Nicholas Latifi is een Canadese coureur, die drie seizoenen in de Formule 1 actief was voor het team van Williams. Zijn zitje had hij vooral te danken aan het feit dat zijn vader miljardair is. Met zijn prestaties heeft hij nooit echt indruk kunnen maken in de Formule 1. Hij maakte zich wel onsterfelijk door te crashen in de slotrace van het 2021-seizoen. Daarmee veroorzaakte hij de safety car die Verstappen zijn kampioenschap bezorgde. Na afloop van het seizoen van 2022 moest Latifi plaatsmaken voor Logan Sargeant.
De Formule 1 heeft altijd coureurs gehad van allerlei pluimage. Waar je bij een topclub in het clubvoetbal kunt verwachten dat alleen de 22 beste spelers op de mat staan, is dat bij de F1 niet zo. Niet de 20 beste coureurs staan op het asfalt. Formule 1 is ook een financiële sport en voor diverse teams is een coureur die een flinke zak geld meeneemt erg interessant. Die 20 tot 30 miljoen dollar kunnen ze per jaar goed gebruiken, ook voor de auto van het ‘echte’ talent. Daarbij is een matige F1-coureur alsnog een goede autocoureur en sterk afhankelijk van het materiaal.
Late start
Om Nicholas Latifi te scharen onder de paydrivers is vrij logisch. Dat komt namelijk door zijn afkomst. Nicholas is de zoon van magnaat Michael Latifi die voldoende pecunia heeft om de racecarrière van zijn zoon te financieren. Daar begon Nicholas vrij laat mee. Pas op zijn dertiende stapte hij in de karts. Vergeet niet dat Max Verstappen op zijn vijftiende al de eerste tests deed voor Toro Rosso.
Op de karts is Latifi redelijk succesvol. In het eerste jaar houdt hij zijn hoofd boven het water en valt hij niet uit de toon. Dat is op zich een enorme prestatie gezien zijn race-ervaring. In 2010 wordt Latifi tweede in het nationale Canadese kartkampioenschap. In 2011 maakt hij de overstap naar de Europese klasses. Daar is duidelijk dat het niveau aanzienlijk hoger is. Oneerbiedig gezegd verzuipt hij daar een beetje in de middelmaat. Dat blijkt wel als hij weer wat races in de VS gaat doen en bijvoorbeeld de Florida Winter Tour in de Rotax DD2-klasse op zijn naam zet.
Overstap naar Formule-auto’s
Ondanks het feit dat zijn kartcarrière niet enorme indruk maakt, maakt Nicholas Latifi in 2012 al de overstap naar de Formule-auto’s. Hij begint in het Italiaanse Formule 3-kampioenschap. Daar doet hij het wederom gemiddeld. Gelukkig ontwikkelt Latifi zich wel. Lager in het seizoen finisht hij op het podium én wint hij zelfs een race. Daarnaast rijdt hij dat jaar in de Florida Winter Series, waar hij 4 van de 12 races wint. Ook doet hij mee in de Renault Formule 3.5-klasse (1 podium in 6 races). Daarnaast rijdt Latifi ook races in de Porsche Carrera Cup.
In 2015 is zijn hoofddoel de Renault 3.5-klasse, waar hij voor Arden rijdt. Oneerbiedig is het pure middelmaat. Hij is veel te goed om ‘m slecht te noemen, maar op dit niveau kan het beter. Nyck de Vries eindigt dat seizoen in die klasse als derde. In de GP2 Series doet Latifi ook mee, wederom met nauwelijks succes.
Formule 2
Wel is het een opstapje voor Nicholas Latifi om naar de GP2-series te verhuizen. Hij rijdt dan niet voor MP Motorsport, maar voor DAMS. Hij doet het in 2016 ietsje beter met 23 punten. Het begint voortvarend met een podium voor Latifi (tweede in Spanje), maar daarna volgen wat uitvalbeurten en een hele hoop middelmatige finishes. Af en toe sprokkelt hij een puntje bij elkaar. Latifi eindigt het seizoen als zestiende. Nu kun je zeggen dat het zijn eerste volle seizoen is.
In 2017 wordt de klasse omgedoopt tot de Formule 2. Het is de bedoeling dat het meer dan ooit een opstap is naar de Formule 1. Deze opzet pakt goed uit. Latifi doet het ook prima. Hij haalt nu best vaak het podium en wint zelfs in Engeland. Sterker nog, Latifi finisht als vijfde dat seizoen, dat wordt gewonnen door Charles Leclerc. Latifi eindigt wel voor Alexander Albon en Nyck de Vries, die overigens minder ervaring in een soortgelijke auto hebben. In 2018 is het talent in de Formule 2 enorm en zakt Latifi af naar de 9e plaats overall. Hij wint een race en weet een paar podia te pakken, maar eindigt te vaak rond de tiende positie, terwijl George Russell, Lando Norris, Alexander Albon en Nyck de Vries het seizoen domineren. Die eerste drie maken dan ook logischerwijs de overstap naar de Formule 1.
Formule 1-debuut
In 2019 wint Nyck de Vries de Formule 2-titel en wordt Nicholas Latifi tweede. Het is duidelijk dat het talent niet zo aanwezig is als vorig seizoen. Daarbij hebben Latifi en De Vries beiden behoorlijk kunnen wennen aan het niveau na al die jaren. De Vries wint het seizoen weliswaar, maar kan de overstap naar de Formule 1 niet maken. Latifi kan dat wél. Hij komt bij het noodlijdende team van Williams om daar Robert Kubica te vervangen. Zijn eerste seizoen verloopt vrij dramatisch. Hij is in principe overal langzaam. Hij finisht overigens wel vaak, maar de Williams is nog niet snel genoeg om punten mee te pakken. 2019 was een absoluut dieptepunt met een frikandel van een auto. In 2020 was de FW43 vele malen beter en maakte Williams enorme stappen.
Pas in 2021 gaat het echt beter. Over één ronde is de auto niet veel te traag en kunnen de coureurs in de kwalificatie nog iets laten zien. Helaas voor Latifi is dat steevast Russell die dat doet. Latifi is echter geen pannenkoek en als de kans zich voordoet, kan hij daar gebruik van maken. De GP van Hongarije wordt hij zevende, voor teammaat Russell (die dan ook voor het eerst punten haalt voor Williams). Latifi speelt aan het einde van het seizoen nog een hoofdrol in de slotrace. Hij crasht in een gevecht met Mick Schumacher de muur in. Daardoor komt de safetycar naar buiten en kregen we de bijzondere ontknoping.
In 2021 is de Williams ietsje beter, maar niet heel erg veel. Alle teams zijn nu in staat punten te halen. Dat lukt de nieuwe teammaat van Latifi (Alexander Albon) beter dan Nicholas. Het wordt helemaal gênant als Nyck de Vries de net geopereerde Albon moet vervangen. Meteen pakt hij punten (P9) terwijl Latifi wéér buiten de punten finisht. In de bijzondere regenrace tijdens de GP van Japan haalt hij eindelijk zijn eerste punten. Toegegeven, samen met Vettel gaan ze als eerste naar binnen voor intermediate banden, maar alsnog is de P9 die hij eruit weet te slepen een knappe.
Dit is niet genoeg om zijn zitje voor 2023 veilig te stellen. Williams is inmiddels in handen van Dorilton Capital en daardoor is het sponsorgeld van Latifi opeens minder belangrijk. Hij moet daarom plaats maken voor een nieuw talent uit de VS: Logan Sargeant.