Christian Albers is een van de weinige Nederlandse coureurs die de Formule 1 wist te halen, en zelfs nog teambaas is geweest.
Net als menig coureur begon Albers zijn carrière in een kart. In 1997 werd hij gekroond tot Nederland kartkampioen. Datzelfde jaar werd hij eveneens kampioen in de Formule Ford 1800-klasse. Zijn volgende succes komt in 1999 als hij de Duitse Formule 3 wint.
Na nog meer Formule 3 en DTM komt Albers in 2004 dicht bij het Formule 1-vuur. Dan wordt hij testrijder voor Minardi. Bij dit team krijgt hij het volgende seizoen daadwerkelijk een stoeltje, in eerste instantie naast Patrick Friesacher. Die wordt echter na 11 races vervangen door Robert Doornbos, waardoor er voor tweede keer in de geschiedenis sprake is van ‘Double Dutch’ in de Formule 1.
Tijdens zijn debuutseizoen in 2005 haalt Christijan Albers zijn eerste (en tevens laatste) punten, tijdens de bizarre GP van de Verenigde Staten. Vanwege het Michelin banden-debacle doen er maar zes auto’s mee en wordt Albers vijfde in zijn Minardi.
Voor 2006 maakt Christijan Albers de overstap naar Midland, wat voorkomt uit Jordan. Tijdens het seizoen komt het team in Nederlandse handen en voor de laatste drie races wordt het team omgedoopt naar Spyker F1 Team. Albers weet dit seizoen geen punten te pakken.
Christijan Albers blijft ook in 2007 bij Spyker, opnieuw met weinig succes. Het meest memorabele moment is in Frankrijk, als Albers met brandstofslang en al wegrijdt uit de pits. Na 9 races wordt hij ontslagen, vanwege gebrek aan sponsorgeld.
Daarmee is de F1-carrière van Albers nog niet definitief ten einde, want hij is in 2014 nog een blauwe maandag teambaas van Caterham F1. Dit duurde maar enkele races en het noodlijdende team wordt na 2014 opgeheven. Albers wordt in 2022 actief als Formule 1-analist voor Viaplay.