De Volvo EX30 is een terugkeer van Volvo naar een klein model.
Volvo is een bijzonder merk als het gaat om kleine auto’s. Over het algemeen grossiert het merk in grote familieauto’s. Denk aan de sedans, stationwagons en crossovers van het Zweedse merk. Om de schoorsteen te laten roken, heeft Volvo geregeld een kleiner model in de aanbieding.
Het grote issue voor Volvo is, dat ze verder geen kleine modellen in het gamma hebben. Dat betekent dat ze een klein platform moet ontwikkelen en dat is prijzig. Vandaar dat Volvo in het verleden nogal vaak leentjebuur heeft gespeeld.
Volvo EX30 niet de eerste kleine Volvo
De eerste kleine Volvo was de 66, dat was natuurlijk niets meer dan een Daf 66 met Volvo logo. Ook de 343 die erna volgde, was ontwikkeld door Daf. Sterker nog, de auto werd ook in de Daf-fabriek gebouwd. Na de 300-serie volgde de grotere 400-serie die meer in het D-segment vielen. De 480 is een twijfelgeval. Dit was een compacte Volvo die als hommage diende voor de P1800ES uit de jaren ’60. Toen de 480 uit productie ging halverwege de jaren ’90, bleef het lange tijd stil qua kleine Volvo’s.
Dit was totdat de Volvo Safety Car in 2002 werd voorgesteld. Deze auto was een studie voor een kleine, compacte en betaalbare Volvo. De auto zou uiteindelijk evolueren tot de Volvo C30 die in 2006 op de markt komt. Dit model past perfect als opvolger van de Volvo 480, want ook hier heb je een achterklep van glas. Volvo maakt gebruik van het ‘Volvo P1’-platform, dat eigenlijk niets meer dan het Focus-platform van Ford is. Ideaal, want de Focus is een van de beter rijdende auto’s op de markt.
Volvo C30
De Volvo C30 is een beetje een tussen tafellaken en servet-auto. Enerzijds is het een C-segment hatchback die prima kan concurreren met de Audi A3 en BMW 1 Serie, maar de marges zijn vrij klein. Daarbij helpt het niet dat de Volvo C30 enkel en alleen als driedeurs leverbaar is.
Met de komst van de Volvo V40 pakt het merk het precies andersom. Er is nu geen sportieve driedeurs versie leverbaar, alle V40’s zijn voorzien van vijf deuren. Dit model staat op een doorontwikkeld Focus-platform. De V40 is in Nederland een enorm succes. Het model wordt 9 jaar lang verkocht van 2012 tot en met 2020. Ondanks dat wij in Nederland weg zijn van de auto, komt er geen opvolger. Wereldwijd is er simpelweg te weinig animo voor een dergelijke auto.
XC40
Daardoor wordt de nieuwe instapper van het merk de Volvo XC40, een kleine crossover. Nou ja, klein, de auto is alsnog een flinke slag groter dan de Volvo die die vervangt. Niet alleen groter, maar ook duurder. En daar zit het ‘m in de kneep, want een platform voor een betaalbare auto ontwikkelen is erg prijzig, terwijl de afzet redelijk beperkt zal zijn. Gelukkig zit Volvo bij het Geely concern en zijn er wat meer opties dan alleen zelf iets ontwikkelen. Daardoor komt er uiteindelijk een model onder de XC40 en weer een echt betaalbare Volvo. Volvo bevestigt dat de auto Volvo EX30 gaat heten.
De Volvo kan namelijk op het SEA-platform van het Geely-concern staan. Geely is het moederbedrijf van Volvo. Het concern bestaat niet alleen uit Geely en Volvo, maar ook Polestar, Lynk & Co, Lotus, Zeekr, Maple, Proton en LEVC vallen er onder, onder andere. Het SEA-platform bestaat uit een paar varianten. Zo komen de Lotus-modellen op het het SEA-S platform te staan en de Polestar 5 op het SEA1-platform. De Volvo EX30 staat gepland voor het SEA2-platform gebruik te maken. De nieuwste Smart #1 staat ook op dit platform.
Volvo EX30
De Volvo EX30 naam loopt natuurlijk in de pas met de Volvo EX90. De EX90 is de geheel elektrische opvolger van de XC90. De EX30 wordt bij de presentatie een kleine sneak preview gegund. In het donker is het model te zien. De EX30 is dus ook geheel elektrisch én een crossover. De auto beleeft zijn debuut op 15 juni in 2023.
Een belangrijk aspect is dat Volvo jonge kopers aantrekt met deze auto. Nu zegt een autofabrikant dit eigenlijk altijd. De uitwerking is ook bijna altijd hetzelfde. Ondanks de grootst mogelijke strapatsen van de design- en marketing afdeling rijden er alleen maar oude mensen in rond. Simpel, dat zijn de enige de een nieuwe auto kunnen betalen. Daarbij willen oude mensen zich jong voelen. Vandaar dat je opa en oma in een Toyota C-HR of Nissan Juke rijden.
Qua prijzen kan Volvo afkijken bij Lynk & Co. Een nieuwe auto echt kopen doen jongeren toch niet. Niet alleen zijn ze veel te duur, het nieuwe publiek interesseert het bezitten veel minder. Met Lynk & Co heeft Geely al bewezen een alternatieve betaalmethode niet te schuwen. Ook Volvo heeft diverse leaseconstructies voor haar modellen. En dat alles om de jeugd in zo’n EX30 te krijgen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volvo EX30.