Geef een ‘liefhebber‘ uit de voormalige Sovjet-Unie beschikking over een oude Britse cabrio, en er blijft verdacht weinig over van die vermaarde Britse stijl en klasse. Oef…
Sidepipes, chromen ventilatieroosters, chromen velgen, chromen wielkasten, en natuurlijk extra dikke chromen bumpers en spiegelkappen. Menig autoliefhebber zou er van gruwelen, maar ach, het is maar een auto, en de eigenaar mag toch zeker wel zelf weten wat hij er mee doet?
De Jaguar XJS is een van de iconische auto’s uit de jaren ’80. Over de betrouwbaarheid laten we ons even niet uit, maar de auto had toch zeker wel ‘presence’. Naast de coupé bestond geruime tijd een targa-versie, die in 1988 het veld moest ruimen voor een echte cabrio. Verbruik, uitstoot en downsizing waren nog lang geen issues, en dus had de zware Jag destijds een 3,6 liter zes-in-lijn, danwel een 5,3 liter V12 onder de kap. Ideaal cruisegereedschap, dat vond Top Gear ook, toen ze naar India trokken.
Cruisen doet de Georgische eigenaar van deze XJS met bijpassende nummerplaat ongetwijfeld ook regelmatig, maar dan wel met een extra pimp-factor op zijn Jaaaaag. Gewaagd of heiligschennis? Check de foto’s op autojunk!
MARS zegt
Bad ass!
Jokkebrok zegt
Die vent doet het beter dan de gemiddelde tunert…
zeeuw zegt
Na het lezen van de titel verwachtte ik een filmpje waarbij de Jag er zwaar gehavend uit zou komen na gevechten met bulldozers en hamers.
Gelukkig valt het mee ;).
jrk68 zegt
Wat een pauperbak heeft hij er van gemaakt zeg….
the-budel-guy zegt
opsluiten en met cel en al het water in gooien!!
kaasboerin zegt
Niks voor mij maar ik vind het eigenlijk wel lachen wat ‘ie gemaakt heeft.
Helemaal naar z’n eigen smaak, cool.
fadje104 zegt
Misschien net iets over de top, maar vind het opzich neit lelijk, zonder die sidepipe zag het er wel leuker uit.
Hupke zegt
“Gewaagd of heiligschennis?”
Geen van beiden, die wagen vraagt erom, gewoon gepast dus.
E34M5Touring zegt
Wij hebben een mooie originele XJS-C gehad met die heerlijke 5.3 V12. En hoewel beauty in the eye of the beholder is vind ik dit persoonlijk een beetje much. Die sidepipes zijn echt te groot en de normale uitlaten lopen ook vrij dicht langs de dorpels waardoor die vaak loeiheet zijn en je met korte broek al snel een brandwond hebt. Wil niet weten wat er gebeurt als je hier met je been tegenaan komt.
maru zegt
Het origineel is al prachtig, maar dat chroom staat ‘m echt goed! En dat komt van iemand die helemaal niet van chroom houdt (zei ze terwijl ze haar flink verchroomde brommertje oppoetst). Gelukkig is het op een goede, retro manier gedaan. Duidelijk geen Hollandse pimper.
fep739 zegt
AAAHHH !! Mijnen tikker ….
W115 zegt
Helemaal niet slecht.
renesf zegt
Heeft wel wat.
norge zegt
Icoon? De XJS werd altijd al gezien als de lelijkerd in de Jag familie .Wat deze man gedaan heeft is fantastisch…
fep739 zegt
@norge: Zeggen ze mss van jou ook in de familie ,eh :-)))
Trouwens : de gustibus et coloribus non disputandum …
Een wagen die 21 jaar gebouwd werd , heeft wel iets bewezen niet ;-)
jrk68 zegt
@fep739:
Het enige wat de XJS voor Jaguar gedaan heeft is een onbetrouwbaar imago creëren.
Nu had hij natuurlijk de ondankbare taak om de fantastische E-type op te volgen.
Dus het dubieuze uiterlijk en de belabberde jaren 70 kwaliteit hebben het er niet beter opgemaakt.
Dat hij het 21 jaar heeft volgehouden is dan ook uit pure armoede.
fep739 zegt
@jrk68: de E type opvolgen was een harde klus. Eender welke auto zouden ze afgeschoten hebben …
LJ zegt
I think I am going to cry and puke now..
Normaliter vind ik de XJS echt prachtig.. met name de XJS V12 is echt gaaf, maar hier ga ik echt van huilen / kotsen
mout zegt
Lelijk? Ja, dat wel. Maar ik ken eigenlijk geen enkel ontwerp dat zo om schreeuwt als dit: stampvol met details van zichzelf, en veel rommeliger dan het type ervoor of erna.
eqaulo zegt
Liever deze
CL65 zegt
Doet me denken aan de sl die me vader had met die overdreven bumpers.
krari zegt
als ie die sidepipes weg had gelaten was het nog acceptabel……
jordy14 zegt
Sidepipes zijn wel vet!
gijs571 zegt
@jordy14: Ja, maar op deze Jag niet
bibendum zegt
De auto heeft de typische sidemarkers bedoeld voor
Соединенные Штаты Америки (США), ook aan de typische zijuitlaten en de looks van de wielen denk ik dat deze Jag weleens in de USA zo gepimpd is..(er is in dit geval geen ander woord voor toch?) voordat auto deze naar Russia geimporteerd is. (zie overigens meer voormalige mercedessen, audi’s volgens US specs rondrijden in NL (voorzien van Oost Europese platen)
Het zal dan waarschijnlijk nog financieel gunstiger zijn als gelijkwaardige autos uit Europa te kopen (niet GB bedoel ik daarmee want daar zijn de occasions helemaal goedkoop nu, daarom zie je ook regelmatig RHD auto’s rijden in de voormalige Oostbloklanden.