De Volkswagen Up is de kleine hatchback van VW.
Kleine auto’s zijn altijd een lastig segment voor automerken. Het zogenaamde A-segment heeft namelijk als eis dat de prijs erg laag is. Anders is een B-segment auto veel interessanter natuurlijk. Tegelijkertijd moeten de A-segment auto’s voldoen aan alle eisen die gesteld worden door de overheid en consument. Er zijn twee heel erg grote voordelen. Ten eerste zijn de aantallen erg interessant. De potentie is enorm. Ten tweede wil een fabrikant de consument zo snel mogelijk binden aan het merk. Hoe vroeger je daar bij bent, hoe beter.
Inhoudsopgave
VW Lupo
Volkswagens eerste poging om het A-segment te veroveren was niet denderend. Dat was namelijk de Volkswagen Lupo. Dat was het luxe zusje van de Seat Arosa. In technisch opzicht is de Lupo een kleinere Volkswagen Polo. Het ding reed opperbest, was erg ruim (om in te zitten) en uitstekend afgewerkt, maar de prijs was bijna net zo hoog als een Polo. De Lupo was dan ook geen verkoopsucces, ondanks dat het model een fanschare kent.
VW Fox
De tweede A-segment auto van Volkswagen is de Fox. Hierbij pakte Volkswagen het anders aan. Geen kleine Polo, maar een goedkoop gebouwde hatchback voor de Braziliaanse markt. In Zuid-Amerika heeft men toch andere eisen dan in Nederland. De Fox was ook geen succes. Dankzij importtarieven was de Fox niet eens spotgoedkoop. De auto was relatief ruim, maar miste wat verfijning die de Europese markt wel vereist, ook in dit segment. De concurrentie deed het gewoon beter en dan bedoelen we met name het trio Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo. Die auto’s zijn vanaf het eerste punt ontwikkeld als goedkope Europese A-segment auto.
In Principe ‘stal’ Volkswagen dat idee van PSA en Toyota. Dat kan ook, want Volkswagen heeft meerdere merken in het portfolio. Het merk kon dus de kosten delen. Al in 2007 konden we op de IAA Frankfurt de eerste glimp ontvangen in de vorm van de Up Concept (waarbij de naam Up met kleine letter en hoofdletter geschreven werd). Een maandje later, op de Tokyo Motor Show, stond de Space Up te schitteren. Dezelfde auto, maar dan met vijf deuren een langere wielbasis. De komende jaren verschijnen er diverse concepts op dit thema.
Introductie Volkswagen Up
In 2011 verschijnt de Volkswagen Up. Net als het PSA-trio is ook dit een drieling. Naast de Up heb je namelijk ook de Seat Mii en Skoda Citigo. De Up is een heel erg simpele auto, wat de lage prijs verklaart. Dat wil niet zeggen dat ‘ie niet volwassen is. De zitpositie is uit de kunst, ook voor grotere personen. De rijeigenschappen zijn dik in orde voor een auto in dit segment.
Qua motoren zijn is er keuze uit driecilinders op benzine. De instapper heeft 60 pk, de duurdere versie 75 pk. Dat is puur softwarematig, je kan de resterende pk’s er zo bij chippen. Er is keuze uit een drie- of vijfdeurs hatchback. De driedeurs heeft een omhoog lopende lijn bij de C-stijl die de Citigo en Mii niet hebben. In 2014 verschijnt de eerste elektrische Up, de e-Up. Die is nog vrij hopeloos met een NEDC-range van 160 km.
Facelift Volkswagen Up
In 2016 krijgt de Up een facelift. Qua uiterlijk doet Volkswagen het voorzichtig. Het is een populair model, daar veranderen fabrikanten niet al te veel aan. De koplampen, bumpers, wielen, kleuren en koplampen zijn afwijkend. Belangrijk is de komst van de 1.0 TSI. Dankzij een turbo heeft de motor ineens 90 pk en 160 Nm. Daarbij kun je in 9,9 seconden naar de 100 km/u sprinten en een top van 185 km/u halen. In een Up! Met de facelift wordt de driedeurs wel bijna afgedankt. De basis-versie (de 1.0 met 60 pk in ‘Take Up’-uitvoering) is een driedeurs. De elektrische Up keert terug, maar nog met het kleine accupakket.
Volkswagen Up GTI
In 2018 komt dan eindelijk de langverwachte VW Up GTI. De Golf GTI is telkens groter, zwaarder en duurder geworden. Alsnog een geweldige auto, maar het staat vrij ver van wat het ooit was. De Polo GTI leek het stokje over te nemen, maar ook dat is een serieuze auto geworden. De Up GTI doet qua vermogen, koppel, gewicht en dus prestaties denken aan de eerste Volkswagen Golf GTI. De 1.0 TSI heeft 115 pk (net als de Golf I GTI) en 200 Nm.
Dankzij het lage gewicht, zijn de prestaties prima voor elkaar. Van 0-100 km/u duurt 8,8 tellen en de topsnelheid bedraagt 196 km/u. In 2019 verbetert Volkswagen dan eindelijk de e-Up. Dankzij een (veel) grotere accu bedraagt de actieradius nu 260 km. Dat is ook nog eens de WLTP-score. Waar je bij de eerste generatie nauwelijks 100 km in de praktijk haalt, haal je nu altijd de 200 km wel. Prima voor het type auto.
Beperkt leverbaar (tegen een hoge prijs)
De Volkswagen Up overleeft de Seat Mii en Skoda Citigo, die beide in 2021 uit productie gaan. In Nederland is de Up leverbaar in een paar uitvoeringen. Het nadeel is dat de auto dankzij diverse belastingen telkens duurder wordt. De instapper kost in 2022 namelijk 18 mille, de GTI kost 25 mille. Dat zijn zeer stevige prijzen. Vanwege de strenge milieueisen, is het niet meer mogelijk om goedkope auto’s te produceren, waardoor automerken het segment verlaten.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen Up.