Duitse symboolpolitiek FTW! Door stijgende landbouw- en voedselprijzen wordt ook de biobrandstof schaarser (en duurder) en nu springt een handige Duitse politicus naar de voorgrond door te stellen dat ze de verkoop van dit spul maar even moeten verbieden.
Een vrij makkelijke redenering natuurlijk. Meteen de biobrandstof verbieden zodra de vraag naar voedsel stijgt klinkt leuk maar mensen gaan er niet plotseling biobrandstof door eten, of koolzaad for that matter. Het geeft wel een reden om het hele beleid rondom het bijmengen van alcohol bij benzine onder de loep te nemen. Mijns inziens gewoon een ontzettend dom beleid.
De E10 (10% ethanol, 90% peut) en al langer ook E5 (tanken we allemaal als ’95) zijn een gevolg van regels die Europa heeft gesteld. Om minder afhankelijk van immer schommelende fossiele brandstofprijzen te zijn is besloten voor een bepaald percentage met biobrandstof aan de energie-behoefte te voldoen. Traditioneel werd ongeveer 3% biobrandstof gebruikt, dat ligt nu wat hoger en moet in de toekomst richting de 10% en zelfs 15%. Vandaar de 10%-bijmenging in benzine. Een percentage waar sommige, vooral oudere, motoren het erg moeilijk mee kunnen hebben. Brandstofpompen en slangen kunnen er allemaal zwaar onder te lijden hebben.
Het uiterst domme aan E10 is dat je noch het voordeel van ‘pure’ benzine noch het voordeel van ethanol benut. De energiedichtheid van ethanol is vrij laag maar als je een hoog percentage gebruikt (E85) kan je een motor heel anders afstellen. Een voor alcohol juist afgestelde motor verbruikt vrij veel alcohol maar verbrand erg schoon en haalt veel kracht uit de brandstof. Alle ethanol (5 of 10% dus) die je in een normale benzine-motor stopt is in principe ‘loze’ brandstof. Je hebt er in de verbranding weinig tot niets aan. Als je geluk hebt komt het zonder schade aan te richten als water weer uit de uitlaat. Vermogen gaat er door omlaag, verbruik omhoog. Kleine verschillen maar ze zijn er wel. De ‘korting’ die je in Duitsland op deze brandstof krijgt is daarmee eigenlijk ook ‘loos’. Het kleine beetje dat je bespaart tank je aan het einde van de rit waarschijnlijk weer extra.
Om het percentage gebruikte bio-brandstof te promoten zouden mensen (en transporteurs!) ertoe aangezet moeten worden meer ‘pure’ biobrandstof te gebruiken. Laat benzine voor wat het is en stimuleer rijden op E85 (en groen gas?). Bijmengen is simpelweg zonde van zowel de benzine als ethanol. Daarom is het nog niet zo’n gek idee van minister Dirk Niebel gewoon een stop te zetten op E10-verkoop. (via automobilwoche.de)
bbroek zegt
wees niet bang, we zijn nederlanders!
sebasjuhh zegt
@bbroek: maaarrrrrrrr, er zijn Nederlanders die voor wat voor reden dan ook vaak genoodzaakt zijn in Duitsland te tanken!!!11
bbroek zegt
@sebasjuhh: wees bang, we zijn nederlanders die in duitsland tanken!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja ook hier was Saab voorloper in. Introduceerde E85 in Europa. Maarja, heeft ook niet geholpen helaas…
norge zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Saab? Was dat niet ooit een automerk? :)
jrk68 zegt
@norge:
Nee joh die maken vliegtuigen…
autobart zegt
@jrk68: Maken nogwel?
Rotary1 zegt
@autobart: Jep, ze maken nogsteeds vliegtuigen ;)
dubhead zegt
Bentley (en anderen) kunnen blijkbaar motoren bouwen die kunnen overschakelen en misschien kan zoiets alsnog geïnstalleerd worden. Op een dag zal het allemaal nieuw soort brandstof moeten zijn dus gaan de klassieker zowiezo moeten overschakelen of sterven.
norge zegt
Zou de man er verstand van hebben of op kiezersjacht zijn?
frankieturbo zegt
in de tunings wereld is het een erg goed lopend tunings middel
door middel van een programeerbare ecu, grotere injectoren en een zwaardere brandstofpomp kun je op een auto van 300pk makkelijk 70/80pk winst halen, dus 380pk zonder de motor open te maken, bij wijze van
nadeel is dat je 25 tot 30% meer in moet spuiten en dus je verbruik omhoog schiet, de literprijs is daarin tegen wel lager..
en bij de keuring zit je altijd goed met je uitstoot. ongeacht of je je katalysator leeg geslagen hebt of niet
en de tuners kijken niet naar verbruik.. die willen power
maargoed.. een ander nadeel van E85 is dat alleen Tamoil het schenkt uit de pomp, en dan nog niet eens alle Tamoil locaties.. ik heb het geluk dat ik redelijk dicht bij een E85 pomp zit en zal mijn hobby wagen (mr2 Turbo) ook binnen afzienlijke tijd ombouwen naar E85
Er zijn setjes te koop die je op je auto kan bouten waarmee het meng percentage van de brandstof gemeten word.. je kunt dus gewoon euro 95 mengen met E85.. neem bijvoorbeeld 40% euro95, en 60% bio-ethanol.. dan heb je dus E60.. dit apparaat meet de meng verhouding, geeft dit door aan de ECU, en de ECU past de onstekings en inspuitwaardes aan aan het Ethanol gehalte,
en dit kan op iedere auto, dus voor fabriekanten is het ook niet moeilijk om het toe te passen lijkt mij
ze hebben het allemaal over kleinere motoren met meer vermogen, deze brandstof maakt deze kleinere motoren nog krachtiger per liter, en veel veel schoner als dat ze al zijn, dus ik snap niet dat we inmiddels niet allemaal allang op e85 rijden..
ik wed dat door research het extra verbruik ook nog wel terug gedrongen kan worden, of door de motoren aan te passen, of door de brandstof verder te onderzoeken en ontwikkelen
robinio zegt
@frankieturbo: Vraagje: Is een MR-2 een beetje leuk/betrouwbaar? Mijn MX-5 heeft met een vandaal te maken gehad, ik ben een beetje aan het rondkijken.
fernie zegt
@frankieturbo: Totdat het plastic wat in tanken/pompen/injectoren etc wordt gebruikt zacht wordt/vervormd door die teringzooi die in ethanol zit. Heb zelf de tank van mijn Duc laten vervangen (garantie dat dan weer wel, maar toch meer dan 1k schade) en zo zijn er velen die dit hebben.
En met 5.2s tot 100 laat je helaas niet alles achter je :)
frankieturbo zegt
ja hoor geen probleem,
ik moet er wel bij zeggen dat ik de auto voor 1500,- heb gekocht en er inmiddels 15.000 ingestopt heb, de auto is nu een voledig racewagen, gestript,rolkooi,turbo motor erin, earodynamische aanpassingen ect ect.
ik gebruik de auto dan ook voor Time-Attack en vanaf volgend jaar DNRT, maar heb er inmiddels al 2 seisoenen opzitten met de standaard motor (255pk) opgevoerd naar 320/330pk, en dat houdt hij prima vol,
de auto is nog wel straat legaal omdat ik er ook wel eens op een zondag mee wil rijden, ookal is dit niet comfortabel
maar voor een duizend of 5 a 6 heb je een hele leuke Gen3 turbo (stock 245pk) met een lage km-stand, er rijden ook heel wat orrigineel nederlandse mr2’s rond met een japanse turbo motor achteraf ingebouwd, ik weet dat omdat ik er zelf ruim 50 omgebouwd heb ik het verleden..
ze zijn in ieder geval heel betrouwbaar en met een stock turbo ga je al van 0-100 in 5,2 seconde.. dat is de officiele opgave, met wat lichte aanpassingen zit je op 320/330pk en laat je alles achter je, met een stock mr2 turbo is een BMW M3, welk type dan ook geen partij.. dus dat zegt genoeg
robinio zegt
@frankieturbo: Zo ver wou ik niet gaan, het gaat mij niet om de kracht maar om de lol. MX-5 is ook niet heel krachtig maar wel heel leuk. Maar zo’n middenmotor lijkt me ook wel wat.
Rotary1 zegt
In de Nederlandse rallysport begint E85 een steeds grotere plek in te nemen. Het HTS Autotechniek Rally Team (www.htsrallyteam.nl), rijd al sinds enkele jaren op E85 met de Peugeot 206 Kitcar.
Helaas is Shell niet te porren voor E85, die doen liever GTL, dus ik zie het nog niet snel doorbreken…
topless zegt
Het is overigens niet zo dat je in Duitsland korting krijgt op E10. E10 kreeg de oude prijs van E5 en de prijs van E5 werd met ca. 5 cent verhoogd.
RoT___ zegt
Dacht altijd dat de E10 zo lekker voordelig was om te tanken. Heb een uurtje terug nog voor €1,699 staan tanken daar, paar cent verschil tov gewone 95 bij de lokale Tinq dus. Moet wel zeggen dat ik vaak flink wat voordeligere bedragen zie, maar elke keer als ik besluit er te gaan tanken word ik weer genaaid.
TT225man zegt
Iemand enig idee wat het Ethanol gehalte is van Aral 102 en VPower 100? Ook E5 net als bij Euro95?
Bij Shell in NL kun je volgens mij trouwens alleen nog VPower en FuelSave krijgen. Dat laatste is tricky, dat Save slaat nl niet op dat ie zuiniger is, maar dat je SaveThePlanet bezig bent omdat dat dus die E10 is (en zowel je performance als je verbruik worden hier merkbaar slechter van!).
bigcar zegt
wauw, een minister die ook echt daadwerkelijk iets goeds doet wil ik in nederland ook wel tekenkomen!