De Volvo S90 is de grootste sedan van het Zweedse merk.
Ondanks dat Volvo heel erg bekend is vanwege haar stationwagons, zijn de stationwagons natuurlijk wel ergens op gebaseerd. Een sedan-versie in de meeste gevallen. En dan mogen die stationwagons typische Volvo’s zijn, die sedans zijn in hun opzicht al erg goed. Bij Volvo hebben ze nu de naamgeving dat ’S’ voor sedan staat (zoals S60) en V voor stationwagon (zoals V60) en XC voor de SUV (XC60).
Inhoudsopgave
Dat is niet altijd het geval geweest. Vroeger hadden Volvo’s drie cijfers als naam waar bij de eerste cijfer stond voor de serie, de tweede voor het aantal cilinders en de derde voor het aantal deuren. Een Volvo 245 is een Volvo uit de 200 serie met 4 cilinders en vijf deuren (dus een stationwagon). Later nam Volvo dat ietsje minder nauw (het aantal deuren werd niet meer vermeld) en het middelste cijfers zei niet altijd wat over de cilinders, de Volvo 780 heeft immers geen achtcilinder.
Eerste generatie Volvo S90
In de jaren ’90 veranderde dat naar ’S’ en ‘V’. In 1996 waren de Volvo S40 en V40 als opvolgers van de 440 en 460 de nieuwe lichting Volvo’s. Minder vierkant, jeugdiger, frivoler en sportiever. De faceliftversie van de Volvo 850 kreeg de naam S70 en V70. Het absolute topmodel, de 960 was toen ook nog in productie en moest nog een eventjes er tegen aan. Ook die modellen een naamswijziging naar S90 en V90 in 1996.
Ten opzichte van de 960 zijn de verschillen minimaal. Er waren twee motoren beschikbaar en in beide gevallen betreft het de onverwoestbare B630-motor. Dat is een 2.9 liter zes-in-lijn die Volvo 3.0 noemde. Dit blok kon je in twee gradaties bestellen. De B6304S met 180 pk en 267 Nm. De B630S is net even wat sterker met 204 pk en 274 Nm. De versie met 180 pk heeft standaard een handgeschakelde vijfbak, een automaat is optioneel verkrijgbaar. De 204 pk-versie heeft altijd de automaat.
Collector’s item
Daarmee is het dus de goedkoopste Volvo S90 en de snelste die je kon krijgen. Nu is snelheid niet de reden om zo’n auto aan te schaffen. De S90 was er voor de mensen die er van baalden dat Mercedes-Benz de W124 niet meer bouwde. Maar toch, de instapper had 9 seconden nodig om naar de 100 km/u te sprinten, de S90 3.0 met automaat 9,2 seconden en de S90 3.0 204 pk deed er 9,1 seconden over. Qua topsnelheid scheelt het ook niet veel: 210, 205 en 210. Gezien het stevige verbruik is het wellicht ook maar beter om rustig aan te doen. Begin 1998 liepen de laatste exemplaren van de Volvo S90 van de band. In totaal zijn er 52.538 exemplaren van gebouwd en geldt het als een heuse collector’s item.
De auto werd opgevolgd door de S80. De 80 was eveneens een grote sedan, maar met voorwielaandrijving, een overdwars geplaatste motor en een veel bijzondere styling. In 2002 komt de XC90 op de markt, als invulling voor de ’90’-lijn.
Tweede generatie Volvo S90
Pas in 2016 lanceert Volvo een compleet nieuwe S90 (en V90). Deze staat op het SPA-platform dat met de compleet nieuwe XC90 debuteerde. Daarmee was er niet alleen een nieuw platform, maar ook een nieuwe designtaal. Deze kenmerkt zich door een strakke styling met de Thor-koplampen, rechtopstaande grille en het ontbreken van frutsels.
Vanaf 2016 zijn er diverse motoren en uitrustingsniveau’s beschikbaar. Bijzonder is dat het allemaal 2.0 viercilinders zijn, zowel de diesels als de benzine-versies. De T5 heeft een 2.0 met turbo en levert 254 pk, de T6 heeft een turbo plus supercharger en is goed voor 320 pk. Dan zijn er drie diesels: de D3 (150 pk), D4 (190 pk) en D5 (225 pk). Die laatst heeft dan twee turbo’s.
De T6 en D5 hebben standaard vierwielaandrijving. In 2017 komt er een T4 (benzine) met 190 pk bij. Interessanter voor Nederland is de plug-in hybride S90 T8 ‘Twin Engine’. Deze heeft de T6 motor op de vooras en een elektromotor op de achteras. Gezamenlijk zijn deze goed voor 408 pk aan vermogen en 650 Nm aan koppel. Vanwege de veel lagere uitstoot (op papier) zijn de T8-modellen goedkoper dan de tragere T6 modellen. Deze worden dan in 2018 ook geschrapt uit het leveringsprogramma.
Facelift
In 2020 krijgt de Volvo S90 een facelift. Deze is bijzonder subtiel. De koplampen zijn gewijzigd en de bumper is anders. Verder zijn er nieuwe kleuren, bekleding en velgen. Ook krijgen de motoren een andere naam. De ‘B4’ is de opvolger van de ‘T4’, dus een eenvoudige benzinemotor. De T5 is nu de B5. De T8 blijft wel gelijk, maar krijgt in plaats van Twin Engine als bijnaam ‘Recharge’. Alle diesels zijn geschrapt. In 2022 schrapt Volvo bijna alle uitvoeringen behalve de T8, die er eventjes 55 pk extra krijgt. Daarmee is het de sterkste instapper in het E-segment.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volvo S90.