Ferrari heeft een leuke opdracht binnengesleept bij ‘vader’ Fiat. Ze krijgen namelijk een budget van 50 miljoen euro dat ze de komende 2 jaar moeten gebruiken om een high-end premium motor te ontwikkelen voor de luxe merken uit het Fiat concern. Ook zal Ferrari een nieuwe productielijn bouwen om deze motorenfamilie te produceren.
Wat voor motor dit precies gaat worden is nog niet bevestigd, maar de geruchten spreken over een V6 met twee turbo’s die maximaal 450 pk zou leveren. Oftewel een ideale motor om te gebruiken in de nieuwe Maserati Kubang/Cinqueporte, Maserati Levante (model onder Quattroporte) en wellicht ook voor de opvolger van de Alfa Romeo 166 (als die ooit nog komt) en natuurlijk de Alfa Romeo Giulia (159-opvolger).
Deze motor eventueel ook nog in een luxe Lancia/Chrysler kunnen komen, maar reken er maar niet op dat er een Fiat zal komen met deze motor. Het ligt voor de hand dat deze V6 gebaseerd zal zijn op een bestaande motor, want 50 miljoen is namelijk geen enorm hoog budget voor het ontwikkelen van een nieuwe motor.
Ferrari/Fiat zou dan 2 wegen kunnen bewandelen. Ze kunnen er voor kiezen om de Chrysler Pentastar V6 te voorzien van een Italiaans sausje of Ferrari maakt gebruik van hun eigen “Ferrari/Maserati motor”. De V8 en V12 motoren die Maserati, Ferrari en Alfa Romeo gebruiken behoren namelijk allemaal tot dezelfde familie.
Ferrari zou er dus voor kunnen kiezen om hun V12 te halveren (of 2 cilinders van de V8 af te halen) en er een paar turbo’s op te schroeven. Mijn verwachting is dat Ferrari voor de Pentastar zal gaan, maar dat zullen ze uiteraard goed verborgen proberen te houden. (via: ansa.it)
jordy14 zegt
Dat komt wel goed denk ik.
bonkers zegt
Klinkt goed, dus nice.
Carreza zegt
Goed idee ome Sergio, goed idee.
norge zegt
Made Ferrari onder de motorkap is natuurlijk niet gek ,hoop dat de onderhoudskosten wel wat lager liggen als bij de rode sportautotjes uit Maranello.
robbie zegt
@norge: nog een reden waarom ik denk dat ze voor een “aangepaste” Pentastar motor zullen gaan.
mashell zegt
@norge: Inderdaad nog veel cooler dan Motor System Porsche waar Seat een tijdlang goede sier mee gemaakt heeft. Misschien kan de terugkomst van de Ferrari motor Lancia nog wel weer op de weg terug brengen.
lincoln zegt
zo zo .. 50 miljoen ..
en dat voor een paar kleppendeksel op de Pentastar ??
ome Sergio zal wel een reden hebben om geen hoge pet van zijn klanten op te hebben ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Kleppendeksel? Ik denk dat je voor dat geld alleen maar een nieuw plastiek afdekplaat krijgt, eentje voor elk merk…
autoliefhebbert zegt
Wel hopen dat Ferrari hierdoor niet blijft hangen in de geblazen 6-cilinders. Dadelijk bevalt het zo goed dat ze dezelfde motor verder opkietelen en in de opvolger van de 458 leggen en dat dat ten koste gaat van het geluid. Het maakt Fiat echter wel een aantrekkelijker merk.
lincoln zegt
@autoliefhebbert:
yep .. het maakt Fiat idd aantrekkelijker ..
gniffel gniffel ..
robbie zegt
@autoliefhebbert: Dit niet gelezen?
syliaca zegt
Geen slecht plan, nou maar hopen dat er wat lekkers van de band rolt!
jeroenn zegt
Gewoon een V12 voor de Panda ontwikkelen!
911GT2 zegt
Dus in de toekomst fikken fiats ook af… Jaja kon het niet laten :-)
vale46 zegt
Raar dat 50M niet genoeg is voor een compleet nieuwe motor!
Wat kost zoiets dan wel niet? :o
Als je een motor als basis hebt, dan gebruik je enkel het cilinderblok. Kleppendeksels etc. zullen wel opnieuw ontworpen worden.
Kan Ferrari meteen hun kunsten nog eens tonen die ze in de F40 gebruikt hebben. Eindeloze Turbo-powaaahh :D
lincoln zegt
@vale46:
die transactie van 50 miljoen zal er echt wel komen ..
dat zal Ferrari nodig hebben om wat garantie en re-call gevalletjes af te wikkelen ..
Ferrari is niet capabel om een betere V6 te maken dan de Chrysler Pentastar ..
dus dit lijkt me een marketing babbeltje ..
vale46 zegt
@lincoln: Waarom niet?
Ze kunnen wel hoogtoerige V8 motoren bouwen die kunnen janken als hel!
lincoln zegt
@vale46:
en kunnen ze ook in een oplage van 200.000 stuks maken ..
die probleemloos 3 ton op de teller kunnen zetten ..
en kosten efficient te produceren zijn ..
of hebben ze daar bij Ferrari geen ervaring mee ??
vale46 zegt
@lincoln: Als ze een nieuwe fabriek bouwen, dan kunnen ze de productie zeker aan.
3 ton op de teller zetten is een kwestie van downtunen & kostenefficiënt? Dan vragen ze wel een Fiat-boekhouder, het liefst eentje van de Panda ;)
lincoln zegt
@vale46:
nog 1 keer .. Ferrari heeft er geen ervaring in ..
buiten het feit dat de Fiat groep met de koop van Chrysler ook het mooiste hedendaagse V6 blok hebben gekocht ..
gewoon helemaal klaar en ontwikkeld .. gloedje nieuw ..
jrk68 zegt
@vale46: En branden als de hel
vale46 zegt
@jrk68: de motor zelf fikt niet hoor. Als jij metaal kan laten branden, chapeaux!
robbie zegt
@vale46: het geld moet ook gebruikt worden voor het bouwen van een nieuwe productielijn he ;) En die robots en machines zijn nou niet echt goedkoop zeg maar.
Het ontwikkelen van een compleet nieuwe motor (alles nieuw) kost over het algemeen honderden miljoenen euro’s. Zeker voor een “massa” productiemodel.
Waarom denk je anders dat het design van een motorblok soms wel 15 jaar meegaat. In de basis blijven motoren heel vaak gelijk en wordt je boel alleen maar fijngeslepen en opgeboord.
featherlight zegt
Zoals al eerder verteld op Autoblog.nl, de Pentastar was ontwikkelt met druk vulling in gedachte (single en twin turbo). Dus ik vermoed ook dat het een Pentastar blok zal worden die misschien wat fine tuning krijgt van Ferrari.
Volgens Allpar zou het gaan om een 3.0L Pentastar die met single turbo 370pk, en met twin turbo 420pk moet produceren. Allpar vermeldt ook dat dit project onder Maserati/Ferrari verder zal worden ontwikkelt.
Verder waren er oorspronkelijk ook plannen voor een 3.3L uitvoering (wat blijkbaar niet meer zal gebeuren). Maar er komt wel een 3.2L uitvoering (met torque bias, waarschijnlijk voor een Jeep model) en er zijn ook geruchten om een 3.2L supercharged.
Nog niks definitief over MDS, Multi-air, maar er wordt wel gezegd dat in 2014 direct injectie zal worden toegevoegd.
featherlight zegt
@featherlight:
En blijkbaar zijn er ook nog geruchten over een toekomstige (binnen 5 jaar) 4.8L v8. Nog niet duidelijk of dat een Pentastar+2 zal worden of een mini-Hemi. Misschien een toekomstige Maserati motor?
robbie zegt
@featherlight: dat lijkt me sterk. Reken er maar op dat de V8 motoren die Maserati gebruikt gewoon met Ferrari gedeeld zullen worden (kan Ferrari ook gelijk haar ontwikkelingskosten spreiden).
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari/Maserati_engine
mashell zegt
Het grote nadeel van een bestaande motor opkalefateren is dat je die niet zo makkelijk zuinig krijgt, dat is toch al niet de specialiteit van Ferrari maar wordt wel elke dag belangrijker.
heidekonijn zegt
Een andere dag, een andere Fiat belofte. Geeuw. Zou indrukwekkender zijn als de uitkomratio iets hoger zou zijn,
autoliefhebbert zegt
@robbie en @lincoln: ik bedoelde lancia, sorry daarvoor:)
w0o0dy zegt
Ferrari zal wellicht de details van de Pentastar V6 tegen het licht gaan houden, maar is geen expert in Turbocharging… dus waarschijnlijk zal de aandacht gericht worden op de sound/beleving van het (al bestaande) v6 (twin) turbo Pentastar blok.
P.s. die Pentastar is een Chrysler/Mercedes ontwikkeling, dus echt wel een goede motor. Gecombineerd met de Multi-air techniek en directe injectie kennis binnen Ferrari/Fiat Powertrain zal er uiteindelijk best een interessante motor uitkomen. I’m not worried.
featherlight zegt
@w0o0dy:
Of dat je een expert maakt zou ik niet weten, maar kennis ervan hebben ze zeker wel. Verder helemaal met je eens over de Pentastar blokken.
mashell zegt
@featherlight: prachtige auto die 288 (de F40 is me te ordinair) maar ze zijn beide stokoud. Een vooral uit een tijd waarin de turbo een ander doel had dan nu. Toen zorgden turbo’s voor extra power en extra brandstof verbruik, nu moeten ze zorgen voor gelijke power en minder brandstof verbruik.
meneersander zegt
Ik wou nou net een Panda met dit blok bestellen, gaan ze hem niet als Fiat leveren…
Esprit_de_Flandre zegt
@meneersander: Dat wordt dan een hobby-projectje…
meneersander zegt
@Esprit_de_Flandre: ben niet zo technisch.
Esprit_de_Flandre zegt
@meneersander: Ach, je vindt altijd wel iemand die je kan helpen. Als je geld genoeg hebt natuurlijk…
meneersander zegt
@Esprit_de_Flandre: Ali van de hoek, zonder baan:p
Jazzie zegt
Goed bericht, een mooie V6 motor ontbreekt binnen het FIAT concern wel, hoewel de Pentastar zeker niet slecht is naar wat ik heb vernomen. Maar een Pentastar die onderhanden is genomen door Ferrari moet wel een heel interessant product worden en zal mooi staan in toekomstige topmodellen van Alfa.
michelyman zegt
Laat de naam Ferrari maar op het blok staan, verkoopt het misschien wel beter. Ik zou er voor gaan ;)
baasbas zegt
Lancia Thema 6.24 ?
Dan eigenlijk gewoon liever een dikke V8 vanuit de originele Chrysler
RazorHead zegt
kunnen die ook uitfikken he :D
Vanquish zegt
Lekker! Volgens mij is Fiat na een aantal jaar terughoudendheid nu begonnen met een aanloop. Kijk naar de deal met Mazda, de €1 tank-actie en nu dit. Ik denk dat ze de vraag naar auto’s weer langzaamaan zien groeien. Go Fiat! (Lees: Alfa!)
Esprit_de_Flandre zegt
@Vanquish: Die deal met Mazda is nog maar een intentie-verklaring, dacht ik. Valt nog te bezien of het er effectief van komt…
supermario zegt
1,4 turbo met 120pk
1,4 turbo twin air met 170pk
1750 turbo met 235pk
Leuk als ze met een Ferrari V6 komen. Maar zorg tav de concurentie voor nog meer unique selling points.
De Duitse concurentie maakt veelal logge autos en stoppen daar een zware logge motor in. Rechtuit gaat dat prima maar het bochtenwerk van dat soort autos is altijd met rokend rubber.
Italie met Ferrari Maserati en Alfa zou juist een specialist moeten worden in dynamisch rijdende autos te maken (voor het snelle bochtenwerk) met krachtige motoren die dus licht van gewicht zijn die de rijeigenschappen in bochten ten goede komt.
Duitsers maken logge patserige autos die alleen goed zijn in hard rechtuit gaan. Zie de zwakte van de concurent en speel daar op in door daar je kracht te maken.
supermario zegt
Ik zit mij te bedenken dat de 4C exact zo’n auto is. Licht en krachtig. Alfa is op de goede weg.