Romeo Ferraris, het Italiaanse tuningshuis met de bekende Centaur(us) als logo, kennen we vooral van zwaar opgepompte Fiatjes, maar ze pakken ook echt dikke auto’s aan, zoals bijvoorbeeld de 599 GTO. Hun nieuwste project: de BMW M5.
Toegegeven, het is niet de eerste getunede M5 die hier voorbijkomt, en ook zeker niet de laatste. Dit is er, in tegenstelling tot de meeste anderen, echter een waar je niet aan af ziet dat er verder aan de 4,4 liter V8 is geknutseld.
Standaard levert de M5 560 pk en 680 Nm, Romeo Ferraris pakt dit in 2 fasen aan. De meest krachtige variant levert een extra 97 pk en 110 Nm, waarmee de Beierse supersedan op 657 pk en 790 Nm uitkomt. Zonder (nogmaals) dit aan de buitenkant te verraden. Ja, als je goed oplet, zie je dat de uitlaten in diameter gegroeid zijn.
Via een ‘module’ wordt 75pk en 88Nm geplust, het uitlaatsysteem met titanium einddempers doet de rest. Niet slecht, toch?
norge zegt
Ziet er verbazing wekkend goed uit voor een tjoener bakkie (ja ik heb het stuk gelezen).
billy911 zegt
Strakke bak, mooier dan de vorige. Maarja, die V10 was wel dé shit.
undifined1 zegt
@billy911:
kun jij me uitleggen wat die v10 nu weer met poep te maken heeft?
jordy14 zegt
@undifined1: ben jij de leukste thuis?
undifined1 zegt
@jordy14:
neuh dat niet, maar ik begrijp niet waarom die arme e60 voor poep uitgemaakt wordt
jordy14 zegt
@undifined1: sarcasme toch hoop ik?
hollow zegt
@billy911: ja want een V8 biturbo is echt wel behelpen hè …
jrk68 zegt
@billy911:
De betrouwbaarheid was inderdaad niet het sterkste punt van de V10, dus in die zin shit ja.
billy911 zegt
@hollow: Beleving m’n beste, het gaat om beleving. Kom op een BMW V10 met race-genen. Enough said toch?
bass1103 zegt
Netjes!
b0ss zegt
Misschien kan hij nu dan eindelijk de RS6 bijhouden
isobmw zegt
@b0ss: de RS6 eigenaren mogen blij zijn als ze het M logo nog bijna kunnen zien in een dragrace OF op het circuit
drivingpleasure zegt
@b0ss: sinds wanneer is de RS6 sneller? zover ik weet heeft Audi nog nooit kunnen tippen.
rs6issnel zegt
@drivingpleasure: rs6 is snel
lamdi zegt
Ik ben het met billy911 eens! Die e60 was zo veel cooler!
Maar subtiele tuning altijd +1000
Donstil zegt
Ik vraag me altijd af wat het nadeel is van dit soort tuning? Ik bedoel als er geen nadeel aan zou zitten had BMW hem zelf wel met 650 pk gemaakt toch ?
civicfk3 zegt
@Donstil: Omdat BMW zo’n auto maakt zodat die 500.000km zonder al teveel onderhoud mee kan gaan. Met het verhogen van de turbodruk zal dit een keer 450.000km worden aangezien je nauwelijks de volle 650pk gaat gebruiken (tenzei je de auto inzet als ringtaxi).
Niemand die daar wakker van ligt want zo’n auto haalt die kilometerstand nooit binnen 10jaar tijd, en tegen die tijd zijn de turbo’s vast wel een keer vervangen/gereviceerd.
Onehp zegt
@Donstil:
Dat is omdat BMW ook garantie geven op hun motoren, in tegenstelling tot al het “gratis” advies zoals hierboven – zonder (echte) garantie uiteraard. Ja er zit marge op de dingen maar beter marge hebben, dan een marge opgebruiken, tenzij je graag in de garage staat en het kapotte deel/motor vervangt met iets sterker. Iets wat meestal niet geldt voor de gemiddelde gierige consument die dacht de beste motorenbouwer ter wereld even te slim af te zijn…
Dat en milieuregelgeving die ook het vermogen begrensd en daarvan mogen anderen denken wat ze willen, maar ik woon liever in een europese stad waar de meeste autos een schone uitlaat hebben dan in pakweg Bejing zonder strenge emissie eisen.
GOD zegt
@Donstil:
Kwaliteit brandstof is per land verschillend.
Octaan gehaltes variëren en toevoegingen zijn anders.
Het blok word zo afgesteld dat het op de minst kwalitatieve brandstof goed loopt.
Emissie regeltjes waar ze aan moeten houden.
In landen als NL betaal je bij meer uitstoot meer bpm dus daar word vaak ook naar gekeken.
Een lager verbruik door andere afstelling is weer leuk voor marketing en portemonnee.
Het opgegeven vermogen en koppel varieert per blok dus geven ze gemiddelde of mooi afgeronde waardes op.
Het uitlaat traject waar ze aan geluid en emissie regeltjes moeten houden. Ook fabricage kosten spelen mee.
En dan heb je ook nog risico en onderhoudsinterval calculaties en dergelijke. Maar dat scheelt niet heel veel.
jweelden zegt
Wauw wat een prachtbak.
honeyhanger zegt
Geen concurrentie voor de rs6 die blijft nummer 1. NEXT.
drivingpleasure zegt
@honeyhanger: Je bedoelt: gaat Audi nou een keer een RS6 brengen, die veel later op de markt komt, en wel een keer sneller is dan de concurrent die al een hele tijd op de markt is? Ik heb hem nog niet meegemaakt. Qua uiterlijk is het natuurlijk helemaal makkelijk en hoef je niet naar Audi te gaan.
niex zegt
Volgens mij heeft het ook ietsje te maken met motorkarakter. Bmw streeft iets na wat voor de grote doelgroep acceptabel is. Een tuner zoekt een klant die een wat aggressiever motorkarakter kan waarderen.
Naar mijn mening zit er redelijk grote marges op productiemotoren kwa levensduur tov geleverd vermogen.
In mijn oude Honda heb ik heel veel gedaan wat door revisiespecialisten als “dom” werd bestempeld en toch bleef het motortje altijd goed lopen. Dat is echter wel een Honda, he ;)
drivingpleasure zegt
Heerlijke wagen.
tarquesh zegt
Het gaat voor mij om de techniek. Voor het uiterlijk ga ik toch liever voor een echte BMW met echte sharknose uit de jaren 70.