Pierre Gasly is een Franse autocoureur, die momenteel rijdt voor Alpine. Tot en met vorig jaar reed hij voor AlphaTauri en Red Bull. In 2017 maakte hij zijn debuut bij Toro Rosso. In 2019 werd hij gepromoveerd naar Red Bull, maar halverwege het seizoen moest hij alweer terug naar Toro Rosso. In 2020 schreef Pierre Gasly geheel onverwachts zijn eerste overwinning op zijn naam tijdens de GP van Italië.
Het komt niet vaak voor dat een land niet één supertalent voortbrengt, maar twee op hetzelfde moment. Toch is dat wat er in 1996 gebeurde in Frankrijk. Toen kwam niet alleen Esteban Ocon ter wereld, maar ook Pierre Gasly. Gasly komt ter wereld op 7 februari 1996. In tegenstelling tot Ocon, heeft de familie van Gasly veel ervaring in de autosport. Zijn vader heeft meegedaan aan kartraces, langeafstandsraces en zelfs rally. Logisch dus dat Jean Jacques Gasly kleine Pierre al op zijn zesde in een kart zet.
In 2006 doet hij mee aan het eerste kampioenschap (Minime), waar hij vijftiende wordt. In het jaar erop gaat al beter met een zesde plaats in de eindstand. In 2008 wordt hij vierde overal in een klasse hoger (Cadet). In 2009 is Gasly nog een niveau hoger actief. Hij wordt derde in maar liefst vier kampioenschappen. In 2010 gaat het nog beter. Hij wordt tweede in het Europese KF3-kampioenschap en vierde op het wereldkampioenschap.
Formule-auto’s
In 2011 maakt Pierre Gasly de overstap naar de Formule-auto’s. In het Franse Formule 4-kampioenschap wordt hij derde met vier overwinningen. In 2012 maakt hij de overstap naar de Formule Renault 2.0, met gemengd succes. Het jaar erop rijdt hij voor het Tech 1-Racing team in plaats van R-Ace GP en dat betaalt zich uit. Gasly wint de Europacup met 3 overwinningen en 8 podiumplaatsen.
De stap naar de Formule Renault 3.5 is een logische na zoveel succes. Ook daar weet Pierre Gasly goed zijn stempel te drukken. Hij wint geen enkele race voor Arden Motorsport, maar pakt wel acht podiumplaatsen en is dermate stabiel dat hij alsnog als tweede eindigt, achter Carlos Sainz. Mede daardoor wordt Pierre Gasly opgenomen in het Red Bull Junior Team. In 2014 rijdt hij tevens 6 races in de GP2-klasse voor Caterham, zonder al te veel succes. In 2015 gaat het al beter, want Gasly is verhuisd naar het hoger aangeschreven DAMS. Vier keer belandt Gasly op het podium en hij wordt achtste overall in het seizoen dat Stoffel Vandoorne wint. In 2016 mag Gasly voor het topteam van Prema rijden en dat betaalt zich uit. Pierre wint namelijk het kampioenschap voor Antonio Giovinazzi en Sergey Sirotkin.
In 2017 rijdt Gasly in drie totaal verschillende raceklasses. Hij doet mee aan het Japanse Super Formula Championship. Daar rijdt Gasly in een door Red Bull gesponsorde auto van Team Mugen. Op een halve punt na wint hij die raceklasse. Daarnaast is Gasly actie voor het DAMS-Renault team in de Formule E, dat dan op weg is om een serieuze raceklasse te worden. Hij vervangt Sebastian Buemi (ook een Red Bull-rijder) tijdens de ePrix van New York.
Formule 1
Als laatste is 2017 het jaar dat Pierre Gasly zijn debuut maakt bij het team van Toro Rosso, het satellietteam van Red Bull Racing. Gasly vervangt bij de GP van Maleisië Daniil Kvyat, die het jaar ervoor al teruggezet werd van Red Bull naar Toro Rosso. Net als met de vorige demotie wint Max Verstappen per abuis de eerstvolgende wedstrijd op Super Sepang. Gasly kan helaas niet de GP van Amerika meedoen (vanwege de finale van de Japanse Super Formula). In zijn plaats komt niet Kvyat, maar de Nieuw-Zeelander Brendon Hartley.
Dat is in 2018 ook zijn teamgenoot. Dat seizoen doet Gasly het zeker niet verkeerd. Zeker niet als je bedenkt dat Toro Rosso voor dat jaar eigenlijk een rijdend laboratorium is voor Honda. De geplaagde Japanse motorbouwer had er enkele dramatische jaren opzitten bij McLaren Racing. Bij Toro Rosso kon Honda weer werken aan betrouwbare (en krachtige) motor voor in eerste instantie Toro Rosso, maar later ook Red Bull. Mede daardoor zijn de prestaties van Gasly iets wisselvallig. Wel wordt hij vierde in Bahrein en zesde in Hongarije.
Red Bull Racing
In 2019 vindt Red Bull hem kennelijk goed genoeg om door te stromen naar Red Bull. Daniel Ricciardo vertrekt plots (verrassend) naar het team van Renault. Het begin is erg moeizaam. Gasly heeft grote moeite met de RB15 en zijn teamgenoot, Max Verstappen, die veel beter scoort. Gasly haalt veel punten, maar loopt erg veel achter op Verstappen die hem geregeld op een ronde zet. Voor Red Bull voldoende reden om Pierre Gasly na de zomerstop uit de Red Bull te zetten, terug naar Toro Rosso. Hij ruilt met Alexander Albon. Albon zal overigens hetzelfde lot ervaren: Verstappen is veel sneller met dezelfde auto.
Voor Pierre Gasly pakt het eigenlijk niet verkeerd uit. Waar Albon grootste moeite heeft om de criticasters de mond te snoeren, doet Gasly het uitstekend in de Toro Rosso. Sterker nog, hij maakt het Albon geregeld lastig. Het hoogtepunt is de GP van Brazilië, waar Gasly tweede wordt.
AlphaTauri
Het jaar erop gaat het nog beter. Toro Rosso wordt omgedoopt tot AlphaTauri. In dat jaar wint Pierre Gasly de knotsgekke GP van Italië. Hij wordt tiende overall dat seizoen. In 2021 beleeft Gasly vooralsnog zijn sterkste seizoen. Hij wint weliswaar geen enkele race (derde tijdens de GP van Azerbeidzjan is het beste resultaat), maar verzaakt eigenlijk geen een keer. Bijna elke race finisht hij in de punten. Ook vernedert hij zijn teamgenoot Yuki Tsunoda qua kwalificaties en raceresultaten. Gasly wordt dat jaar negende, een wereldprestatie als je nagaat dat teams als McLaren, Mercedes, Ferrari, Red Bull, Alpine en Aston Martin snellere auto’s hebben. In 2022 mag hij wederom voor AlphaTauri aan de start verschijnen. Ditmaal beginnen de geruchten over een transfer naar Red Bull al voor de eerste race is verreden. Er komt uiteindelijk wel een transfer, maar niet naar Red Bull. Aan het eind van het seizoen wordt bekend dat Gasly in 2023 naar Alpine vertrekt. Zijn stoeltje bij AlphaTauri wordt ingenomen door Nyck de Vries.