Spyker F1 was een Nederlands Formule 1-team dat in 2007 deelnam aan het kampioenschap.
Spyker ontstond in 2006 uit het team van Midland, wat weer het voormalige Jordan was. Het team van Eddie Jordan was in 2005 overgenomen door Alex Shnaider, eigenaar van de Midland Group. Dat jaar nam het team nog deel als Jordan, maar in 2006 werd het team omgedoopt tot Midland.
Midland was geen lang leven beschoren, want nog gedurende het seizoen werd het team verkocht aan Spyker. Daarmee was er voor de tweede keer in de geschiedenis een Nederlands team in de Formule 1. Het eerste was Boro Racing, dat in 1976 en 1977 actief was.
Spyker had ook meteen een Nederlandse coureur, want Christijan Albers reed op dat moment voor Midland. Zijn teamgenoot was de Portugees Tiago Monteiro. Beiden mochten het seizoen gewoon afmaken onder de nieuwe eigenaar.
De naam kon tijdens het seizoen niet veranderd werden, maar Spyker werd wel zogenaamd titelsponsor. Daarmee veranderde de naam naar Spyker MF1 Racing. De auto’s kregen voor de resterende drie races ook een oranje livery.
In 2007 kon het team omgedoopt worden tot Spyker F1. De Toyota-motoren maakten plaats voor Ferrari-motoren. Christijan Albers mocht aanblijven als coureur, terwijl Monteiro werd vervangen door Adrian Sutil. Albers kon zijn seizoen echter niet afmaken. Omdat zijn sponsors niet met geld kwamen, werd hij ontslagen na negen races.
Tijdens de eerstvolgende race op de Nürburgring kwam Markus Winkelhock in actie als vervanger. Vanwege een gelukje met de pitstopstrategie in de regen, had hij even de leiding. Winkelhock mocht maar één race in actie komen. De rest van het seizoen was Sakon Yamamoto de tweede rijder.
Tijdens de GP van Japan wist Adrian Sutil de enige punt voor Spyker te behalen. Hij finishte eigenlijk net buiten de punten als negende, maar werd gepromoveerd naar achtste toen Vitantonio Liuzzi een tijdstraf kreeg.
Het F1-avontuur van Spyker duurde niet lang, want na één seizoen werd het team alweer verkocht. De nieuwe eigenaar was een consortium van de Indiase zakenman Vijay Mallya en Michiel Mol, die op dat moment nog bestuurslid was van Spyker. Daarmee bleef het team nog voor een deel in Nederlandse handen.
Vanaf 2008 werd het team omgedoopt tot Force India, wat later weer Racing Point werd. Inmiddels is het team in handen van Lawrence Stroll. De naam is nu Aston Martin Racing, omdat Stroll ook Aston Martin heeft overgenomen.
Foto credit: Chris Ibbotson