Sergio Pérez is Mexicaan, Red Bull-coureur, wingman van Max Verstappen en een van de meest ervaren coureurs op de grid. Zijn bijnaam luidt Checo. Hij rijdt in 2023 zijn dertiende seizoen in de Formule 1. Hij reed zijn eerste twee seizoenen bij Sauber. Na een jaartje bij McLaren reed hij acht jaar voor Force India, dat later werd omgedoopt tot Racing Point. Sinds 2020 is hij de teamgenoot van Verstappen bij Red Bull, waar hij eindelijk zijn eerste overwinning pakte.
De meeste coureurs hebben een vrij voorspelbare carrière. Ze doen het goed in de karts, pakken het niveau snel op in de daaropvolgende formule-klasses en komen zo in beeld bij de F1. Aanvankelijk beginnen ze bij een achterhoede team om zich dan in de kijker te rijden. Lukt dat, dan maken ze een transfer naar een beter team en als je het goed doet kom je bij een topteam terecht.
Beginjaren Sergio Pérez
Bij Sergio Pérez loopt het helemaal anders. Hij wordt geboren op 26 januari 1990 in Guadalajara in Mexico als jongste kind van Antonio Pérez Garibay en Marilú Mendoza de Pérez. Zij oudere broer Antonio racet ook en zo krijgt Pérez het virus te pakken. Alhoewel, hij krijgt twee virussen. De eerste is voetbal, de andere is autosport. Al in 1996 stapt in hij in de karts en een jaar later begint Sergio zijn kartcarrière. Hij is in diverse junioren-klasses niet alleen de kleinste en de jongste, maar ook veruit de snelste. Geregeld stapt Sergio in een iets hogere categorie in om te zien of hij mee kan komen en dat lukt over het algemeen.
Van de VS naar Europa
In 2004 maakt hij de overstap naar de auto’s in de VS. Hij begint in het Skip Barber-kampioenschap. Dat zijn kleine Formule-auto’s. Voor het echte werk moest Pérez echter naar Europa verhuizen. Daar zijn de meeste opstart-klasses en races. In Duitsland doet hij mee in 2005 aan het Formule BMW. In het eerste jaar wordt hij vrij onsuccesvol viertiende, maar het jaar erop zesde met twee podiumplaatsen. In 2007 rijdt hij in het Britse Formule 3. Dat gaat al een stuk beter, hij wint de National Series en wordt vierde in de International Series, in beide gevallen voor het T-Sport team. Ook rijdt hij twee races in het A1 Grand Prix-kampioenschap, een raceseries voor landen.
In 2008 maakt Pérez de overstap naar de GP Asia Series en de gewone GP2 Series. In het eerste jaar is hij beduidend beter in de Asia Series, maar in 2009 is hij aanzienlijk beter in de reguliere serie waar hij tweede wordt met vijf overwinningen. Pastor Maldonado wordt dat jaar kampioen. Tevens rijden namen als Jules Bianchi, Sam Bird, Giedo van der Garde, Jérôme d’Ambrasio, Marcus Ericcson en Romain Grosjean mee.
Formule 1-debuut
In 2011 maakt Pérez zijn debuut in de Formule 1, hij komt te rijden voor het team van Sauber. Het is een redelijk goed debuutjaar waarin hij zestiende wordt met 14 WK-punten. Zijn teamgenoot, Kamui Kobayashi doet het echter aanzienlijk beter met 30 punten. In 2012 gooit Pérez hogere ogen. Hij scoort beter dan Koboyashi én pakt twee tweede plaatsen (in Maleisië en Italië) en een derde plaats tijdens de GP van Canada. Hij eindigt als tiende.
Voor McLaren Racing is het indrukwekkend genoeg. Sergio Pérez mag voor het team uit Woking rijden. Hij moet de leegte opvullen die Lewis Hamilton achterlaat. Dat lukt niet helemaal. Sterker nog: dat lukt helemaal niet. McLaren is ook flink de weg kwijt, terwijl Red Bull en Ferrari de dienst uitmaken. Met name Red Bull is dominant. Jenson Button, de teamgenoot van Pérez, doet het eigenlijk nauwelijks beter. Voor McLaren maakt het niet uit, die vervangt hem meteen door Kevin Magnussen, een keuze die uiteindelijk ook niet positief zal uitpakken.
Force India
Sergio Pérez rijdt het jaar erna (2014) bij Force India en die keuze pakt heel erg goed uit. Er is minder druk dan bij een team als McLaren. Daarbij is Force India een team dat geregeld boven zichzelf kan uitstijgen. Pérez rijdt samen met Nico Hülkenberg, ook een talent dat niet door weet te breken naar de absolute top. Pérez haalt het podium (P3) op Bahrein, maar eindigt in de eindstand onder de zeer constant presterende Nico Hülkenberg. Nico wordt negende dat seizoen, Sergio tiende. In 2015 zijn de rollen precies omgedraaid, Pérez scoort nu ietsje beter en eindigt als negende, en Hülkenberg als tiende. Wel heeft Pérez een podium te pakken (in België). Voor het seizoen daarop rijdt Pérez weer met Hülkenberg. Checo pakt twee keer een podium, in beide gevallen op een stratencircuit (Monaco en Baku). Hij sluit het seizoen af als zevende, voor zijn teammaat.
In 2017 krijgt Pérez een nieuwe teammaat. Hülkenberg is vertrokken naar het team van Renault en Esteban Ocon komt naar Force India. Ocon is een Mercedes-junior en Force India gebruikt Mercedes-motoren, dus dit is een logische manier om hem klaar te stomen. De twee blijken heel erg aan elkaar gewaagd te zijn. Uiteindelijk is Pérez succesvoller en eindigt hij wederom als zevende in de eindstand, achter Max Verstappen. Het duo blijft aan voor het seizoen 2018. Pérez doet het als vanouds erg goed. Hij pakt een podium op een stratencircuit en finisht zeer geregeld in de punten.
Racing Point
Na de GP van Duitsland neemt Lawrence Stroll de toko over. Force India wordt Racing Point. Het blijkt nog niet eens slecht uit te pakken op sportief gebeid. Racing Point scoort uitermate constant. Ocon en Pérez zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd en vliegen elkaar geregeld in de haren op de baan. Uiteindelijk is Pérez succesvoller. Hij wordt achtste met 62 punten en mag daarom zijn zitje houden. Iedereen wist natuurlijk dat Lawrence Stroll het team kocht om zijn zoon (Lance Stroll) te kunnen stallen. Ocon moet daarom het veld ruimen.
2019
In 2019 is Pérez aanzienlijk sneller dan Stroll, wat in lijn der verwachting lag. De auto is wel minder competitief dat jaar. Sergio wordt tiende met 52 punten, meer dan het dubbele dan Stroll bij elkaar weet te sprokkelen. 2020 is een beetje een vreemd jaar. Racing Point heeft namelijk overduidelijk inspiratie opgedaan bij Mercedes. Hun RP20 lijkt sprekend op de Mercedes W10 waarmee Lewis Hamilton zo dominant is. De auto blijkt overigens ook echt heel erg snel. Pérez haalt er dan ook direct lekker wat punten mee. De twee races op Silverstone moet hij vanwege corona aan zich voorbij laten gaan.
Race op race pakt Pérez punten en in tijdens de GP van Turkije haalt hij zelfs het podium met een verdiende tweede positie. Waar zijn teamgenoot (die van pole vertrok) door het ijs zakte, behield Pérez zijn positie. De GP van Sakhir (een extra race op Bahrain in een andere lay-out) is een bijzondere. Niet alleen omdat er op een andere baan wordt gereden of omdat Lewis Hamilton en Romain Grosjean er niet bij zijn. Maar ook omdat Sergio Pérez op heroïsche wijze zijn eerste race wint. Pas na 194 races wint de Mexicaan zijn eerste race. Het opmerkelijke en zure is dat Sergio dan al geen contract heeft voor 2021. Sebastian Vettel is namelijk aangekondigd om te rijden voor Racing Point, dat omgedoopt wordt tot Aston Martin Racing.
Sergio Pérez naar Red Bull
Gelukkig pakken Christian Horner en Helmut Marko hem op bij Red Bull. Daar kunnen ze Pérez perfect gebruiken als wingman naast Max Verstappen. Ook zit Pérez in een auto die meer competitief is dan voorheen. Hij wint de GP van Azerbeidzjan en haalt diverse podiumplekken. Zijn grootste prestatie is wellicht de uitvalbeurt op Abu Dhabi. Pérez houdt namelijk Lewis Hamilton tegen voor enkele rondes, zodat Verstappen aan kan haken. Na de spin van Latifi komt er een safetyar situatie waarbij zijn teammaat ternauwernood kan winnen en zo de titel kan pakken.
In 2022 is Pérez wederom de tweede coureur naast Verstappen. Na een paar uitvalbeurten van Verstappen en solide prestaties (drie tweede plaatsen en winst bij de GP van Monaco) van Pérez komen de twee eventjes erg dicht bij elkaar. Als de auto heel blijft, is Verstappen echter veel constanter. Pérez lost goede prestaties af met mindere optredens, terwijl er op zijn teamgenoot geen maat lijkt te staan.