Optische update en nieuwe motoren. Één keer raden welke motor je nu ook in Ford’s kleine kan bestellen.
Jep, de 1.0 liter grote driecilinder Ecoboost motor kan voortaan ook in de vernieuwde Ford Fiesta gehangen. Dit moet zorgen voor de beste verbruikscijfers in zijn klasse. De nieuwe Fiesta staat uiteraard ook in Parijs op de autoshow en zal daar te herkennen zijn aan een nieuwe grille, iets veranderde koplampen met LED dagrijverlichting en een dikker ogende “Power Dome” motorkap. Ook is het interieur iets opgefrist met onder andere nieuwe knopjes in de middenconsole.
De 1.0 Ecoboost wordt leverbaar in een 100 pk en een 120 pk uitvoering en zal later waarschijnlijk ook nog in een tammere versie op de markt komen maar dat is niet het enige motorische nieuws. Er komt namelijk ook een 1.5 diesel op de markt die we kennen uit de B-Max. Deze levert in de Fiesta 75 pk en gaat de huidige 1.4 en 1.6 diesels vervangen. De leukste toevoeging met de introductie van de facelift is echter de 180 pk sterke Fiesta ST die we in Genève al zagen maar die met de introductie van de facelift ook daadwerkelijk leverbaar gaat worden.
De Fiesta wordt nu ook leverbaar met MyKey, een systeem waarbij je bijvoorbeeld per sleutel maximumsnelheden en volumeniveaus voor de stereo in kan stellen. Ook kan je de muziek niet aanzetten zonder je gordel om te doen, handig voor ouders met serieuze control-issues. Andere nieuwe goodies bestaan uit Ford SYNC (connectivity met je telefoon via USB of Bluetooth) en Active City Stop.
Pallas zegt
Leuk! Aston Martin neusje.
stanoow zegt
@Pallas: dat was ook het eerste wat ik dacht.
Robinveerman42 zegt
Tip: lezen vanaf “De leukste toevoeging met de introductie van de facelift is echter de 180 pk sterke Fiesta ST”. En daarna stoppen met lezen
norge zegt
In VAG terminologie zou dit een geheel nieuw model zijn .
Ja, leuk Aston grilletje.
Benjamin1 zegt
@norge: en AB noemt het “subtiel”. Als je dit vergelijkt met die Golf facelift hoor hier in chocolade letters “COMPLEET VERNIEUWDE FORD FIESTA” te staan!
jrk68 zegt
Kijk daar kan VW een puntje aan zuigen, een maasa product heeft geen zaadloos, inspiratie loos hok te zijn.
Bovendien stuurt zo’n fordje een klap beter dan die VAG rommel….
lamborgfan zegt
@jrk68: mee eens! Hoeveel vag producten heb jij bestuurd?
jrk68 zegt
@lamborgfan:
Ik heb alle VAG merken gereden inclusief Porsche toen dat nog geen VAG was. In totaal een stuk of 10 verschillende modellen.
Privé heb ik er 3 in bezit gehad en ik ben wel genezen….
jrk68 zegt
@jrk68: Correctie, exclusief Bentley en Bugatti.
kaasboerin zegt
@jrk68: LOL! Ga je nu zeggen dat Porsche als rommel rijdt???
Ik weet dat je je enorm irriteert aan alles wat van VAG afkomt maar doe je zelf dit niet aan……
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Nee een Porsche rijdt gewoon leuk. Ik heb wel liever een Boxster dan een 911, dat dan wel.
bbroek zegt
@jrk68: ja idd, ziet er veel beter uit!
meneersander zegt
Strakke auto!
richc zegt
Hopen dat de st ook leverbaar word met de ford powershift dan zou ik er nog wel over gaan denken om hem is samen te stellen. Verder inderdaad leuke neus
civicfk3 zegt
Met 1.0 eco boost? Dat blok chippen ze in de Focus al tot 145pk! 1 liter blok kan dus sneller zijn dan de huidige 1.6 motor met 136pk.
lamborgfan zegt
@civicfk3: dus dan moeten ze elke 20.000 km een nieuw blok bij de beurt erbij doen..
Jochempie zegt
@lamborgfan: Fabel..
hammerman zegt
@Jochempie: Of het bij deze 1.0 Ecoboost wel of geen fabel betreft weten we pas over een paar jaar. Deze motor is nog te nieuw om daar nu al over te oordelen. Feit is dat veel van die ‘gedownsizede’ motoren vroeg of laat problemen opleverden!
jrk68 zegt
@lamborgfan:
Het is geen Tsi….
ThomasBol zegt
Gewoon de USA versie, dit.
CasperH zegt
@ThomasBol: ehh, hij lijkt er niet eens op. Dit is de USA spec Fiesta, modeljaar 2013 volgens de Ford mediasite:
mercedesclk350 zegt
@CasperH: Die is veel mooier in mijn opinie! Ik vind dit niks, bij de Focus heeft het wat omdat er nog een leuk klein grilletje boven zit, dit is gewoon een grote muil.
ThomasBol zegt
@CasperH: Ah deed me herinneren dat deze er op leek. De test autos voor deze facelifts hadden namelijk USA bumpers. Toch vind ik de USA versie fraaier.
lamborgfan zegt
Hij is er niet mooier opgeworden! Ben erg op die fiesta uitgekeken en dit faceliftje helpt niet echt om het op te frissen..
screamer zegt
wauw! het lijkt zowaar of Ford eindelijk minder knopjes op zijn dashboard plaatst!
Het oogt iig alsof er minder knopjes zijn.
Verder ziet ie er wel leuk uit. Beetje hipper weer. Alleen jammer dat ze de grille en koplampen niet iets meer richting de Evos concept hebben gemaakt. Dus wat kleiner en gemener
varry zegt
Ziet er goed uit! Geslaagde opfrissing. Het interieur ziet er eindelijk ook wat volwassen en degelijk uit. Niet 7 verschillende kleuren plastic zoals bij de huidige Fiesta. En die 1.0 met 120pk zal wel veel rijplezier geven. Goed bezig Ford!
kaasboerin zegt
Ziet er prima uit, leuke bak, dat gaat verkopen.
Middenconsole is zeker verbeterd, zaten eerst van die goedkope plastic grote knopjes in.
De neus is top, nieuwe familieneus.
Klassiekerrally zegt
Een mooiere Aston Martin Cygnet dan de Aston Martin Cygnet.
Carreza zegt
Een Aston Martin grille hoort thuis op een Aston Martin, niet op een Ford.
Pre-facelift grille was veel mooier!
moondustfocus zegt
@Carreza: Ford is jarenlang eigenaar geweet van Aston Martin en heeft het merk gebracht naar het niveau waar het nu zit, als er iemand design elementen op een productie auto mag toepassen is het Ford wel…
moondustfocus zegt
Leuk autootje! Alleen jammer dat die SYNC gadget in Nederland niet 100% kan werken, omdat de KLPD dat niet wil. Houd in dat de auto zelf 112 draait als de airbags ploffen.
Alfarobert zegt
Blijkbaar vraagt niemand zich af hoe zo’n 3 cilindertje over 7 jaar rijdt.Hoe rijdt dat na 150.000km?Deawoo matiz rijdt nieuw prima maar na 3 jaar rijdt het voor geen meter meer.Ik heb het niet zo op 3 cilindertjes.
quincy zegt
@Alfarobert: Ik heb een Aygo met 130.000km en 90.000km op de teller gehad, maar bleef gewoon super goed rijden.
OT: ik vind het zo jammer dat ze die ST niet iets breder maken. Hij kan het makkelijk hebben en zou hem net dat beetje extra geven wat die ST wel kan gebruiken (voornamelijk van achteren gezien). Jups: ik ben een dikke billen man :P
Tonnie zegt
Mooie auto, beter dan een golf.
hammerman zegt
@Thijsj: Onzin! Appels met peren vergelijken…
Tonnie zegt
@hammerman: een valse vergelijking!
hammerman zegt
@Thijsj: Jij maakt de vergelijking van een Fiesta en een Golf! Dus wie maakt er een valse vergelijking!? Appels met peren dus.
hammerman zegt
quote: “Dit moet zorgen voor de beste verbruikscijfers in zijn klasse.”
Dus nog zuiniger dan de Toyota Yaris Hybride!? Ik ben benieuwd!
Tommy2 zegt
Het doet me denken aan Peugeot, en dat is geen goed teken..
Hupke zegt
Mooie wagen, toch ziet het er niet zo serieus uit als een peugje, cliootje,…
135i zegt
Ziet er erg goes uit! Van de niet Premium merken is Ford toch wel mijn favoriet! Nu is het wachten op de mondeo met zo’n gril als deze.
CedricH zegt
@135i: komt volgend jaar, foto’s zijn al te vinden op het internet als je zoekt naar de Ford Fusion. De volgende Mondeo is ook zo’n “world car” die ze in Amerika Fusion noemen.
raphael zegt
Ik heb deze zomer kennis gemaakt met de Ford Fiesta. En man wat was ik teleurgesteld. Van buiten is het een aardig vrolijk ding, zeker in een felle kleur maar het interieur is een van de meest saaie en grijze troep die ik ooit heb gezien. Koppeling en schakelen is veel te licht, als je een beetje zware schoenen aan hebt voel je gewoon letterlijk niet dat je de koppeling indrukt. Geen gevoel, geen karakter, echt een van de meest saaie auto’s die ik ooit gereden heb. Stoelen zaten overigens wel weer goed. Na een week kreeg ik een Punto mee. Precies het tegenovergestelde verhaal. Leuk van binnen, veel meer gevoel in stuur, koppeling en bak. Ik zoek niets in dit segment maar voor mensen die dat wel doen, kijk in godsnaam naar zo een Punto als je de Fiesta overweegt..
kaasboerin zegt
@raphael: Ik heb ook beide gereden, bevestig wat je zegt over de Fiesta, maar de Punto vind ik persoonlijk eerlijk gezegd niet veel anders rijden.
raphael zegt
@kaasboerin: Ik werd al een stuk vrolijker van het interieur van de Punto. De koppeling en stuur geeft ook wat meer feedback.
lincoln zegt
@raphael:
waar heb je het over dan ??
met huisvrouwenboodschappenkarretjes is het niet de bedoeling om een F1 race mee te rijden hoor ..
henrie zegt
@raphael: Ik weet niet welke versie je hebt gereden, maar ik kan uit ervaring vertellen dat de bediening van de ‘gewone’ versies een stuk lichter en gevoellozer is dan die van de Sport (of tegenwoordig Metal geloof ik). Ik heb voor m’n werk een paar keer in een 1.2 (82pk) Trend-uitvoering gereden. Dat was echt een wereld van verschil vergeleken met mijn eigen Sport…
Ben overigens blij dat ik er vorig jaar een heb gekocht, want deze nieuwe neus ziet er niet uit…
Bastiaan zegt
Prima autotje maar ze moeten van de aston grill afblijven! Die is heilig…
rempedaal zegt
Hier zie je maar weer de haat van succes op dit blog, de nieuwe golf komt uit waarbij ze exact het zelfde doen als bij de fiesta namelijk het smakenloos overkopieren van een vorig model maar bij de fiesta is het leuk gedaan en de golf is smakenloos.
I smell some VAG-troling here!!
Flamingo zegt
wat een lelijkerdje
phantom zegt
Wat staan die koplampen er onnozel in te kijken zeg! en ook nog eens zo’n grote peugeot beugelbek. Niet mijn ding
kickass zegt
Ziet er wel leuk uit, maar ik weet nou niet welke ik nu mooier vind…
jordy14 zegt
Best mooi. Meer st achtig.
bloem zegt
ik heb nog nooit zo bagger auto gehad…… en over ford nederland maar te zwijgen. wat kunnen die hun klanten het moeilijk maken.
ze verkopen een auto die niet deugd, onder het rijden valt die gewoon uit en dan hebben ze ook nog het lef mij de schuld er van te geven terwijl ze al wel 3 x de led verlichting vervangen hebben, de brandstofpomp en de besturing er van, het stuurhuis en de kabel boom.