Niet alleen de V8-versie van de Continental GT wordt in Detroit onthuld, op de stand is ook een plekje gereserveerd voor de GTC. Bentley heeft zojuist de eerste foto’s rondgestuurd.
Niet langer zijn kopers van de Continental GT(C) gedwongen om voor de W12-motorisering te kiezen. Samen met Audi werd een nieuwe 4.0-liter V8 ontwikkeld die ook in het vooronder van de Conti werd gedumpt. En plots was er een poor man’s Bentley voor de iets minder succesvolle vastgoedbaasjes c.q. profvoetballers. Maar dat maakt Bentley geen fluit uit, want de V8-versie zal naar verwachting 50% van alle verkochte Conti’s beslaan terwijl het totaal aantal verkochte exemplaren zal toenemen. En hard ook, als we er een voorzichtige voorspelling tegenaan mogen gooien.
Maar goed, terug naar de cabrio die we kennen als GTC. Deze heeft nu ook een V8 als krachtbron en levert 507 pk en 660 Nm aan koppel. Naar de 100 km/u sprinten kan in exact vijf seconden -daarvoor schakelt de achttraps automaat van ZF blijkbaar vlot genoeg- en dit is 0,2 tellen langzamer dan de coupé. De topsnelheid ligt op 301 km/u en het drinkgedrag is met 10.9 l/100km een aardige slok lager dan de W12, mede dankzij directe inspuiting, cilinderuitschakeling en grappen als het opslaan van remenergie. Het gewicht komt uit op 2.470 kg, slechts 15 kilo’s minder dan de GTC W12.
Op uiterlijk gebied zijn de V8-versies te onderscheiden van de rest door andere bumpers, Bentley-badges met rode details, een zwarte grille met chroomstreep en een achtvormige uitlaat. Prijsjes worden later in 2012 bekend gemaakt.
The360box zegt
Is het niet eens tijd om aan een achterwieler te gaan werken.
ErikkNL zegt
@The360box: Dan kan je er niet meer mee op ski vakantie ;-)
ErikkNL zegt
@ErikkNL: Dan driften al die overmoedige voetballertjes de berg af…
burninrubber zegt
@The360box: Nee man bij Audi doen ze alleen maar FWD en AWD
The360box zegt
@burninrubber: eigenlijk wel hè?
Megakix zegt
Indirekt is de auto dus forsjes zwaarder geworden…maar het blijft een kloeke verschijning, in sjiek blauwigjes, speciaal voor kinderloze echtpaartjes of gay-beursbengels.
kraakensmaak zegt
Ik vind de coupe toch echt mooier, maar voor de rest lijkt het mij een prima blok die V8 en sta je tenminste niet elke half uur bij de pomp zoals bij de W12.
ErikkNL zegt
@kraakensmaak: Nu nog een diesel. Dan kan je tenminste bij de vrachtwagenpomp tanken. Ben je zo weer weg!
Flatfour zegt
Echte Pron on wheels :D
meneersander zegt
Bijna 2500kg belachelijk…
baasbas zegt
Dat is ook een manier om veel waar voor het geld te bieden :)
birdboy zegt
Ik blijf het een mooie auto vinden, de bumpers van de V8 zelfs mooier dan de W12. Wel echt heel zwaar.
Rohrl-fan zegt
@birdboy: Volg ik je volledig in! De V8 lijkt net wat leniger dan zijn W12 broertje. Motor schijnt ook nog een heel goed te zijn volgens tests van de nieuwe Audi S8.
birdboy zegt
@Rohrl-fan: Inmiddels is de eerste review van de V8 ook te zien op youtube (van Autocar dacht ik), hij maakt een zeer goede indruk.
vale46 zegt
507 pk is lang niet mis voor een ‘Instapper’!
Ik heb liever de oude uitlaten, die zijn sierlijker.
5sec valt lichtjes tegen, maar wat wil je met zo een gewicht!
@ricardo: via android app zijn er maar 2 foto’s te bekijken terwijl er meerdere thumbnails staan.
ricardo zegt
@vale46: Gek, ik geef het door aan de Android app-nerd op de redactie.
autoblogger zegt
@vale46: welke mobiel gebruik je?
wij hebben er geen last van in dit geval.
vale46 zegt
@autoblogger: Raar, ook heb ik al ondervonden als ik eerst een beetje heen en weer scrol voor de reacties te lezen, ik de afbeeldingen niet meer kan bekijken. Als ik het artikel afsluit en dan terug opstart en ik meteen op een foto klik kan ik ze wel zien.
Je leert er mee leven. Ben benieuwd of ik alleen ben of er zo nog zijn.
Samsung galaxy apollo i5801 ,Android 2.1 dacht ik.
toyotaprius zegt
Bijna groen label?
masterstig zegt
@toyotaprius: Bijna, ja :D Maar het verbruik zal in het echt vast een stuk hoger liggen, schat ik.
Dimglor zegt
Ik vind hem best wel mooi! Zeker in die kleur, past hem goed…
Zou echter liever voor een AM Dbs Volante gaan als ik in die markt zou shoppen, maar dit is best een leuk ding…
Wel wat jammer van het hoge gewicht…
kliko zegt
meh, doet me niks dit… Wordt nooit wilt van bentleys op 1 of andere manier. Net even te weinig emotie ofzo? Ik vind het moeilijk om te zeggen.
Maar ze willen sportief zijn, maar zo zien ze er niet (echt) uit…
RuVi zegt
Als ik hem zou kopen zou ik ook gewoon de V8 kopen, goede prestaties en je houdt flink wat euro’s in de knip!
Ben benieuwd of hier ooit nog het A8/Q7/Touareg V8 tdi blok in komt te liggen….
MAB zegt
Bentley is gewoon geniaal punt
autoblogger zegt
@MAB: goeie onderbouwing!
MAB zegt
@autoblogger: oke speciaal voor jou! Ik vind Bentley geniaal omdat het een exclusive merk is met kwaliteit en een mooie geschiedenis. Ze hebben ook gewoon hartstikke lekkere motoren en dat met zo een luxe! Het uiterlijk vind ik nog het mooist van Bentley En daarom vind ik dit merk zo geniaal. Goed genoeg?
lacasitos zegt
De ultieme daily driver, hoewel, tdi zou nog beter zijn
mrvandelen zegt
Prachtig! Alleen beetje zwaar.
norge zegt
Gay TC V8 tja ….En die lampen zijn nog steeds vout.
littleturbo96 zegt
Tja….. Heb het nooit wat gevonden en ook deze nieuwe versie vind ik wederom niks.