Gewichtsbesparing is heet, en niet alleen de Europese merken steken hier veel tijd en geld in. Ook Mazda richt zich met de SKYACTIV-strategie zeer nadrukkelijk op het drukken van het gewicht van zijn auto’s. Elke kilo telt, en dus wordt dit in elk onderdeel doorgevoerd. Zoals bij de nieuwe bumpers, die 20% lichter zijn gemaakt.
Mazda’s engineers hebben er geen geheim van gemaakt van elke nieuwe Mazda gemiddeld zo’n 100 kg aan gewicht te willen schrappen, en dan helpen alle kleine beetjes. De nieuwe bumpers zijn in samenwerking met de Japan Polypropylene Corporation gemaakt. Door gebruik te maken van nieuwe technologie kunnen ze dunner worden gemaakt, en wordt de duur van het fabricageproces gehalveerd, wat weer energiebesparing tot gevolg heeft. Twee vliegen in één klap.
De nieuwe bumpers zullen debuteren op de CX-5 Crossover, die later dit jaar in de verkoop gaat. Dit proces zal ongetwijfeld ook worden toegepast op de nieuwe MX-5, die écht superlicht moet gaan worden. En daarvan gaat ons hart nog een stukje sneller kloppen dan van de CX-5. Een korte technische uiteenzetting hieronder (via groen7):
Mazda blended two components found in polypropylene and rubber, the constituents of resin, that have different properties, and succeeded in distributing them in a double-layer structure in line with the required function for the surface and the inside of the base bumper material. As a result of this achievement, the surface has excellent paint film adhesion and the inner section retains high rigidity and impact absorption, with reduced thickness.
lorenzotjhee zegt
Een grote hommel en je voorbumper met parkeersensoren is weer kapot. Weer 4k euro schade.. Wel mooi dat mazda zich wel goed bezig houd met het maken van lichte autos. Want die maken rijden leuk.
wokpan zegt
@lorenzotjhee: leuk ja, maar BMW maakt het geweldig…
lorenzotjhee zegt
@wokpan: haha :P
Hubert zegt
En als je de fabricagetijd halveert kun je dubbel zo veel bumpers uit een spuitgietmachine laten komen.
Dus goedkoper (maar de auto zal wel duurder worden…)
Jochempie zegt
@Hubert: Uiteraard, de winst gaat natuurlijk niet geheel naar de consument. Er is nog steeds zoiets als marktpositie.
willemseles zegt
Sorry, maar die bumperflappen hebben niets met de stalen bumperconstructie te maken, die daaronder huist.
lorenzotjhee zegt
Maar als deze bumpers nog dunner worden. Wat zou dat dan voor de levensduur van de bumper betekenen.
mout zegt
@lorenzotjhee: Wanneer heb jij voor het laatst een bumper versleten?
lorenzotjhee zegt
@mout: Nee dat snap ik, maar op deze manier zal het al helemaal geen stootje kunnen weer staan. Die lelijke zwarte bumpers van vroegen deden dat wat beter Maarja, dat is nou niet het mooiste gezicht.
kevlard zegt
@lorenzotjhee: Het materiaal is weliswaar dunner maar toch even stevig en veerkrachtig. Bovendien houdt de lak erop beter waardoor je juist minder snel lakbeschadigingen zult hebben. Verder past Mazda speciaal staal van hoge sterkte toe, met name in de bumpers. Daarin zijn ze de eerste.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Het wachten is op de eerste auto van Glare…
jordyvn zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Dat gaat zeker nog een tijd duren, glare is momenteel nog 95% handwerk. Ik ben op de zaak bezig om er een wat automatisering aan te voegen, maar mochten de fabrikanten er intresse in hebben, het is zeker een geschikt materiaal
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jordyvn: yup, is echt het beste materiaal qua stijfheid en gewicht. Maarja, kost een vermogen natuurlijk!!
Tonnie zegt
Als je bumpers kleiner of hoger maakt, dan zijn ze sowieso lichter?
mout zegt
@Thijsj: Ja, maar het is zo jammer als de auto uit de bumpers steekt.
Tonnie zegt
@mout: True, maar daar kun je het hele design van de auto op aanpassen. Bijvoorbeeld zo’n Lexus RX450h? die hoge, die heeft ook geen dikke bumpers eronder oid. Iets wat een bmw x6 bijvoorbeeld wel heeft.
Sciurida zegt
Is natuurlijk leuk dat Mazda dit doet, maar zo’n vermindering in gewicht kan je niet heel lang volhouden ivm de veiligheid lijkt me. Tenzij ze daar in Japan goedkope koolstofvezel kunnen maken, dan krijgen we auto’s van 800kg, lijkt me lachen een mx-5 pur sang.
Dino2400 zegt
Wel weer een hoop slimme commentaren hier, over hommels en levensduur, van mensen die óf het stukje niet goed gelezen hebben, óf geen Engels begrijpen?
<b<retains high rigidity and impact absorption, with reduced thickness.
Esprit_de_Flandre zegt
@Dino2400: Of misschien gelooft niet iedereen wat de PR-afdeling van de verkoopafdeling van de managementafdeling van een autofabrikant zegt? Of dacht je, als deze dingen minder sterk zijn dan de oude, dat ze dat gaan verkondigen in hun persbericht?
Er bestaan trouwens al lang geen bumpers meer. Vroeger kon je met je bumper een ‘bump’ geven, nu heb je meteen schade. En dat doen ze met opzet, want weer wat meer herstellingen. Het wordt tijd om de maximumfactuur terug in te voeren in autoland…
christian85 zegt
Wat een negativiteit, hoe lichter hoe goedkoper in de wegenbelasting ennne of je nu met een normale bumper tegen een boom klapt of met deze, het gaat er uiteindelijk om wat eronder zit
meneersander zegt
Dus? Dunner plastic…
agera zegt
@meneersander: Plus gevoeliger bij aanrijdingen.
meneersander zegt
@agera: plus als ik dom plastic op me auto wil ga ik wel bij de halfords langs:p
BobbyD zegt
@meneersander: Ik ben benieuwd naar jouw auto….
meneersander zegt
@BobbyD: sinds 2 weken een mooie Golf Cabrio ZONDER extra bumpers ;)
BobbyD zegt
@meneersander: En waar denk jij dat de standaard bumpers van gemaakt zijn?
meneersander zegt
@BobbyD: massief staal;)
agera zegt
Het is geen win win situatie, de klant is duurder uit terwijl de fabrikant goekoper kan produceren en meer gaat verdienen.
Lan_Evo zegt
Goed bezig daar bij Mazda, wordt tijd dat autos weer eens lichter worden, na al die jaren van electronica/gadgets en veiligheidsconstructies. Iedereen lijkt alleen maar bezig met motoren downsizen, maar dit is nog beter eigenlijk.
wirbel010 zegt
Dat werd tijd dat auto’s lichter werden; want auto’s onder de 1050kg zijn nog een beetje betaalbaar in de wegenbelasting.
RaKiM zegt
@sir_smokalot: ”De nieuwe bumpers zullen debuteren op de CX-5 Crossover, die later dit jaar in de verkoop gaat”
Hij is in nederland al in de verkoop sins november en staat binne 2 weken in de showroom. dus ik vraag me wel af in welk land jij je nu bevindt
sir_smokalot zegt
http://www.mazda.nl/showroom/coming_soon/mazda-cx-5/
RaKiM zegt
@sir_smokalot: jah precies wat ik zeg, het enig wat tot nu toe bekend is is dat de 2.2 diesel pas in july in de showroom staat waarscheinlijk te bestellen vanaf maart samen met allen andere uitvoeringen
VolvoXCseries zegt
ik heb liever andere bumpers if you know what i mean..
ytrewq zegt
@VolvoXCseries
ik doe know what you mean
omeslo zegt
wow, en de kleinste uitlaten in hun klasse.
Kunnen die niet weggewerkt worden achter de lichtste bumper in hun klasse?
Daar doen ze iedereen een plezier mee.
Anoniem zegt
Tijd voor magnesium onderdelen zeg ik, M’n laptop is daarvan gemaakt en dat ding weegt ook maar 2.1 kilo..