De Volvo XC90 is een absolute trendsetter.
In de autoindustrie zijn er altijd auto’s die gebouwd zijn volgens een bepaalde winnende formule. In de jaren ’90 werden terreinauto’s telkens populairder. De MPV’s werden te burgerlijk voor de vermogende families en gezien als een symbool van het niet juist weten toe te passen van voorbehoedsmiddelen. De terreinwagen daarentegen was het symbool van onverzettelijkheid en avontuur.
Inhoudsopgave
Zelfdragend chassis
Het nadeel is dat terreinauto’s compleet anders gebouwd zijn dan normale auto’s. Ze staan op een ladderchassis en hebben veelal een tussenbak met lage gearing. Dit zorgt ervoor dat dat ze goed uit de voeten kunnen in het terrein, maar ook dat ze op het asfalt erg log en zwaar zijn. Dat niet alleen, terreinauto’s zijn duur en dorstig. De Mercedes-Benz ML was de eerste terreinauto die voor het asfalt werd ontworpen, maar deze stond nog op een ladderchassis. De BMW X5 en Lexus RX waren de eerste twee echte crossovers: deze waren gebaseerd op een personenauto en hadden een zelfdragende monocoque. Wel waren ze beide uitgerust met vierwielaandrijving.
Eerste generatie Volvo XC90
In 2001 toonde Volvo de ACC, de Adventure Concept car. Het was een stylingstudie voor een grote SUV-achtige die werd getoond op de Detroit Motor Show. Een jaar later, in 2002, werd de productieversie getoond in de vorm van de Volvo XC90. Een belangrijk verschil met de eerder genoemde auto’s is dat de XC90 plaats bood aan zeven personen. Daarmee was de XC90 een echt alternatief voor de fullsize MPV. De vraag was dan ook enorm, maar de consumenten moesten even wachten. Veel exemplaren arriveerde echter wat later. De eerste XC90’s werden verscheept met de Tricolor, die in botsing kwam met een ander schip.
In Nederland kwam de Volvo XC90 in 2002 op de markt. Er was slechts keuze uit twee motoren. De eerste was een T6, een 2.8 liter zes-in-lijn met twee turbo’s, goed voor 272 pk. Omdat de zescilinder overdwars gemonteerd is, was er nauwelijks ruimte voor een transmissie. Vandaar dat de transmissie slechts 4 overbrengingen heeft. De tweede motor, een bescheiden D5 diesel, met 164 pk heeft vijf versnellingen. In 2003 komt er een 2.5T vijfcilinder met 210 pk met naar keuze een automaat of handbak. Die laatste is dat jaar ook beschikbaar voor de D5.
Volvo XC90 V8
In 2005 komt er een nieuw topmodel, de Volvo XC90 V8. Met name de Amerikaanse markt wel een sterkere versie. In samenwerking met Yamaha wordt er een 4.4 liter V8 met een blokhoek van 60 graden. Zo kon deze eenvoudiger in het vooronder passen dan de zes-in-lijn uit de T6. De V8 werd gekoppeld aan een zestraps automaat van Aisin. Ook qua diesels wijzigde het een en ander. Er was een 2.4 D met 163 pk en de D5 had nu 185 pk.
Facelift (2006)
De Volvo XC90 werd gefacelift in 2006. De verschillen waren minimaal, de grille koplampen en bumpers weken iets af. Ook de achterlichten waren anders. Nieuw was een 3.2 liter zes-in-lijn met 235 pk. In de daaropvolgende jaren werd de XC90 enkele malen licht geretoucheerd om vers te blijven. In Nederland blijft de XC90 van de eerste generatie leverbaar tot 2014, in China wordt de auto nog lange tijd geleverd als Volvo XC Classic.
Tweede generatie Volvo XC90
Pas in 2014 stond er een compleet nieuwe generatie klaar. Het is was de eerste Volvo ‘nieuwe stijl’ sinds de overname van Geely en het zou de blauwdruk zijn voor veel Volvo’s die nog zouden volgen. Zowel qua design als qua technologie. Bijzonder was dat Volvo de vijf- en zescilinders vaarwel heeft gezegd. De XC90 is enkel leverbaar met tweeliter viercilinders: zowel diesel, benzine als plug-in hybride. Er zijn twee benzineversies: een T5 (254 pk) en een T6 (320 pk).
De T8 is een plug-in hybride die de motor van de T6 combineert met een elektromotor en zo op 407 pk uit komt. Een groot verschil is het AWD-systeem. Bij de T5 en T6 gaat er een as met Haldex-koppeling naar achteren. Die heeft de T8 niet, daar verzorgd de elektromotor de aandrijving. De T8 wordt een behoorlijk succes. In Nederland is de auto vanwege de bijtelling zeer interessant om zakelijk te rijden, waardoor de auto gretig aftrek vindt.
XC90 Excellence
Er zijn twee diesels. De D4 met 190 pk (en voorwielaandrijving) en de D5 AWD met 225 pk. Alle XC90’s hebben dezelfde achttraps automaat van Aisin. Bijzonder is de XC90 T8 Excellence, een extra luxe versie voor mensen met een chauffeur. Deze versie heeft twee enorm luxe zetels achterin en alle mogelijke luxe.
Facelift
In 2019 wordt de Volvo XC90 voorzien van een minimale en zeer subtiele facelift. De diesels worden in 2020 geschrapt. De T5 wordt omgedoopt tot B5. De T8 krijgt de naam ‘Recharge’. In 2021 komt er een B6 AWD met 300 pk bij.
Volvo EX90
In 2022 komt de opvolger van de XC90, die ook weer geen opvolger is. Dat zit zo: de volledige elektrische Volvo EX90 is in feite een nieuwe generatie, maar wordt op diverse markten nog naast de oude XC90 geleverd.
De EX90 staat op een nieuw platform (het SPA2-platform), dat uitsluitend bedoeld is voor EV’s. Er zijn twee versies die beide over twee elektromotoren beschikken. De Twin Motor heeft 408 pk en 585 km range. De Twin Motor Performance heeft 517 pk, terwijl de range nauwelijks kleiner is. Qua techniek is de EX90 sterk verwant aan de Polestar 3, die op hetzelfde platform staat.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Volvo XC90.