In Genève liet Bentley best wel een monstruositeit van een SUV zien: de akelig luxe aangeklede EXP 9 F. Het was het langverwachte antwoord op de vraag waarmee Bentley hun productenportfolio wilde gaan uitbreiden. Maar er waren meerdere opties, waaronder een sportwagen ónder de Continental GT.
Dit laat Wolfgang Durheimer, nu ruim een jaar CEO bij Bentley en al langer actief als Bugatti-eindbaas, weten in een interview met Motortrend. Net als bij Lamborghini’s keuze voor een nieuw model verschenen er in het hoofdkwartier te Crewe ook meerdere opties op tafel. Zo had het designteam, onder leiding van Dirk van Braeckel, een duidelijke voorkeur voor een sportmodel. Een instap-Bentley die een stuk lichter is dan de Continental GT en met een gunstiger prijskaartje, zo stellen we het ons voor.
Maar Durheimer blijft erbij dat een SUV het meeste potentieel heeft. En als we het discutabele uiterlijk even buiten beschouwing laten, klopt het uiteraard dat er vanuit opkomende markten en in het Midden-Oosten nog altijd veel vraag is naar überluxe SUV’s. Dit zegt hij over de keuze:
“In the end the SUV was a better idea. It sits above all its competition. The sports car would have had the Porsche 911 Turbo as opposition.”
Duidelijk. Een Bentley-SUV is geen match voor de Cayenne, maar een modelletje onder de Continental GT positioneren, dat zou wellicht iets te veel kannibalisme in de hand werken. En daar wordt niemand in het VAG-kamp blij van. Maar wie weet wat de toekomst Bentley nog brengt, want volgens de CEO hebben ze al een model laten maken van een potentiële 911-bestrijder: “The model still sits outside Dirk van Braeckel’s office.” Mm, nu zijn we toch wel benieuwd hoe dat studiemodel eruit ziet. En wat als ze die hadden vertaald naar een conceptvorm? Het had ze waarschijnlijk een storm aan negatieve reacties bespaard.
Hupke zegt
Een 911 concurrent? Wat is de conti gt V8 dan?
bassie zegt
@Hupke: Een panamera concurrent.. comfort, geen sportieve auto zoals de 911.
bullgod76 zegt
@Hupke: Een heel iets lichter containerschip dan het moddervette W12 model, maar nog steeds geen concurrent voor een 911.
Hupke zegt
@bullgod76:
De conti is echt geen containerschip hoor. Ok het is geen atom of lotus seven maar hij is toch ook zeker niet log.
ricardo zegt
@Hupke: Zelfs de V8-versie krijgen ze niet onder de 2.295kg. Het leeggewicht van een 991 Carrera S daarentegen is 1.370 kg.
Ik had zelf ook verwacht dat ze de Conti V8 een stuk lichter zouden krijgen, maar helaas…
bullgod76 zegt
@Hupke: jij vind een auto met een gewicht van bijna 2,5ton NIET log??
Hupke zegt
@bullgod76:
Nee, hij is zwaar maar niet log. Log betekend dat die niet graag wil draaien, niet vooruit (of achteruit wil).
En die wil net heel graag voorruit en best nog wel snel de bocht om. Je kan veel zeggen maar log is die toch niet.
Misschien dat de 0-100 trager is dan van een turbo maar het zou me niet verbazen moest de 50-150 sneller zijn bij de bentley. Op een circuit kan je ze waarschijnlijk niet echt vergelijken maar op de weg wel.
bullgod76 zegt
@Hupke: Ja, met zo’n enorm grote motor (Zeker die W12) krijg je alles wel vooruit en wil het ook wel de bocht om.
Maar door dat enorme gewicht vind ik zo’n auto echt niet sportief.
Die Conti kun je echt niet vergelijken met een pure sportwagen als de 911, maar eerder met een Panamera die meer een snelle GT is.
Hupke zegt
@bullgod76:
Ik heb nog niet met een panamera gereden dus daarover kan ik echt niet oordelen maar de conti is echt niet te onderschatten, ik heb wel nog nooit zelf mogen rijden dus hoe hard de bestuurder moet werken om me een beter dan 911 turbo gevoel in een conti te geven weet ik niet. Ik zou op het zicht eerder zeggen dat de panamere een concurrent is voor de flying spur.
@akrapovic
En dat zeg je omdat je dagelijks in je conti rondtoert en in de weekends je je caterham bovenhaalt waardoor die conti log is?
bullgod76 zegt
@Hupke: Nou qua gewicht is er nauwelijks verschil tussen een Flying Spur en een Conti GT.
Alleen die 2 luxe zetels extra in de Spur zijn al het verschil van 100kg
Beide auto’s zijn verder qua motorisering ook gelijk.
De Flying Spur is overduidelijk een 4 persoons Conti GT, maar een Panamera is absoluut geen 4 persoons 911.
akrapovic zegt
@Hupke: nee maar ik heb wel het geluk gehad eens te mogen sturen in een continental en daarvan weet ik dat die aardig wat kilo’s mee te slepen heeft. Hij komt vooruit door de beul van een w12. De v8 versie is toch een stuk langzamer. De m3’s en c63’s trekken hem eruit.
StijnB zegt
@Hupke:
Denk het niet hoor, de Bentley en een 911 (Turbo) zijn een wereld van verschil. Zelfs in rechte lijn…
Hupke zegt
@StijnB:
In de 0-100 misschien maar de 100-200 doet die sneller.
StijnB zegt
@Hupke:
Wil het opzoeken, maar geloof er niets van, niet een 997 Turbo die na een kilometer al bijna 280 km/u rijdt…
akrapovic zegt
@Hupke: haha hou op.. Dat is een luxe gt en ja hij is log
james125 zegt
Tsja, het geld voor de ontwikkeling kunnen ze beter in Le Mans stoppen!
mepdenepper zegt
@james125:
Hoewel ik van (ge)motor(iseerde)/autosport hou, is Le Mans steeds meer iets voor de fabrikanten met heel, heel veel geld. Altijd maar Audi of Peugeot. En kunnen kleine(re) teams niet meer winnen, zelfs niet met een beetje geluk.
jordy14 zegt
@james125: ja de auto van Audi jatten..
anakiet zegt
Opzich niet eens een verkeerd idee, een Aston Martin tegenhanger, kan er nog wel bij VAG.
fluvioglacialeafzetting zegt
Wauw had het interieur nog niet gezien, heel mooi! Nu de rest van de auto nog…
surpass zegt
Van buiten is die -EXP 9F- misschien niet de fraaiste, het interieur echter is fantastisch! Ik wou dat ik dat in mijn ibiza’tje had!
mepdenepper zegt
Vele lopen te klagen op de look-a-like Range Rover, maar wanneer deze daadwerklijk in het echt te zien, zullen zij stuk voor stuk tot inzicht komen. Let maar op.
agera zegt
@mepdenepper: Ik weet nog niet wat ik moet vinden. Maar wat ik wel weet is, dat is mijn mening dat het gewoon totaal niet past bij het merk Bentley.
Simpson zegt
Ik kan me niet voorstellen dat een sjeik hier nou een extra vouw van in zijn kandura krijgt. Hij is niet stoer als een landcruiser en niet sjiek als een -ahem- continental.
Ze hadden meer kans gemaakt met een sneeuwscooter in de vorm van een kameel
motoragent zegt
Bentley vind ik totaal geen merk voor een 911-like auto. Bovendien zijn er de laatste tijd wel erg veel merken die op deze manier naar elkaar toe kruipen. Jaguar, Aston Martin, Porsche en Maserati beginnen zo ook steeds meer op elkaar te lijken (leuke coupe welke steeds heftiger wordt, 4-deurs sportwagens proberen te bouwen (jaguar dan niet direct), belachelijk bespoilerde cabrio’s en dan ook nog eens op het idee komen om een SUV te gaan bouwen..). En dan zou Bentley ook nog eens op diezelfde tour gaan.. laat het maar gewoon bij die lekker lompe luxe-bakken.
agera zegt
@motoragent: Yes daarom ben ik opnieuw blij dat BMW Rolls Royce heeft overgenomen en godzijdank niet VAG.
norge zegt
Nemen ze toch een 911 als basis voor zo’n Bentley? Werkt voor de rest van VAG…
laurensl zegt
Geen rijtest? :(
Hupke zegt
@laurensl:
Rijtest van wat?
Een conceptcar die nog niet op de markt is of van eentje die er nooit zal komen?
laurensl zegt
@Hupke: Een maandagnamiddag rijtest. Maakt niet uit over welke auto.
birdboy zegt
Akelig is hier het sleutelwoord.
love4sportcars zegt
Geef mij dan maar een Bentley sportwagen!
wasted zegt
ik vindt die bentley hellemaal niet lelijk
agera zegt
Zijn ze allemaal stoned bij Bentley of ik weet niet of ze wat snuiven maar dit ding is gewoon spuuglelijk.
xilver zegt
Ze hadden dit beter als concurrent voor de Cayenne genomen… het zouden waardige tegenstanders zijn… allebei zo lelijk als een ontstoken achterwerk van een baviaan met aambeien.
agera zegt
@xilver: Mooie teksten als Hammond vertrekt om een eigen programma te maken kunnen ze gelijk jou in dienst nemen voor hem :P
xilver zegt
@agera: Haha,daar teken ik voor :D
paere zegt
Haha wat een mongols
jobh zegt
ik vind het niet heel raar, kijk maar naar Porsche, hoeveel 911 verkopen ze en hoeveel cayennes.