F1 klasse kom je veel tegen, maar geen Ferrari’s, daar doel ik op. Die klasse doet in september Zandvoort aan, komend weekend de Nurburgring. Met staande start een geniaal spektakel ;)
dutchking zegt
Als je dus nog iets ouder bent dan denk je alleen maar, WOW, toen hadden we nog V12’s en 3 liter motoren en dat geluid…. Je kon in de jaren 70 zelfs nog GRATIS naar de bandentests op Zandvoort, toen had Bernie nog niet zoveel in de melk te brokkelen. as times goes by…
toniominestrone zegt
@dutchking: Op vrijdagmiddag vanuit school op de fiets vanuit Haarlem richting Zandvoort wanneer je s’morgens de trailers van Toleman en Tyrell op de Schipholweg zag rijden, geheid dat je aan het eind van de dag een handtekening had gescoord van Patrick Depailler en Brian Henton, kon toen nog.
tenaci zegt
Wel geweldig dat je een hoop blik, een stuur zonder knoppen, drie pedalen en een schakelpook ziet. Echt geen rijdende computer dit, maar zuiver mechanische techniek!
seicilindri zegt
@tenaci: benieuwd waar jij blik ziet. Ik zie vooral aluminium……
gebakkenei zegt
Ik ben blij dat mijn vriendin het net heeft uitgemaakt.
Deze Ferrari zuigt nog veel harder.
danmar zegt
@gebakkenei: die vriendin van jou neemt gewoon geen risico met eieren, logisch toch.
dunhozzie zegt
@gebakkenei: nee hoor, turbo’s zuigen harder dan NA.
danmar zegt
Toch wel bijzonder dat de auto 4 jaar meeging. Tegenwoordig lukt dat zelfs geen jaar. Doet me denken aan een Matchbox model dat ik ooit had, alleen stond daar Alfa Romeo op.
Calimero zegt
Zet er dan tenminste een setje Michelin banden op i.p.v. die Avon’s die er nu onder zitten.
Gelukkig voor de koper komt deze wel met motor, wat vaak anders is.