Een hybride als topmodel in je lineup? BMW doet het gewoon.
Hybrides zijn er in alle soorten en maten, maar je zou verwachten dat de fabrikanten juist het milieu-aspect het zwaarst laten wegen en dus hun meest ‘verstandige model’ tot hybride omtoveren. BMW niet, die laat de onderkant van zijn gamma bedienen daar zijn EfficientDynamics-techniek, en kwakt juist een electromotor in zijn sterkste non-M-model. Resultaat: 340 pk.
En eigenlijk is het ook wel logisch: een hybride-aandrijflijn is duur, dus om de kosten relatief te laten meevallen kan je deze het beste in je hogere modellen plaatsen. Bovendien is de besparing in combinatie met een dikke zecilinder (tot 12,5% wordt gezegd) relatief groter dan op een zuiniger viercilindermodel. Bovendien verloochen je er je sportieve imago niet mee.
Als het goed is maakt de ActiveHybrid 3 later dit jaar de overstap van de beursvloer naar de dealershowroom. Erg bijzonder is het allemaal niet, maar het is wel een goede imagobouwer.
bartsmit zegt
Leuk hoor maar wat weegt deze auto en wat kosttie? Daaaggg Freude am Fahren!
meneersander zegt
@bartsmit: 70k ?
KUYL zegt
@bartsmit: Ben benieuwd of de lagere uitstoot een eventuele prijsstunt kan veroorzaken tov bijv de normale 335i.
oli4k zegt
@bartsmit: Altijd nog leuker dan een Prius. En ik zie BMW er wel voor aan om een hybride zo in elkaar te zetten dat het ook nog iets bijdraagt aan het rijplezier. Lijkt me sowieso niet dat je een 335i koopt omdat je zo begaan bent met het milieu.
Brokkenpiloot zegt
@oli4k: Niets mis met een Prius. Hoewel ik nu (nog) Audi A4 Avant rij, mis ik geregeld bepaalde zaken van de Toyota. Heb toevallig van de week weer een Hybride besteld, deze keer de Peugeot 508.
Maar terug OT: doen Peugeot en Citroën in principe ook. De HYbrid4 van de 508 en de DS5 zitten in de top van de prijslijst. De belastingkorting vanwege de paar gram CO2 die dat oplevert, scheelt natuurlijk ook veel meer bij een dure auto dan bij een voordeliger model.
baasbas zegt
@Brokkenpiloot: Ik heb de 508 overwogen, maar de kofferruimte is een stuk kleiner door het accupakket :(
bartsmit zegt
@oli4k:
Als je zo begaan met het milieu bent dan rij je helemaal geen auto, gebruik je geen batterijen, laat je geen (CO²) ruften, geen lampen en tv aan, geen warm water, gebruik je geen wc papier, geen douchegel, geen deo enz enz…..
tjorque zegt
@bartsmit: zegt de term “van de pot gerukt” jou iets?
bartsmit zegt
@tjorque: ja maar afgerukt spreekt me meer aan. :)
Tommy2 zegt
BMW is goed bezig op dit gebied. Nu alleen nog het praktijkverbruik richting het opgegeven EU-verbruik zien te krijgen. Want dat is nog altijd hopeloos bij die hybride’s.
Brokkenpiloot zegt
@Tommy2: Verbruik is niet de enige reden om te kiezen voor een hybride. Het verhoogt ook absoluut het comfort van een auto, zeker bij wegrijden en lage snelheden. Het is dus logisch dat BMW juist in de topmodellen daarvoor kiest.
tjorque zegt
@Brokkenpiloot: volledig mee eens, als je in een stadsomgeving of file zonder enig motorgeluid kan rijden is dat toch heerlijk?
Tommy2 zegt
@Brokkenpiloot: Uiteraard. Maar dat zijn vaak secundaire redenen. De primaire redenen zijn toch wel het verbruik en/of bijtelling. Dat hij zo smooth rijdt is mooi meegenomen, maar de nieuwe 3 met 8-traps automaat is sowieso al boterzacht met schakelen.
supplex zegt
Is dit kleurtje lak nou liquid blue? Ben normaal gesproken niet van blauw maar dit is een supermooi lakje!
syliaca zegt
Zo, daar zitten aardig wat pks in!
Megakix zegt
Zelfde motor als de 5-serie ActivHybride…
vale46 zegt
Hybrid FTW!
Voor ik naar Groen7.NL verbannen word zou ik graag nog even willen vermelden dat F1 wagens ook hybride auto’s zijn..
ronin1130 zegt
Het enige merk dat echt een verbruiksdaling realiseert met de hybride-technologie is en blijft Toyota/Lexus. Bij de rest helpt het geen zier. Het is gewoon om hip te doen met het hybride-label op een auto te kunnen kleven! Kijk eens hoe milieuvriendelijk ik ben. Luister naar mijn woorden maar kijk niet naar mijn daden!
jzaero zegt
@ronin1130: Niet helemaal waar. Deze auto lijkt mij een goed alternatief voor een S4 bijvoorbeeld, hij is zuiniger op de snelweg en stad, maar als je echt doorknalt is ie nog eens heel snel. Op die manier speel je toch soort van in op de behoeften van klanten. Als ik 70k zou neerleggen, nou ik wist het wel. Wel sportievere velgen eronder.
drivingpleasure zegt
Nieuwe 3 serie is erg mooi, goed veel vernieuwing. Hybride tja..wat moet dit eigenlijk gaan kosten?
kaasboerin zegt
Nóg effe wennen aan dat design..
ronin1130 zegt
@jezaero
Uit verschillende tests is al gebleken dat het verschil in verbruik tussen hybride van een Duits merk en een niet-hybride een belachelijk verschil in verbruik vertoont. Vaak zelfs in het nadeel van de hybride gezien het gevoelig hogere gewicht.
En als je het verbruik van deze BMW met een S4 zou nemen moet je met heel wat rekening houden. Vierwielaandrijving, gewicht, stroomlijn, spreiding versnellingsbak enzovoort.
integraturbo zegt
Hybride is niet cool toch? Owh wa zeggie? Het is een BMW? Owh dan heeft het ineens wel een reden om cool te zijn natuurlijk!..
(?)
mellie zegt
tja wat moet ik hier nou van zeggen.