Grootse M-heisa in de Verenigde Staten. Daar is in de oliepomp van de nieuwe M5 en M6 (Coupé en Cabrio) een glitch waargenomen waardoor oliedruk plots kan wegvallen. Er zijn nog geen ‘slachtoffers’ gemeld, maar BMW neemt het zekere voor het onzekere en adviseert M5- en M6-rijders in de VS voorlopig niet meer met hun auto te rijden.
Het gaat om de laatste generatie M5/M6 uitgerust met de turbogeblazen 4.4-liter V8 (motorcode: S63Tu). Tijdens kwaliteitschecks zou aan het licht zijn gekomen dat bij een serie blokken de oliepomp zijn werking kan verliezen. Er bestaat een kans dat de aandrijfas los komt van de rotor, waardoor er geen olie meer door het blok wordt gepompt. En dat is een Code Rood, in terugroepactietermen. Zeker in de VS waar BMW geen al te beste reputatie heeft qua motorische terugroepacties.
Via M5post is de volgende servicebulletin voor BMW-dealers naar buiten gekomen, met daarop de wens om de M5/M6 niet meer uit te leveren. Ook worden eigenaren in de VS geadviseerd voorlopig niet meer met de auto te rijden.
Uit een interne Q&A blijkt dat de terugroepactie gratis wordt uitgevoerd, ongeveer 2,5 uur in beslag neemt en ‘getroffen’ M-eigenaren door BMW zelf worden gecontacteerd. Flink balen als je in de tussentijd geen gebruik kan maken van je 560 pk sterke funbolide natuurlijk.
Het gaat om een batch auto’s die tussen juli en september 2012 is gefabriceerd. Ook slingert er een lijst met VIN-nummers over het net (PDF’je), maar die heeft alleen betrekking op Noord-Amerika.
Of er in Europa een soortgelijke terugroepactie op touw wordt gezet is nog niet bekend, daar komen we op terug.
UPDATE: BMW laat weten dat het in Nederland om vier auto’s gaat, waarvan de eigenaren inmiddels van de oliepomp-perikelen op de hoogte zijn gesteld. Auto’s die nog niet zijn uitgeleverd, worden nu eerst voorzien van een nieuwe oliepomp voordat zij aan de klant worden afgeleverd. het gaat wereldwijd om 440 stuks.
pietjepuk zegt
Keurig netjes opgelost van BMW, gratis terug roepactie, en bij de gemiddelde dealer ook vast ‘haal-breng service’. Kun je lekker door blijven werken, en voordat je weer naar huis gaat is het probleem alweer verholpen. Keurig hoor!
jrk68 zegt
@pietjepuk:
Ondanks dat ze het idd netjes hebben opgelost blijft het een premium blunder van de buitencatogorie….
pietjepuk zegt
Hier nog een probleemgevalletje wat zelf niet meer kan/mag rijden ….
Wesley zegt
Ik begrijp niet dat dit niet aan het licht is gekomen toen de auto’s nog in testfase zaten. Toen zijn ze tig keer binnenstebuiten gekeerd en is alles getest wat er getest kan worden. Dan had dit toch voorzien kunnen worden?
undifined1 zegt
@Wesley:
het kan ook zijn dat ze net een verkeerde serie van die pompen hebben gehad, en dat ze eerst wel goed waren.
mout zegt
@Wesley: Dat komt, omdat toeleveranciers niet altijd identieke producten leveren. En verschillende toeleveranciers eenzelfde onderdeel aanleveren.
Nieuw apparaat in gebruik genomen in de fabriek, de interne kwaliteitscontrole is aanleiding voor een wijziging, of een slimmerik bedenkt hoe het goedkoper kan, bijvoorbeeld.
dawwg zegt
@Wesley: Lezen is een vak he. Gaat slechts om produktie van 3 maanden. 1 rotte batch dus. En je kan moeilijk elke produktie-week een auto duurtesten voordat je gaat uitleveren . Kwaliteitscontroles genoeg, maar altijd vooraf dergelijk defecten vinden is een utopia.
Donstil zegt
Ik zag hier (in de VS) net nog een m5 rijden. Nieuws nog niet meegekregen waarschijnlijk :p
undifined1 zegt
@Donstil:
kan ook van voor juli zijn
hammerman zegt
BMW – Freude am (nicht) fahren…
norge zegt
Premium in de garage staan, tja moet je maar kwaliteit kopen.
hacker zegt
Bij KIA was dit zeker niet gebeurd.
norge zegt
@hacker: Nee, dat is kwaliteit.
pietjepuk zegt
Check de feiten;
http://www.motortrend.com/used_cars/01/kia/recalls/
autogedrocht zegt
@pietjepuk: Ik zie bmw 15 recalls, en kia 11.
Wat is je punt?
baasbas zegt
@autogedrocht: Vooraf: ik ben geen fanboy van welke kant dan ook, maar ik moet zeggen dat je wat mij betreft nu een verkeerde conclusie trekt. 11 en 15 zijn absolute getallen terwijl je in deze discussie uiteraard de relatieve zou moeten vergelijken. Met andere woorden: betrek het aantal modellen en motoruitvoeringen plus de startdatum van meten van die website (bmw verkoopt wellicht langer dan kia) in de vergelijking. Ik ga het niet narekenen omdat het me geen zak kan interesseren, maar ik gok op een heel wat positiever cijfer voor bmw dan voor kia.
autogedrocht zegt
@baasbas: Dan zijn we het eens!
Ben ook geen fanboy, ik rij vanalles en nogwat, maar het valt me juist op dat iedereen hun merk zo fel verdedigd, terwijl elke fabrikant/toeleveranciers fouten maken.
baasbas zegt
@autogedrocht: Gelukkig :-)
Fanboys zijn moeimakers
pietjepuk zegt
@autogedrocht:
Mijn punt: dat ook Kia’s kapot gaan ….
dawwg zegt
@autogedrocht: Mensen die BMW en Kia vergelijken door naar exotische statistieken te verwijzen, kan ik niet serieus nemen.
Een Kia koop je omdat je waar voor je geld wil hebben, niet voor je rijplezier (zoals een BMW).
pietjepuk zegt
@dawwg:
Nee, een Kia koop je omdat je ‘denkt’ waar voor je geld te hebben. Kleine nuance, maar wereld van verschil ….
ErikkNL zegt
@pietjepuk: Moet wel haal breng service zijn op een auto ambulance je mag er immers geen meter meer mee rijden
jrk68 zegt
@ErikkNL:
Hij is ook in de war….
Voor haal en breng service moet je bij Lexus zijn….
ErikkNL zegt
@norge: staan genoeg Premium of super dure wagens alleen maar in de garage. Hoeft dus niet eens op te vallen ;-)
RuVi zegt
@pietjepuk: keurig? Belachelijk is het! Deze auto\’s zijn voor dagelijks gebruikt gemaakt en als je die niet mag gebruiken heb je een probleem! Als ze gratis leenauto\’s gaan verstrekken zou het al wat beter zijn….
pietjepuk zegt
@RudyV:
Maak je niet druk joh, de terugroepactie wordt gratis uitgevoerd, en neemt ongeveer 2,5 uur in beslag. Woohoee, spannend zeg. Stennes schoppen om niets ….
zeeuw zegt
maurits123 zegt
@zeeuw: Das A team?
johanw zegt
ach ja bmw heeft bij de 335i ook al de garantie in amerika wegens rechtzaken op 10 jaar moeten zetten voor de turbo’s die kaduuk gaan inclusief benzinepompen die de geest geven met soms nog geen 20.000 km op de teller.
bmw is gewoon wat dat betreft een beetje een big fail…
mashell zegt
@johanw: Met wat jij beschrijft is dit blijkbaar geen big fail maar business as usual.
RuVi zegt
@pietjepuk: ja en wanneer gaat het gebeuren? Dat staat er niet bij. Lekker een maand zonder auto
pietjepuk zegt
@RudyV:
Lees wat je zelf schrijft; “dat staat er niet bij”.
Dus trek jij alvast maar de niet onderbouwde conclusie, dat je een maand zonder auto zou zitten. Goed bezig! …
RuVi zegt
@pietjepuk: ik wil jou wel eens horen als je meer dan 100k aan een auto hebt uitgegeven en je te horen krijgt dat je er niet mee mag rijden.
Vooralsnog is er dus geen oplossing/goede pomp voorhanden dus het kan zo maar eens een paar weken duren ja.
pietjepuk zegt
@RudyV:
Dan komt de dealer ‘m gratis ophalen, geeft een leenauto ter beschikking, en verder ga ik door met dingen die wel belangrijk zijn. Dus nogmaals; je baseert je mening niet op feiten, en maakt je druk om niets.
dawwg zegt
@RudyV: Je praat FUD. Er is wel een goede oplossing; nieuwe pomp die de pomp uit de verdachte batch vervangt. Probleem opgelost. Jij ziet – in je hoofd – alleen maar spoken.
sanderh zegt
@RudyV: waar maak je je nou druk over? Wees blij dat ze erachter zijn gekomen. Er zal vast snel een oplossing komen.
RuVi zegt
@sanderh: Ik maak me niet druk om BMW maar om de reactie van pietjepuk (die ik nu overigens niet meer zie.
De zegt: “keurig netjes opgelost van BMW, gratis terugroepactie” (nogal logisch dat het gratis is als de auto net nieuw is) “Vast haal en breng service” (lastig met een auto die niet mag rijden) en “kun je lekker door blijven werken” (hoe kom je op je werk met een auto die niet kan rijden?) en tot slot “keurig hoor”.
Ik snap niet dat BMW zo opgehemeld wordt in zijn reactie
pietjepuk zegt
@RudyV:
Joh sorry man, dat je me even niet meer gezien hebt. Ik was shoppen in de stad, daarna nog op het terras gezeten. Zal het nooit meer doen. Kap direct met mijn sociale leven! Maar ga nu wel eerst even een hapje eten. Dus als ik niet per omgaande reageer, dan weet je waarom, geen paniek ….
Oow ja. Weet niet wat jij rijdt, maar als er aan mijn auto (een BMW…) iets onder garantie vervangen dient te worden, dan krijg ik gewoon een gratis leenauto, service van de zaak. Zoals het hoort!
pietjepuk zegt
@RudyV:
Joehoe, wie ziet wie nu niet meer !? ….
RuVi zegt
@pietjepuk: Jouw eerste reactie is niet meer te zien bij dit topic. Dat bedoelde ik (en kan jij ook zien als je goed leest). Ik bedoelde niet dat jij er niet meer was.
redbeams zegt
Premium kwaliteit van bmw?
renezzzz zegt
Vervelend, maar het kan gebeuren…. Bij dit soort autos komt het natuurlijk sneller in het nieuws.
w0o0dy zegt
Wellicht een andere pomp voor de auto’s met handbak? Dan hebben alleen US-versies van de M5/6 er last van. Zou niet zo raar zijn omk een andere pomp te gebruiken omdat de bak anders is en de motor wellicht (meer) op andere toerentallen draait. Overigens al het tweede missertje bij de M5/6. De engelse duurtest M5 van Car magazine moest terug ivm te hoge turbo-druk waardes en daardoor in de noodloop schieten… BMW hiel dat graag stil, maar Car schreef het toch. Misschien een paar japanners op Quality-control zetten?
zakar36 zegt
Ik wil nu die fanboys wel horen die altijd de TSI’s uitlachen…
rufctr01 zegt
@zakar36: hahaha…daar is ook ellende genoeg mee. Tevreden? Google het maar eens…
zakar36 zegt
@rufctr01:
Volgens mij snap je het niet helemaal. De meeste mensen die de TSI’s uitlachen zijn altijd mensen die het voorbeeld gebruiken: BMW is de enige die zulke goede motoren kunnen bouwen. Dus vandaar dat ik de fanboys nu wil horen..
Btw, ik weet ook wel dat de TSI’s niet foutloos zijn…
rogierrs zegt
je kunt ook alle problemen voor zijn en zo’n geweldig klinkende AMG kopen
mashell zegt
@RudyV: als je meer dan 100k aan een auto hebt uitgeven dan heb je vast ook wel een 2e of 3e en heb of ben je vast ook wel een heel goede advocaat.
TDI-goeroe zegt
lekker is dat, mijn oliedruk viel laatst weg doordat de vloeibare pakking (waarvan veel te veel gebruikt) van het oliecarter (eerdere reparatie, eerdere eigenaar) in de olie terecht kwam—> oliezeef en pomp verstopt —> hele motor naar de maladiven….
mellie zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
XiPHiAS zegt
De meeste eigenaars van dergelijke vroemtuigen hebben 9 op de 10 nog een andere in de garage staan, SUVtje ofzo. Die liggen niet wakker van de wagen even te moeten laten stilstaan. Die mensen reageren ook op een volwassener manier dan velen hier op het forum. Mensen die zo’n wagens kunnen permiteren kijken geheel anders naar de situatie…
XiPHiAS zegt
@XiPHiAS: oja… Om het in jullie taal uit te drukken … enkel petjes begrijpen bovenstaande niet.
ricardo zegt
UPDATE: BMW laat weten dat het in Nederland om vier auto’s gaat, waarvan de eigenaren inmiddels van de oliepomp-perikelen op de hoogte zijn gesteld.