Desondanks hadden wij graag deze toffe auto’s als Opel op de Nederlandse weg gezien.
Soms wil het nog weleens gebeuren dat het nieuws onder sneeuwt. Dan gebeurt er zoveel in de autowereld en de woonplaats van Dave Roelvink dat het helemaal overloopt. In de tussentijd hebben wij namelijk bijna over het hoofd gezien dat Vauxhall een nieuw logo krijgt.
Nu worden Vauxhalls hier in Nederland niet verkocht. De auto’s die bij onze buren in Rüsselsheim van de band lopen, zijn gewoon Opels. Sterker nog, de auto’s die in Luton van de band lopen zijn gewoon Opels, maar dan met een Vauxhall badge. En die badge is onlangs vernieuwd. Net als meerdere logo’s van de laatste tijd is het logo nu ‘2D’ en simpeler.
Maar zoals jullie zien, zou dat wel een héél kort artikeltje worden. Daarom gaan we nu ons heel even verdiepen in Vauxhall. In Groot-Brittannië zijn er enorm veel petrolheads en de leuke en sportieve uitvoeringen van auto’s zijn daar veel populairder. Dat betekent dus ook dat Vauxhall enkele auto’s heeft verkocht, die wij niet kregen.
Dit zijn 13 toffe Opels die wij helaas niet kregen:
Vauxhall XVR Concept
1966
We gaan geregeld de ‘VXR’-naam tegenkomen in dit artikel. De afkomst komt bij de XVR vandaan. Dezelfde letters in een andere volgorde. De XVR was een concept car om aan te tonen dat het ietwat duffe Vauxhall ook sexy en gewaagd kon zijn. Eerlijk is eerlijk, de wulpse vormen zijn erg fraai. Die lange neus en korte, wulpse bips geeft de auto een fraai voorkomen. Overigens ziet de XVR er véél sneller uit dan hij was: de tweeliter viercilinder was goed voor 100 hele pk’s. Er zijn drie exemplaren van gebouwd, eentje is daarvan overgebleven en staat in het Vauxhall musuem.
Vauxhall Firenza High Performance
1973
Je kan de Vauxhall Firenza een beetje zien als een Opel Astra Coupé, een soort Manta achtige auto. De tweedeurs achterwielaangedreven coupé was net als de Manta gericht op Jan Modaal die ook weleens lol wilde beleven. In 1973 werd de Firenza HP (High Performance) toegevoegd aan de range, maar deze kreeg al snel de bijnaam ‘Droopsnoot’, van wege de aerodynamische voorzijde. De 132 pk sterke 2.2 viercilinder stond garant voor prima prestaties voor zijn tijd. Er zijn er slechts 204 van gebouwd.
Vauxhall Firenza Baby Bertha
1976
Vauxhall wilde destijds hun range uitbreiden met een groter model dat ook met V8 aangeboden zou worden, de Vauxhall Ventora. Zie het een beetje als de Rover Vitesse van Vauxhall. Daar zou dan ook mee geracet gaan worden. Dat werd ook eventjes gedaan, totdat de auto crashte. Met de onderdelen bouwde men de Firenza raceauto op. Deze werd ontworpen door ondermeer Frank Costin (inderdaad, de Cos in Cosworth). De Firenza raceauto had een 5.0 V8 met 476 pk en 515 Nm en woog slechts 1.000 kg. Met Gerry Marshal aan het stuurwiel was de tot ‘Big Bertha’ omgedoopte auto enorm succesvol: hij won 42 races.
Vauxhall Magnum Sportshatch
1976
Uiteraard is zo’n lijstje leuk om te maken vanwege de obscure auto’s die voorbij kunnen komen. Uiteraard doen we de Usual Suspects erbij, maar voor de liefhebber hebben we ook nog de echte underdogs. En veel meer onbekend dan de Magnum Sportshatch gaat het niet worden. Het idee was om de sportieve aspiraties van de Firenza te combineren met praktische eigenschappen. Inderdaad, een raszuivere Shooting Brake eigenlijk. In tegenstelling tot de CLA Shooting Brake ís deze auto er wel eentje maar heet ie niet zo. In 1976 zijn er 197 van gebouwd, allemaal met handbak en de 2.3 motor.
Vauxhall Chevette 2300 HS
1978
Geregeld komen er hot hatches voorbij die het serieuze sportwagens echt lastig kunnen maken. De Vauxhall Chevette 2300 HS was zo’n auto. Zoals de meeste gave auto’s is het in principe een homologatiespecial. In dit geval voor een rallyauto. De straatversie was voorzien van een 2.3 liter grote viercilinder met 135 pk. Inderdaad, net zoveel als een Opel Corsa-e. Wel is de Vauxhall Chevette 500 kilogram lichter én voorzien van achterwielaandrijving.
Vauxhall Equus
1978
Alle concept cars van Vauxhall waren eigenlijk Opels, maar dan even met het Vauxhall logo erop gefotoshopt. Hun voorlaatste unieke concept car was de Vauxhall Equus, een tweezits Roadster met herkenbare Opel-wielen. De auto is, zoals het een roadster betaamt, voorzien van achterwielaandrijving. Het was geen bijzonder snelle auto, gezien de 2.3 liter viercilinder, maar het ging bij deze auto om de vormen, de lol die je ermee kon hebben en het feit dat de auto zoveel mogelijk gebouwd was met Vauxhall-onderdelen.
Vauxhall Vectra ST200
1996
De Naam ‘ST200’ kennen wij natuurlijk van een Ford Mondeo. En eigenlijk lijkt die Mondeo wel iets op de BTCC race Mondeo. Ook de Vectra ST200 dankt zijn naam aan de BTCC, maar was een paar jaar eerder dan de Mondeo. De basis voor de Vectra ST200 was de SRi V6, maar dan met AP Racing remmen, een opgevoerde V6, 17 inch velgen (Speedline), Koni dempers, dikke bumpers, een spoiler en dikke kuipstoelen. De 200 in de naam ST200 stond voor het aantal pk’s en het aantal gebouwde exemplaren.
Vauxhall Astra Coupe 888
2001
In Nederland kon je de toffe Opel Astra Coupe Turbo krijgen. Dat was een fraaie auto die voornamelijk een ding heel erg goed kon: onnoemelijk hoge snelheden halen. Zelfs met de standaard aanwezige 190 pk kon je bijna 245 km/u halen. Echter, de rest van de auto was er niet op aangepast. Dat was bij de ‘888’ wel het geval. De cijfers 888 zijn de naam van het raceteam van Vauxhall in het BTCC. De auto werd voorzien van een strakker chassis, OZ Super Turismo lichtmetalen velgen en een uiterst smaakgevoelige spoiler. Het was nog geen Focus RS, maar het kwam tenminste in de buurt.
Vauxhall VXR220
2004
Dat de Opel Speedster in het Verenigd Koninkrijk als Vauxhall VX220 verkocht werd, mag geen verrassing zijn. Ook niet dat er daar véél meer zijn verkocht dan in de rest per land in Europa. In Europa waren er twee smaakjes van de Opel Speedster, er waren er vier in Engeland. Naast de ‘gewone’ VX220 en de VX220 Turbo, was er een VX220 Lighting Yellow (gewoon een speciaaltje) en deze VXR220. Deze had 220 pk, straffere ophanging en nog wat wijzigingen. Hiermee was het nog lastiger om een Lotus Elise te kopen. De motor werd later nog gebruikt door de Lotus Europa S. Er zijn 65 exemplaren van de VXR220 gebouwd.
Vauxhall VX Lightning Concept
2003
We kennen de Opel GT nog, dat was een Pontiac Solstice GXP met ander koetswerk of een Saturn Sky Red Line met Opel-logo. De VX Lightning was een styling studie om deze toffe Opel echt als Vauxhall te verkopen. Dus met een eigen koetswerk. Althans, dat was het idee. Het kwam er uiteindelijk nooit van. Sterker nog, zelfs de Vauxhall GT zou het levenslicht nooit zien, de Roadster werd uitsluitend verkocht met het stuur aan de linkerkant.
Vauxhall Monaro
2004
De mooiste toffe Opel van de afgelopen 30 jaar is stiekem een Holden Monaro die als Vauxhall werd verkocht. Je kunt de Vauxhall Monaro misschien het beste zien als een Opel Omega coupé met een enorm dikke V8. Het was een goudeerlijke, ietwat rauwe bruut met veel potentie. Zowel qua onderstel als qua motor. Het was een goedaardige driftlobbes. De 5.7 motor was goed voor 300 pk, maar een ‘VXR’ versie met 400 pk was ook een optie. Dankzij de handbak met extreem lange zesde versnelling kon je de auto zelfs vrij zuinig rijden op lange afstanden.
Vauxhall Monaro VXR500
2006i
De Vauxhall Monaro is er in diverse vormen geweest. Het begon met een reguliere 5.7 (zie boven) en een 5.7 VXR. Beide werden opgevolgd door een Monaro 6.0 en een 6.0 VXR. Als aflsuitertje was er de VXR500. Om het Vauxhall VXR label te versterken werden er shows gedaan met een Maloo VXR, opgefokt tot zo’n 600-650 pk dankzij een enorme supercharger. Het viel de productmanager van Vauxhall op dat die motor het ondanks alle belasting en mishandeling gewoon perfect bleef doen. In principe heeft de VXR500 dezelfde setup, maar dan met 500 pk, zodat ze dezelfde fabrieksgarantie konden blijven geven.
Vauxhall VXR8
2007
Misschien wel de meest perfecte auto ooit gebouwd. Tenminste, als je een gezin hebt en benzine in de achtertuin groeit. De Vauxhall Monaro VXR8 kon je zien als een soort BMW 335i rivaal, maar dan met een plastiekerig dashboard. Oh, en de VXR8 was veel ruimer en had een 6.0 liter grote achtcilinder onder de motorkap. Deze was goed voor zo’n 425 pk. Het was een relaxed beest waarmee je de hooligan kon uithangen, maar ook de familie mee naar je schoonouders kon brengen. Dwars. In 2008 werd de 6.0 vervangen door een 6.2 liter V8.
Vauxhall Astra VXR 888
2008
De originele ‘888’ was nodig omdat Vauxhall zelf er niet al te veel aan had gedaan. Het was gewoon een zeer snelle Astra. Met de Astra VXR was er wel degelijk meer werk verzet. Wij kennen deze auto als de Opel Astra OPC. Die was al behoorlijk aangepast om met de beresterke motor overweg te kunnen. De Astra VXR 888 werd nog verder aangepast. Er kwamen 18″ Team Dynamics velgen onder, net als de racewagens in het BTCC. De VXR 888 werd verlaagd en voorzien van T1-R banden van Toyo. Middels een Remus sportuitlaat en ECU-tune steeg het vermogen van de Z20LEH-motor naar iets meer dan 300 pk.
Vauxhall VXR8 Tourer
2013
Op basis van de VXR8 GTS kwam er in 2013 ook een stationwagon variant. Qua formaat kon deze zich met twee kuub met gemak meten met een E-Klasse stationwagon. De motor van de VXR8 Tourer is een 6.2 V8 met zo’n 437 pk. De accessoires gids was hilarisch. Je kon kiezen uit spatlappen, ventieldopjes, dakdragers en een grote supercharger waarmee het vermogen naar zo’n 550 tot 600 pk steeg. Heerlijk
Vauxhall VXR8 Maloo
2015
Jazeker, ook de ‘Ute’ hebben de Britten gekregen. Omdat het stuur al aan de goede kant staat voor hen, is het eenvoudig importeren. Er reden er daarvoor al een paar rond in het Verenigd Koninkrijk. In principe het zelfde geval als met de VXR8 GTS en de Tourer: je kon ‘m helemaal uit zijn voegen tunen bij de dealer.
Vauxhall VXR8 GTS-R
2017
Het feestje van de Australische toffe Opels die geen Opel zijn eindigde met deze Vauxhall VXR8 GTS-R. In tijden dat de E63 AMG (585 pk) en M5 (570 pk) alsmaar krachtiger werden, was de VXR8 GTS-R met 595 pk nog altijd een tandje krachtiger. De motor was de GM LSA motor, in feite de Camaro ZL-1 motor. Er zijn er slechts 15 van gebouwd. De Vauxhall VXR8 GTS-R was bij lange niet zo goed als een M5, maar wel heel erg veel leuker en eerlijker.
om af te sluiten dan nog wat bewijs van wat er mogelijk is met de auto in kwestie. Zie de video hieronder.
lincoln zegt
Note to self .. Astra bertone kopen ..
alloallo zegt
Die tourer is een gaaf ding
lpg-stinkt zegt
(Opel) Lotus Omega, had van mij ook in het rijtje gemogen. Ook al heeft ie dan wel een Opel logo, je ziet m bijna nooit..
volvoturbo zegt
@lpg-stinkt: Dacht ik ook meteen aan…
jack_abarth zegt
@lpg-stinkt:
Die is hier toch wel geleverd?
bakkerst zegt
De Lotus Omega is bij mijn weten alleen als Lotus verkocht, en nooit als Opel, er zitten dan ook geen Opel logo’s op, maar Lotus logo’s, dus hij past niet helemaal in het rijtje
Robert zegt
Dit is weer een fijn stukje leesvoer, @willeme!
Goh, die Vauxhall Chevette. Die werd in ons land ook nog wel verkocht. Een buurman bij ons in de straat had er destijds (eind jaren 70) eentje. Het was feitelijk een Opel City Kadett met een ‘sportief’ neusje erop. En nog één andere onderscheidende karaktereigenschap: hij roestte nóg harder dan ‘het origineel’.
De reputatie van de merknaam ‘Vauxhall’ heeft in midden jaren negentig trouwens nog een flinke knauw uit onverwachte hoek gekregen, toen de toentertijd razend populaire muzikant Morrissey het album “Vauxhall and I” uitbracht, wat snel uitgesproken ongeveer klonk als “fuck’s all and die” (een uitleg die op de Engelstalige Wikipedia trouwens keurig wordt weggelaten). Maar goed, deze tamelijk (zeg maar gerust: ongelofelijk) eigenwijze meneer had de wereld twee jaar eerder al eens getrakteerd op het soloalbum “Your Arsenal”, wat feitelijk werd uitgesproken als “your arse and all”.
kevertje zegt
De Engelse assemblage-kwaliteiten waren berucht, in fabrieken waar meer gestaakt dan gewerkt werd. Van GM auto’s die al niet zo Duits waren als ze pretendeerden en merendeels heel goedkope lokale assemblage-producten waren, op een voor die tijd al zwaar gedateerde technologie. Vauxhall plakte er andere neuzen op maar alleen al qua wegligging zou je met zo’n Chevette, Firenze of Magnum vandaag de weg niet op willen en idd. na een paar jaar was roest koning. Daarom ook dat er nauwelijks nog vintage-cars van overgebleven zijn…
tourannetje zegt
In 1977 reden mijn ouders een donker gele Viva Estate 1300, de burgerman versie van de Magnum Sportshatch. Nu prachtig. Toen ook al zeldzaam hoe zal ik het zeggen….Hadden we hem maar bewaard toen hij werd ingeruild voor 1000,- Hfl op een R18 break.
smiley70 zegt
Net andersom met die vx220.
Er zijn een goede 2.000 vx220’s verkocht, en rond de 5.000 speedsters.
moveyourmind zegt
Wat een geweldig gaaf ding is die Monaro toch Heerlijk dik blok, niet teveel poespas, maar gewoon precies goed.
Én coole metertjes in de middenconsole, alleen daarom zou ik hem al willen.
205zonderdak zegt
Bedankt! Leuk artikel. Opel stijgt in aanzien bij me.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Als tiener was ik helemaal weg van de Calibra 2.5 V6. Een maatje van m’n pa had er een in ’t rood.
trolle zegt
Bertha en alle VXR8 varianten aub. Wat een fantastische wagens
piedlourd zegt
Oui mais, hebben ze die neus nou van de Alpine A310 of andersom?
deSjonnies zegt
Alpine A 310 – 1971 – 1985 dus..
rob5nismo zegt
Een maat van me die had een corsa B gsi met pijn en moeite holden logo’s besteld en erop gezet en na 4 weken de logo’s eraf gejat
AMG zegt
Ik had een 70e Vauxhall Viva HB, had ik deze maar nooit weggedaan.
werf76 zegt
De twee mannen die het bedrijf Cosworth hebben opgericht waren:
Keith Ducworth en Mike Costin. Er was helemaal geen Frank Costin.
“The company was founded as a British racing internal combustion engine maker in 1958 by Mike Costin and Keith Duckworth. Its company name, “Cosworth”, was derived as a portmanteau of the surnames of its two founders (Costin and Duckworth).”
e39540itouring zegt
@werf76: maar hebben ze hier boven nu de voornaam abuis of is het een andere meneer Cos, en was de aanname onjuist?
mpgc zegt
Met zo’n Cevette 2300 HS heeft Jan van de Marel hier in Nederland nog rally gereden.
stekel zegt
die Chevette wat een gave bak zeg
Dutchdriftking zegt
De Monaro vond ik vroeger in NFS al geniaal. Heel jammer dat deze er nooit als Omega coupé is geweest. Ook zonder Supercharger als 300pk instapper moet hij al erg fijn zijn.
toyotafortuner zegt
Volgens mij is die laatste Vauxhall in t lijstje ook in Amerika geleverd als de Chevrolet SS. Dus met stuur aan ‘de goede kant’. T was een dusdanig goede GM product dat ze t waren vergeten te promoten. En daarna maar afvragen waarom t niet verkocht en t gecancelled werd.
E34M5Touring zegt
@toyotafortuner: wel goed nieuws als je er 1tje hebt. In de US betaal je voor een exemplaar met redelijk wat ervaring nog steeds zo boven de 25k. Terwijl je een Camaro (zelfde onderstel/motor/bak etc.) voor veel minder oppikt.
sacabus zegt
“De Vauxhall VXR8 GTS-R was bij lange niet zo goed als een M5, maar wel heel erg veel leuker en eerlijker. ”
The VXR8 was gebaseerd op the HSV GTS uit Australië. De laatste HSV GTS-R W1 (Walkinshaw editie) uit 2017 werd door motoring.com.au vergeleken op straat en circuit met de BMW M6 door Luke Youlden (V8 supercars Bathurst 1000 winnaar). De M6 had na 1-2 rondjes Sandown fadende remmen. Soms een blokerend wiel (ook al heeft hij ABS). De automatische 6-bak schakelde te traag en te laat terug. Ook in manueel. Soms wat onderstuur bocht in. De HSV met handbak had dit allemaal niet. De HSV was 1,6 sec sneller op circuit. Alleen in de stad was de M6 comfortabeler ivm automaat. Ik zeg niet dat de M6 nu super slecht is oid (ik ben immers geen coureur), maar fadende remmen en trage automaat kan gewoon niet meer in deze tijd en voor die prijs. Voor de liefhebbers een linkje naar de test: https://www.motoring.com.au/hsv-gtsr-w1-v-bmw-m6-gran-coupe-comparison-verdict-107133/
vaakbenjetebang zegt
Het doet aan (de strekking van) de rijtest waar je naar verwijst niets af, maar ene M6 Gran Coupé heeft een achtbak. Zie ook nergens in de tekst dat ze zeggen dat het een zesbak zou zijn.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: de M6 Gran Coupé met handbak heeft gewoon zes versnellingen ;-)
vaakbenjetebang zegt
@willeme: waar kan ik die kopen? ;-)
willeme zegt
@vaakbenjetebang: niet in Europa geleverd helaas. Ook in de VS erg zeldzaam.
vaakbenjetebang zegt
@willeme: echt zo’n variant die werkelijk niemand koopt denk ik. Toen ze destijds een handbak aankondigden had ik het idee dat dit een niet-bestaande optie was, puur als marketingtool. En dan een paar ‘engineering hacks’ bouwen voor de pers om mee te rijden, en klaar ermee. Maar verrek, ze zijn gebouwd. Egg on face.
vaakbenjetebang zegt
@vaakbenjetebang: niet typen als je honger hebt, dan komt er onzin uit. Zevenbak, M-DCT zevenbak.
cossiekiller zegt
Die Maloo (versie met 415pk) stond hier enkele jaren geleden bij ons in de buurt om in te voeren in België. Naast mijne Syclone.
De VXR versie met 500pk+ was ook in te voeren, en op lichte vracht kosten ze hier amper 85 Euro taks per jaar om mee te rijden (lichte vracht). Vrijgesteld van inschrijving (zoals BPM in NL).
Enkel het rechtsgestuurde aspect en de prijs van 45k hielden me tegen.
gregorius zegt
Heerlijk artikel weer Willem. Dank!
potver7 zegt
Dus, van deze 13 Opels die wij niet kregen, zijn er twee die de Engelsen ook niet kregen. Toch nog gerechtigheid.
Nou voel ik een vervolg aankomen @willeme: 20 Vauxhalls die ze in het Verenigd Koninkrijk niet kregen… ;)