Een van de gaafste circuits ter wereld is toch wel Suzuka International Racing Course. De baan werd gebouwd in opdracht van Soichiro Honda. De oprichter van het gelijknamige automerk wilde namelijk een eigen baan hebben om zijn auto’s te kunnen testen. Het was de Nederlander Hans Hugenholtz Sr. die Suzuka mocht ontwerpen. In 1963 werd er de eerste Grand Prix verreden. Vanaf 1987 is het een vaste waarde op de Formule 1-kalender. Suzuka heeft een paar bijzonder kenmerken. Ten eerste is het een ‘achtbaan’: het eerste gedeelte is rechtsom, maar na de tunnel is de baan linksom. Hugenholtz hield niet van kaarsrechte stukken, dus de baan kenmerkt zich door de veelheid aan soorten bochten. Alleen het stuk bij start-finish, onder de tunnel door en de aanloop naar de 130R zijn enigszins recht. Het is echt een ‘rijdersbaan’. De briljante coureurs kunnen zich hier onderscheiden van de goede coureurs. Overigens is inhalen tegenwoordig niet heel erg makkelijk. Dankzij de vele lange bochten en bijzondere lay-out zijn er weinig punten waar een coureur zijn F1-auto er lekker naast kan zetten.