De Volkswagen Transporter is een legendarische bedrijfswagen met een Nederlands tintje.
De Transporter is een van de oudste, bekendste en populairste serie bedrijfswagens van Volkswagen. De auto begint zijn carrière in 1950 en is het geesteskind van Ben Pon. Hij heeft het idee om een Volkswagen Type 1 te voorzien van een vlakke laadvloer en de cabine naar voren. Om de de auto achterwielaandrijving en een boxermotor achter de achteras heeft, kan er eenvoudig een vlakke, relatief lage, laadvloer gerealiseerd worden. Het voordeel is dat Volkswagen de techniek van de Type 1 kan gebruiken. De oorlog is net achter de rug, dus een gecompliceerde luxe auto is niet nodig.
Inhoudsopgave
De eerste Volkswagen Transporter
Een betaalbaar, eenvoudig te onderhouden en praktische bedrijfswagen daarentegen is een perfect stuk gereedschap om een economie weer op gang te brengen. De T1 ‘Typ 29’ verschijnt eerst in prototype-vorm in 1949, de productieversie arriveert in 1950. Een gaaf herkenbare feature is de split-window. In 1951 arriveert de Microbus (later ook wel Samba-bus genaamd) met de herkenbare ruitjes aan de zijkant. Deze auto’s zijn in originele staat enorm veel geld waard. Vanwege de eenvoudige opzet kan de auto overal voor gebruikt worden. Personenvervoer, ambulance, bedrijfswagen, politie, wegenwacht: de T1 kan aangepast worden voor alle wensen en eisen.
Let op: een T1 Typ 2, is alsnog een T1. In 1967 verschijnt de T2 Typ 2 en is de nieuwe generatie. Deze kun je herkennen aan de strakkere styling die en het ontbreken van de dubbele voorruit. Ook hier een viercilinder achter de achterwielen en een enorme hoeveelheid mogelijkheden qua opbouw. Dubbelcabine, camper, taxi, chassis-cabine, pick-up: alles is mogelijk eigenlijk. De T2 is niet zo legendarisch als de eerste generatie, maar begint telkens meer in trek te raken, mede doordat er meer goede exemplaren zijn overgebleven. Volkswagen bouwde dit model ook véél langer, namelijk tot 2013 voor de Braziliaanse markt.
T3: introductie van de naam Volkswagen Transporter
De T3 verschijnt in 1979 en is een veel modernere auto. Wederom zijn er boxermotoren op benzine (viercilinders), maar viercilinder diesels (lijnmotoren) zijn nu ook mogelijk. Ook vierwielaandrijving (Syncro) behoort tot de mogelijkheden. Die laatste werden gebouwd in Oostenrijk bij Puch, alle andere Transporters in Hannover. Wederom is er een T3 Transporter voor iedereen. De T3 blijft tot 1991 in productie voor ons. Daarna verhuist de productie naar Zuid-Afrika, waar je de auto kunt krijgen met vijfcilinders van Audi. De T3 is een graag geziene auto in de tuningscene. Met name de Campers zijn gewild, al dan niet met zescilinder Oettinger boxer os Subaru-motor voor meer vermogen.
De eerste series van de Volkswagen Transporters hadden overigens wel een designfout en dat was dat je voeten, enkels en knieën deel uitmaakten van de crashconstructie. Je zat erg ver naar voren, waardoor er weinig absorptievermogen bij een frontale aanrijding.
T4: eindelijk veiliger met de motor voorin
Dat werd rechtgezet met de T4 Transporter in 1990. Het grootste verschil is namelijk dat de motor nu voorin ligt en de auto in basis voorwielaangedreven is. Ook was het design veel moderner dan voorheen. De Transporter is nu nog veelzijdiger. Mooie marketingpraat natuurlijk, maar voor het eerst kun je een wielbasis kiezen. Daarnaast kun je kiezen uit een chassis-cabine, gesloten bestel, dubbelcabine, Caravelle, Multivan, EuroVan, pick-up, crew-cab pickup en ga zo maar door.
Ook is er nu keuze uit hoogte. Dus je kan de Transporter bestellen met lange wielbasis én hoger dak voor meer ruimte. Qua motoren is er nu veel meer focus op de diesels. Er is een 1.9 viercilinder en 2.4 vijfcilinder. De 2.5 TDI vijfcilinders zijn zelfs behoorlijk potent met vermogens tot 140 pk. Er zijn ook enkele benzinemotoren leverbaar. Bijzonder is de komst van de VR6-benzinemotor.
Deze is mogelijk voor de Caravelle en Multivan. Dat is ook de reden waarom die sinds 1996 een iets langere neus hebben. Zo kon deze motor passend gemaakt worden. Versies met vierwielaandrijving waren er ook. Deze hebben het reservewiel op de achterzijde, want de ruimte wordt nu ingenomen voor de Syncro-vierwielaandrijving. De T4 blijft in productie tot 2003.
Compleet nieuwe T5
In 2003 staat namelijk de compleet nieuwe Volkswagen Transporter van de T5-generatie klaar. Qua design is het duidelijk evolutie van de T4, maar dan strakker en moderner. De layout is hetzelfde, dus met voorwielaandrijving en de motor voorin. Optioneel is vierwielaandrijving (nu 4Motion genaamd) mogelijk. Ook kun je qua opbouw alle kanten op. De focus ligt meer dan ooit op dieselmotoren: de 1.9 TDI, 2.0 TDI (beide viercilinder) en 2.5 TDI (vijfcilinder) zie je in Europa verreweg het meest. Echter, een 2.0 viercilinder en 3.2 VR6 zijn ook mogelijk geweest. Er zijn vier soorten personenuitvoeringen: Kombi (eenvoudige bus met banken), Shuttle (lange versie, twee schuifdeuren, plaats tot 11 personen), Caravelle (luxer en veiliger) en Multivan (nog luxer).
Populair onder de aannemers en zelfstandigen zijn de Sportline-modellen met een sportiever voorkomen of de ABT Sportsvan, met 200 pk-vijfcilinder en dikke bodykit. Aan de andere kant zijn er diverse mogelijkheden qua camperopbouw in de vorm van de California en California Beach. Let op, niet elke T5 Camper is een California. Sommigen hebben ook gewoon een reguliere Transporter omgebouwd. Bij een California heeft Volkswagen de auto zelf af-fabriek als camper geconstrueerd.
In 2009 krijgt de Transporter T5 een facelift. Hiermee loopt het model in de pas met de andere merken uit Volkswagen-gamma. Om het iets duidelijke te maken zijn er vier verschillende Transporters: Transporter, Caravelle, Multivan en California. De vijfcilinder TDI’s met pompverstuiver worden vervangen door 2.0 TDI met common-rail inspuiting. Qua power zit je goed, want deze kun je krijgen tot en met 180 pk. De Transporter T5 gaat mee tot 2016
T6: stiekem de oude Volkswagen Transporter
De Volkswagen Transporter T6 zou je kunnen zien als een faceliftmodel van de T5 en dat is het eigenlijk ook. Dit heeft Volkswagen wel vaker gedaan, met een vrij rigoreuze facelift een ‘nieuw’ model aankondigen. Als smoes gebruikt VW dat alle accessoires zo overgezet kunnen worden op het nieuwe model. In technisch opzicht verandert er niet veel, behalve dat de motoren iets efficiënter zijn geworden. Niet veel later breekt dieselgate uit, dus het is maar de vraag hoe serieus je dat moet nemen.
Facelift
De T6 krijgt al in in 2019 een facelift en een nieuwe ‘naam’, de T6.1. De grille is nu veel groter dan voorheen en er zijn nu ook elektrische varianten die in samenwerking met ABT worden gemaakt. Wederom bestaat het motorengamma uit 2.0 TDI’s (en enkele 2.0 TSI’s op benzine sinds). Standaard worden de voorwielen aangedreven en moet je zelf schakelen, maar een DSG-automaat en vierwielaandrijving zijn op sommige modellen leverbaar.
T7: multivan, geen Volkswagen Transporter
Bij de T7 gebeurt er iets bijzonder. Dit is namelijk géén Transporter, maar een Multivan. De personenuitvoeringen staan op het MQB-platform. De besteluitvoeringen blijven nog hun oude basis behouden de T6.1. Dat een T6 is en eigenlijk dus nog een T5 uit 2003.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen Transporter.