Sebastian Vettel is een van de meest succesvolle Formule 1-coureurs alle tijden.
Als we het hebben over succesvolle Duitse Formule 1-coureurs is er een naam die direct komt bovendrijven: Michael Schumacher. Met 91 overwinningen en zeven wereldtitels was dat lange tijd de meest succesvolle coureur aller tijden. Toch zit Sebastian Vettel daar niet ver vanaf. Vettel wordt geboren op 3 juli 1987 in Heppenheim, Duitsland.
Karten
Net als bijna alle andere F1-coureurs begint hij vroeg op de karts: op zijn derde al. Wanneer Sebastian acht is, doet hij ook mee aan officiële kartkampioenschappen. Drie van de vier kampioenschappen waaraan hij meedoet, wint hij er drie. Daarin maakt hij al snel indruk waardoor hij in 1998 opgenomen wordt in het junior-programma van Red Bull. In 2000 gaat het eventjes iets minder, de 100cc klasses zijn blijken iets lastiger. In 2001, wanneer hij aan diverse ICA junior klasses deelneemt, wint hij bijna alles. Met zo’n overmacht is het vrij logisch dat hij door mag stoten naar de autosportklasse.
Formula BMW
Die begint in 2003 met de Formule BMW. Dat is een opstartklasse van BMW waarbij de 1200cc motor van een BMW Motorrad motorfiets afkomstig is. In zijn eerste seizoen rijdt Vettel voor het Eifelland Racing-team. Met hen wint hij vijf races en belandt hij 12 keer op het podium. In 2004 maakt hij de overstap naar het ADAC Berlin-Brandenburgteam waar Sebastian het seizoen domineert. Een race wordt hij tweede (op Adria) en een andere (op de Nürburgring) wordt hij tweede. Alle andere races wint hij op dominante wijze. Hij wordt dan ook met grote overmacht kampioen. In de Formule 3 is die dominantie er niet, maar doet Vettel het meer dan verdienstelijk. In 2006 rijdt hij naast F3 ook Formule 3.5. In 2007 rijdt Vettel eveneens in de Formule Renault 3.5, maar maakt hij ook zijn debuut in de Formule 1.
Formule 1 debuut
Hij is testrijder voor BMW en maakt tijdens de GP van de Verenigde Staten in 2008 zijn officiële debuut. Hij valt meteen in de punten met een achtste plaats. In 2007 mag hij ook voortijdig Scott Speed vervangen bij Toro Rosso. Dat is dan zeker niet de snelste (of meest betrouwbare) auto van het veld. Maar Vettel geeft zijn visitekaartje tijdens de GP van China af, waar hij P4 pakt. Sebastian was voor 2008 al aangekondigd voor Toro Rosso, nu mag hij ook het seizoen starten met dat team. Aanvankelijk gaat het niet denderend. Men gebruikt nog een doorontwikkeling van de Toro Rosso van het jaar ervoor en die auto is niet betrouwbaar. Echter, de STR3 wordt vanaf de GP van Monaco ingezet en met resultaat. Vettel wordt vijfde en weet ook in opvolgende races geregeld punten te pakken. Het absolute hoogtepunt is de GP van Italië, waar Vettel de race op Monza wint. Dankzij zijn sterke seizoen mag Sebastian Vettel het jaar erop naar Red Bull Racing, naast Mark Webber.
De jongste wereldkampioen
In 2009 domineert Brawn GP dankzij de dubbele diffusor. Vettel wint de GP van China, maar heeft aanvankelijk moeite met de ontketende Jenson Button, die uiteindelijk kampioen wordt. In 2010 is het spannender dan ooit met meerdere coureurs die in de laatste race kampioen kunnen worden. Iedereen kijkt naar Alonso, Webber en Hamilton, maar het is Vettel die aan het langste eind trekt. Vettel is de jongste wereldkampioen ooit. De daaropvolgende jaren maakt Vettel het aanzienlijk minder spannend. De Red Bulls van Adrian Newey zijn van grote klasse. Ook in 2011, 2012 en 2013 is Vettel wereldkampioen. Drie minder dan Schumacher, maar op zelfde hoogte als Alain Prost. Het seizoen erna, 2014, gaat aanzienlijk minder goed. De Australische coureur Mark Webber (met wie Vettel geregeld in de clinch lag) wordt vervangen door een andere Australiër: Daniel Ricciardo.
Vanwege nieuwe motoren (V6 hybride) en andere wijzigingen is Red Bull niet meer het dominante team. Integendeel, Mercedes is extreem veel sneller dan alle andere auto’s op het veld. Echter, Vettel heeft ook de grootste moeite om zijn teamgenoot bij te benen. Zowel qua races als kwalificaties doet Daniel het beter. Vettel pakt in 2013 één podiumplaats, terwijl Ricciardo drie races wint.
Overstap naar Ferrari
Sebastian maakt net als zijn grote voorbeeld Michael Schumacher de overstap naar Ferrari. Net als met Schumi bevond Ferrari zich niet in de beste periode. Zou Vettel het team naar grote hoogten kunnen stuwen? Het probleem is dat Mercedes dermate dominant is, dat een tweede of derde plaats al een wonder is om te behalen. Desalniettemin wint Vettel drie races en staat hij 14 keer op het podium. Vettel heeft een voordeeltje met de oudgediende Kimi Raikkonen, die behoorlijk in dienst rijdt voor de Duitser. 2016 is een minder succesvol jaar, met minder overwinningen. In 2017 moet het dan gaan gebeuren. Ondanks een goede start, blijkt Mercedes uiteindelijk toch te sterk. Een beeld dat we ook zien in 2018. Vettel leidt het kampioenschap aanvankelijk, maar uiteindelijk trekt Hamilton wederom aan het langste eind. Net als in 2018 eindigt Vettel als tweede in het kampioenschap. Ferrari is vooralsnog niet heel erg tevreden met de snelheid. Naast het ontslaan van Marizio Arrivebene (Mattea Binotto neemt zijn plaats in) wordt de voor F1-begrippen hoogbejaarde Raikkonen vervangen door jonge hond Charles Leclerc. Helaas voor Vettel is Leclerc aantoonbaar sneller.
Vettel presteert minder en minder goed
De jonge hond wint diverse races, terwijl Vettel kampioen-onwaardige fouten maakt. Wel wint Sebastian de GP van Singapore. 2021 is een rampjaar naar Ferrari- en Vettel begrippen. De motor van de Ferrari’s bleek in 2019 niet helemaal reglementair en dat is te zien in 2020, want alle teams die gebruik maken van Ferrari-motoren komen snelheid te kort. De matige prestaties zijn dus zeker niet geheel aan Vettel te wijten, alhoewel Leclerc vaker een podium pakt. Voor Ferrari is het voldoende om zijn contract niet te verlengen.
Aston Martin
In 2021 verkast Vettel naar Aston Martin Racing, als de ervaren wereldkampioen naast de jonge Lance Stroll. Vettel wordt tweede op de GP van Azerbeidzjan en weet geregeld punten te pakken. Helaas is de Aston Martin nog te wisselvallig om geregeld aanval te kunnen doen voor het podium.