De Volvo EX90 is de opvolger van de immens populaire XC90.
Met de Volvo XC90 koos Volvo zijn eigenwijze weg in het woud van SUV’s. De eerste generatie was er vroeg bij, in 2002. Waar merken als Porsche (met de Cayenne) en BMW (met de X5) er prat op gingen hoe sportief hun nieuwe SUV’s wel niet waren, deed Volvo het anders. Hun SUV was namelijk niet zozeer sportief dan wel heel erg veilig, praktisch en familievriendelijk.
Dat kwam mede door de twee extra stoelen in de achterbak. Daarmee was de XC90 ook een alternatief voor mensen in een MPV (Europa) of Minivan (VS). Met de tweede generatie XC90 legde Volvo de nadruk op elektrificering. Veel meer de focus op mild en plug-in hybride aandrijflijnen in combinatie met enkel viercilinders. Wederom een eigenwijze stap. In 2022 is het dan tijd voor de derde generatie, die verwarrend genoeg Volvo EX90 heet.
Inhoudsopgave
Volvo EX90 naast de XC90
Het idee achter de naam is vrij begrijpelijk. Grote Volvo’s gaan meestal vrij lang mee, een model kan zo maar 10 jaar of langer mee gaan. De tweede generatie Volvo XC90 was slechts zeven jaar oud en gezien het feit dat dat model erg vernieuwend (qua techniek) en tijdloos (qua design) was, kon deze nog wel eventjes mee. Volvo gaat de modellen daarom naast elkaar leveren. In Noord-Europa zit het wel snor met de dichtheid qua laadpalen, maar in sommige landen is men nog niet zo ver. Voor hen is er dan nog de gewone XC90.
Wil je echter het nieuwste van het nieuwste, dan kan kom je automatisch uit bij de Volvo EX90. De Zweden lanceren de auto eind 2022. We kregen al een voorproefje in 2021 in de vorm van de Volvo Recharge concept. De ’90’ in de naam geeft aan dat ‘ie hoog in het gamma van Volvo staat, dus dat betekent forse afmetingen. De EX90 is 5,04 meter lang, 2,04 meter breed en 1,75 meter hoog. Met 2,98 meter is de wielbasis ook meer dan voldoende.
SPA2-platform
De Volvo EX90 is de voorbode voor alle nieuwe elektrische Volvo’s. Volvo maakte tot voor kort gebruik van een platform dat geschikt was voor verbrandingsmotoren, mild-hybrid, plug-in hybrid én volledige elektrische aandrijflijnen. Dat zorgt voor veel complexiteit bij het ontwerpen van de architectuur. Denk aan ruimte die gereserveerd moet worden voor grote verbrandingsmotoren, uitlaten en brandstof enerzijds, maar elektromotoren en accu’s anderzijds.
De Volvo EX90 staat op het SPA2-platform, wat enkel en alleen bedoeld is voor elektrische auto’s. Dit betekent dat het voor de technici veel eenvoudiger is om hier een auto op te ontwikkelen. Bij een elektrische auto kun je namelijk de elektromotoren op de assen monteren. Een elektromotor is aanzienlijk kleiner dan een verbrandingsmotor. De accupakketten kunnen dan zo laag mogelijk tussen de wielen worden gemonteerd. Verder zijn de ontwerpers bijna helemaal vrij.
Twee motoriseringen
De Volvo EX90 komt er aanvankelijk met twee aandrijflijnen. Bij de introductie is de instapper de EX90 Twin Motor, die een systeemvermogen heeft van 408 pk en 770 Nm. Dat klinkt als heel erg veel, maar vergeet niet dat de EX90 dankzij de enorme batterijen dik 2.800 kilogram weegt. Dus vandaar dat de EX90 Twin Motor alsnog 5,9 tellen nodig heeft om de 100 km/u te halen. Dat enorme accupakket zorgt er wel voor dat de EX90 585 km op een volle accu kan halen (volgens de WLTP)
Een stapje hoger staat de EX90 Twin Motor Performance en zoals de naam al helemaal verklapt is dat een EX90 met twee motoren, die iets meer op prestaties zijn gericht. Deze heeft 510 pk en maar liefst 910 Nm en is aanzienlijk sneller naar de 100 km/u: 4,9 seconden doet ‘ie erover. Qua topsnelheid moet je je niet teveel voorstellen: in beide gevallen lopen ze 180 km/u, net als andere Volvo’s. De range is met 580 km niet heel veel slechter, mede dankzij dezelfde 110 kW-batterij. Overigens is het wel zo dat je met de Performance sneller door de accu gaat als je het surplus aan vermogen en koppel aanspreekt. Leuk detail, je kan met die accu ook huishoudelijke apparaten én andere elektrische auto’s laden (Vehicle to Load).
Interieur Volvo EX90
Net als de vorige generatie XC90 is het interieur een hoogtepunt. Het is eenvoudig en strak, zonder dat het kaal en minimalistisch is. Qua materialen is het niet alleen erg fraai, maar ook duurzaam. Uiteraard gaat de elektronica nog weer een paar stappen verder in vergelijking met de auto die de XC90 vervangt. Qua prijzen is de EX90 een zeer interessante auto, want het begint zo rond de ton in Euro’s. Daarmee zit de auto min of meer op het niveau van een XC90 met soortgelijke uitrusting en prestaties. Overigens biedt Volvo ook een abonnement aan. Qua prijs zit de Volvo EX90 iets onder die van de Tesla Model X, Mercedes-Benz EQS SUV en BMW iX.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volvo EX90.