De Volvo XC60 is de ultieme cashcow.
Elk merk heeft zo zijn hardlopers. Cashcows. De ideale auto’s die zowel veel marge opleveren als in grote aantallen verkocht worden. Bij Volvo is dat absoluut de XC60. De ‘Midsize crossover’ van de Zweden blijkt al jaren bij veel consumenten de juiste hokjes aan te vinken.
Al eind jaren experimenteerde Volvo met de crossovers die eigenlijk voor het asfalt bedoeld waren. De V70 XC was eigenlijk niets meer dan een opgehoogde V70 met vierwielaandrijving en stoere bumpers. Met de XC90 had Volvo dan eindelijk zijn felbegeerde échte crossover in het gamma. Voor veel aspirant klanten was het wel een enorm slagschip. In de VS vond de auto gretig aftrek en ook in Europa was de auto relatief populair, maar de prijzige auto was niet voor iedereen weggelegd.
Inhoudsopgave
Volvo XC60 Concept
Uiteindelijk duurde het wel eventjes voordat Volvo een BMW X3-concurrent in huis had. De XC60 werd begin 2007 voorgesteld op de Detroit Motor Show. Meer dan een jaar later, in de lente van 2008, stond de compacte Volvo-crossover in de showrooms in Nederland. Met 4,62 meter lengte en 1,89 meter in de breedte was de XC60 net even wat handzamer qua formaat dan de XC90. Een verschil was wel dat de XC90 plaats kon bieden aan zeven personen, de XC60 was strikt een vijfzitter.
De Volvo XC60 was in eerste instantie leverbaar met drie motoren. De instapper was een 2.4D, een vijfcilinder met 163 pk. Een stapje hoger stond de D5 met 185 pk. Beide versies hebben standaard vierwielaandrijving, maar in beide gevallen is een Geartronic automaat een optie. Die automaat is standaard op het topmodel, de T6 AWD. Deze heeft een 3.0 zes-in-lijn met turbo, goed voor 285 pk en 400 Nm. Deze kan in 7,5 seconden naar de 100 km/u accelereren.
Uitbreiding XC60-gamma
In 2009 wordt het gamma al iets uitgebreid. De 2.4D DRIVe is een aangepaste versie om de instap diesel nog zuiniger te maken. De grootste omissie is de vierwielaandrijving en een automaat. Nieuwe was ook een 3.2 zes-in-lijn met 238 pk, die onder de T6 is gepositioneerd. In 2010 wordt het motorengamma compleet met twee eenvoudigere benzinemotoren, voor wie een zescilinder te veel van het goede is. Er is een 2.0T met 203 pk of een T5 met 240 pk, beide een Ford Ecoboost motor die we kennen uit de Ford Mondeo.
Ook ruimt Volvo het dieselgamma iets op. Er is nu een Volvo XC60 D3 (met 163 pk), een D4 (met 185 pk) en een D5 (met 215 pk). De D3 is er ook als extra zuinige DRIVe. De D5 heeft altijd vierwielaandrijving.
Facelift XC60 (2013)
In 2013 wordt de Volvo XC60 gefacelift. De koplampen, grille en voorbumper zijn compleet nieuw. In tegenstelling tot de V60 zijn er nog geen plug-in hybrides. De instap benzinemotor is komen te vervallen: de T5 is de meest eenvoudige. De 3.2 is ook gedropt, maar de T6 blijft aanwezig. De nadruk ligt nog altijd op de D3, D4 en D5 dieselmotoren.
Tweede generatie Volvo XC60
In 2017 verschijnt de tweede generatie Volvo XC60. Het is duidelijk dat ook ditmaal de grotere XC90 model heeft gestaan. Dus een grille in de nieuwe Volvo-stijl, Thor-koplampen, cleane lijnvoering en hoge achterlichten. Wel is de XC60 compacter dan de XC90. Wederom is de XC60 maximaal een vijfzitter.
Qua techniek lijkt de XC60 erg op de XC90. Ook hier zien we dat er geen vijf- en zescilinder motoren meer leverbaar zijn. Ironisch, want bij de vorige generatie waren dat juist de meest verkochte versies. Het gamma is iets minder overzichtelijk dan voorheen. Qua benzinemotoren begint het bij de Volvo XC60 T5 met 254 pk. Een stapje hoger staat de T6 met dezelfde viercilindermotor, maar naast een turbo ook een mechanische compressor, goed voor 320 pk.
Het topmodel, de T8, maar gebruik van die T6-motor plus een elektromotor. Deze combinatie levert 407 pk, maar is in theorie ook het zuinigst. Qua diesels is er keuze ui ten D3 (150 pk), D4 (190 pk) en D5 (225 pk). De D3 heeft altijd voorwielaandrijving. De D4 heeft standaard voorwielaandrijving, maar AWD is mogelijk. De D5 heeft altijd de aandrijving op alle vier de wielen. De D3 is ook de enige met een handgeschakelde zesbak, alle andere XC60’s hebben een achttraps automaat.
Aangepaste strategie
Rond 2019 – 2020 past Volvo zijn strategie iets aan. De Volvo XC60 T4 en T5 versies krijgen de naam B4 en B5. De T8 Twin Engine wordt de T8 Recharge. En ook de diesels krijgen de B4 badge. De leukste versie is de XC60 T8 Polestar Engineered. Deze gaat verder dan de T8 Recharge R-Design. Polestar heeft de motor, remmen en onderstel flink onder handen genomen. Met een nieuwprijs van bijna 80.000 euro is het ook de duurste XC60. In 2020 worden alle diesels geschrapt uit het leveringsprogramma. In 2021 komen er een paar (tijdelijke) uitrustingsniveau’s bij.
Opfrisbeurt Volvo XC60
De Volvo XC60 krijgt een opfrisbeurt in 2021. Je kan je echter afvragen of het een facelift betreft of meer een paar wijzigingen. In grote lijnen gebeurt er niet veel met Volvo’s succesnummer. Logisch, want de auto is enorm populair. Het uiterlijk is daar belangrijk onderdeel van.
De XC60 werd dus vooral bijgepunt. Denk aan een verbeterd infotainmentscherm met Android. Volvo en Polestar werken samen met Google aan hun infotainment-systemen. Het complete besturingssysteem draait erop. Het is dus zeker meer dan alleen Android Auto (dat overigens ook mogelijk is, net als Apple CarPlay).
Qua motoren begint het feest bij de B4, een mild-hybrid met 197 pk. Een stapje hoger staat de B5, eveneens een mild-hybrid, maar dan met 250 pk. In beide gevallen betreft dat een 2.0 viercilinder turbo. Beide versies komen met voorwielaandrijving, maar bij de B5 is optioneel AWD leverbaar. De B6 mild hybrid met 300 pk heeft altijd AWD.
Focus op hybride
Diesels zijn er niet meer, maar plug-in hybrides nog wel. Sterker nog, het is een belangrijke uitvoering voor de XC60 in Nederland. De benzineversies zijn namelijk redelijk dorstig (dankzij de theoretische CO2-uitstoot). De hybrides bieden meer vermogen en koppel tegen een lager theoretisch verbruik. Het hangt van je laadgewoontes af of je het verschil gaat merken. De T6 Recharge heeft 340 pk en de T8 Recharge 390 stuks.
In 2022 zijn het juist die hybrides die verbeterd worden. Het vermogen van de T6 stijgt naar 340 pk en bij de T8 zelfs naar 455 pk! Mede dankzij de grotere accu’s is er meer vermogen mogelijk, maar ook meer range beschikbaar. Omdat de CO2 afneemt, nemen de prijzen niet echt toe. Sterker nog, de XC60 T6 en T8 zijn dermate gunstig dat Volvo de gewone benzine-versies schrapt. Althans, voor de Nederlandse markt.