De Volkswagen Touran is een midi-MPV van VW.
De midi-MPV is een handig autotype. Enorm praktisch, lekker ruim, comfortabel en erg handig. Toen Renault de auto (in de vorm van de Mégane Scénic) lanceerde in 1996 was het ook direct een hit. Het werd de Auto van het Jaar (terecht) en de auto werd een enorm succes. Het zorgde er uiteraard voor dat andere merken direct aan de slag gingen om een concurrent te ontwikkelen die een stukje van die markt kon afsnoepen. Denk aan de Daewoo Tacuma, Nissan Almera Tino, Mazda Premacy en Toyota Corolla Verso. Volkswagen was relatief laat en dat kwam door de Opel Zafira.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Volkswagen Touran
De Zafira was namelijk de volgende stap: die bood plaats aan zeven personen zonder extreem veel groter te zijn. Het bleek de blauwdruk te zijn voor het vervolg van het succes in deze specifieke klasse. Volkswagen had zijn Scénic rivaal grotendeels af, maar dat was nog een vijfzitter. Men ging terug naar de tekentafel om een zevenzitter te ontwikkelen. Het is nooit bevestigd, maar de auto die men aanvankelijk had ontwikkeld zou wel een heel goed de Golf Plus geweest kunnen zijn, die later alsnog op de markt kwam. Die Touran werd in 2002 onthuld en komt in 2003 in Nederland op de markt. De Touran was een van de eerste auto’s die op het nieuwe ‘A5’-platform staat, de P35-bodemsectie om specifiek te zijn.
Er waren meer noviteiten voor de Volkswagen Touran. Zo was het de eerste VW met de 2.0 TDI viercilinder die uiteindelijk de legendarische 1.9 TDI moest opvolgen. Ook is het de eerste VW met elektrische stuurbekrachtiging. De auto is met de 1.6 (102 pk), 1.6 FSI (105 pk) en 2.0 FSI (150 pk) benzinemotoren verkrijgbaar. Dan zijn er de nodige diesels: de 1.9 TDI (100 pk, later 105) en de 2.0 (136 pk, later 140). De Touran is trouwens standaard géén zevenzitter, de twee opklapbare stoelen zijn een optie. Er is een naamloze basisuitvoering, Trendline en Highline. Later komen er speciale actiemodellen als de Athene, Turijn en Business bij. Daarbij arriveert er ook een 170 pk sterke 2.0 TDI en aan het einde van de loopban en een 1.4 TSI met supercharger en turbo.
Facelift nummer 1
In 2006 wordt de Volkswagen Touran voorzien van een vrij flinke facelift. De grootste wijziging is het compleet nieuwe front. De Touran heeft namelijk de koplampen met druppelvorm en een chromen grille en onderstuk. Daarmee loopt het model in de pas met de Passat, Jetta en Golf R32. De focus komt meer op downsizing met de 1.4 TSI-motoren die je kan krijgen met 140 en 170 pk. De 2.0 blijft aan als ‘Eco Fuel’. De 1.9 en 2.0 TDI motoren keen uiteraard terug, met in 2008 zelfs een heuse Bluemotion-variant. Deze hebben een langere eindreductie en nog wat kleine aanpassingen voor een lagere uitstoot.
Facelift nummer 2
In 2010 zit Volkswagen met de uitwassen van de kredietcrisis in 2010. Mede daardoor wordt er besloten enkele bestaande Volkswagens te voorzien van een flinke facelift. Denk aan de Golf 6 of Passat B7. De Volkswagen Touran krijgt een veel strakker front met kleinere, plattere koplampen en een breed uitlopende grille. Aan de achterkant zijn de verschillen zo mogelijk nog groter. In plaats van twee smalle achterlichten, zijn er nu twee brede lampenwinkels aan de achterzijde. Niet alleen loopt de Touran daarmee in de pas qua uitstraling met de andere VW-modellen, maar toont ‘ie echt een stuk moderner. Qua motoren kwamen er twee instappers: een 1.2 TSI op benzine en een 1.6 TDI op diesel, beide goed voor 105 pk. Dit model loopt uiteindelijk mee tot 2015, waardoor de auto in feite 13 jaar heeft overbrugd.
Eindelijk, een tweede generatie Volkswagen Touran
De tweede generatie Volkswagen Touran maakt zijn debuut op de Salon van Genève in 2015. Ondanks dat de auto weer een facelift-versie lijkt, is dit een compleet nieuwe auto. De basis is niet het A5-platform, maar het MQB-platform. Het zijn nu allemaal TSI en TDI motoren, de 1.8 TSI met 180 pk is de sterkste. In 2018 wordt de 1.4 vervangen door de 1.5 TSI EVO, maar gaat de 1.8 eruit. In 2019 vervangt de 1.0 TSI driecilinder de 1.2 TSI viercilinder. Dieselen is mogelijk met de 1.6 (116 pk) of 2.0 TDI (150 pk of 190 pk).
In 2020 is het in Nederland alweer over met de Volkswagen Touran. Dan hebben we eindelijk een écht nieuwe generatie, haalt de importeur het model uit het leveringsprogramma. In Nederland neemt de interesse enorm snel af. Met de Tiguan en Tiguan Allspace heeft Volkswagen natuurlijk een crossover-alternatief. In Duitsland is de auto overigens nog gewoon leverbaar.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen Touran.