Oef, wat oorverdovend stijlvol zijn die klassieke Italianen toch. Deze unieke Giulia is daarop geen uitzondering.
De Alfa Romeo 159 heeft, mede door toedoen van collega @willeme, voor altijd een speciale plaats in het hart van Autoblog. Eigenlijk geldt dat ook wel een beetje voor Alfa Romeo in het algemeen. Hoe kan het ook anders. Het volstrekt chaotische modelgamma, de immer terugkerende schoonheidsfoutjes, maar vooral ook de absolute pareltjes die soms toch weer voortkomen uit de puinhoop, maken het moeilijk géén zwak te hebben voor Alfa. De nieuwe Giulia is bijvoorbeeld zo’n auto die de naam roept van elke liefhebber. Fijn design, achterwielaandrijving, prettig stuurgedrag: in veel opzichten is het de betere 3 Serie.
Italiaanse 3 Serie?
Op zich niet raar, want de oude Gjuul was feitelijk de 3 Serie voordat de 3 Serie überhaupt bestond. In 1962 kwam de Giulia op de markt als opvolger van de Giulietta. Premium achterwielaandrijving was uiteraard standaard. Maar als je de TI Super bestelde had je helemaal een sportsedan. Deze blepper met 112 pk uit een 1.6-je had schijfremmen rondom en een vijfbak. Bijzonder voor 1963, doch later werd het standaard op elke Giulia.
Dikke coupé(‘s)
Uiteraard waren er ook versies met een sportievere koets. Het is daarbij makkelijk te verdwalen in de nomenclatuur. De meeste autoliefhebbers kennen wel onderstaande coupé. Deze ging door het leven onder talloze verschillende namen, waaronder ook Giulia Sprint. Door Alfisti als @dizono wordt ‘ie ook wel aangeduid als het ‘Bertje’. Geen verwijzing naar een eindeloos fronsende gele pop, maar naar Bertone, het designhuis waarvoor Giorgetto Giugiaro de auto tekende.
Giulietta Sprint Speciale wordt Giulia Sprint Speciale
Om het ingewikkelder Italiaanser te maken, was er echter ook nog de Giulia Sprint Speciale. Dat was dus even opletten als je via internet je auto bestelde. De schoonheid die de Sprint Speciale heet zie je hieronder. De fraaie lijnen ontstonden ook in dit geval bij Bertone. Ze waren echter het werk van Giugiaro’s collega Franco Scaglione.
Mocht je nu denken ‘Hé, maar dat is toch een Giulietta Sprint Speciale?’, dan heb je geen gelijk. Maar ook niet geheel ongelijk. In echte Alfa traditie, besloot men de Giulietta Sprint Speciale namelijk gewoon naast de nieuwe Giulia te blijven bouwen. Alleen ging deze Giulietta Sprint Speciale vervolgens door het leven als Giulia Sprint Speciale. Een beetje gek wel, want Giulietta betekent ‘kleine Giulia’, doch de auto was geen centimeter gegroeid. Het verschil zit ‘m in de nieuwe 1.6 onder de kap, de schijfremmen voor en het andere dashboard.
De échte Giulia Sprint Speciale
Het had echter allemaal anders kunnen zijn. Er bestaat namelijk nóg een verschillende oude Giulia coupé. Helaas werd er maar eentje van gemaakt. In 1965 tekende Giugiaro als een van zijn laatste werken voor Bertone de Giulia Sprint Speciale Prototipo. Deze veel moderner ogende Sprint Speciale baseerde niet alleen in naam, maar ook technisch op de nieuwe Giulia. Qua uiterlijk, enfin, je ziet het op de foto’s. Dubbele ronde koplampen, stijlvolle vormen…Grande.
Maar goed, helaas geen productie voor deze Gjuul dus, net als voor de ooit beloofde coupé variant van de nieuwe Gjuul. Porca Miseria!
Pallas zegt
Leerzaam artikel, leuk! -fixed-
cdlop01 zegt
Prachtig, vind Alfa’s nog steeds erg mooi zeker ook huidige Giulia.
dawwg zegt
Wat een mooie & leuke waggies waren dat toch. En check jaapiyo met de nomenclatuur-swag, heb dat woord zeker 15 jaar niet gehoord !
pignon zegt
@dawwg: jazeker. @jaapiyo is de absolute taalvirtuoos van autoblog. Ik vind het leuk!
moveyourmind zegt
De Bertone is helemaal een lust voor het oog, maar ook de Giulia sedan was en is een ijzersterk ontwerp.
Die heeft gewoon zo’n hele mooie en uitgebalanceerde mix van een sportieve elementen en een zakelijk voorkomen. En daarnaast erg mooie verhoudingen. Italië op zijn best.
Paul58 zegt
Leuk en informatief stukje tekst. Heb zelf ook een zwak voor klassieke auto’s. Bij Alfa Romeo hebben ze wel veel pareltjes gebouwd.
lincoln zegt
TIs geen typische Giugiaro ..
Tis geen typische Alfa Romeo ..
Tis wel een zeer elegante verschijning ..
Italië stond in 1965 bekend voor de kleine FIAT’s de talloze scooters en hout en metaal bewerkings machines ..
En goedkope vaklui en plaatwerkers ..
Paul58 zegt
@lincoln: al stond Italië destijds bekend om de kleurrijke Bertoli pasta sauzen, dit blijft een prachtige verschijning. Geassembleerd door een onderbetaalde flamboyante Italiaan van middelbare leeftijd, genaamd Giorgio Pastelli.
mikje90 zegt
Leuk artikel, ik kende deze Bella nog niet.
Dizono zegt
Dat ‘Bertje’ is een brievenbusje, de geliefde eerste serie met een sleuf voor de motorkap. Helemaal als GTA loeiduur maar onwijs lekker.
Dizono zegt
Overigens is deze auto er eigenlijk wel gekomen, want je kunt hem zien als voorloper van de Montreal die enkele jaren later voor het eerst getoond werd. Hoewel met 2.6 V8 is dat technisch gezien grotendeels een Giulia (en dus modelserie 105).
karaya zegt
De Montreal is eigenlijk de Brera avant la lettre. Ze hadden de auto het onderstel van de Alfetta mee moeten geven.
Gemiste kans.
jaapiyo zegt
Zeker lekkel. Maar worden die latere zonder brievenbus geen Bert meer genoemd ??
Jorrit zegt
Wauw, mooi ding! Ranke lijnen. En de ‘gewone’ modellen van Alfa uit die periode zijn ook al zo goed geslaagd.
Ik zou zelf overigens een moord doen voor een Giulietta SZ Coda Tonda…
Dutchdriftking zegt
Wat zijn auto’s tegenwoordig toch lelijk als je dit bekijkt…..
driftkicker zegt
Ik ben ooit een keer naar Italië gereden om het Alfa museum te bezoeken. Ik reed toen zelf met een Alfa 156. Daarna altijd lease auto’s gehad en ik mocht geen Alfa meer kiezen. Qua leaseprijs komen ze duurder uit dan de bekende Duitsers wegens lage restwaarde.