De XC40 is, relatief gezien, de kleinste, goedkoopste en populairste Volvo van het moment.
Inhoudsopgave
Volvo is nooit echt duidelijk geweest met zijn kleinere modellen. Logisch, het meeste geld valt te verdienen met de grotere sedans en Estates. De eerste kleine Volvo was de 66, in feite een iets aangepaste Daf. Deze auto werd opgevolgd door de Volvo 343, in principe ook een Daf-ontwerp. Na de 300-400 serie kwamen de S40 en V50, die op hun beurt werden opgevolgd door de S40/V50.
‘Voorgangers’ XC40
Die auto’s schurkten weer aan tegen het D-Segment. Er was niet echt sprake van een een kleine Volvo. Op basis van de S40 ontwikkelde Volvo de C30. Een compacte driedeurs hatchback die niet echt potten kon breken. Geen verkeerde auto, maar beperkt inzetbaar. De opvolger van die auto (V40) was een vijfdeurs hatchback en een enorm succes in Nederland.
Geen traditionele C-segmenter
Voor Volvo was het succes niet groot genoeg. De basis was een doorontwikkeld Ford Focus-onderstel. Echter, Volvo was intussen van Ford losgeweekt en overgenomen door Geely. Een nieuwe C-segment platform ontwikkelen was te duur. Daarnaast voorzag Volvo dat het C-segment weleens zou kunnen krimpen. Daarentegen was duidelijk dat de markt voor compacte crossovers groter werd. De Volvo V40 werd dus min of meer opgevolgd door de XC40, ondanks dat het een compleet andere auto is.
Volvo Concept 40.1
De Volvo XC40 begon zijn carrière al in 2016. Toen werd de auto als concept onthuld als ‘Concept 40.1’. Opvallend, de 40.2 concept zou doorontwikkeld worden als de auto die we nu kennen als Polestar 2. De auto Volvo XC40 kwam in 2018 op de markt. De auto volgde de lijn die de grote XC90 al in 2015 had ingezet. Dus met een heel Zweeds karakter: strakke lijnen, een herkenbare neus, hoge achterlichten en een bijzonder fraai interieur en een centraal infotainment display.
Introductie Volvo XC40
De Volvo XC40 staat op het CMA-platform. Dat is geen Ford platform meer (zoals de voorgaande Volvo’s), maar eentje van Geely (dat ook Lynk & Co, Polestar en Lotus in zijn portfolio heeft). Het bijzondere is dat het platform dusdanig is ontworpen dat je er alle kanten mee op kan. Zowel diesel, benzine, plug-in hybride en volledig elektrische aandrijving zijn mogelijk.
Motoren Volvo XC40
In Nederland begint het aanvankelijk met de T3 (156 pk), T4 (190 pk) en T5 (247 pk) als het om benzine motoren gaat. Er zijn ook enkele diesels: een D3 en D4. De D3 en T4 kunnen met AWD worden geleverd, de D4 en T5 hebben het standaard. In 2019 komt er een plug-in hybride, de XC40 T5 Twin Engine. Deze combineert een 1.5 driecilinder turbomotor van 180 pk met een elektromotor van 82 pk. Gezamenlijk is het vermogen 262 pk.
Uitvoeringen Volvo XC40
Qua uitvoeringen is er keuze uit een standaardmodel, Momentum, Inscription en R-Design. Later wordend deze aangevuld met diverse ‘Business’, ‘Pro’ en ‘Business Pro’-modellen met specifieke uitrusting, voornamelijk gericht op de leaserijder. De T2, T3 en D3 hebben altijd voorwielaandrijving en een handbak. Een achttraps automaat van Aisin is een optie. De sterkere modellen hebben standaard die automaat.
In 2020 gooit Volvo het gamma een beetje om. Ten eerste gaan alle diesels eruit, zowel de D3 als D4. Er komt een T2 met 129 pk (driecilinder). De T4 wordt omgedoopt tot B4 en krijgt 48V-ondersteuning. Er zijn nu twee plug-in hybrides: de T4 (211 pk) en T5 (262 pk). In 2021 wordt de snelheid van alle XC40’s begrensd op 180 km/u.
Elektrische Recharge
De meest ambitieuze XC40 is echter de ‘P8 Recharge’. Dat is niet alleen de schoonste XC40, maar ook de snelste. De auto is geheel elektrisch. De XC40 P8 Recharge heeft twee elektromotoren van 204 pk en 330 Nm, wat het totaal brengt op 408 pk en 660 Nm. Ondanks het forse leeggewicht van 2150 kg kan de auto in 4,9 seconden naar de 100 km/u sprinten. De elektrische XC40 is erg interessant voor de zakelijke rijder, vanwege de iets lagere bijtelling.
Verkoopcijfers Volvo XC40
Ondanks dat de XC40 pas kort op de markt is, is het de op 11 na meest populaire Volvo aller ijden in Nederland. In 2018 werden er al bijna 3.000 van verkocht. Dat was nog niet en ‘vol jaar’, zoals 2019 wel was. Toen vonden bijna 4.500 exemplaren een nieuwe eigenaar. Het jaar erop ging nog beter: bijna 8.500 XC40’s werden toen voorzien van gele kentekenplaten. Het is extra indrukwekkend als in het achterhoofd gehouden werd dat de automarkt behoorlijk was ingestort wegens covid-19. Ook in 2021 kan de XC40 rekenen op meer dan voldoende animo. De gok van Volvo om een compacte hatchback op te volgen voor een kleine crossover bleek een goede.
Subtiele facelift in 2022
In Nederland is de auto geregeld de bestverkochte auto, als we kijken naar de maandelijkse verkopen. Niet alleen hier, maar in heel Europa is de auto een goeden zet gebleken. Logisch dus dat Volvo niet al te veel aan het recept van de auto ging veranderen.
Sterker nog, de neus komt min of meer bij de elektrische XC40 recharge en C40 vandaan. De koplampen zijn iets anders, de bumpers zijn afwijkend. Verder is het typisch facelift-gedoe. Een paar nieuwe velgen, kleurtjes en bekledingen. De achterlichten zijn gelijk gebleven.
Volvo past ook het gamma een beetje aan. Het Zweedse merk heeft met diverse modellen altijd enorm veel keuze qua uitvoering, motor, transmissie en aandrijftype. Dat is nu ietsje overzichtelijker. Qua uitvoeringen is er nu keuze uit Essential (kaal), Core (iets completer), Plus (nog wat luxer) en Ultimate (erg compleet). Niet elke uitvoering is te krijgen met elke motor of bak.
Motoren Volvo XC40
Qua motoren is er keuze uit de T2 (driecilinder met 129 pk), B3 (2.0 viercilinder met 163 pk), B4 (2.0 viercilinder met 197 pk). De T2 heeft standaard een handbak, maar optioneel een automaat. De B3 en B4 hebben altijd de achttraps automaat van Aisin. De B4 is optioneel leverbaar met vierwielaandrijving. Deze zul je in Nederland niet veel tegenkomen, maar is ongeveer het minimale waarmee in de VS wil wegrijden.
In nederland zijn de plug-in hybrides heel erg belangrijk. Er is keuze uit twee versies, de T4 Plugin Hybrid en de T5 Plug-in Hybrid. In beide gevallen is er een 1.5 driecilinder turbo en een elektromotor, die beide de voorwielen aandrijven. De elektromotor is in beide gevallen hetzelfde, zo’n 85 pk. De 1.5-motor levert in de T4 129 pk en in de T5 precies 180 pk. Het systeemvermogen en koppel is bij de T4 211 pk en 405 Nm, terwijl dat bij de T5 precies 262 pk en 425 Nm is. In beide gevallen moet je volgens de NEDC~ zo’n 50 km elektrische kunnen rijden.
In Nederland is het een enorm succes. Het is de absolute leider in zijn klasse. Nu heeft het auto het voordeel dat de benzine, plug-in en elektrische versies bij elkaar worden opgeteld.