Een van de onverwachtse toppers van de komende jaren kan weleens deze XPeng P7 zijn.
Het mooie van de komst van nieuwe technieken en nieuwe fabrikanten is dat de complete status quo wordt herschreven. Denk aan de mobiele telefonie in 2007: Nokia, Motorola en Siemens waren de merken. De iPhone met iOS en Android komen eraan en zetten de complete mobiele telefonie-wereld op hun kop.
Met auto’s is dat in mindere mate ook het geval. Natuurlijk heb je het nog altijd over vier wielen en een stuur, maar de rest van de invulling is compleet anders. Dat heeft Tesla natuurlijk wel bewezen. Toen het merk de Model S lanceerde hadden mensen nog hun twijfels, maar nu – na een paar jaar – kunnen we wel concluderen dat de Model S nog altijd de blauwdruk is voor een een elektrische sedan, net zoals de iPhone dat is voor een mobiele telefoon.
Inhoudsopgave
Nieuwe elektrische automerken
Veel nieuwe elektrische automerken komen niet uit de VS, maar uit China. In korte tijd is er een enorme stortvloed aan nieuwe namen als Seres, Aiways, Nio, Hongqi en ook XPeng. XPeng is een vrij jong merk, het werd in 2014 opgericht Xia Heng en later kwam He Xiaopeng erbij. Hun visie: met elektrische auto’s de wereld veroveren. De eerste auto die XPeng lanceert is de G3, een compacte elektrische crossover. De tweede auto is echter veel toffer. Ten eerste omdat het geen SUV is. Het is een zeer strakke sportsedan.
Een ander tof punt is de styling. De G3 is zeker niet lelijk, maar heeft wel een klein beetje een Tesla-achtig snuitje, terwijl de achterkant lijkt op die van de Audi e-tron. Nu hebben al die auto’s een grote lichtbalk als achterlicht, dus het is lastig om uniek te zijn. De XPeng P7 is echter een grote revelatie.
Introductie XPeng P7
De auto maakt zijn publieksdebuut op de Shanghai Auto Show in 2019. Tegelijkertijd werd de productie aangekondigd voor later dat jaar (in december). Qua maatvoering ziet de XPeng P7 een beetje tussen de Tesla Model 3 en de Tesla Model S in. Het is qua prijs en techniek meer een Tesla-concurrent, maar dan met een beetje meer centimeters.
De XPeng P7 is namelijk 4,88 meter lang, erg fors voor een D-segment auto. De breedte is een een eveneens vrij forse 1,90 meter. De hoogte is 1,45 meter, terwijl de wielbasis 3 meter groot is. Qua formaat is ‘ie nét ietsje groter dan een Skoda Superb: de XPeng P7 is 2 centimeter langer, 4 centimeter breder en 1 centimeter lager. Het grootste verschil zit ‘m in de wielbasis, die 15 centimeter langer is dan die van de Skoda. Opmerkelijk, want juist die wielbasis van de Superb is relatief gezien erg groot.
China en Noorwegen (daarna ons land!)
De auto is in eerste instantie alleen in China en Noorwegen beschikbaar. Komst naar Nederland staat gelukkig op de planning. Sterker nog, er rijden enkele XPengs al voortijdig rond in ons koude kikkerlandje. Naast Nederland is de XPeng ook beschikbaar in Duitsland, Zweden en Denemarken. Er staat zelfs een XPeng Experience Center dat ze gek genoeg niet XPeng XPerience center hebben genoemd, maar dat ter zijde.
De P7 kun je krijgen met diverse aandrijflijnen en accupakketten. Er is een gewone accu en een ‘Super Long Range’-variant. Vervolgens kun je kiezen uit achterwielaandrijving (met een motor) of vierwielaandrijving (twee motoren). Wil je het meeste kilometers halen op een accu, dan moet je de versie kiezen met één motor en de grootste accu. Dan kom je zo’n 550 km ver.
XPeng P7 Wing Edition
Die versie heeft 267 pk en sprint in 6.9 tellen naar de 100 km/u. Niet heel erg snel voor het type auto. Wil je meer power kan dat natuurlijk, de versie met twee motoren heeft 430 pk. Echter, die verbruiken ietsje meer waardoor je slechts 470 km haalt volgens de WLTP. Het model is in China in elk geval een bescheiden succesje, want in minder dan een half jaar werden er meer dan 10.000 van verkocht. Niet slecht voor een vrij onbekende fabrikant in een nieuw segment met een nieuw type aandrijving. In veel gevallen hebben automerken de grootst mogelijk moeite om de productie op gang te krijgen, maar dat lukt dus wel bij XPeng.
In 2021 laat XPeng zien dat ze een klein beetje een flamboyant aspect hebben overgenomen van Tesla. Dat doen ze namelijk met de XPeng P7 Wing Edition. Deze versie is geen ode aan de band van Paul McCartney ná The Beatles, maar het slaat op de deuren. Net zoals de Model X deuren heeft die naar boven openen (zonder dat het daadwerkelijk nut heeft), heeft de Wing Edition ook aparte deuren. Het gaat overigens om Lamborghini-style achtige deuren, dus gewoon met het scharnier aan de voorzijde anders. Mede dankzij het gifgroene kleurtje valt de auto lekker op.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de XPeng P7.