Stargazing.
In de beste computergame ooit (de eerste Deus Ex uit 2001) zegt de grote schurk op een gegeven moment “I’m gonna burn like the brightest star”. Hierop zeg jij als hoofdpersonage JC Denton “You’re gonna burn alright”. Episch. Verder heeft deze intro niet zoveel te maken met de nieuwste optie op de Bugatti Chiron, ik moest er op een of andere manier alleen even aan terugdenken toen ik de plaatjes zag.
Enfin, zoals je al kunt zien op de plaatjes kan je de megalomane hypercar nu laten uitrusten met een doorzichtig dak. Bugatti noemt de optie ‘Sky View’, bijna net zoals Alfa Romeo dat deed op de onvolprezen Brera (aankoopadvies) ‘Sky Window’. In tegenstelling tot bij de Brera, bestaat het dak in de Chiron echter niet uit één, maar uit twee panelen. Dit zorgt ervoor dat de spijl die over het midden van de auto loopt behouden kan blijven en geeft de ‘Bug’ een klassieke aanblik. Hebben ze niet verkeerd gedaan, in mijn ogen.
Uiteraard heeft Bugatti niet zomaar een Velux-dakraam in de Chiron geflanst. Om de inzittenden te beschermen tegen nieuwsgierige aagjes en UV-gespuis zijn de ramen van buiten getint en voorzien van een UV-filter, zodat de vleespet het hoofd van de gefortuneerde bestuurders koel blijft. Bijkomend voordeel: grote mensen hebben dankzij de glazen panelen iets 2,7 centimeter speelruimte voor hun noggin. Over de prijs doet Bugatti uiteraard geen uitspraken.
Bedankt Rick voor de tip!
gove zegt
ziet er een beetje karig uit
crashingduke zegt
“The stars and moon are all yours with this optional moonroof“ stond er in de folder van mijn ‘89 Continental. Daar moest ik aan denken.
piquet1986 zegt
Ik vind het idee top, vind alleen de uitwerking, gezien het drukke design van de auto nogal “dull” ogen. Komop twee verkante ramen? Op een auto met zoveel interessante lijnen, was dit het beste wat ze konden verzinnen?
pomoek zegt
@piquet1986: ik heb laatst het youtube filmpje van Doug Demuro gekeken over de Chiron. Het gevoel: “is dit werkelijk alles wat je krijgt voor een paar miljoen?” heb ik niet kunnen afschudden. Als je toch niet meer weet wat je moet doen met je geld koop dan een helicopter.
viezefreddyw zegt
@pomoek: Dat gevoel had ik ook. Zeker met het idee dat het eigenlijk een doorontwikkeling is op de Veyron…
pomoek zegt
@viezefreddyw: precies: Voor 3 miljoen zou ik willen dat er gebruik is gemaakt van de meest exotische materialen die er bestaan, de auto dingen doet die onvoorstelbaar zijn, en niets eruit ziet als bij andere VAG modelletjes.
dondeboer zegt
@pomoek: Je noemt volgens mij nou net de 3 dingen op die de Chiron goed doet. Ding is gemaakt van duur spul, zet briljante prestaties neer en er wordt niets gedeeld met de volumemodellen.
Grootste probleem is dat je, aldus DeMuro, na 10 minuten vergeet dat je iets bijzonders rijdt omdat ’t rijdt als een Passat.
pomoek zegt
@dondeboer: carbon wordt ook al toegepast in veel goedkopere auto’s, de prestaties vind ik niet heel veel beter dan die van een doorsnee Ferrari en wat die onderdelen betreft: ik moet toegeven dat ik het niet zeker weet maar ik durf de weddenschap wel aan dat er onderdelen van een Golf in de Chiron te vinden zijn!
pomoek zegt
@dondeboer: carbon wordt ook al toegepast in veel goedkopere auto’s, de prestaties vind ik niet heel veel beter dan die van een doorsnee Ferrari en wat die onderdelen betreft: ik moet toegeven dat ik het niet zeker weet maar ik durf de weddenschap wel aan dat er onderdelen van een Golf in de Chiron te vinden zijn!
pomoek zegt
@dondeboer: carbon wordt ook al toegepast in veel goedkopere auto’s, de prestaties vind ik niet heel veel beter dan die van een doorsnee Ferrari en wat die onderdelen betreft: ik moet toegeven dat ik het niet zeker weet maar ik durf de weddenschap wel aan dat er onderdelen van een Golf in de Chiron te vinden zijn!
cloverleaf zegt
@pomoek: een beetje chopper kost nog wel een stukkie meer hoor. En al helemaal in onderhoud, verzekering, stalling en operationele kosten
pomoek zegt
@cloverleaf: ach, ik blijf dromen….
juniorclk zegt
@cloverleaf: maar daar mag je dan wel weer wat sneller mee naar je bestemming, maar dan moet je nog vanuit het helipad in een auto de laatste km afleggen
kapitein zegt
@pomoek: Niet genoeg quirks and features? Zonder gekkigheid, wat komt de auto tekort? Hybride-systemen? Elektrische veiligheidsfeatures? 48” scherm in de cockpit? Wanneer zou een auto wel echt bijna 3 miljoen waard zijn?
pomoek zegt
@kapitein: haha, jij kent ‘m. Nu ja, het viel me tegen. Voor een auto van 3 miljoen zou ik graag 2 dingen willen: Ten eerste dat ze problemen die ze tegenkomen tijdens het ontwerp op een creatieve manier oplossen. Maar dat hebben ze niet gedaan. Bijvoorbeelden: Die afschuwelijk lelijke bumper speciaal voor de Amerikaanse markt. Die lullige afscheiding die ze in de bagageruimte hebben geplaatst omdat ze niet een ontsluiting wilden maken zodat de kofferbak van binnenuit geopend kon worden. Dat vind ik niet een probleem oplossen maar er lafjes omheen werken. Ook met deze dakraampjes. Ze willen die centrale ruggengraat en een glazen dak? Dan zou ik, voor mijn 3 miljoen en nog wat extra knijten, iets fantastisch bijzonders willen zien. Maar het zijn gewoon 2 plaatjes glas. Niets meer en niets minder. Dat had mijn schoonmoeder kunnen bedenken.
Het 2e dat ik zou willen van een auto van 3 miljoen is dat alles anders is. Dat niets is zoals in andere auto’s. Speciale Bugatti schroeven waarbij ze het logo van Bugatti als schroefkop gebruiken of zoiets. Maar nee. Sterker nog: Als je naar de bewuste video kijkt dan zie je op 8:47 de tankdop. Die zit, net als bij miljoenen gewone auto’s, met zo’n slap rubber kabeltje aan de auto vast. Zodat je ‘m niet kwijt raakt bij het tanken. De tankdop van een Veyton bungelt er bij het tankstationbezoek net zo lullig bij als die van mijn buma autotje. En dan die sleutel. Wederom niets bijzonders. Kan zo uit de schappen van willekeurig elk VAG sub merk zijn gekomen. Met een lapje leer erom. Dat dan weer wel. Ledjes in de koplampen en achterlichten. It’s all been done before.
Ik zou het allemaal prima vinden als die 1000 km/h kon rijden. Of 1 miljoen kilometers op een liter benzine. Of dat je als eigenaar nooit meer iets kwijt bent aan onderhoud. Of dat je er met 8 man comfortabel in kan zitten. Maar dat kan allemaal niet. Dus Ja. te weinig gekkigheid en niet bijzonder genoeg. Ik zou er mijn geld niet op stuk slaan. Als ik het had.
tenaci zegt
@pomoek: helemaal mee eens en volgens mij is Doug dat zelf ook. Wat jij beschrijft ervoer hij in z’n filmpje over Spyker wel. Daar zag je wel overal en nergens het merklogo. Daar was hij wel volledig flabbergasted vanwege het interieur.
pomoek zegt
@tenaci: je kan een hoop van Spyker, en zijn CEO, zeggen maar dat hadden ze goed voor elkaar, het gevoel geven dat je in iets speciaals bent gaan zitten.
drdre1 zegt
@kapitein: als ie KITT heette. ☺
tenaci zegt
@pomoek: en dan koop je er een als Amerikaan en sla je dus 3 mio stuk op een auto en dan heb je twee van de achterlijke stootblokken op je achterbumper vanwege de wetgeving daar.
Voor die prijs en een dergelijk grote afzetmarkt had je van VAG toch ook wel mogen verwachten een iets passendere oplossing te bieden die wel aan de vereisten voldeed.
carfreakjim zegt
@tenaci: Persoonlijk vind ik dat ze dat heel goed hebben opgelost, als ze erop zitten zijn ze erg lelijk. Maar met een paar schroeven is dat ding eraf zonder tekenen achter te laten dat het er ooit zat.
tmenges zegt
@piquet1986: is wel het makkelijkst, 2 webasto dakramen een kwartslag draaien en klaar is kees.
drdre1 zegt
@piquet1986: exact wat ik ook dacht. Als ze de vlakken aan de achterkant nou elk of samen ietwat ronder hadden gemaakt… Maarja, da’s qua constructie mss lastig. ?
tenaci zegt
Knabbelschaartje in het dak en twee Webastootjes, hoppakee, weer een speciaaltje erbij voor Bug.
jpoers zegt
Veolux? Bedoeld velux? Of Fakro:) vind het er wel speciaal uitzien. Ff kijken of ik die optie kan bestellen. Waarschijnlijk net zo duur als mijn budget voor een hele auto :(
viezefreddyw zegt
Liever sterretjes dan rondjes, dat dan weer wel.
momo zegt
@viezefreddyw: sterretjes worden op een gegeven moment rondjes.
davelepeef zegt
@momo: ff afhankelijk van je relatieve positie is het dan doorgaans wel tijd om ‘m te peren, tenzij jij zelf de vervorming initieert…
pindakoning zegt
Ik denk dat je een leuke sportauto kan kopen voor het geld van die twee dakramen
StijnB zegt
Ook zonder deze dakraampjes zijn er vermoed ik al héél wat sterretjes gespot in het interieur van Bugatti’s…
rob5nismo zegt
Net als de targa daken van mijn oude 100NX
tenaci zegt
@rob5nismo: of een ouwe Firebird
Jantje_555 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
circlestorm69 zegt
EDIT: fixed
Dat ze nog niet eerder zoiets bedacht hebben.
jorden zegt
Ook uit te breiden met het schietstoel pakket? Wat extra lichtinval op het schitterende interieur, goed idee.
Maarten123 zegt
Kun je ze eindelijk zien vallen, heb je niets meer te wensen……
ikleesookoverautos zegt
Ik dacht dat ik aardig wat kennis had over games maar ik had nog nooit van Deus Ex gehoord.
OT leuke optie maar ik zal hem niet aanvinken.
vtie zegt
Het was toch vele malen fraaier als de ramen verder zouden doorlopen. Dit is het net niet..
healey zegt
Jammer dat de ruiten niet iets verder naar achter zijn doorgetrokken. Lijkt een beetje Halfords zo.
vroaaar zegt
Zijn ze wel groot genoeg om met je schietstoel doorheen te vliegen?