De Volvo C40 is de hipste auto ter wereld. Althans, als je kijkt naar alle modegrillen uit zijn tijd.
Sommige populaire marktsegmenten komen uit het niets. De Midi-MPV was ineens een feit in de jaren ’90 en na de milleniumwisseling gingen alle merken massaal aan de coupé-cabriolet. De crossover kent enorm veel variaties. Dat is natuurlijk ook een beetje inherent aan het autotype ‘crossover’. Het is een kruising tussen meerdere koetswerkvarianten.
In dit geval gaat het om een combinatie tussen een coupé en compacte premium crossover. Nu heeft de Volvo C40 niets te maken met een coupé, eigenlijk. Volvo gebruikte normaal gesproken de ‘C’ voor coupé-achtige auto’s. Denk aan de C30 en meerdere varianten van de C70. Het enige dat er coupé-esque aan is, is de daklijn. Die loopt af. Dat is natuurlijk heel erg vreemd, want het zorgt voor een krappere auto. Echter, BMW bewees in 2009 met de X6 al dat dat niet uitmaakt. Dit is wat mensen mooi vinden. Vandaar dat het concept wordt toegepast op heel veel auto’s.
Inhoudsopgave
Volvo C40 is verwant aan XC40
De Volvo C40 is overigens geen unieke auto. De basis is namelijk de XC40 crossover, je zou de C40 kunnen zien als een koetswerkvariant van de XC40. De basis is namelijk gewoon de XC40. Sterker nog, als je ze recht van voren bekijkt moet je echt goed je best doen om ze uit elkaar te kunnen houden. De Volvo C40 is 4,44 meter lang, 1,87 meter breed en 1,60 meter hoog. Dat is nog vrij compact. De wielbasis is 2,70 meter. Met een bodemvrijheid van bijna 18 centimeter is het niet eens een heel ‘hoge’ auto.
In tegenstelling tot de Volvo XC40, is het aantal aandrijflijnen beperkt. De XC40 kon je krijgen met dieselmotoren, benzinemotoren, plug-in hybrides en een elektrische variant. De C40 is er enkel en alleen met elektrische aandrijving. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen keuze is bij de C40, want dat is er wel.
Instapversie
De instapper heet de C40 Recharge en is er al vanaf zo’n 50 mille in de meest gierige uitvoering. De instapper heeft de aandrijving enkel en alleen op de voorwielen dankzij één elektromotor. Deze levert 231 pk en 330 Nm. In principe meer dan voldoende voor het type auto. Van 0-100 km/u is in 7,4 seconden achter de rug, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 160 km/u. In principe gewoon keurig voor het prijsniveau.
De tweede stap – de Volvo C40 Recharge Twin – is meteen een flinke. Je krijgt dan niet een sterkere motor, maar gewoon twee elektromotoren. Die op de vooras blijft, er komt er echter eentje bij op de achteras. Het systeemvermogen is 408 pk en het systeemkoppel 660 Nm. Dankzij het extra vermogen, extra koppel en de toegenomen tractie is deze variant van de Volvo C40 veel sneller. In 4,9 seconden zit je al op de 100 km/u. De topsnelheid is nu alsnog begrensd, zij het op 180 km/u.
Accupakketten Volvo C40
Er is ook een verschil qua accu tussen de uitvoeringen. De instapversie heeft een 67 kWh-accupakket. Daarmee kun je 434 km op een volle lading halen. Snelladen kan tot 150 kW en AC laden met 11 kW. De C40 Recharge Twin heeft een 75 kWh-batterij. Daarmee kun je 438 km halen, inderdaad bijna hetzelfde. Dat komt door het verbruik van de extra motor. Volgens Volvo moet de C40 met één motor 18,2 kWh per 100 km halen, terwijl de C40 Twin met 20,7 kWh per 100 km aanzienlijk meer verbruikt. De iets grotere accu heft dus het iets hogere verbruik op.
Uitrustingsniveau’s
In 2021 komt de eerste uitvoering op de markt, de ‘Intro Edition’. Deze kun je alleen krijgen met de uitvoering met twee motoren. In 2022 groeit het aantal uitvoeringen flink. De versie met voorwielaandrijving is er als ‘Core’, ‘Plus’ en ‘Ultimate’. De C40 Twin is er alleen als ‘Plus’ en ‘Ultimate’. In principe is die Core al meer dan voldoende luxe. Een glazen dak, Google navigatiesysteem, parkeerpiepers voor en achter en 19 inch wielen zitten er al op. De ‘Plus’ heeft extra veiligheidsverhogende features als Pilot Assist, Intellisafe Surround en een elektrische achterklep.
Het topmodel is de Ultimate, die heeft dan een Harman Kardon-installatie, parkeerassistent met 360 graden camera, elektrisch bedienbare stoelen en geheugenfunctie. In Nederland is de C40 nog niet echt een heel groot succes. In het eerste jaar verkoopt men er iets meer dan 350 stuks van. In het tweede jaar zijn dat er nauwelijks meer. Daarmee is de Volvo C40 de minst populaire Volvo van Nederland ooit.
Modeljaar 2024
Voor modeljaar 2024 komt Volvo met een aantal belangrijke technische verbeteringen. Voor zowel de XC40 als de C40 is dit het geval. Er zijn twee nieuwe aandrijfopties met achterwielaandrijving. De Single Motor levert 252 pk, dat is drie procent meer vermogen in vergelijking met de vorige variant met voorwielaandrijving en een enkele motor van 231 pk.
Dankzij het 69 kWh grote accupakket is de actieradius van de C40 Recharge nu 482 kilometer. Dat was 438 kilometer. Een grotere accu van 82 kWh is ook mogelijk. Dan gaat de C40 Recharge naar een WTLP actieradius van 532 kilometer.
Dankzij het grotere accupakket is opladen met een snelheid van 200kW DC mogelijk. Dat was voorheen 150kW DC. Opladen van 10 naar 80 procent duurt nu ongeveer 28 minuten.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volvo C40.